Catatan Popular

Ahad, 13 Oktober 2013

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 3 HUBUNGAN MAKSIAT DENGAN BENCANA

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran.

Hubungan Maksiat Dengan Bencana

Wahai para Salik, sedarlah, perbaikilah semua amalan kamu dengan sekuat tenaga. Amatilahsetiap zaman dengan cermat. Sebab ada zaman yang keburukannya banyak dankebahagiaannya sedikit, kesedihannya tersebar luas, kesusahannya banyak dan keberkahannya sedikit.

Keterangan:“Habib Muhammad Alaydrus menasihatkan kita supaya bangun dari kelalaian, bangun darimimpi mimpi keinginan, bangun dari kemalasan dan memeriksa segala amalan amalan yangtelah lalu dan yang akan dilaksanakan supaya tujuannya harus benar-benar kepada Allah swt dan Ikhlas terhadapnya. Tidak merasakan berat untuk melakukan ibadah yang wajib mahupunsunnah dengan menekankan sekuat-kuat tenaga melawan hawa nafsu yang akan menyeranguntuk mengadakan alasan alasan, seperti, berat untuk menjalankan ibadah, penat, mengantuk,suka berkata nantilah, ada urusan lain yang lebih penting, melayan tetamu datang tapi belumdatang lagi, sakit kepala, sakit badan, sakit pinggang, bersenang senang dengan isteri dananak anak dan sebagainya. Alasan, Alasan dan Alasan. Yang sebenarnya alasan adalahkeinginan diri untuk sesuatu niat, hakikatnya ingin MENIPU ALLAH SWT bagi sesiapa yangdapat melihatnya. Nauzubillah . . . Jangan ada diantara kita yang mempunyai atau tanpadisedari cuba cuba nak MENIPU, MEMASANG JERAT, TIPU DAYA kepada Yang Maha Mengetahui”.“Lihatlah zaman zaman yang sudah berlalu dan zaman apa yang kita berada sekarang dan pada zaman yang akan datang (penghabisan). Dimana setiap zaman ada mengandungirahasia Allah swt yang telah dilihatkan kepada mereka dan kita. Hendaklah dimengerti bahwa zaman kenabian dan kerasulan sudah berlalu yang penuh dengan kerahmatan dankeberkahan. Zaman sekarang penuh dengan kerosakkan dan fitnah dimana manusia tidak mahu lagi berdampingan dengan pewaris perawis nabi dan tidak mahu menimba ilmu darimereka yang diberikan ilmu pengetahuan dari Allah swt. Allah Taala sangat murka pada masasekarang kerana manusia tidak lagi bersandar kepada Kekuasaan Allah, percaya adanyaTuhan tetapi meletakkan tepi Tuhan seperti meletakkan barang berharga ditempat perhiasan. Mereka lebih senang pada mengumpulkan harta dunia sebagai keselamatan kehidupan,mereka lebih rela mengejar dunia dengan keinginan-keinginan yang tidak kekal hinggasanggup mengetepikan perintah dan larangan Tuhan. Mereka menekankan mustahaknya pelajaran anak anak mereka disekolah yang boleh menjaminkan masa hadapan mereka dananak anak kerana mengharap dan yakin kepada anak anak akan menjaga mereka bila tuananti. Kerahmatan dan Keberkahan tidak lagi menjadi agenda utama manusia untuk mendapatkannya buat bekalan dikampung yang kekal kelak. Hanya kerahmatan dankeberkahan saja yang tinggal dizaman kita sekarang yang masih dilimpahkan oleh Allah swt kepada mereka yang ingat padaNya. Selepas itu zaman yang penuh kerosakkan merebut kuasadan mengumpul harta dunia dan menzalimi manusia sejagat. Setiap hari kita lihat berita diTV tetapi tidak dapat menangkap pesanan yang disampaikan oleh Allah swt tapi kita boleh pahamakan pesanan dari pemberita. Tunggulah bencana dari Allah Taala pasti datang danmengenai pada mereka yang bersandar selain daripadaNya”.

Dikatakan bahwa Allah swt mewahyukan kepada salah seorang nabi as,

“Jangan mencari harta dan berkeluarga di zaman yang penuh bencana”.

Oleh kerana itu orang yang berakal harus sedar dan berhati hati, berusahalah untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan segenapkemampuan supaya terlepas dari bencana. Sesungguhnya yang menjerumuskan (memasukkan)manusia ke dalam berbagai bencana ini tak lain ada KELALAIAN, PENGABDIAN PADADUNIA & MAKHLUK, BERPALINGNYA kamu dari Allah Yang Maha Tinggi dankeinginan kuat untuk dekat kepada Allah tanpa diiringi amal yang memadai. Disebabkan itulahAllah Taala murka dan tidak memberikan berkah pada bumi sehingga alam porak peranda dankeadaan makhluk pun terjatuh.

Tiada ulasan: