Catatan Popular

Sabtu, 19 Oktober 2013

TEROKA IMAN DAN TAUHID SIRI 1 : (BAH 23) PENGERTIAN ISLAM

1  Muqaddimah

Adapun berbagai bagai agama yang ada di muka bumi ini memperolehi namanya masing masing adakalanya dari nama orang yang mengasaskannya, atau kepada umat tertentu yang menumbuhkan dan mengembangkan agama tersebut. Agama Nasrani atau Masehi mithalnya mengambil namanya dari al Masih. Agama Buddha diambil daripada nama pembawanya, Gautama Buddha. Agama Zarathustra pula berasal dari nama pembawa panji panjinya yang bernama Zarathustra. Demikian juga agama Yahudi yang terbit dari kabilah Yahuda, maka agama itupun dinamakan Yahudi.

Berlainan dengan Islam, ia tidak disandarkan kepada nama seseorang tertentu dan tidak kepada umat yang tertentu. Nama Islam itu menunjukkan sifat sifat khusus yang terkandung dalam makna perkataan Islam itu sendiri. Daripada nama tersebut jelas bahawa ia tidak menunjukkan pembawa atau pengasasnya di kalangan manusia. la bukan khas bagi umat tertentu, tetapi ia adalah untuk seluruh bangsa. la mempunyai matlamat untuk menghiasi seluruh penduduk bumi dengan sifat Islam. Siapa sahaja yang bersifat dengan sifat ini, balk manusia di zaman lampau atau manusia di masa ini, ia adalah Muslim. Demikian juga orang yang berpegang dengannya di masa yang akan datang adalah seorang Muslim.

2   Pengertian Islam

Pengertian Islam dijelaskan oleh Allah dalam firman Nya yang mafhumnya:

"Dan siapakah yang lebih baik dinnya dari orang yang menyerahkan wajahnya (dirinya) kepada Allah, sedangkan dia berbuat ihsan dan mengikuti din Ibrahim dengan hanya cenderung kepada Allah."  (Al Nisa': 125)

Berpandukan kepada ayat ini maka Islam dapat diberikan pengertian sebagai: " Penyerahan diri kepada Allah dengan penuh keikhlasan hati".

Bahkan inilah intipati dari keseluruhan makna Islam.

Islam dengan pengertian induk ini tidak hanya dikhususkan kepada manusia tetapi juga merangkum segala kejadian di 'alam semesta seperti yang dijelaskan oleh Al Qur'an yang mafhumnya:

"Apakah selain dari din Allah yang mereka masih mencari cari sedangkan segala yang di langit dan di bumi telah Islam (menyerah diri) kepada Nya dengan kerelaan hati dan terpaksa. Dan kepadaNya mereka akan dikembalikan." (Ali 'Imran: 52)

Firman Allah yang mafhumnya:

"Dan kepada Allah sujud segala yang di langit dan di bumi dengan kerelaan hati dan terpaksa, dan juga bayang bayang mereka pada setiap pagi dan petang." (Ar Ra'd: 15)

Dari kedua dua ayat di atas maka dapatlah disimpulkan bahawa pengertian Islam itu tersimpul pula dalam penyerahan diri kepada Allah. Penyerahan yang setepat tepatnya dalam hubungan manusia dengan Penciptanya ialah sujud kepada Allah dengan penuh kepatuhan dan ketundukan. Oleh itu jelas sekali di antara ketiga tiganya; al Din, Islam dan sujud mempunyai kaitan dan jalinan makna yang erat dan tabi'i.

Penyerahan diri ini tidak hanya terbatas kepada gerak laku anggota zahir sahaja tetapi juga merangkumi 'amalan batin. Ini bererti penyerahan ini merangkumi jasmani dan ruhani, 'aqal dan perasaan atau jiwa dan hati kepada Allah. Penyerahan ini tidak terbatas kepada sudut sudut tertentu sahaja tetapi merangkumi segala ruang liput kehidupan manusia.

Islam dalam erti penyerahan diri kepada Allah merangkumi empat bidang yang pokok dan asasi di dalam kehidupan manusia:

1.      Penyerahan diri kepada Allah dalam bidang 'aqidah

2.      Penyerahan diri kepada Allah dalam bidang 'ibadah

3.      Penyerahan diri kepada Allah dalam bidang akhlaq

4.      Penyerahan diri kepada Allah dalam bidang perundangan atau syari'at

Tiada ulasan: