Catatan Popular

Isnin, 12 Jun 2017

ANEKDOT DARI KISAH YAHYA BIN MUADZ AR RAZI

INGAT ALLAH LUPA YANG LAIN

      Saudara Yahya menulis surat kepadanya, 'Aku pinta 3 perkara dari Allah. Dia telah kurniakan 2 permintaanku iaitu aku telah mendapat tempat kediaman di Mekah dan seorang hamba perempuan untukku. Hamba ini mengambilkan air untukku berwudhuk. Satu lagi permintaanku masih belum dapat iaitu hendak bertemu denganmu'.
      Sebagai jawapan kepada surat itu, Yahya menulis, 'Seseorang itu hendaklah suci dan meningkatkan ketinggian kerohaniannya agar di mana sahaja dia tinggal di tempat itu ianya menjadi suci seperti Mekah. Orang yang menjadi hamba kepada orang lain hendaklah jangan menyimpan hamba. Orang yang sentiasa ingat kepada Allah tidak ingat kepada yang lain. Disebabkan abang ingat kepada saya, abang telah lupa Allah. Ingatlah Allah sentiasa dan lupakanlah anak², saudara mara dan lain². Apabila abang bertemu dengan Allah, tidak perlu lagi abang ingat kepada saya. Jika tidak bertemu dengan Allah, apakah gunanya abang berjumpa dengan saya?'

YANG LEBIH CANTIK

      Yahya berjalan bersama seorang rakannya melalui sebuah kampung. Rakannya berkata, 'Alangkah cantiknya kampung ini!' Yahya berkata, 'Ada yang lebih cantik dari kampung ini iaitu hati yang cinta kepada Allah hinggakan tidak ada masa mengenangkan yang lain kecuali Allah'.

CAHAYA IMAN TERPADAM DISEBABKAN NAFSU

      Satu hari lampu di bilik Yahya tiba² terpadam. Dia pun menangis. Apabila ditanya kenapa dia menangis, dia menjawab, 'Memandangkan lampu itu padam, aku khuatir pada suatu hari nanti cahaya imanku padam disebabkan nafsu keduniaan'.

Tiada ulasan: