Catatan Popular

Selasa, 9 Julai 2019

HIKAM ATHAILLAH SYARAH IBN ABBAD KE 38 - TUJUAN HANYA KEPADA ILLAHI

Menurut Kalam Hikmah ke 38 Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:


“Jangan biarkan niat keazaman anda lulus Nya kepada mana-mana yang lain, cita-cita tidak lulus hanya kepada Yang Maha Pemurah.”

Jangan biarkan niat anda lulus apa-apa jua yang lain dari Allah, kerana aspirasi harapan yang tidak lulus Yang Maha Pemurah. Seseorang dengan maruah akan menahan diri menyampaikan keperluan dan permintaan itu kepada orang yang bukan murah hati, dan yang hanya benar-benar murah hati adalah Tuhan Kedua-dua alam.

Kata-kata yang terbaik menggambarkan kemurahan hati: yang mulia adalah dia: yang menunjukkan belas kasihan apabila dia mempunyai kuasa, yang memenuhi setiap janji yang dibuatnya, yang apabila memberi memberi yang banyak di luar jangkaan dan tidak peduli berapa banyak dia memberikan atau kepada siapa yang jika permintaan dibentangkan kepada orang lain dia tidak akan gembira, yang jika diabaikan akan hanya menyalahkan dan tidak bertindak balas, dan yang tidak akan dikecewakan sesiapa sahaja yang mencari tempat tinggal dan perlindungan dan akan mencukupi dia di luar mencari cara dan sekutunya.

Dan kerana penerangan ini hanya bersesuaian dengan bermaruah Baginda, maka aspirasi yang alim harus tidak lulus-Nya kepada mana-mana lagi. [aarIf]) berkata:
Ia adalah [haram] bagi sesiapa yang percaya kepada mengesakan Tuhannya yang.

Tiada ulasan: