Catatan Popular

Ahad, 21 Julai 2019

SIRRUL ASRAR : BAB 20 HAJI KE MEKAH DAN HAJI ROHANI KE HAKIKAT HATI


Pekerjaan haji menurut syariat ialah mengunjungi ka’abah
di Makkah . Ada beberapa syarat berhubung dengan ibadat haji:
memakai ihram – dua helai kain yang tidak berjahit menandakan
pelepasan semua ikatan duniawi; memasuki Makkah dalam
keadaan berwuduk; tawaf keliling ka’abah sebanyak tujuh kali
tanda penyerahan sepenuhnya; lari-lari anak dari Safa ke
Marwah sebanyak tujuh kali; pergi ke Padang Arafah dan tinggal
di sana sehingga matahari terbenam; bermalam di Musdalifah;
melakukan korban di Mina; meminum air zamzam; melakukan
sembahyang dua rakaat berhampiran dengan tempat Nabi
Ibrahim a.s pernah berdiri. Bila semua ini dilakukan pekerjaan
haji pun sempurna dan balasannya diperakui. Jika terdapat
kecacatan pada pekerjaan tersebut balasannya dibatalkan.

Allah Yang Maha Tinggi berfirman:

“Sempurnakan haji dan umrah kerana Allah”. (Surah al-
Baqarah, ayat 196).

Bila semua itu telah selesai banyak daripada hubungan
keduniaan yang ditegah semasa pekerjaan haji dibolehkan
semula. Sebagai tanda selesainya pekerjaan haji seseorang itu
melakukan tawaf terakhir sekali sebelum kembali kepada
kehidupan harian.

Ganjaran untuk orang yang mengerjakan haji dinyatakan oleh
Allah dengan firman-Nya:

“Dan barangsiapa masuk ke dalamnya amanlah ia, dan
kerana Allah (wajib) atas manusia pergi ke rumah itu bagi
yang berkuasa ke sana ”. (Surah al-‘Imraan, ayat 97).

Orang yang sempurna ibadat hajinya selamat daripada azab
neraka. Itulah balasannya.

Pekerjaan haji kerohanian memerlukan persiapan yang besar dan
mengumpulkan keperluan-keperluan sebelum memulakan
perjalanan.

Langkah pertama ialah mencari juru pandu, pembimbing,
guru, seorang yang dikasihi, dihormati, diharapkan dan
ditaati oleh orang yang mahu menjadi murid itu.
Pembimbing itulah yang akan membekalkan murid itu bagi
mengerjakan haji kerohanian, dengan segala
keperluannya.

Kemudian dia mesti menyediakan hatinya. Untuk menjadikannya
jaga seseorang itu perlu mengucapkan kalimah tauhid “La ilaha
illa Llah” dan mengingati Allah dengan menghayati kalimah
tersebut. Dengan ini hati menjadi jaga, menjadi hidup. Ia
hendaklah mengingati Allah dan berterusan mengingati Allah
sehingga seluruh diri batin menjadi suci bersih daripada selain
Allah.

Selepas penyucian batin seseorang perlu menyebutkan nama-
nama bagi sifat-sifat Allah yang akan menyalakan cahaya
keindahan dan kemuliaan-Nya. Di dalam cahaya itulah seseorang
itu diharapkan dapat melihat ka’abah bagi hakikat rahsia. Allah
memerintahkan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s
melakukan penyucian ini:

“Janganlah engkau sekutukan Aku dengan sesuatu apa
pun dan bersihkan rumah-Ku untuk orang-orang tawaf,
dan yang berdiri, dan yang rukuk, dan yang sujud”. (Surah
al-Hajj, ayat 26).

Sesungguhnya ka’abah zahir yang ada di Makkah dijaga
dengan bersih untuk para pekerja haji. Betapa lebih lagi
kesucian yang perlu dijaga terhadap ka’abah batin yang ke
atasnya hakikat akan memancar.

Selepas persediaan itu pekerja haji batin menyelimutkan dirinya
dengan roh suci, mengubah bentuk kebendaannya menjadi
hakikat batin, dan melakukan tawaf ka’abah hati, mengucap di
dalam hati nama Tuhan yang kedua- “ALLAH”, nama yang
khusus bagi-Nya. Ia bergerak dalam bulatan kerana laluan rohani bukan lurus tetapi dalam bentuk bulatan. Akhirnya adalah permulaannya.

Kemudian ia pergi ke Padang Arafah hati, tempat batin yang
merendahkan diri dan merayu kepada Tuhannya, tempat yang
diharapkan seseorang dapat mengetahui rahsia

“La ilaha illa Llah”, “Yang Maha Esa, tiada sekutu”.
Di sana ia berdiri mengucapkan nama ketiga “HU” – bukan
sendirian tetapi bersama-Nya kerana Allah berfirman:

“ Dia beserta kamu w alau di mana kamu berada”. (Surah
al-Hadiid, ayat 4).

Kemudian dia mengucapkan nama keempat “HAQ”, nama
bagi cahaya Zat Allah dan kemudian nama kelima “HAYYUN” – hidup Ilahi yang darinya hidup yang sementara muncul.

Kemudian dia menyatukan nama Ilahi Yang Hidup Kekal
Abadi dengan nama keenam “QAYYUM” – Yang Wujud
Sendiri, yang bergantung kepada-Nya segala kewujudan.
Ini membawanya kepada Musdalifah yang di tengah-
tengah hati.

Kemudian dia di bawa ke Mina, rahsia suci, intipati atau hakikat,
di mana dia ucapkan nama yang ke tujuh “QAHHAR” – Yang
Meliputi Semua, Maha Keras . Dengan kekuasaan nama
tersebut dirinya dan kepentingan dirinya dikorbankan. Tabir
keingkaran ditiupkan dan pintu kebatilan diterbangkan.

Mengenai tabir yang memisahkan yang dicipta dengan Pencipta,
Nabi s.a.w bersabda,

“Iman dan kufur wujud pada tempat di sebalik arasy Allah.
Keduanya adalah hijab memisahkan Tuhan daripada
pemandang


Tiada ulasan: