Catatan Popular

Jumaat, 15 Jun 2012

CINTA : LUBUK KITAB JILA ’AL-KHATIR SHAIKH ABD QADIR AL JILANI



CINTA

* Kekasih tidak mempunyai mata yang dengannya dia melihat selain daripada Kekasih. 

* Celakalah kamu kelak! Anda mendakwa mencintai Allah, membuka hati anda kepada orang lain! Kerana Layla Majnun (kekasih gila Layla) menjadi orang-orang yang benar dalam cintanya kepada Layla, hatinya tidak akan menerima selain daripada dia. Satu hari dia terserempak dengan beberapa orang yang bertanya kepadanya: "Di mana anda datang dari?" Beliau menjawab: "Daripada dengan Layla" Mereka bertanya kepadanya: "Di mana anda hendak pergi?" Dia menjawab: "Untuk Layla"
Sekali hati telah menjadi benar cinta untuk Allah (yang besar dan dimuliakan Dialah) ia menjadi seperti Musa (doa dan selamat sejahtera kepada Nabi kita dan kepadanya) kira-kira yang Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) telah berkata: "Dan Kami telah menyebabkan beliau untuk menolak basah-jururawat " (daripada 28,12). Jangan berbohong; anda tidak mempunyai dua hati tetapi, sekali ia diisi dengan sesuatu ada tiada ruang untuk yang lain. Allah (Dia) telah berkata: "Allah tidak menjadikan bagi seseorang dua buah hati dalam dadanya" (daripada 33.4) - hati yang mencintai Pencipta dan hati yang mengasihi makhluk. Tidak mungkin ada jantung di mana ini dunia dan akhirat wujud bersama. 

* Allah (Dia) telah berkata dalam satu ucapan-ucapan beliau: "Orang yang mendakwa mengasihi Saya lagi pergi ke tidur sekali malam telah ditetapkan adalah pendusta." Jika anda adalah salah satu pencinta Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) anda tidak akan bangun dari tidur anda dengan berat hati. Kekasih letih, manakala orang yang dikasihi berada dalam keadaan rehat. Kekasih adalah pencari, manakala orang yang dikasihi dicari. Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya) dilaporkan berkata: "Allah (yang besar dan dimuliakan Dialah) berkata kepada Jibril:" Wahai Jibril, bangun demikian dan demikian dan meletakkan tidur dan sebagainya '"! Terdapat dua cara untuk mentafsir ini.
[Tafsiran pertama: "Bangun orang itu dan apa-apa yang kekasih dan tidur dalam demikian dan yang yang tercinta. Bekas yang telah mendakwa bahawa dia mencintai Me, jadi dia bangun dan berdiri dalam kedudukan kanannya [menyembah Me] supaya daun kewujudan dengan sesiapa sahaja selain daripada Saya akan jatuh. Membangunkan dia supaya beliau mengemukakan bukti tuntutan dan untuk cintanya disahkan. 

Dan meletakkan tidur dan sebagainya kerana dia yang tercinta. Beliau telah bekerja keras keras untuk masa yang lama. Tiada apa-apa jua dirinya kekal selain daripada Saya. Kasih-Nya telah menjadi semua bagiKu. Tuntutannya, bukti, dan pematuhan kepada perjanjian Saya telah disahkan. Taubat-Nya kepada-Ku adalah benar, dan dia telah disimpan perdjandjianKu. Dia adalah tetamu dan tetamu itu tidak patut dibuat untuk berkhidmat atau tayar. Letakkan dia tidur di atas riba kebaikan halus saya, berilah dia tempat duduk di meja nikmat-Ku, dan biarlah dia berasa intim dengan mendekatkan diri saya. Kasih-Nya telah menjadi benar, dan apabila cinta menjadi benar halangan formaliti lenyap. "
Tafsiran yang lain: "Letakkan tidur dan sebagainya kerana dia memuja Me demi untuk mencari nikmat dengan makhluk; dan bangun dan sebagainya kerana mencari nikmat-Ku adalah matlamat beliau menyembah Me. Meletakkan tidur dan sebagainya kerana saya tidak suka mendengar suaranya, dan bangun bahawa orang lain kerana saya suka mendengar suaranya. " 

Kekasih menjadi tercinta sebaik sahaja dia telah disucikan hatinya daripada semua yang lain dari Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia), jadi dia tidak akan mahu meninggalkan-Nya demi orang lain. Pencapaian jantung ke stesen ini rohani datang dengan melaksanakan kewajipan ibadat wajib; menahan sabar daripada benda-benda yang dilarang dan diragui; mendapatkan perkara-perkara yang dibenarkan dan yg mengikut hukum tanpa keinginan ghairah, berahi, dan engrossment; menggunakan sekatan alim rawatan; mengamalkan penolakan jumlah , yang meninggalkan semua yang lain dari Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia); enggan mematuhi diri lebih rendah, keghairahan, dan Syaitan; dan menulenkan hati sama sekali mana-mana makhluk supaya bahawa pujian dan dispraise, diberi dan mempunyai perkara-perkara menyembunyikan, dan emas dan tanah liat menjadi semua sama. Peringkat pertama stesen ini rohani adalah mengisytiharkan bahawa "tiada Tuhan melainkan Allah (la ilaha illa Allah) (47,19), Muhammad adalah Rasul Allah (Muhammadun rasūlu Allah)" (dari 48,29), dan peringkat terakhir melihat emas sebagai tidak bernilai sebagai tanah liat.
Orang yang hatinya menjadi mantap dan dilampirkan kepada Tuhannya akan melihat sebagai sama: emas dan tanah liat, pujian dan dispraise, penyakit dan kesihatan yang baik, kemewahan dan kemiskinan, dan bernasib baik dan buruk di dunia ini. Apabila ini telah menjadi benar seseorang, dirinya lebih rendah dan keghairahan akan mati, api kecenderungan semulajadi akan mati, dan syaitan akan dimalukan di hadapannya. Hatinya akan memandang rendah terhadap dunia ini dan tuan-tuan yang, maka dia akan berpaling dari mereka dan memajukan ke arah Tuhannya sehingga laluan untuk hatinya akan muncul di tengah-tengah makhluk yang akan ikuti untuk mencapai Pencipta. Makhluk akan meminggir ke kiri dan kanan dan membersihkan jalan bagi beliau. Mereka akan lari dari api kebenaran dan karisma makhluk terdalam. Pada peringkat ini, dia akan dipanggil "hebat" di dalam kerajaan langit dan semua makhluk akan datang untuk berada di bawah kaki hatinya dan mencari perlindungan di bawah bayang-bayang. 

Jangan berada dalam ilusi. Tidak menuntut pemilikan apa yang bukan milik anda dan apa yang anda tidak mempunyai. Diri anda lebih rendah dalam kawalan jumlah anda, dan makhluk dan dunia ini adalah di tengah-tengah anda yang lebih besar dari Allah (yang besar dan dimuliakan Dia). Anda berada di luar had rakyat Allah dan anda tidak dikira dengan mereka. Jika anda ingin mencapai apa yang saya telah disebut, menduduki diri anda dengan menulenkan hati anda daripada semua. 

Celakalah kamu kelak! Apabila anda berada dalam keperluan bagi gigitan makan, kehilangan sesuatu yang remeh, atau salah satu daripada urusan duniawi anda gagal, ia adalah akhir dunia untuk anda! Anda berpaling dari Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan Dia), melepaskan kemarahan anda dengan alat pemukul isteri dan anak-anak anda, dan menghina agama dan Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya). Jika anda adalah wajar dan satu rakyat terjaga dan penelitian, anda akan berdiam diri di hadapan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) dan anda akan melihat semua tindakan beliau sebagai nikmat dan menjaga anda. 

* Pencinta berasa ada rehat di dalam hati mereka walaupun mereka memasuki satu juta Paradises sehingga mereka melihat Kekasih mereka. Mereka tidak berhasrat untuk perkara yang dicipta tetapi mereka ingin untuk Pencipta. Mereka tidak mahu manfaat tetapi mereka mahu dermawan. Mereka kehendaki akar tidak cawangan. Mereka telah memberi semua perhubungan mereka dan telah menjadi individu Raja. Bumi seolah-olah terlalu selat bagi mereka walaupun luas ini. Mereka mempunyai sesuatu yang membuat mereka sibuk dan mengalihkan perhatian mereka daripada makhluk. Apabila hati mereka melihat Syurga manakala terjaga atau tidur kerana ia tidak melihat walaupun dengan sekelip mata. Mereka melihat kerana mereka melihat pada singa, belenggu, dan penjara. Mereka mengatakan bahawa ia adalah tudung semata-mata, penjagaan, dan siksa. Mereka melarikan diri dari sebagai makhluk melarikan diri daripada singa, belenggu, dan penjara. 

* Apabila seseorang mencintai Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) dia kehilangan kemahuannya dengan Allah, kerana kekasih tidak mempunyai wasiat di atas kehendak beliau Kekasih. Ini dikenali untuk setiap kekasih yang telah mengalami rasa cinta. Kekasih pupus dalam kehadiran Kekasih beliau, seperti hamba di hadapan tuannya. Hamba yang bijaksana yang taat kepada tuannya tidak tidak bersetuju dengan nakhoda atau objek kepadanya sama sekali. Celakalah kamu kelak! Anda bukan kekasih mahupun yang tercinta, dan anda tidak mengalami rasa cinta dan tidak juga yang disayangi. Kekasih dan berhati-hati resah gelisah, sedangkan orang yang dikasihi tenang. Kekasih yang berada dalam kesusahan, manakala orang yang dikasihi dengan selesa.
Anda meletakkan tuntutan untuk mencintai, namun anda meninggalkan Kekasih anda untuk pergi ke tidur! Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) telah berkata dalam satu ucapan-ucapan beliau: "Orang yang mendakwa mengasihi Saya lagi pergi ke tidur sekali malam telah ditetapkan adalah pendusta." Beberapa orang tidur Allah sahaja daripada keperluan. Orang itu tidak jatuh ke dalam tidur nyenyak tetapi dia hanya dozes off. Beliau tidur semasa dalam sujud. Rasulullah (doa Allah dan keamanan kepadanya) akan dilaporkan kepada telah berkata: "Jika hamba itu jatuh tidur ketika dalam sujud, Allah yang besar dan dimuliakan adalah Dia memuji dia itu malaikat berkata: 'Lihat bagaimana jiwanya adalah bersama Saya dan badan itu menjalankan amalan kepatuhan kepada Saya di hadapan-Ku ". Orang yang kagum dengan tidur semasa menjalankan doanya dianggap masih berdoa, kerana niatnya adalah untuk berdoa apabila beliau kagum dengan tidur. Maha Esa (yang besar dan dimuliakan Dia) tidak melihat pada rupa tetapi pada niat dan esen. 

* Wahai Anda yang mendakwa menjadi pencari, pencarian anda sepatutnya tidak akan menjadi bunyi selagi anda mempunyai sesuatu yang menayangkan anda dari Diperlukan Selepas Satu! Anda masih berkata "ini adalah lombong" dan "ini adalah milik saya"? Kekasih mempunyai tiada harta, tiada kepentingan duniawi, perbendaharaan tidak, wasiat tidak, dan tiada rumah berhubung untuk Kekasih. Mereka semua berasal Diperlukan beliau Selepas Satu, untuk Kekasih. Kekasih yang dimiliki oleh Kekasih dan hamba di tangan-Nya. Hamba dan semua harta milik Sarjana. Apabila penyerahan kekasih untuk Kekasih telah menjadi lengkap, pulangan Kekasih kepadanya apa yang diterima daripada beliau dan meletakkan beliau dalam menjaga. Keadaan ini bertukar. Hamba menjadi percuma; yang hina menjadi dimuliakan; yang jauh menjadi dekat; kekasih menjadi tercinta. Apabila majnun Layla kekal pesakit dalam cintanya kepada Layla, suka berpaling kepadanya dan Layla menjadi majnun dan majnun menjadi Layla. Orang yang sabar dan benar dalam cintanya kepada Allah (yang besar dan dimuliakan Dialah), tidak lari dari pintu-Nya kerana anak panah seksaan-Nya, dan menerima mereka dengan depan hatinya akan menjadi tercinta, mahu, dan dicari. Orang yang telah dialami ini mengetahuinya dengan baik. Ia adalah yang tidak terhingga. Ia adalah di luar dari kefahaman semua makhluk kecuali beberapa individu. Ini adalah orang yang paling bijak. Mereka memahami dengan sepintas lalu semata-mata, dan oleh tanda sedikitpun mereka kembali [ketaatan], memperoleh akhlak yang baik, dan mengetahui apa yang dikehendaki mereka. 

* Celakalah kamu kelak! Anda mengatakan bahawa kamu mencintai Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia), namun anda tidak taat kepada-Nya! Cinta Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) datang hanya selepas mematuhi perintah-perintah, menahan diri dari larangan, berpuas hati dengan apa sahaja yang dapat, dan kerana kandungan dengan perintah ilahi. Maka anda mencintai-Nya nikmat-nikmat Allah, selepas itu anda mengasihi Dia bagi apa-apa sebagai balasan, dan kemudian anda rindu untuk-Nya. Kekasih mengingati yang Maha Esa dengan lidah, anggota dan deria, jantung, dan makhluk terdalam. Apabila dia mencapai kepupusan dalam mengingati-Nya, Dia memuji makhluk-Nya dan membezakan dia dari mereka dengan negara-negara yang tidak dikenali dan kerohanian kata-kata. Dia menjadi kebenaran dalam kebenaran. Dia menjadi pupus, sebagai hanya One Pertama, Satu Terakhir, Satu Zahir, Batin tinggalan. Wahai yang mendakwa mengasihi Dia lagi mengadu kepada makhluk mengenai Allah, anda adalah seorang pendusta dalam tuntutan anda cinta! Orang yang mencintai-Nya dalam keadaan kemewahan lagi mengadu tentang Allah di dalam keadaan kemiskinan adalah pendusta. Apabila kemiskinan datang kepada hati yang mentah yang belum diperkukuhkan dengan iman dan kepastian, orang itu pasti akan berakhir dalam syarikat kekufuran. 

* Tidak ada perkongsian cinta. Wahai yang mendakwa menjadi cinta, kekasih adalah tetamu yang dikasihi! Pernahkah anda melihat tetamu mendapat makanan dan minum dan menjaga keperluannya? Anda mendakwa berada dalam cinta, anda pergi tidur! Kekasih yang tidak pernah tidur. Anda adalah sama ada kekasih atau yang tercinta, tiada kes 3. Jika anda seorang pecinta maka bagaimana boleh tidur kekasih? Dan jika anda yang tercinta maka kekasih adalah tetamu anda! 

* Bertanya bertanya saya: "Yang mana satu lebih sengit, api takut, atau api rindu?" Saya berkata:] "api takut untuk kita fahami kalam dan api kerinduan yang dicari. Ini adalah dua perkara yang berbeza. Yang manakah daripada dua kebakaran yang anda mempunyai, Wahai dariku? "
Wahai yang bergantung pada cara, dermawan 2your dan Harmer adalah satu dan sama! Raja anda adalah 1, Sultan anda adalah salah satu, Tuhan kamu adalah satu, dan Allah yang menjadikan kamu adalah satu. Dialah yang menjadikan kamu, dan apa yang anda lakukan dengan tangan anda sebenarnya Sesiapa yang tidak melalui tangan anda. Beliau telah mencipta, wujud, dianiayai, manfaat, dan petunjuk kepada kamu. Mengapa anda bergantung kepada sesuatu yang dicipta, seperti kamu? Mengapa kamu sembah apa yang tidak boleh menyebabkan sebarang kemudaratan atau membawa apa-apa manfaat kepada dirinya? Kamu tidak mendengar bahawa Allah (Dia) telah berkata: "Maka hendaklah orang yang mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya beramal soleh dan mengaitkan tiada rakan kongsi dalam ibadah kerana Tuhannya" (dari 18,110)? Wahai manusia, jika anda tidak adalah pencinta, menyampaikan pencinta, menarik berhampiran untuk para pecinta, suka pencinta, dan berfikir dan para pecinta!
Seseorang telah bertanya kepadanya: "Adakah cinta oleh paksaan dalam permulaan dan dengan kerelaan akhirnya" Dia berkata: "Cinta datang dengan paksaan dan kerelaan. Bagi sesetengah individu-individu luar biasa, cinta datang dengan cara paksaan paksaan. Maha Esa (yang besar dan dimuliakan Dia) melihat mereka dan mencintai mereka, jadi Beliau memindahkan mereka dalam satu saat dari satu negeri ke negeri lain. Dia tidak mahu mencintai mereka selepas tahun tetapi Dia mencintai mereka dalam satu saat, jadi mereka mengasihi Dia keperluan, tanpa berlengah-lengah, tanpa pengenalan, tidak secara beransur-ansur, dan tanpa petikan sebarang masa.
Bagi kebanyakan orang, cinta datang melalui pilihan. Pencinta memilih Allah (Dia) keutamaan kepada makhlukNya. Mereka melihat di antara nikmat-nikmat yang bahawa mereka telah sebagai telah datang dari Allah bukan dari orang lain. Mereka mengetahui nikmat-Nya halus, persediaan-Nya untuk mereka, dan ganjaran-Nya untuk mereka supaya mereka mengasihi Dia. Kemudian mereka memilih Dia keutamaan kepada kedua-dua dunia dan akhirat. Mereka memberikan semua perkara yang dilarang atau di sisi undang-undang yang meragukan, mengurangkan penggunaan yang sah di sisi undang-undang, dan akan berpuas hati dengan apa yang mereka sudah mempunyai. Mereka meninggalkan katil dan selimut, dan tidur dan rehat: 'sisi mereka menjauhi katil mereka' (dari 32,16). Baik malam mereka adalah satu malam yang biasa mahupun hari biasa. Mereka berkata: Tuhan kami, kami telah meninggalkan segala-galanya di sebalik belakang hati kita dan bergegas kepada Anda supaya Anda boleh gembira. 'Mereka berjalan kepada-Nya kadang-kadang di kaki hati mereka, kadang-kadang di kaki makhluk terdalam mereka, kadang-kadang di kaki daripada hasrat mereka, kadang-kadang di kaki aspirasi rohani mereka, kadang-kadang di kaki kebenaran mereka, kadang-kadang di kaki cinta mereka, kadang-kadang di kaki kerinduan mereka, kadang-kadang di kaki merendah diri dan kehormatan mereka , kadang-kadang pada kaki yang mendekatkan diri mereka, kadang-kadang di kaki ketakutan mereka, dan kadang-kadang di kaki harapan mereka. Mereka lakukan semua ini dalam cinta pada-Nya dan rindu untuk menemui-Nya. 

*Wahai yang bertanya kepada saya, orang-orang yang mencintai Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) melalui paksaan paksaan atau melalui pilihan? Jika jawapannya adalah tidak kemudian senyap dan bekerja untuk membetulkan amalan Islam. Wahai yang bertanya kepada saya, jika hanya amalan Islam dan iman adalah bunyi! Jika hanya anda meninggalkan syarikat orang-orang kafir dan orang-orang munafik hari ini dan menjauhkan diri dari mereka pada masa akan datang! Jika hanya anda mengelakkan diri daripada menghadiri sesi orang-orang yang mengaitkan makhluk dan cara dengan Tuhan, orang-orang yang membantah dengan Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia)! Bertaubat dan tidak mendekati perbendaharaan dan rahsia raja-raja. Dabbās3 Shaikh Hammad Ad (semoga Allah menunjukkan rahmat kepadanya) digunakan untuk mengatakan: 'Apabila seseorang tidak mengetahui status beliau, dekri takdir menunjukkan kepadanya status beliau.' Mengakui status anda adalah lebih baik daripada menafikan ia, kerana orang yang jahil jahil status sendiri dan orang lain. Ya Allah, tidak termasuk kami di kalangan pretenders, orang-orang yang berdusta, dan orang-orang yang jahil tentang Anda dan elit makhluk anda, dan memberikan kita baik di dunia dan kebaikan di akhirat dan melindungi kita dari azab neraka '". 

* Celakalah kamu kelak! Anda mendakwa untuk mencintai Allah, namun anda suka yang lain dari Allah! Tuntutan anda akan menjadi punca bagi pemusnahan anda. Bagaimana anda boleh mendakwa mencintai apabila tiada tanda-tanda ia boleh dilihat tentang anda? Cinta itu seperti api di sebuah rumah dengan pintu tidak atau utama; api yang keluar dari atas. Kekasih yang menyimpan dalam bangunan cintanya dan menyembunyikan sehingga ia menunjukkan kepadanya. Beliau mempunyai bahasa khas dan ucapan khas. Beliau tidak berhasrat untuk apa-apa tambahan kepada Kekasih, yang merupakan salah satu tanda-tanda kebenaran beliau. Wahai pendusta, satu jenaka O, berdiam diri untuk anda bukan salah seorang daripada mereka! Anda bukan kekasih mahupun tercinta. Kekasih di pintu, manakala orang yang dikasihi berada di dalam. Kekasih dalam pergolakan, pergerakan, dan gangguan, manakala orang yang dikasihi berada dalam ketenangan, berehat di atas riba Satu yang halus Jenis, tidur di sana. Kekasih dalam keletihan, manakala orang yang dikasihi berada dalam keadaan rehat; kekasih adalah seorang pelajar, manakala orang yang dikasihi ialah seorang ulama yang perlu dipelajari; kekasih dipenjarakan, manakala orang yang dikasihi adalah percuma; kekasih telah pergi gila, manakala orang yang dikasihi telah menjadi siuman . 

Apabila kanak-kanak melihat ular, dia menjerit dan melarikan diri, manakala penjinak ular menyimpan senyap di tempat kejadian ular. Apabila seseorang melihat singa, dia menjerit dan melarikan diri dalam seram, manakala pelatih singa bermain dengan singa dan tidur dengan mereka. Setiap orang yang memasuki terkejut. Allah (Dia) telah berkata: "Dan yang soleh kepada Allah dan [kemudian] Allah akan mengajar anda" (dari 2,282). Kekasih alim. Beliau diajar kesopanan semasa dia masih di pintu. Anggota badan dan pancaindera dan hatinya diajar adab yang baik. Sekali dia telah menjadi bersopan santun, dia masuk melalui pintu yang mendekatkan diri. Undang-undang menapis tingkah laku di pintu, manakala Pengetahuan menapis tingkah laku yang terdapat di dalamnya. Sekali orang yang telah memperoleh adab yang baik melalui undang-undang, Ilmu akan menjaga dia, berikan dia kuasa, membuat dia komander, memperkayakan kepadanya, dan membolehkan beliau untuk menghakimi dengan betul. Undang-undang adalah pintu biasa, manakala Ilmu adalah pintu khas. Apabila seseorang berkelakuan dengan kesopanan muktamad dan ketaatan di pintu bersama, dia akan berkawan dan didekatkan, di dalam pintu khas. Beliau akan menyertai kumpulan orang yang tersayang. 

Anda tidak perlu menyebut satu perkataan sehingga anda telah mencapai stesen anda, di samping mematuhi kepada refleksi dan pemikiran yang mendalam, memenuhi perhambaan, dan melihat kekurangan-kekurangan dan kelemahan diri. Apabila orang yang melihat kesalahannya, dia Pelaksana terhadap kesempurnaan, tetapi apabila dia melihat kesempurnaan persepsi beliau, beliau menuai kekurangan. Berbalik tindakan anda untuk berjaya.

Tiada ulasan: