Catatan Popular

Jumaat, 15 Jun 2012

LUBUK KITAB JILA ’AL-KHATIR : KELAKUAN BAIK DALAM PANDANGAN SHAIKH ABD QADIR AL JILANI


KELAKUAN BAIK DALAM PANDANGAN SHAIKH

* Wahai orang muda! Apabila anda datang ke hadapan saya, memberi penghargaan anda untuk amal-amal kamu dan kekaguman diri. Datang dengan apa-apa, sebagai seorang yang bankrap. Jika anda memberi perhatian yang tinggi untuk amal-amal kamu dan diri anda, anda akan terperanjat pada apa yang saya bercakap tentang dan anda akan membenci saya kerana saya bercakap benar dan tidak bersetuju dengan anda. Tiada siapa yang membenci saya selain daripada musuh Allah dan tiada seorangpun yang jahil saya kecuali satu yang jahil Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia), diberikan kepada ceramah yang banyak dan tindakan sedikit. Tiada siapa yang suka saya tetapi orang yang berpengetahuan Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia), diberikan kepada tindakan banyak dan bercakap sedikit. Orang yang ikhlas mencintai saya, sedangkan munafik yang membenci saya. Satu yang berikut Sunna mencintai saya, manakala yang berikut inovasi bidaah membenci saya. Jika anda suka saya, anda yang akan menerima faedah itu; dan jika anda benci saya, anda adalah orang yang akan mengalami kekurangan. Saya tidak memberi perhatian kepada pujian dan kebencian para makhluk. 

* Orang yang berhasrat untuk berjaya mesti menjadi sebidang tanah di bawah kaki shaikhs. Apakah sifat-sifat ini shaikhs? Mereka adalah orang-orang yang telah meninggalkan dunia ini dan makhluk dan mempunyai perpisahan diperintahkan melainkan untuk segala-galanya dari bawah Arasy yang turun ke bawah permukaan bumi yang langit dan apa yang ada di dalamnya dan bumi-bumi dan apa yang ada di dalamnya. Mereka adalah orang-orang yang telah memberikan segala sesuatu dan diperintahkan mereka selamat tinggal satu yang tidak akan kembali kepada mereka lagi. Mereka telah juga mengucapkan selamat tinggal kepada semua makhluk termasuk diri mereka sendiri, kerana mereka adalah di hadapan Tuhan mereka (yang besar dan dimuliakan Dia) di semua negeri masing-masing. Sesiapa sahaja yang mencari sebuah syarikat yang memimpinnya Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia) lagi menyimpan sendiri yang lebih rendah dalam ilusi dan fantasi. 
Orang yang menolak dan kepercayaan dalam keesaan Tuhan adalah bunyi tidak melihat kewujudan makhluk, tidak melihat pemberi selain Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia), dan tidak melihat dermawan yang lain dari Allah. Betapa hebatnya keperluan anda, hai kamu semua orang di dunia ini, untuk mendengar kata-kata ini! Betapa hebatnya keperluan anda, wahai pertapa yang jahil, untuk mendengar kata-kata ini! Penyembah yang paling pertapaan adalah hamba makhluk, mengaitkan mereka dengan Tuhan. 

* O bertapa dan menyendiri, datang dan mendapatkan rasa kepada kata-kata saya, jika hanya surat pun! Menemani saya untuk satu hari atau satu minggu supaya anda boleh mempelajari sesuatu yang memberi manfaat kepada anda. Celakalah kamu kelak! Majoriti anda berada dalam ilusi, menyembah makhluk dalam sel-sel anda. Perniagaan ini tidak dapat terbentuk dengan duduk dalam retreat manakala yang jahil. Celakalah kamu kelak! Berjalan dalam mencari Ilmu dan ulama yang berilmu sehingga tidak berjalan selanjutnya mungkin. Berjalan sehingga tiada taat kepada anda [dalam hasrat anda untuk berjalan]. Apabila anda menjadi tidak dapat berjalan, duduk. Berjalan dengan keluar anda, kemudian dengan masuk anda,  kemudian dengan hati anda, dan kemudian dengan esen anda. Apabila anda telah menjadi betul-betul habis lahir pada permukaan dan dari segi dalaman dan perlu duduk, mendekatkan diri kepada Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) dan pencapaian kepada-Nya akan datang kepada kamu. 

* Jika anda datang kepada saya tetapi tidak meletakkan ajaran saya mengamalkan anda hanya akan menjadi kacau ganggu kepada penonton. Selagi anda berada di kedai anda, anda terus berfikir perniagaan gagal anda, dan apabila anda datang kepada saya, ia hanya untuk menghibur diri sendiri. Tidak kira berapa kali anda datang untuk mendengar, ia seolah-olah anda mendengar apa-apa. Wahai pemilik harta! Lupa tentang harta anda dan datang dan duduk di kalangan golongan miskin dan merendah diri kepada Allah dan kepada mereka. 

* Diterima, meninggalkan kedudukan berprestij anda dan datang dan duduk di sini seperti salah satu kumpulan supaya kata-kata saya dapat ditanam di tanah hati anda. Jika anda mempunyai perasaan anda akan menemani saya, berpuas hati dengan seketul dari saya setiap hari, dan bertahan dengan kesabaran kekasaran kata-kata saya. Sesiapa yang mempunyai iman akan berdiri teguh dan berkembang, manakala orang yang kurang iman akan lari daripada saya. Wahai bagi kamu, Wahai orang-orang yang mendakwa mengetahui keadaan rohani orang lain! Bagaimana kita boleh percaya anda apabila anda telah tidak berjaya untuk mengetahui keadaan anda sendiri? Ini hanyalah pembohongan, jadi bertaubat dari bercerita dusta. Ya Allah, kurniakanlah kepada kami kebenaran di bawah semua keadaan dan "memberi kita baik di dunia dan kebaikan di akhirat dan melindungi kita dari azab neraka". 

*Celaka  kepada anda, Wahai orang-orang yang mengaitkan makhluk dengan Tuhan! Berapa kerap anda mengetuk pintu belakang yang tidak ada sesiapapun untuk menjawab anda, dan berapa kerap anda menukul besi sejuk tanpa memanaskan ia dengan api! Anda tidak mengerti, anda tidak mempunyai hujah yang betul, dan anda tidak tahu tingkah laku yang sopan. Celakalah kamu kelak! Datang dekat dengan saya dan mempunyai seketul daripada makanan saya. Jika anda merasai makanan saya, anda akan meninggalkan makanan lain. Jika anda mendapat rasa makanan Pencipta, jantung dan makhluk terdalam akan meninggalkan makanan makhluk. Ini berlaku di tengah-tengah - di sebalik pakaian, daging dan kulit. Hati ini tidak pernah akan bunyi selagi ia didiami oleh mana-mana makhluk. Kepastian [iman] akan kekal tidak lengkap selagi terdapat sebuah atom cinta dunia ini di tengah-tengah. Apabila iman telah menjadi kepastian, kepastian telah menjadi knowingness, dan knowingness telah menjadi Pengetahuan, anda akan menjadi seorang pakar dalam membezakan antara baik dan buruk dalam perkhidmatan Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia). Anda akan mengambil dari tangan orang kaya dan memberi kembali kepada golongan miskin. Anda akan menjadi pemilik dapur, dishing daripada rezeki dengan tangan jantung dan makhluk terdalam.
Munafik O, anda tidak layak berkenaan sehingga anda datang untuk menjadi seperti ini! Celakalah kamu kelak! Anda belum memperolehi adab mulia di sebelah shaikh pertapa yang mengamalkan sekatan yang soleh dan belajar di dalam Hukum Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) dan Pengetahuan-Nya. Celakalah kamu kelak! Anda mahukan sesuatu sebagai balasan apa-apa, jadi anda tidak akan mendapat apa-apa. Perkara duniawi tidak boleh diperolehi tanpa usaha, jadi apa yang akan apa yang ada di hadapan Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia)? 

* Apabila syarikat pencari daripada shaikh telah menjadi bunyi, shaikh akan memberi makan dan menyuburkan dia dari hatinya dengan makanan dan minuman knowingness. Pencari O, mengosongkan hati anda daripada makhluk dan kemudian anda akan melihat keajaiban! Besok ia akan berkata kepada rakyat Syurga: "Masuklah ke dalam Syurga," dan hari ini, apabila Esa (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) meneliti hati elit hamba-hambaNya dan mendapati mereka kosong dunia ini, syurga, dan apa-apa jua yang lain dari Allah, Dia akan berkata kepada mereka: "Masukkan syurga yang mendekatkan diri saya sekarang dan kemudian." 

* Berpegang teguh dengan apa yang saya katakan adalah tanda iman dan melarikan diri daripadanya adalah satu tanda munafik. Ya Allah, ampunkanlah kami, tidak mendedahkan kami di dunia dan akhirat, dan "memberi kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan melindungi kita dari azab neraka."
Tingkah laku * ditapis adalah seperti kewajiban pada mengetahui yang bertaubat pada orang yang derhaka. Bagaimana dia boleh gagal untuk bersopan santun apabila dia yang terdekat semua makhluk kepada Pencipta? Jika seseorang membina hubungan sosial dengan raja-raja tetapi berkelakuan ignorantly, kejahilan beliau akan membawa beliau berhampiran dihukum mati. Setiap orang yang kekurangan tingkah laku sopan dibenci oleh makhluk dan Pencipta. Bila-bila masa di mana adab mulia kurang dibenci. Kelakuan ditapis dalam syarikat Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) adalah penting.
Wahai orang muda, jika anda mengenali saya, anda tidak akan meninggalkan saya dan anda akan mengikuti setiap langkah saya. Anda tidak meninggalkan sama ada saya mengatakan anda bekerja untuk melakukan atau meninggalkan anda tanpa kerja, mengambil daripada anda atau memberi anda, memiskinkan anda atau memberi kekayaan kepada kamu, tayar anda atau berehat anda. Keperluan untuk menjadi seperti ini adalah untuk berfikir dengan baik [saya] dan menanam niat yang baik, yang mana kedua-duanya anda kekurangan. Bagaimana anda, maka, adalah sesuai untuk syarikat saya dan mendapat manfaat daripada kata-kata saya? Kemenangan terletak dalam memupuk tingkah laku yang baik dalam syarikat Pencipta (yang besar dan dimuliakan Dia) dan makhluk. Ya Allah, jangan biarkan pendengaran mereka kata-kata ini menjadi bukti terhadap mereka tetapi juga menyebabkan ia bukti yang memihak kepada mereka! "Wahai Tuhan kami, berikan kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan melindungi kita dari azab neraka!" 

* Musuh-Ku dan orang yang mencintai saya kedua-duanya adalah sama, di sisi saya. Saya tidak mempunyai kawan atau musuh yang ditinggalkan di muka bumi. Ini berlaku hanya selepas salah satu mengasihi Allah, menanam kepercayaan bunyi dalam keesaan-Nya, dan melihat makhluk sebagai tidak berkuasa. Seorang yang alim kepada Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) adalah kawan saya, manakala orang yang tidak taat kepada hukum Allah adalah musuh saya. Bekas teman iman saya dan kedua adalah musuh. Ya Allah, mari kita ini sentiasa sebenar saya, menubuhkan dengan kuat, dan membuat saya benar-benar komited untuk! Jadikan ia atribut yang tulen saya, bukan sekadar sesuatu yang saya berpura-pura. Anda tahu bahawa saya pintal gentian tali agama anda dan tali wasiat Anda, dan bahawa saya adalah hamba dari hamba-Anda - orang-orang yang telah melepaskan semua selain daripada Anda dalam mencari kepuasan anda. 

* Satu O jahil, Wahai orang-orang yang memeluk syiling emas dan perak 1, Wahai yang bergembira pada memuji dan pujian makhluk! Anda adalah hamba pujian, tepukan, dan ganjaran. Jika anda mempunyai perasaan anda akan menangis lebih daripada diri sendiri. "Kami milik Allah, dan kepada-Nya kita kembali" (dari 2,156). Tiada kekuatan atau kekuatan tetapi oleh Allah, Tinggi lagi Maha Besar. Ya Allah, kurniakanlah kepada kami memenuhi perhambaan kepada Anda dan menjadi kebenaran dalam mencari Anda dan "memberi kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan melindungi kita dari azab neraka!"
Wahai orang muda, orang yang benar tidak mempunyai pergerakan yang mundur. Dia sentiasa bergerak ke hadapan. Beliau mempunyai depan tetapi tidak kembali. Dia menyimpan kebenaran itu sehingga atom menjadi gunung, kejatuhan beliau laut, sedikit banyak, lampu matahari, dan tempurung kernel. Jika anda tidak pernah bernasib baik untuk mencari orang yang benar, duduk sentiasa dekat kepadanya. Jika anda tidak pernah bernasib baik untuk bertemu seseorang yang tidak mempunyai remedi anda, menyimpan sentiasa dekat dengan dia. Jika anda pernah mempunyai bernasib baik untuk mencari yang panduan kepada anda apa yang anda telah hilang, kekal sentiasa rapat dengan beliau. Anda boleh tidak pernah tahu orang itu bagi mereka adalah beberapa individu-individu luar biasa. Shell kaya tetapi kernel jarang berlaku. Kerang adalah dalam pelupusan sampah, manakala kernel dalam perbendaharaan raja-raja. 

* Orang-orang Allah sakit dan Pakar Perubatan yang ada pada mereka. Mereka sakit dalam kehadiran Pakar mereka, pada pusingan kemurahan hati dan kebaikan halus beliau. Dia mengendalikan mereka dengan nikmat, rahmat-Nya, dan rahmat. Orang yang tidak melihat orang yang berjaya tidak akan berjaya. Duduk di hadapan orang-orang Allah, mendengar ucapan-ucapan mereka, dan mengiringi mereka demi Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) tidak kerana dunia ini, dan kemudian anda akan mendapat manfaat daripada mereka. 

* Anda boleh dipercayai berkenaan! Saya bercakap benar kepada anda, jadi terpulang kepada anda sama ada anda mahu datang atau tidak, sama ada anda mahu memuji atau dispraise saya. Satu Terkalah telah berkata: "Dan katakanlah [wahai Muhammad!] '[Ini] kebenaran dari Tuhan kamu, maka hendaklah orang yang akan percaya; dan biarlah dia yang akan kafir" (dari 18,29). Tidak ada sesiapa yang melarikan diri dari ketajaman kata-kata saya selain daripada seorang yang hipokrit, penyamar, penipu, pengikut minatnya, taat kepada diri yang lebih rendah itu; melanggar Kitab Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) dan Sunnah para Rasul Allah (sembahyang dan keamanan Allah kepadanya); membenci kebenaran; mencintai kepalsuan; tidak mengambil langkah-langkah dengan hati untuk menarik berhampiran Sarjana (yang besar dan dimuliakan Dia). 

*Wahai orang muda, mendengar dan melihat dengan hati anda tanpa ragu-ragu dan anda akan melihat keajaiban! Melepaskan keraguan anda tentang orang-orang Allah. Percaya kepada mereka dan percaya kepada mereka tanpa bertanya "mengapa" dan "bagaimana," supaya mereka akan menerima anda dalam syarikat mereka, memasukkan kamu ke dalam perkhidmatan mereka, dan memberikan anda bahagian apa yang telah diturunkan kepada mereka. Nikmat dan rahmat datang turun dari langit pada hati orang-orang yang benar, dan ganjaran makhluk yang terdalam yang datang pada makhluk terdalam mereka, pada waktu malam dan siang. Jika anda mahu mereka untuk menerima anda untuk perkhidmatan mereka, anda perlu membersihkan zahir dan batin anda. Jadilah di bersedia sebelum mereka. Bersihkanlah hati anda inovasi bidaah, untuk doktrin penduduk Allah adalah ajaran para nabi, Rasul-rasul, dan orang yang benar (doa Allah dan salam ke atas semua mereka). Mereka mengikuti jejak langkah terdahulu yang soleh. Kepercayaan mereka adalah kepercayaan orang-orang tua. Mereka tidak mendakwa untuk apa-apa melainkan mereka mempunyai bukti di atasnya. 

* Celakalah kamu kelak! Anda mendakwa bahawa jantung anda telah mencapai kepada Allah apabila ia berada dalam fakta terbelenggu dan membebankan. Ia dipenjarakan di sebalik pintu dan pintu pagar dikunci. Pergi lulus syiling palsu anda pada orang lain. Jika anda datang ke sini untuk lulus syiling palsu anda pada saya, tidak datang, anda akan hanya tayar diri anda, kerana saya tidak akan menerima syiling palsu anda. Tetapi jika anda datang supaya saya membuang emas anda dan mengasingkan dari kekotoran, perak, dan mana-mana lapisan yang meliputi, kemudian datang. Adakah anda tidak diketahui bahawa orang-orang Allah adalah pengurup wang, asai syiling emas agama dan membezakan antara yang buruk dan baik - antara apa yang dimiliki kepada Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) dan apa yang dimiliki oleh makhluk? Rakyat Allah adalah duta, panduan, doktor, pakar, pekerja yang rajin, ejen, dan pemanggil pada orang kepada Tuhan mereka (yang besar dan dimuliakan Dia). 
*Wahai manusia, mencintai Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan Dia) dan membuat makhluk-Nya mengakui bahawa Dia adalah cinta, (yang diutus oleh Allah)! Mencintai-Nya dan memberi petunjuk kepada makhluk kepada-Nya supaya mereka menyertai anda dalam mencintai-Nya. Mengingatkan orang-orang yang lupa kepada-Nya. Mengingatkan mereka nikmat-Nya kepada mereka supaya mereka datang mengasihi Dia. Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) yang diturunkan kepada Daud (doa dan keamanan diberikan kepada Nabi kita dan kepadanya) berikut: "Wahai Daud, membuat makhluk Saya mengasihi Saya" Beliau mempunyai pengetahuan yang akan mengasihi Dia. Beliau memerintahkan Daud (doa dan selamat sejahtera kepada Nabi kita dan kepadanya) untuk menjadikan makhlukNya suka-Nya dalam perintah bahawa pengetahuan untuk menjadi nyata. Jika anda berada di dalam rumah yang gelap, dengan besi api dan batu api, dan anda gosokkan kedua-duanya bersama-sama, tidak akan yang menjana api? Api yang adalah dalam besi api sudah tua tetapi perbuatan daripada menggosok dibuat ia muncul. Begitu juga, tugas-tugas yang dikenakan oleh Pencipta lahirkan dan mengumumkan berkenaan pengetahuan mengenai makhluk. Perintah-perintah dan larangan membezakan antara hamba taat dan yang derhaka. Mereka membezakan antara penghutang baik yang membayar dius beliau dan penghutang buruk yang ingkar.
Rakyat makhluk terdalam sedikit pada zaman purba, dan hari ini mereka adalah yang paling sedikit dari segelintir. Orang-orang yang beriman yang mencintai Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) walaupun jika Dia menguji beliau dengan kesusahan yang menimpa; mengurangkan bahagian makanan, minuman, pakaian, prestij sosial, dan kesejahteraan; dan pemacu makhluk jauh darinya. Beliau tidak lari dari pintu-Nya tetapi tidur, mengambil depan pintu sebagai bantal dan dia tidak berasa terasing daripada-Nya. Beliau tidak membantah Dia harus memberi pertolongan kepada orang lain dan melucutkan. Jika Dia memberikan kepadanya nikmat, dia menawarkan terima kasih kepada-Nya, dan jika Allah menahan sesuatu dari dia, dia tetap kekal dengan kesabaran. Matlamat beliau adalah untuk tidak menerima pertolongan, tetapi matlamat beliau adalah untuk melihat Dia, datang dekat kepada-Nya, dan masukkan ke dalam sisiNya. 

* Wahai orang-orang yang membuang masa anda di rumah dan sel-sel anda dalam syarikat diri sendiri lebih rendah, kecenderungan semula jadi (tab), keghairahan, dan sedikit pengetahuan! Anda mempunyai untuk menemani mengamalkan shaikhs berpengetahuan. Taat kepada mereka dan mengikut jejak mereka. Menunjukkan merendah diri kepada mereka dan bersabar dengan kehinaan diri anda lebih rendah sehingga keinginan anda telah hilang, diri lebih rendah anda telah ditakluki, dan api kecenderungan semulajadi anda telah keluar. Hanya selepas itu anda akan datang untuk mengetahui dunia ini dan supaya anda akan mengelakkan ia. Ia akan menjadi pembantu anda dan ia akan memberikan anda apa yang telah diperintahkan untuk memberikan anda, yang syer yang diuntukkan duniawi anda. Ia kemudian akan membawa saham anda kepada anda semasa anda berada di pintu yang mendekatkan diri anda kepada Tuhan kamu (yang besar dan dimuliakan Dia). Ia dan akhirat kedua-dua sahaya bagi orang yang berkhidmat Maha Esa (yang besar dan dimuliakan Dia). 

* Perniagaan ini tidak boleh dilakukan dengan hanya duduk dalam retreat dalam syarikat kejahilan. Celakalah kamu kelak! Berjalan dalam mencari Ilmu dan mengamalkan ulama yang berilmu sehingga tidak berjalan selanjutnya boleh dilakukan. Terus berjalan sehingga kaki anda tidak lagi patuh kepada kamu. Jadi, apabila anda menjadi tidak dapat berjalan, duduk dengan luarannya anda, kemudian dengan masuk anda, maka dengan hati anda, dan kemudian dengan esen anda. Apabila anda menjadi betul-betul habis lahir pada permukaan dan dari segi dalaman dan mempunyai duduk, mendekatkan diri kepada Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) dan pencapaian kepada-Nya akan datang kepada kamu. Jika langkah-langkah jantung anda terhenti dan anda kehilangan semua tenaga anda dengan cara anda kepada-Nya, yang akan menjadi satu tanda yang mendekatkan diri anda kepada-Nya. Pada ketika itu, menyerahkan balik dan membuang diri anda sujud. Kemudian, Dia sama ada akan membina sel untuk anda di padang gurun dan membuat anda dalam runtuhan, atau mengembalikan kamu kepada masyarakat dan memerintahkan ini 

* Ia sedang berkata kepada anda: "Hanya jika anda mendengar dan dimasukkan ke dalam amalan apa yang anda dengar!" Berapa kerap anda menghadiri sesi-sesi ini dengan semangat, mengherdik, dan bantahan! Kehadiran kamu adalah satu kepalsuan dengan kebenaran tidak, hukuman dengan sebarang balasan, kejahatan dengan tidak baik. Bertaubat dan berhenti menghadiri dengan cara ini. Hadir dengan niat yang mendapat faedah dan kemudian anda akan mendapat manfaat. Saya berharap dan berdoa bahawa Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) akan memberi manfaat kepada anda melalui saya dan meminda hati, niat dan matlamat anda. Saya tidak kehilangan harapan anda, selaras dengan kata-kata-Nya: "Allah boleh membawa selepas sesuatu yang baru untuk lulus" (dari 65,1). Anda akan bangun: "Dan anda akan tahu berita selepas beberapa ketika" (38,88).
Ya Allah! Kurniakanlah kepada kami terjaga dengan berhati-hati. Layan kita seperti You melayan mereka. Mari kita masuk ke dalam negeri rohani mereka dengan keampunan, kesihatan yang baik, dan juga tetap berada dalam agama di dunia ini dan akhirat. Ya Allah, kurniakanlah kepada kami mendekatkan diri anda dengan keampunan dan kesejahteraan. Kurniakanlah kepada kami kebaikan hari ini dan kebaikan setiap hari! Kurniakanlah kepada kami kebaikan orang-orang yang hadir dan kebaikan orang-orang yang tidak hadir. Memandu dari kami yang buruk dari yang hadir dan yang tidak hadir. Kurniakanlah kepada kami kebaikan sultan yang anda masukkan ke dalam menjaga tanah Anda dan peliharalah kami daripada kejahatan mereka. Peliharalah kami daripada kejahatan orang-orang jahat, tipu daya orang-orang kafir, yang buruk dari semua pengkhidmat dan tanah anda, dan kejahatan tiap-tiap makhluk merangkak Anda genggam "ubun-. Pastinya, Tuhanku di atas jalan yang lurus "(dari 11,56). Memberi orang yang derhaka kepada orang-orang yang taat, orang yang jahil kepada knowers, yang tidak hadir dari hadapan-Mu kepada mereka yang berada di hadapan anda, yang terbiar kepada mereka yang telah meletakkan pengetahuan mereka ke dalam amalan, dan orang-orang yang telah sesat yang berpandu. Amin. 

* Wahai orang muda, apa yang kamu tidak akan pergi melepasi anda atau diambil oleh orang lain. Apa yang orang lain tidak akan datang kepada kamu dengan yang ingin dan berminat untuk mendapatkan ia. Terdapat hanya semalam yang telah lalu, hari ini bahawa anda berada dalam, dan esok yang lagi akan datang. Semalam kamu adalah pelajaran bagi kamu, hari ini kamu adalah keadaan semasa anda, dan esok yang belum datang anda mungkin atau mungkin tidak menyaksikan. Anda tidak tahu apa nama anda akan menjadi esok.
Anda akan ingat apa yang saya katakan dan penyesalan. Celakalah kamu kelak! Anda perdagangan di hadapan saya untuk mendapat satu atau dua butiran! Apa memotong anda daripada saya adalah kejahilan anda apa yang saya terlibat dalam dan apa yang saya mengajar. Anda jahil akar dan cawangan. Anda jahil sungai, gunung, sumber. Jika anda telah mengetahui dan memahami apa yang saya lakukan dan mengatakan anda tidak akan meninggalkan saya. Anda akan ingat selepas beberapa nasihat yang dapat aku berikan anda. Anda akan lihat selepas kematian selepas bahawa saya bercakap tentang: "Jadi, anda akan ingat apa yang saya katakan kepada anda, dan saya mengamanahkan urusan saya kepada Allah" (dari 40,44). Katakanlah (wahai Muhammad): "Tiada kekuatan atau kekuatan tetapi oleh Allah, Tinggi, Agung (la ḥawla wa la Adhīm 'Aliy al' quwwata illa BILLAHI al)". 

* Belajar dari saya, Wahai orang yang jahil! Ikut saya untuk saya membimbing anda ke jalan kebenaran. Celakalah kamu kelak! Anda mendakwa bahawa kamu mencari ketaatan kepada saya, namun kamu sembunyikan kekayaan anda dari saya! Anda telah berbohong dalam tuntutan anda. Pencari mempunyai tiada baju, serban, emas, atau kekayaan di samping beliau untuk shaikh. Beliau makan dari pinggannya shaikh, apa yang dia menyuruh dia makan, semasa dia di dalam keadaan kepupusan, menunggu perintah-perintah dan larangan shaikh beliau. Dia tahu bahawa ini mempunyai manfaat dari Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) untuk dia dan mengetatkan tali-Nya. Jika anda menyimpan keraguan mengenai shaikh anda, anda lebih baik meninggalkan syarikat itu, dalam kes ini yang mengiringi beliau dan menurut Dia tidak akan membawa manfaat kepada anda. Jika pesakit membangunkan keraguan tentang doktor beliau, beliau tidak boleh disembuhkan dengan ubat-ubatan beliau. 

* Pengiring orang-orang Allah, salah satu ciri-ciri mereka adalah bahawa jika mereka melihat pada seseorang dan terus kepadanya pengaruh rohani mereka, mereka mencintainya, walaupun orang mereka melihat adalah seorang Yahudi, Kristian, atau penyembah api. Dan jika dia adalah seorang Muslim, imannya, kepastian, dan kesabaran akan meningkat. Jika dia berada dalam keadaan yang berbeza, Allah akan mengembangkan dadanya kepada Islam. 

*Wahai yang pelupa Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia), ia adalah takwa dan kerja-kerja yang soleh yang menarik anda hampir kepada-Nya! Orang-orang kafir yang digunakan untuk menarik hampir kepada sultan dan raja-raja melalui kekayaan dan anak-anak mereka, dan mereka pernah berkata: "Jika pada hari kiamat Allah (yang besar dan dimuliakan Dialah) ingin menarik berhampiran kepada-Nya dengan cara hartanah kami dan anak-anak kita akan lakukan, "Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) mendedahkan:" Ia bukan harta benda anda atau anak-anak anda yang membawa anda hampir kepada Kami, tetapi [mendekatkan kami adalah untuk orang-orang yang beriman dan beramal soleh - ini akan mempunyai pahala berganda bagi apa yang mereka lakukan, dan mereka akan selamat dalam dewan "(34,37). Jika anda ingin menarik berhampiran kepada Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) melalui harta anda sementara anda masih di dunia ini, ini akan memberi manfaat kepada anda. Jika anda mengajar anak-anak anda bagaimana untuk menulis, bagaimana untuk membaca al-Quran, dan bagaimana untuk menyembah dengan niat untuk dekat kepada Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia), anda akan mendapat manfaat daripada ini. Anda akan mendapat ganjaran untuk ini selepas kematian anda. Saya memberitahu anda bahawa semua yang anda terlibat di dalam akan membawa anda tiada manfaat. Ia adalah iman, amal-amal soleh, kebenaran, dan kepercayaan yang bermanfaat.
Yang beriman yang telah menjadi mengetahui 1 (Allah mungkin akan berpuas hati dengan beliau) menyimpan menyenangkan itu Rasulullah (doa Allah dan keamanan kepadanya) dengan bekerjasama dengan beliau sehingga hatinya meminta kebenaran untuk memasuki kehadiran Tuhannya (perkasa dan dimuliakan Dia). Dia akan menjadi seperti hamba di hadapannya, dan selepas dia telah berkhidmat beliau untuk masa yang lama, dia akan berkata kepadanya: "Wahai Tuan, menunjukkan saya pintu di-Pertuan Agong. Membuat saya melakukan perniagaan dengan-Nya. Meletakkan saya dalam kedudukan di mana saya dapat melihat-Nya. Biar saya memegang dengan tangan saya gelang pintu mendekatkan Nya. "Beliau kemudiannya akan membawanya bersama-sama dengan dia dan membawa dia berhampiran pintu. Maka ia akan berkata kepadanya: "Wahai Muhammad (doa Allah dan keamanan kepadanya), yang merupakan orang dengan anda, O duta, O pengguna, wahai guru?" Untuk ini beliau akan menjawab: "Anda sudah tahu, 1 . burung muda bahawa saya telah dibawa sehingga dan diterima untuk perkhidmatan anda "Kemudian dia akan berkata kepada jantung itu (yang ini hamba):" Di sini anda adalah dengan Tuhan kamu, "sebagai Jibril (as menjadi kepadanya) berkata kepadanya apabila dia terbang dia ke syurga dan dia menarik berhampiran Tuhan (yang besar dan dimuliakan Dia): "Di sini anda ada di sisi Tuhanmu."

Tiada ulasan: