Catatan Popular

Jumaat, 15 Jun 2012

TAUBAT : LUBUK KITAB JILA ’AL-KHATIR SHAIKH ABD QADIR AL JILANI


TAUBAT

*Ketaqwaan  adalah kunci untuk bertaubat, dan mematuhi ia adalah kunci untuk mendekatkan diri kepada Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia). Taubat adalah punca dan cawangan setiap kebaikan, yang adalah mengapa orang yang alim tidak pernah meninggalkan di bawah mana-mana keadaan. Bertaubat, backsliders O, hai orang-orang yang derhaka! Mencari perdamaian dengan Tuhan kamu dengan cara bertaubat. Jantung ini masih yg tdk pantas mendapat Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia) panjang kerana ia mengandungi atom dunia ini dan keinginan untuk mana-mana makhluk. Oleh itu, apabila anda mencari syarikat-Nya, mengusir kedua-dua lampiran ini dari hati anda. Ini tidak akan menyebabkan sebarang kemudaratan. Bagi sekali anda telah ditubuhkan berkaitan dengan-Nya, dunia dan makhluk kedua-duanya akan datang kepada anda semasa anda berada dengan-Nya, di pintu-Nya. Ini adalah satu perkara yang berpengalaman; ia telah dialami oleh pertapa yang melepaskan semua.

* Bertaubat dan mengakui kelemahan dan kekurangan anda. Taubat adalah air yang Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia). Dia menghidupkan bumi sesudah matinya dengan hujan dan quickens hati selepas kematian mereka dengan taubat dan terjaga. Wahai orang-orang yang tidak taat, bertaubat, tidak pernah putus asa dari rahmat Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia), dan tidak pernah kehilangan harapan sifat murah-Nya!

* Anda perlu bertaubat dan memohon ampun dengan kerap, ini adalah dua cara untuk mencapai kejayaan dalam hal ehwal dunia dan akhirat. Nuh (doa dan selamat sejahtera kepada Nabi kita dan kepadanya) memerintahkan kaumnya untuk berdoa untuk pengampunan, dan dia janjikan kepada mereka bahawa Dia akan bertindak balas dengan memberikan mereka semuanya keampunan dan meletakkan dunia ini di perintah mereka dan pada perkhidmatan mereka. Oleh itu, katanya, menyebut Allah (Dia): "Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya Allah Maha Pengampun. Dia akan menghantarkan hujan lebat pada anda dalam torrents, membantu anda dengan harta dan anak, melantik untuk kamu kebun-kebun tanaman, dan melantik untuk kamu sungai-sungai "(dari 71,10 12). Bertaubat dari dosa-dosa kamu dan berpaling dari keciciran yang lebih semasa anda rakan-rakan kepada Allah supaya Dia akan memberikan anda semua yang anda mahu untuk perkara-perkara dunia dan akhirat.
Anda telah berdosa sebagai Adam bapa anda (doa dan selamat sejahtera kepada Nabi kita dan kepadanya) berdosa, jadi bertaubat seperti yang dilakukannya. Apabila dia dan Hawa isterinya (doa dan keamanan ke atas Nabi kita dan kepada mereka) memakan dari pokok itu bahawa Tuhan mereka melarang mereka makan, Allah menyeksa mereka dengan terpencil dan dilucutkan mereka ganjaran kemurahan hati-Nya. Beliau meninggalkan mereka telanjang, jadi mereka mengambil daun dari Syurga untuk menutup badan mereka]. Tetapi kering daun dan jatuh, supaya mereka kekal telanjang. Mereka kemudiannya dihantar ke bumi. Semua yang berlaku sebagai hasil daripada kejahatan kemungkaran dan ketidakpatuhan. Racun kemungkaran mengalir dalam badan mereka jadi Dia diusir mereka. Kemudian Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) mengajar mereka bagaimana untuk bertaubat dan meminta ampun. Mereka bertaubat dan meminta ampun, jadi Beliau diampunkan dan memaafkan mereka.

* Apabila anda akan bertaubat, backsliders O, wahai orang-orang derhaka? Diselaraskan dengan Tuhan (yang besar dan dimuliakan Dia) melalui taubat. Adalah ia tidak rasa saya malu di hadapan Allah (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) dan berhubung dengan kesabaran-Nya, saya akan bangun dan merebut setiap salah seorang dari kamu dengan tangan dan berkata kepadanya: "Anda telah melakukan apa-apa dan apa-apa. Bertaubat kepada Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) ". Anda tidak perlu bercakap dan anda tidak akan bercakap dengan sehingga iman kamu, kepastian, dan knowingness Master anda (yang besar dan dimuliakan Dia) telah diperkukuhkan. Kemudian, anda akan merangkul untuk mengendalikan firma, yang merupakan pencapaian jantung anda kepada-Nya. Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya) akan berbangga dengan anda sebelum bangsa-bangsa. Wahai orang yang beriman dengan lidah anda, berapa lama ia akan menjadi sebelum anda percaya dengan hati anda? Wahai orang yang beriman dalam kehidupan awam anda, berapa lama ia akan menjadi sebelum anda menjadi seorang mukmin dalam kehidupan peribadi anda? Menggabungkan iman jantung dengan berjihad terhadap diri sendiri lebih rendah berguna. Menggabungkan kepercayaan lidah dengan percaya dalam hati anda adalah sia-sia. Iman orang munafik adalah iman seorang yang takut pedang [hukuman].

* Wahai orang-orang yang tidak taat, bertaubat dari ketidaktaatan anda, Tuhan (yang besar dan dimuliakan adalah Dia) adalah Pengampun, belas kasihan! Dia menerima taubat dari hamba-hambaNya dan meliputi dosa-dosa dan memadamkan mereka. Bertaubat dengan lidah dan hati anda. Ya Allah, kami bertaubat kepada anda untuk setiap dosa dan rasa bersalah dan kami tidak akan melakukan lagi! "Wahai Tuhan kami, tidak mengutuk kita jika kita terlupa atau membuat kesilapan!" (Dari 2,286). "Wahai Tuhan kami, tidak membuat memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami!" (Daripada 3.8). Wahai Mengampunkan dosa, ampunkanlah kami! Wahai Anda yang menutup kelemahan, menarik tudung atas segala kekurangan diri kami! Memohon Allah untuk pengampunan, kerana Dia (tinggi adalah Tuhan) mengampunkan dosa-dosa, menerima amal-amal soleh tidak kira bagaimana beberapa mereka, dan ganjaran sebagai balasan dengan perkara-perkara yang lebih baik, Dia pemurah dan melimpah-ruah. Dia memberi ganjaran tanpa meminta sesuatu sebagai balasan dan tanpa sebab, jadi apa kata jika terdapat sebab?
Berurusan dengan Allah dengan cara beriman dalam keesaan-Nya, menjalankan kerja-kerja yang baik, yang terpisah daripada dunia ini dan berpaling daripadanya, memilih akhirat dan mengalu-alukan dan ingin untuk itu, dan memberi perbuatan kemungkaran dan dosa-dosa dan forsaking mereka. Pencari Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia) tidak ingin untuk Syurga-Nya dan tidak takut neraka-Nya, tetapi hanya ingin melihat wajah-Nya. Beliau ingin untuk mendekatkan diri kepada Allah dan takut terpencil daripada-Nya. Anda seorang banduan Syaitan, keghairahan, rendah diri, dunia ini, dan nafsu berahi, tetapi anda tidak mempunyai petunjuk. Kaki dan jantung anda berada dalam belenggu, tetapi anda tidak menyedarinya. Ya Allah, bebaskan dia dari tawanan beliau dan menyampaikan kami! Amin.
Anda mesti memelihara puasa, menunaikan solat lima waktu pada bila-bila masa yang ditetapkan mereka, dan menghormati semua had Undang-Undang. Setelah menunaikan kewajipan ibadah wajib, mulakan yg melebihi tugas. Mengenakan ke atas diri anda mematuhi undang-undang yang ketat agama ('azīma) dan mengelakkan berikutan konsesi dibenarkan (rukhṣa). Jika orang resort konsesi ini dan memberi mematuhi undang-undang yang ketat, ia dikhuatiri bahawa dia benar-benar akan kehilangan agama. Memerhatikan undang-undang ketat untuk lelaki yang membesar, kerana ia adalah mengenai menahan apa yang paling berbahaya, yang paling sukar, dan yang paling sukar. Berikutan konsesi dibenarkan untuk anak-anak muda dan wanita kerana ia adalah yang paling mudah.

* O Manusia muda, jika anda menyimpan untuk bertaubat dan refleksi yang betul, anda akan memberikan semua kepentingan dalam perkara-perkara duniawi dan menjadi diduduki dengan orang-orang yang berkaitan dengan akhirat! Anda akan memberi minat anda dalam apa yang dimiliki kepada makhluk dan menjadi sibuk dengan apa yang dimiliki kepada Pencipta, dan anda akan berputus asa melakukan kejahatan dan melakukan hanya yang baik. Wahai yang telah melepaskan refleksi dan taubat, anda kalah tetapi anda tidak mempunyai petunjuk! Anda adalah seorang yang kalah tidak pemenang. Bandingan anda samalah seperti seorang lelaki yang menjual dan membeli tanpa menyimpan akaun perbelanjaan atau mengira tunai. Dia akan mendapati bahawa modal beliau telah hilang dan apa sahaja yang akan bersamanya syiling buruk, perak pseudo. Celakalah kamu kelak! Modal anda, yang seumur hidup anda, telah pergi ke membazir sedangkan kamu tidak mempunyai satu petunjuk! Segala-galanya yang anda telah usahakan itu adalah palsu manakala semua yang orang-orang yang beriman telah usahakan permata. Orang yang beriman itu akan memenuhi komitmen mereka, sedangkan anda akan diambil dan dibuang ke dalam penjara. Maha Esa tidak akan menerima atom tunggal apa yang anda ada, untuk Satu yang sebenar-benarnya (yang besar dan dimuliakan Dia) menerima hanya keikhlasan, yang anda tidak mempunyai. Kamu tidak mendengar kata-kata ini Rasulullah (doa dan keamanan Allah kepadanya): "Panggil dirimu ke akaun sebelum anda dipanggil ke akaun, berat diri kamu sendiri sebelum kamu ditimbang, dan memperbaguskan diri kamu sendiri untuk perarakan yang besar"?
Ia telah berkata bahawa sesiapa yang Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) ingin mengetahui-Nya (yang besar dan dimuliakan Dia), para wali-Nya, salah satu pencinta-Nya, satu-Nya yang dicari yang Dia menyerahkan malaikat untuk menjaganya dalam kedua-dua kehidupan persendirian dan awam, memupuk hatinya dan niatnya, dorongan jahat dari dia, dan membenarkan hanya apa yang baik untuk sampai kepadanya. Ini adalah sama seperti apa yang Dia (tinggi adalah Tuhan) berkata berita mengenai Yusuf (doa dan keamanan diberikan kepada Nabi kita dan kepadanya): "itu [adalah] supaya Kami berubah menjadi jahat dan perbuatan keji dari beliau; [untuk] dia adalah salah satu hamba-hamba Kami yang terpilih "(dari 12.24). Ini adalah apa yang Dia lakukan untuk para nabi, Rasul-rasul, orang-orang kudus, dan orang-orang yang benar (doa dan keamanan Allah atas mereka semua).
(doa dan salam atas Nabi kita dan kepadanya) telah melalui kanak-kanak yang sedang bermain yang berkata kepadanya: "Main dengan kami" Beliau menjawab: "Maha Suci Allah, ia bukan untuk bermain bahawa kita telah dicipta "diri yang lebih rendah daripada orang-orang Allah menyeru mereka untuk berbuat baik bukan jahat. Mereka telah menyertai hati mereka selepas tertakluk kepada berusaha. Apabila diri lebih rendah mereka tertakluk kepada persengketaan, mereka mendapat keselesaan dan kerinduan untuk Companion Tertinggi. Mendengar Al-Quran datang untuk menjadi semua perniagaan mereka. Sebelum ini, mereka digunakan untuk mendengar sahaja bunyi dan kehilangan makna. Tidak mendengar atau mengambil bahagian dalam ceracau. Al-Qur'an adalah sumber kehidupan bagi hati dan kesucian untuk makhluk yang terdalam, dan ia meletakkan asas untuk Allah jiran (yang besar dan dimuliakan Dialah) di dalam syurga.

* O Lelaki muda, anda telah menimbun dosa salah satu di atas yang lain, dan anda sedang menuju ke akhir 
kabur, samar-samar yang mungkin baik atau buruk. Memberi perhatian kepada kematian kerana tidak ada cara yang anda dapat melepaskan diri. Berputus asa melakukan gosip terbiar dan melibatkan diri dalam perkara-perkara yang tidak relevan kepada anda. Menyekat harapan anda dan mengurangkan kesungguhan tamak anda untuk mendapatkan perkara-perkara duniawi kerana anda akan mati tidak lama lagi. Kematian anda begitu hampir bahawa ia mungkin datang ketika anda sedang duduk di sini. Dalam kes ini, anda akan datang ke sini dengan berjalan kaki tetapi akan dibawa balik ke rumah anda di dalam keranda.

Tiada ulasan: