Catatan Popular

Jumaat, 15 Jun 2012

PENGANTARA: LUBUK KITAB JILA ’AL-KHATIR SHAIKH ABD QADIR AL JILANI


PENGANTARA

* Pengantara adalah penting. Minta Tuhan kamu untuk doktor yang boleh merawat penyakit hati, penawar yang boleh menyembuhkan anda, panduan yang boleh membimbing anda dan membawa anda dengan tangan. Dampingkanlah kepada orang-orang yang Dia telah membawa dekat kepada-Nya, elit-Nya, Pemandu Arah yang mendekatkan diri-Nya, penjaga pintu-Nya. Anda telah bersetuju untuk berkhidmat diri bawah dan mengikuti keinginan anda dan kecenderungan semulajadi. Anda bekerja keras untuk sepenuhnya memuaskan dan kekenyangan diri yang lebih rendah anda di dunia ini, walaupun ini adalah sesuatu yang anda tidak akan mencapai. Anda menyimpan jam negeri ini selepas jam, hari demi hari, bulan selepas bulan, dan tahun demi tahun, sehingga anda mendapati kematian yang tiba-tiba datang kepada kamu dan kamu tidak dapat melepaskan diri dari genggaman.
"Dalam kraf setiap mendapatkan kepakaran para pakar":

* Para Nabi (doa Allah dan keamanan kepadanya) ini dilaporkan sebagai berkata Beribadah adalah suatu kemahiran, dan para pakar mereka yang amal yang bertakwa; orang-orang yang berpengetahuan dalam Undang-undang dan mempunyai meletakkan ia menjadi amalan; orang-orang yang mempunyai perpisahan diperintahkan melainkan untuk semua makhluk selepas mengetahui mereka; mereka yang telah lari daripada diri mereka lebih rendah, harta benda mereka, anak-anak mereka, dan segala yang lain daripada Tuhan mereka (yang besar dan dimuliakan Dialah) di kaki hati mereka dan makhluk terdalam mereka. Badan mereka adalah di tempat-tempat penduduk, di tengah-tengah makhluk, tetapi hati mereka di padang gurun dan padang pasir. Mereka menyimpan ini sehingga hati mereka membesar dan sayap mereka mengukuhkan dan terbang ke syurga. Aspirasi rohani mereka naik, jadi hati mereka terbang dan mencapai Esa (yang besar dan dimuliakan Dia). Oleh itu, mereka menjadi dari orang-orang yang kira-kira yang Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) telah berkata: "Dan mereka di sisi Kami adalah di kalangan umat pilihan orang-orang yang bertakwa" (38,47).
Anda mempunyai dunia ini di dalam hati anda. Anda mempunyai perbuatan ketidaktaatan dalam hati anda. Izinkan saya mengambil menjaga anda untuk membersihkan dan menyucikan kamu dengan minuman Saya menawarkan. Minuman bahawa saya memberi anda adalah kekangan yang soleh, penolakan, takwa, iman, kepastian, knowingness, Pengetahuan, semua lupa, dan berada dalam keadaan kepupusan dengan berkenaan dengan semua. Selepas mencapai keadaan ini, kewujudan melalui Tuhan (yang besar dan dimuliakan Dia) mendekatkan diri kepada Allah, dan mengingati Allah akan datang kepada kamu. Apabila semua ini telah menjadi benar seseorang, dia menjadi matahari, bulan, dan panduan untuk makhluk mengambil mereka dengan tangan mereka dari sungai dunia ini ke pantai akhirat.
Celakalah kamu kelak! Anda bergantung semata-mata pada pendapat anda dan berkata: "Apa yang saya lakukan dengan syarikat jurisprudens dan ulama?" Anda fikir anda telah dicipta hanya untuk mendapat perkara-perkara duniawi, makan, minum, dan melakukan persetubuhan. Bertaubat dan kembali sebelum Malaikat Maut (doa dan keamanan diberikan kepada Nabi kita dan kepada semua nabi dan malaikat) datang kepada kamu dan membawa anda semasa anda berada di tengah-tengah perbuatan buruk. Setiap orang daripada anda diberitahu untuk mematuhi perintah-perintah dan larangan dan bertahan dengan kesabaran apa jua takdir membawa.

* Musa (doa dan selamat sejahtera kepada Nabi kita dan kepadanya) datang kepada kaumnya membawa Kitab Taurat yang mengandungi perintah-perintah dan larangan. Mereka berkata kepadanya: "Kami tidak akan menerima apa yang anda katakan melainkan jika kita melihat wajah Allah dan mendengar ucapannya." Beliau berkata kepada mereka: "? Beliau telah tidak menunjukkan Mukanya kepada saya supaya bagaimana Dia akan menunjukkan ia kepada anda" Mereka menjawab : "Jika anda tidak menunjukkan kepada kita Mukanya dan membiarkan kita mendengar ucapan-Nya, kita tidak akan menerima kata-kata-Nya" Oleh itu, Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) yang diturunkan kepada Musa (doa dan keamanan diberikan kepada Nabi kita dan kepadanya) seperti berikut: "Beritahu mereka jika mereka mahu mendengar ucapan saya, mereka berpuasa selama tiga hari, dan pada hari keempat mesti membersihkan diri dan berpakaian dalam pakaian, baru dan bersih, kemudian membawa mereka untuk mendengar ucapan saya" Musa memberitahu mereka bahawa , jadi mereka berbuat demikian.

Kemudian mereka datang ke tempat di atas gunung di mana Musa digunakan untuk persendirian bertutur dengan Tuhan (yang besar dan dimuliakan Dia). Musa telah memilih tujuh puluh orang lelaki dari para ulama 'dan pertapa kaumnya. Kemudian Maha Esa (yang besar dan dimuliakan Dia) yang ditujukan mereka, dan mereka semua binasa, dengan Musa (doa dan selamat sejahtera kepada Nabi kita dan kepadanya) baki sahaja. Dia berkata, "Wahai Tuhan! Anda telah membunuh elit negara saya, "dan beliau menangis. Allah berfirman kepada tangisan beliau dengan rahmat dan menghidupkan mereka. Mereka berdiri di atas kaki mereka dan berkata: "Wahai Musa, kami tidak mempunyai kapasiti untuk mendengar ucapan Allah (Dia), jadi pengantara di antara kami dan Allah" Oleh itu, Allah berkata-kata kepada Musa, yang sebaliknya , membolehkan kaumnya untuk mendengar-Nya dengan mengulangi kata-kata-Nya.
Musa dapat mendengar ucapan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia) kerana kekuatan iman dan kesedaran ketaatan dan penghambaan, sedangkan mereka gagal untuk mendengar-Nya kerana kelemahan iman mereka. Jika mereka telah diterima darinya apa yang dibawa kepada mereka Taurat, telah bertindak dengan ketaatan pada perintah dan larangan, telah memelihara adab yang baik, tidak mencuba ujian, dan tidak berani untuk mengatakan apa yang mereka katakan, mereka akan mempunyai dapat mendengar ucapan Allah (yang besar dan dimuliakan Dia).

Tiada ulasan: