Catatan Popular

Ahad, 19 April 2020

RABIATUL ADAWIYAH RATU SUFI MENDAPAT HADIAH DARIPADA RASULULLAH


Ibu bapa Rabi’atul-adawiyyah adalah orang miskin. Hinggakan dalam rumah mereka tidak ada minyak tanah untuk memasang pelita dan tidak ada kain untuk menyelimuti badan beliau yang masih kecil.

Beliau ialah anak yang keempat. (Disebabkan itu beliau diberi nama "Rabi'ah" yang bermaksud "ke empat"  Ibunya menyuruh ayahnya meminta minyak dari jiran. Tetapi bapa beliau telah membuat keputusan untuk tidak akan meminta kepada sesiapa kecuali kepada Allah.

Bapa itu pun pergilah berpura-pura ke rumah jiran dan perlahan-lahan mengetuk pintu rumah itu agar tidak didengar oleh orang dalam rumah itu. Kemudian dia pun pulang dengan tangan kosong. Katanya orang dalam rumah itu tidak mahu membuka pintu.

Pada malam itu si bapa bermimpi yang ia bertemu dengan Nabi SAW. Nabi bersabda kepadanya yang bermaksud,

“Anak perempuanmu yang baru lahir itu adalah seorang yang dikasihi Allah, dan akan memimpin banyak orang Islam ke jalan yang benar. Kamu hendaklah pergi berjumpa amir (gabenor/ketua) Basrah (ibu kota Iraq) dan beri dia sepucuk surat yang bertulis – kamu istiqamah berselawat kepada Nabi seratus kali tiap-tiap malam dan empat ratus kali tiap-tiap malam Jumaat. Tetapi oleh kerana kamu tidak mematuhi peraturan pada hari Khamis sudah, maka sebagai dendanya kamu hendaklah membayar kepada pembawa surat ini empat ratus dinar".

Bapa Rabi'atul-Adawiyyah pun terus jaga dari tidur dan pergi berjumpa dengan amir tersebut, dengan airmata kesukaan mengalir di pipinya. Apabila berita itu sampai kepada Amir, beliau sungguh berasa gembira membaca surat itu dan faham bahawa beliau ada dalam perhatian Nabi SAW.
Amir pun memberi sedekah kepada fakir miskin sebanyak seribu dinar dan dengan gembira memberi bapa Rabi'atul-'adawiyyah sebanyak empat ratus dinar.

Amir itu meminta supaya bapa Rabi'atul-'adawiyah selalu mengunjungi beliau apabila hendakkan sesuatu kerana beliau sungguh berasa bertuah dengan kedatangan orang yang hampir dengan Allah.

Tiada ulasan: