Catatan Popular

Ahad, 19 April 2020

Wali IMAM ABU YAZID AL BUSTAMI DITEGUR ANJING


Suatu hari, tatkala Abu Yazid sedang berjalan di satu lorong, maka datang seekor anjing.

Beliau menarik pakaiannya ke atas sedikit agar tidak tersentuh oleh anjing itu.

Anjing itu pun berkata dalam bahasa manusia,

“Jika aku kering, sia-sia menyinggung aku, dan jika aku basah, tuan boleh cuci pakaian itu dengan air (dan tanah untuk menyucikan najis mughallazah -admin). Tetapi rasa hina yang ada di dalam hatimu terhadap aku tidak dapat dibasuh dengan air dari tujuh batang sungai. Dosa batin itu payah hendak dibasuh. Hatimulah yang sebenarnya kotor."

Abu Yazid tersentap dengan teguran itu lalu berkata,

"Wahai anjing, kamu ini sangat bijak, marilah tinggal denganku seketika."

Anjing itu menjawab,

"Tidak, kita berdua tidak boleh tinggal bersama kerana aku ini dihina oleh dunia tetapi tuan dipuji oleh dunia. Di samping itu, aku tidak menyimpan makanan untuk besok tetapi tuan menyimpan makanan untuk setahun."

Abu Yazid berkata,

"Sekiranya aku tidak sesuai dan layak tinggal dengan anjing, bagaimana pula aku hendak hampir dengan Tuhan dan duduk di majlis-Nya. Puji-pujian bagi Tuhan yang menghinakan aku dan mengajar orang-orang melalui perkara-perkara yang kecil."

Tiada ulasan: