Catatan Popular

Sabtu, 10 September 2011

FUSUSUL AL HIKAM IBN ARABI : ENTERI 1 DALAM FIRMAN NABI ADAM

HIKMAH KEILAHIAN DALAM FIRMAN TENTANG NABI ADAM

Apabila Allah,  kemuliaan kepada-Nya! - Menghendaki bahawa sumber Nama-nama-Nya yang baik (Asmaul Husna = fakir) - yang di luar penghitungan - dilihat (atau anda sama-sama boleh mengatakan bahawa Dia kehendaki sumber-Nya dapat dilihat), Dia berkehendak bahawa mereka dapat dilihat dalam satu kehidupan yang mengandungi seluruh perkara (1) dikurniakan dengan kewujudan, dan melalui rahsia-Nya (Sirr = Rahsia) dimanifestasikan kepada-Nya. Bagaimana sesuatu melihat dirinya melalui itu sendiri tidak sama seperti bagaimana ia melihat dirinya dalam sesuatu yang lain yang bertindak sebagai cermin . Jadi Dia menjelma diriNya untuk diriNya dalam bentuk yang disediakan oleh tempat di mana Dia dilihat. Dia tidak akan muncul itu tanpa kewujudan tempat ini dan manifestasi (tajalli) kepada-Nya di dalamnya.
Allah mengeluarkan keseluruhan alam semesta kepada kewujudan melalui kewujudan bentuk corak tanpa semangat (Ruh), seperti cermin kasar. Sebahagian daripada perintah ilahi bahawa Dia tidak corak tempat tanpa menerima roh yang suci, yang digambarkan sebagai yang "ditiup" (2) ke dalamnya. Ini adalah apa-apa yang selain daripada hasil kecenderungan bentuk yang dibentuk untuk menerima tajalli limpahan kekal yang tidak pernah terhenti dan yang tidak akan berhenti.
Kemudian kita mesti bercakap tentang bekas (Qabil). Bekas tersebut datang daripada apa-apa selain limpahan paling tulen. Jadi yang mentadbirkan segala urusan telah bermula daripada-Nya, dan akhir adalah kepada-Nya, dan "seluruh urusan akan dikembalikan kepada-Nya" (11:123) kerana ia bermula daripada-Nya. Oleh itu, arahan menentukan bagi mereka menggilap cermin alam semesta. Adam menggilap cermin itu dan semangat itu.
Malaikat beberapa fakulti bentuk yang bentuk alam semesta, yang Sufi menetapkan dalam perbendaharaan kata teknikal mereka sebagai Manusia Agung (al-Insan al-Kabir), bagi malaikat sebagai rohani (rûhânî ) dan fakulti deria kepada organisma manusia. Setiap fakulti ini adalah bertudung dengan sendirinya, dan melihat tiada yang lebih tinggi kepada intipati sendiri, kerana terdapat sesuatu di dalamnya yang menganggap dirinya sebagai layak berpangkat tinggi  tinggi di sisi Allah. Ia adalah seperti ini kerana ia mempunyai aspek ilahi (jam'îya). Di dalamnya adalah sesuatu yang berasal dari sisi Tuhan dan sesuatu yang berasal dari sebelah keyataan.
Organisma ini membawa sifat-sifat ini sebagaimana yang ditentukan oleh sifat menyeluruh yang merangkumi bekas alam semesta dari yang paling dimuliakan untuk . Walau bagaimanapun, akal tidak dapat menyedarinya hakikat ini dengan cara penyiasatan yang logik bagi jenis persepsi ini hanya wujud melalui pelancaran ilahi yang mengiktiraf asas bentuk alam semesta yang menerima roh.
Makhluk ini dipanggil manusia (Insan) dan Khalifah. Untuk kemanusiaan, ia datang dari kesejagatan organisma dan keupayaan untuk memeluk semua keyataan.Beliau dalam berhubung dengan Allah sebagai murid, (3) sebagai alat penglihatan, mata. Ini adalah mengapa dia dipanggil "Insan". Olehnya bahawa Allah memegang makhlukNya dan mempunyai belas kasihan kepada mereka. Jadi dia adalah seorang manusia, kedua-duanya dalam masa [dalam tubuhnya] dan sebelum masa [semangat], organisma kekal dan selepas masa. Beliau adalah perkataan yang membezakan dan menyatukan.
Alam semesta ini telah diselesaikan oleh kewujudannya. Dia adalah untuk alam semesta wajah meterai itu adalah meterai yang tempat meterai itu dan dengan itu tanda yang Raja meletakkan meterai pada khazanah itu.
Allah telah menamakan dia Khalifah atas sebab-sebab ini, sejak pengawal manusia ciptaan-Nya sebagai harta dijaga dengan meterai(ikatan) itu. Selagi meterai Raja pada harta, tiada siapa yang berani untuk membuka tanpa kebenaran. Dia menjadikan dia Khalifah berkenaan memelihara alam semesta, dan ia terus berhati-hati selagi manusia sempurna di dalamnya. Adakah anda tidak melihat itu, bahawa apabila dia hilang dan dikeluarkan dari perbendaharaan dunia ini, apa-apa yang Allah yang disimpan di dalamnya akan kekal? Segala sesuatu yang di dalamnya akan meninggalkan, dan semua bahagian-bahagian yang akan menjadi keliru, dan semua akan dipindahkan ke Alam Kemudian.
Kemudian Manusia akan meterai pada perbendaharaan Dunia Seterusnya untuk masa tidak berkesudahan dan selepas masa. Semua Nama-nama Ilahi yang terkandung dalam dalam bentuk ilahi (4) muncul di dalam hidupan ini manusia. Oleh itu, ia mempunyai pangkat yang mengandungi dan menyepadukan kewujudan ini. Ia adalah oleh ini bahawa Allah telah menubuhkan bukti terhadap malaikat, (5) ingat bahawa! Allah memberi pengajaran kepada anda melalui orang lain. Lihatlah di mana yang berasal dan di mana ia berakhir. Para malaikat tidak menyedari apa yang tersirat oleh hidupan daripada Khalifah, dan mereka pula tidak menyedari kehadiran Kebenaran menuntut sebagai 'ibâda (6) (ibadat).
Masing-masing hanya tahu dari Allah apa dasarnya beliau memberi kepadanya.Para malaikat tidak mempunyai kesejagatan Adam, dan mereka tidak memahami Nama-nama Ilahi yang dia telah disukai, dan yang dia memuji Allah dan mengisytiharkan kesucian-Nya. Mereka hanya tahu bahawa Allah mempunyai nama-nama mereka pengetahuan yang tidak sampai kepada mereka, jadi mereka tidak dapat memuji Dia tidak mengisytiharkan kesucian-Nya melalui mereka.
Apa yang kita yang disebut mengatasi mereka dan negeri ini menguasai mereka.Mereka berkata tentang hiudupan ini, "Mengapa memakai yang akan menyebabkan kerosakan ke atasnya?" (2:30) Ini adalah hujah yang mereka telah menyuarakan.
Apa yang mereka berkata mengenai Adam betul-betul kerajaan mereka kepada Allah. Kalaulah tidak kerana sifat mereka adalah bersesuaian dengan, mereka tidak akan mengatakan apa yang mereka berkata berkenaan Adam, "tetapi mereka tidak sedar." Jika mereka mempunyai pengiktirafan sebenar diri mereka sendiri, mereka akan mempunyai pengetahuan, dan telah mereka memiliki pengetahuan, mereka telah dilindungi dan tidak akan ditentang oleh memperkecilkan Adam dan dengan itu melebihi tuntutan mereka apa yang mereka memiliki pujian-Nya dan Mengagungkan.
Adam memiliki Nama-nama Ilahi yang malaikat tidak mempunyai, supaya memuji dan memuliakan mereka kepada-Nya tidak sama seperti pujian dan pemujaan kepada-Nya, Adam. Allah menerangkan ini kepada kita supaya kita boleh renungkan dan belajar adab (7) dengan Allah, dan supaya kita tidak akan meletakkan tuntutan kepada apa yang telah kita tidak sedar atau dimiliki dengan menyematkan ke bawah.
Bagaimana kita boleh mengatakan sesuatu yang di luar kita dan yang kita tidak mempunyai pengetahuan mengenainya? Kami hanya akan didedahkan. Arahan ilahi ini adalah sebahagian daripada disiplin Allah orang-orang dari hamba-hambaNya yang bersopan santun, mempercayai dan khalifah
Marilah kita kembali kepada kebijaksanaan yang dibincangkan. Ketahui bahawa perkara-perkara kesejagatan yang tidak wujud dalam diri mereka sendiri tanpa difahami keraguan dan dikenali dalam fikiran. Mereka tersembunyi dan terus wujud, mereka yang tidak dapat dilihat. Perkara-perkara kesejagatan ini mempunyai bidang kuasa dan kesan ke atas semua yang mempunyai kewujudan individu.Sesungguhnya, mereka adalah perkara yang sama dan tidak ada yang lain, iaitu sumber perkara yang wujud individu, dan mereka terus difahami dalam diri mereka sendiri.
Mereka yang nyata berkenaan sumber perkara wujud sama seperti mereka yang tersembunyi berkenaan keboleh fahaman mereka. Setiap benda yang wujud individu bergantung kepada perkara-perkara yang kesegatan yang tidak boleh dipaksa keluar daripada intelek, mahupun kewujudan mereka akan didapati dalam sumber sekali,  mereka tidak lagi boleh difahami, sama ada yang wujud individu dalam masa atau di luar masa.
Hubungan yang ada di dalam masa atau luar masa dengan perkara ini difahami sejagat adalah sama. Perkara sejagat ini hanya mempunyai bidang kuasa dalam perkara-perkara individu wujud menurut apa yang realiti perkara ini wujud individu . Ia adalah seperti hubungan pengetahuan yang Maha Mengetahui, dan hidup untuk hidup. Kehidupan adalah satu kenyataan yang difahami; pengetahuan adalah satu kenyataan yang difahami. Ilmu adalah berbeza dari kehidupan sebagai kehidupan adalah berbeza dari pengetahuan.
Oleh itu, kita mengatakan bahawa Allah mempunyai pengetahuan dan kehidupan, dan bahawa Dia adalah Hidup, Yang Maha Mengetahui. Kami juga mengatakan bahawa malaikat itu telah hidup dan pengetahuan, dan hidup dan mengetahui. Kami mengatakan bahawa manusia telah hidup dan pengetahuan, dan hidup dan mengetahui. kenyataan pengetahuan adalah satu perkara dan kenyataan kehidupan yang lain, dan hubungan mereka untuk mengetahui dan yang hidup adalah hubungan yang sama.
Kami hanya boleh berkata bahawa pengetahuan Allah dalam bukan masa dan pengetahuan manusia di masa-. Oleh itu, melihat penilaian bahawa hubungan ini telah dibawa dalam kenyataan ini difahami!
Memeriksa sambungan antara kemegertian individu ini adalah perlu, tetapi ia diperlukan oleh orang lain, tidak boleh dengan sendirinya. Sebagai pengetahuan menentukan yang mengambil bahagian di dalamnya kerana dia dipanggil mengetahui jadi yang digambarkan olehnya boleh menentukan pengetahuan. Ia adalah masa berhubung dengan salah satu dalam masa dan bukan masa berhubung dengan salah satu dalam bukan masa .
Setiap satu daripada kedua-duanya adalah menentukan dan ditentukan. Ia adalah diketahui bahawa perkara ini sejagat, walaupun mereka difahami, kekurangan sumber walaupun mereka masih mempunyai kuasa. Apabila mereka ditentukan, kerana mereka berkait rapat dengan apa yang wujud individu, mereka menerima prinsip dalam sumber-sumber yang wujud dan tidak menerima perbezaan, kerana adalah mustahil bagi mereka. Mereka sendiri dalam semua yang digambarkan oleh mereka, sebagai manusia dalam tiap-tiap orang jenis-jenis tertentu, tanpa perbezaan atau penomboran yang memberi kesan kepada individu dan ia terus boleh difahami.
Sekarang, kerana terdapat sambungan antara yang mempunyai kewujudan individu dan yang tidak mempunyai dan ia adalah hubungan yang tidak wujud, jadi sambungan adanya antara satu sama lain adalah lebih mudah untuk tumbuh kerana, dalam apa-apa hal, ada satu faktor biasa di antara mereka yang wujud individu. Dalam lain, ada faktor yang biasa, namun ada sambungan walaupun kekurangan faktor yang sama.
Jadi ia adalah lebih kuat dan lebih nyata apabila terdapat satu faktor biasa. Tidak syak lagi, dalam masa membuktikan dirinya sebagai dimasukkan ke dalam masa dan ia memerlukan sesuatu pada masa akan meletakkan ia ke dalam masa. Ia telah tiada tempat itu sendiri supaya ia wujud daripada sesuatu yang lain daripada-, dan ia dikaitkan kepada itu oleh kebergantungan keperluan. Pergantungan ini mesti atas itu yang perlu wujud , yang bebas wujud oleh Diri tanpa perlu. Ia adalah Yang dengan dasarnya sendiri,, memberikan wujud untuk masa yang bergantung pada Ia.
Sejak kewujudan intipati yang perlu dan apa yang kelihatan dari Ia bergantung pada asasnya, namun bergantung pada bentuk untuk semua yang dari nama atau sifat, kecuali untuk keperluan yang penting. Itu bukan harta dalam masa, walaupun keprluan kewujudannya , sebaliknya, ia adalah perlu oleh orang lain, tidak boleh dengan sendirinya.
Oleh kerana perkara itu adalah berdasarkan apa yang kita katakan mengenai manifestasi dalam bentuk, Allah menyampaikan kepada pengetahuan kita diriNya melalui renungan dalam masa . Dia memberitahu kita bahawa Dia menunjukkan kepada kita tanda-tanda kekuasaanNya dalam masa-, (8), jadi kami membuat kesimpulan mengenai-Nya melalui diri kita sendiri. Kami tidak menggambarkan-Nya dengan kualiti mana-mana tanpa juga memiliki kualiti itu, kecuali kuasa mutlak itu penting.
Sejak kita tahu-Nya dengan diri kita sendiri dan daripada diri kita sendiri, kita sifatkan apa yang kita berpunca dari diri kita sendiri. Atas sebab itu, komunikasi ilahi telah turun pada lidah jurubahasa kami, (9) dan sebagainya Beliau menyifatkan diriNya kepada kita melalui diri kita sendiri. Apabila kita menyaksikan, Dia saksi sendiri. Kami pasti banyak sebagai individu dan jenis, namun kita berdasarkan kenyataan satu yang menyatukan kita. Oleh itu, kita tentu tahu bahawa terdapat perbezaan antara individu. Jika tidak ada, tidak akan ada kepelbagaian dalam Satu.
Begitu juga kami diterangkan dalam semua aspek oleh yang Dia menggambarkan diriNya, tetapi mesti ada tujuan dan ia adalah tidak lain daripada keperluan kepada-Nya kami dalam kewujudan kita. Kewujudan kita bergantung kepada-Nya oleh sebab kemungkinan kita dan Dia adalah bebas daripada apa yang menjadikan,  kita bergantung kepada-Nya. Oleh kerana itu, seseorang boleh memohon sebelum-masa dan masa-sifar kepada-Nya yang permulaan yang pembukaan untuk kewujudan dari alam.
Walaupun Dialah Yang Awal, permulaan tidak mengatakan kepada-Nya, dan atas sebab-sebab ini, Dia dipanggil Yang Akhir. Sekiranya permulaan-Nya  kewujudan penentuan, ia tidak akan telah sah untuk Dia akan akhirat yang ditentukan kerana mungkin tidak mempunyai terakhir - untuk kemungkinan yang tidak berkesudahan. Jadi mereka tidak terakhir. Sebaliknya, Dia Yang Akhir kerana "yang mentadbirkan segala urusan akan dikembalikan kepada-Nya" (11:123) . Jadi, Dia adalah terakhir dalam sumber permulaanNya dan Pertama dalam sumber akhiran Nya.
Maka ketahuilah bahawasanya Allah menyifatkan diriNya sebagai Manifestasi dan hatinya Tersembunyi (10) Beliau membawa alam semesta kepada kewujudan dunia nyata dan dunia ghaib supaya kita dapat mengetahui Tersembunyi oleh perkara-perkara yang ghaib dan Manifesatasi yang nyata. Beliau menyifatkan diriNya dengan kenikamatan dan kemurkaan, dan Dia membawa dunia ke dalam wujud sebagai tempat yang ketakutan dan berharap jadi kami takut kepada kemurkaan-Nya, dan harapan untuk mendapatkan kenikmatan-Nya.
Allah menyifatkan diriNya dengan keagungan dan keindahan, jadi Allah membawa alam semesta kepada kewujudan dengan kagum dan keintiman. Ia adalah sama untuk semua yang berkaitan dengan-Nya, Dia boleh ditinggikan, dan yang Dia menyeru sendirinya. Dia menandakan pasangan ini ciri-ciri oleh kedua-dua tangan (11) yang Dia berpendapat dalam penciptaan Manusia sempurna. Manusia merumuskan semua realiti alam semesta dan individu. Oleh itu, alam semesta dilihat dan Khalifah itu adalah ghaib. Ia adalah dengan makna ini bahawa Sultan menudung sendiri, walaupun disebut nama Allah dan digambarkan sebagai mempunyai dengan tudung (12) kegelapan, yang badan-badan semula jadi, dan tudung bercahaya yang roh-roh halus (Arwah). Alam semesta ini terdiri daripada kedua-dua kasar dan halus.
Alam semesta ini adalah tudung ke atas dirinya sendiri dan tidak boleh nampak Kebenaran tersebut kerana ia melihat sendiri. Ia berterusan dalam hijab yang tidak dibuang, kerana ia tahu bahawa ia adalah berbeza dari Pencipta oleh keperluan-Nya. Ia tidak mempunyai sebahagian daripada keperluan yang penting yang dimiliki oleh kewujudan Allah, maka ia tidak dapat menyedarinya Dia.Dalam hal ini, Allah tidak pernah diketahui sepenuhnya oleh pengetahuan dan menyaksikan kerana dalam masa tidak mempunyai pegangan itu.
Allah hanya memohon "antara dua tangan-Nya" kepada Adam sebagai tanda penghormatan, dan sebagainya Beliau berkata kepada Iblis, "Apakah yang menghalang kamu sujud kepada apa yang saya ciptakan dengan dua Tangan Ku?" (38:76) Ini adalah tidak lain daripada kesatuan di Adam kedua-dua bentuk - bentuk alam semesta dan bentuk Sebenar: (13) dan mereka adalah kedua-dua tangan Allah.
Iblis hanya serpihan alam semesta dan tidak mempunyai kualiti yang menyeluruh ini. Ini adalah kerana kualiti ini bahawa Adam adalah Khalifah. Kalaulah dia tidak mempunyai bentuk yang melantik beliau Khalifah, beliau tidak akan menjadi Khalifah. Jika tidak ada kepada-Nya segala yang di dunia, dan apa yang binatang ternak, yang ke atasnya dia Khalifah, permintaan dia kerana pergantungan kepada beliau (dan dia mesti menjalankan semua yang mereka perlukan dari dia) dia tidak akan menjadi Khalifah atas mereka.
Khalifah hanya sah untuk manusia sempurna yang luar bentuk berasal dari realiti alam semesta dan bentuk, dan yang dalam bentuk berdasarkan bentuk-Nya, Dia boleh ditinggikan! Atas sebab itu, Allah telah berkata kepadanya, "Saya pendengaran dan penglihatan." (14) Dia tidak berkata, "mata dan telinga beliau." Jadi, Dia dibezakan antara kedua-dua bentuk. Ia adalah sama bagi setiap wujud di alam semesta yang muncul mengikut apa yang realiti yang menuntut wujud itu.
Walau bagaimanapun, tiada siapa yang benar-benar meliputi apa Khalifah .Satu-satunya melebihi orang lain dengan menyeluruh ini. Jika tidak kerana resapan Allah ke dalam ada oleh bentuk, alam semesta tidak akan wujud apa-apa.
Begitu juga, bukan untuk difahami ini realiti sejagat, prinsip tidak akan muncul dalam perkara-perkara individu wujud. Dari hakikat ini alam semesta ini bergantung kepada Allah untuk kewujudannya. Jadi semua yang memerlukan, dan tidak ada yang bebas.
Ini adalah benar dan kita telah tidak bercakap secara metafora. Jika saya bercakap mengenai sesuatu yang bebas tanpa perlu apa-apa, anda akan tahu siapa saya maksudkan dengannya. Keseluruhan terikat kepada keseluruhan dan tidak dapat dipisahkan daripadanya, jadi memahami apa yang telah saya katakan!
Kini, anda telah belajar pembentukan badan Adam bentuk luar dan pembentukan semangat, bentuk dalamannya, jadi dia adalah Tanah dan yang dicipta. Sekarang anda telah belajar pembentukan pangkatnya yang menyeluruh menurut kuasa yang dia layak sebagai khalifah itu.
Adam sendiri yang unik dari jenis manusia yang sempurna yang telah diciptakan mengikut kata-kata-Nya, "Wahai manusia, takut Tuhanmu yang menciptakan kamu dari diri yang satu, dan mencipta pasangan dari, dan disebarkan ramai lelaki dan wanita dari kedua-duanya. " (4:1)
Kata-kata beliau, "takut Tuhan kamu," bermaksud untuk membuat apa yang telah muncul dari anda melindungi Tuhan anda dan membuat apa yang disembunyikan di antara kamu, yang adalah Tuhan, menjaga untuk diri kamu sendiri. Perkara itu terdiri daripada menyalahkan dan pujian, jadi melindungi-Nya dalam menyalahkan dan melindungi anda pada memuji, maka anda akan menjadi antara orang-orang yang pengetahuan dan adab. Kemudian Dia menunjukkan kepada beliau apa yang Dia telah diletakkan di dalam dia, dan Dia meletakkan bahawa dalam dua tangan-Nya - satu segelintir yang terkandung di alam semesta dan beberapa lain yang terkandung Adam dan keturunannya dan Dia menunjukkan kepada mereka pangkat mereka dalam Adam.
Kemudian Allah memberitahu saya di dalam hati saya (sirr) apa yang Dia diletakkan di dalam ini Imam, leluhur yang besar. Saya telah dimasukkan ke dalam buku ini sebahagian daripada apa yang diperuntukkan kepada saya, tetapi tidak semua apa yang saya sedar. Buku tidak boleh mengandungi itu dan walaupun alam semesta wujud sekarang dapat membendungnya. Saya telah meletakkan sebahagian daripada apa yang saya telah menyaksikan di dalam buku ini, sebagai Rasul Allah, semoga Allah merahmatinya dan memberinya ketenangan, yang ditakrifkan ia. Ia adalah hikmat ilahi dalam perkataan Adam, iaitu, bab ini.
Kemudian terdapat kebijaksanaan nafas inspirasi malaikat dalam perkataan Shith (Nabi Seth), kebijaksanaan ilham ilahi dalam perkataan Nabi Nuh (Nabi Nuh), kebijaksanaan yang baik dalam perkataan Idris, kebijaksanaan yang hilang dalam cinta dalam perkataan Ibrahim (I Nabi Ibraham), kebijaksanaan kebenaran dalam perkataan Ishaq (Nabi Ishak), kebijaksanaan ketinggian perkataan dalam nama Ismail (Nabi Ismail), kebijaksanaan semangat dalam perkataan Yusuf (Nabi Yusuf), kebijaksanaan perpaduan dalam perkataan Hud, kebijaksanaan wahyu dalam perkataan kepada Salih, kebijaksanaan hati dalam perkataan Shu'ayb, kebijaksanaan kuasa perkataan Nabi Lut (Nabi  Lot), kebijaksanaan dekri dalam perkataan 'Uzayr (Ezra), kebijaksanaan kenabian dalam perkataan' Isa (Nabi Isa), kebijaksanaan rahmat dalam perkataan Nabi Sulaiman , kebijaksanaan kewujudan dalam perkataan Da'ud (Nabi Daud), kebijaksanaan jiwa dalam perkataan Yunus (Nabi Yunus), kebijaksanaan yang ghaib dalam perkataan Ayyub (Nabi Ayub), kebijaksanaan keagungan dalam perkataan Nabi Yahya , memiliki kebijaksanaan dalam perkataan Zakaria (Nabi Zakaria), kebijaksanaan keintiman dalam perkataan Ilyas (Nabi Elias), kebijaksanaan kemurahan hati dalam perkataan Luqman, hikmat Imam dalam perkataan Harun ( Nabi Harun), kebijaksanaan keindahan dalam perkataan Musa (Nabi Musa), kebijaksanaan apa yang berubah menjadi dalam perkataan Khalid, dan kebijaksanaan keunikan dalam meterai Nabi Muhammad.
Terdapat suatu meterai untuk setiap kebijaksanaan . Jadi saya telah lekatkan kebijaksnaan ini mengikut apa yang ditubuhkan di Ibu Kitab, dan saya mematuhi apa yang telah ditulis bagi saya, dan berhenti pada apa yang telah ditetapkan sebagai had bagi saya.
Walaupun saya telah dikehendaki untuk berbuat lebih daripada itu, saya tidak akan mampu untuk berbuat demikian. Malah, Hadrat Ilahi melarang itu, dan Allah adalah Satu yang memberi kejayaan. Tidak ada Tuhan melainkan Dia.


RUMUSAN PENTING DARI HIKMAH KEILAHIAN DALAM FIRMAN NABI ADAM

Apabila Allah hendak melihat bentuk-bentuk namaNya, iaitu melihat bentukNya sendiri dalam makhluk yang disifatkan dengan namaNya sendiri, maka Allah akan menjelaskan keagunganNya. Dia menyatakan rahsiaNya sendiri kepada DiriNya sendiri, iaitu Dia melihatnya dalam makhluk yang menyatakan semua semua sifat-sifatNya,  agar rahsiaNya sendiri menzahirkan diriNya kepada Dia.
Dia melihat DiriNya sendiri sebelum zahir, tetapi melihat itu tidak sama dengan melihat DiriNya dalam atau melalui yang lain. Memandang diriNya dalam batinNya itu tidak memerlukan wujud yang zahir ini. Tetapi memandang DiriNya yang zahir itu memerlukan yang zahir (makhluk). Apabila Dia hendak  melihat ZatNya melalui sifatNya, maka dibentuknya alam ini dalam bentuk yang kemas, tersusun dan sempurna.
Semua nama Allah terzahir dalam manusia. Oleh itu, manusia mengusai alam ini. Allah mengingatkan malaikat tentang kejadian manusia, betapa tingginya martabat manusia. Malaikat tidak mengetahui hakikatnya, kerana setiap makhluk itu hanya tahu tentang Tuhan setakat yang terdaya olehnya sahaja. Kita akan kembali kepadaNya, Dialah yang Akhir.


Tiada ulasan: