Catatan Popular

Ahad, 25 September 2011

FUSUSUL AL HIKAM IBN ARABI : ENTERI 2 DALAM FIRMAN NABI SHITH

HIKMAH PENGHEMBUSAN NAFAS DALAM FIRMAN TENTANG NABI SHITH


Tahu bahawa hadiah dan nikmat yang terdapat dalam makhluk luar biasa melalui manusia atau tanpa mereka jatuh ke dalam dua kategori: hadiah dan hadiah Nama-nama Ilahi. Kedua-dua kategori adalah berbeza di kalangan rakyat  mengikut sama ada kerana mereka datang dari permintaan khusus untuk perkara yang tertentu, dari permintaan umum, atau tanpa apa-apa permintaan.

Ini terpakai sama ada mereka hadiah Pati atau hadiah Nama-nama Ilahi. Mereka adalah khusus apabila seseorang berkata, "Wahai Tuhan, memberikan saya perkara itu-dan-apa-apa," dan menyatakan sesuatu yang berlaku kepadanya. Mereka adalah umum apabila seseorang berkata, "Berikan saya apa yang anda tahu adalah baik untuk semua bahagian saya, halus dan kasar,"

Jatuh ke dalam dua kumpulan - satu kumpulan yang membuat permintaan itu dari dorongan semula jadi untuk mempercepatkan pencapaian ini, "bagi lelaki adalah terburu-buru nafsu;" (17:11) dan kumpulan lain bertanya kerana mereka tahu bahawa terdapat perkara-perkara dengan Allah, yang pada berkenaan pengetahuan Allah, hanya diperolehi selepas permintaan. Mereka berkata, "Mungkin apa yang saya bertanya kepada-Nya adalah sesuatu yang seumpama itu." Permintaan mereka mengambil kira kemungkinan ini. Mereka tidak tahu apa yang ada dalam pengetahuan Allah, dan apa yang kapasiti mereka untuk menerima  pemberian mereka. Ini  kerana ia adalah salah satu perkara yang paling sukar untuk mengetahui kapasiti pada bila-bila, kerana ia merujuk kepada kemampuan individu pada masa itu. Tambahan pula, jika dia telah tidak diselesaikan oleh keupayaannya untuk membuat permintaan itu, dia tidak akan membuat permintaan tertentu.

Matlamat kehadiran, yang tidak mempunyai apa-apa pengetahuan, adalah untuk tahu di masa ini di mana mereka mendapati diri mereka. Mereka tahu oleh  mereka kehadiran apa yang Allah telah berikan kepada mereka pada waktu itu. dan mereka hanya menerima ia dengan kecenderungan mereka untuk itu.

Mereka terdiri daripada dua jenis: satu kumpulan tahu kecenderungan mereka dari apa yang mereka telah menerima, dan kumpulan yang lain tahu apa yang mereka akan menerima berdasarkan kecenderungan mereka. Ini kumpulan kedua mempunyai pengiktirafan yang paling sempurna kecenderungan.

Antara kumpulan ini adalah orang-orang yang membuat permintaan, tidak minta disegerakan mahupun bagi kemungkinan memihak, tetapi untuk mematuhi perintah Allah apabila Dia berkata, "Berdoalah kepada Ku, dan saya akan menjawab kamu." (40:60) Ini jenis orang adalah hamba yang tulen dan apabila dia bertanya, hasrat beliau (himma) tidak disertakan dengan apa yang dia meminta, sama ada khusus atau tidak, bukan hasrat beliau adalah semata-mata di dalam atau tidak, bukan hasrat beliau adalah semata-mata untuk taat kepada Allah Tuhannya. Apabila kerajaan beliau memerlukan, dia meminta slavehood, dan apabila ia memerlukan entrustment [kepada Allah] dan berdiam diri, dia senyap. Jadi Ayyub dan lain-lain telah cuba, dan mereka tidak memohon kepada Allah untuk mengeluarkan mereka dari penderitaan mereka. Kemudian pada masa yang lain, negeri mereka memerlukan mereka meminta supaya ia dikeluarkan, dan ia dikeluarkan Allah dari mereka.

Serta-merta pemberian suatu permintaan, atau penangguhan itu, bergantung kepada perintah yang telah ditentukan untuk itu oleh Allah. Jika permintaan itu bertepatan dengan masa, jawapannya datang dengan cepat, dan jika masa ini adalah tertunda - sama ada di dunia atau di akhirat, jawapannya juga ditangguhkan kecuali jawapan dari Allah yang, "Pada perkhidmatan anda"  supaya memahami dengan baik ini!

Bagi kategori kedua, ia diterima tanpa membuat permintaan, dan oleh "tanpa permintaan" kita bermakna ungkapan lisan itu. Dalam kenyataannya, terdapat mesti sentiasa permintaan - sama ada dinyatakan, atau oleh negara, atau dari kecenderungan. Begitu juga, pujian tidak terbatas hanya berlaku melalui ungkapan lisan. Negeri menentukan makna, kerana apa yang mendorong anda untuk memuji Allah ditentukan untuk anda oleh Nama Tindakan  atau Nama Pemotongan. Dalam hal kecenderungan hamba, pemilik yang tidak sedar, tetapi beliau sedar tentang keadaan kerana dia tahu apa motif kedua-dua beliau dan negeri itu sendiri. Kecenderungan adalah bentuk yang paling tersembunyi untuk membuat permintaan.

Itulah yang menghalang sesetengah orang daripada meminta pengetahuan mereka bahawa Allah telah ditetapkan takdir mereka, maka mereka telah menyediakan diri mereka untuk menerima apa sahaja yang datang daripada-Nya, dan mereka telah ditarik balik dari diri mereka dan keinginan mereka.

Antara orang-orang ini adalah orang-orang yang tahu bahawa ilmu yang Allah daripada mereka di negeri-negeri mereka adalah perlembagaan asas mereka di negeri yang kekal sumber bentuk mereka dari sebelum kewujudan. Mereka tahu bahawa Allah hanya akan memberikan mereka apa yang sumber membolehkan mereka mengikut pengetahuan Allah itu apabila mereka yang kekal sumber bentuknya. Oleh itu, orang-orang ini tahu bahawa Allah tahu cara mereka akan mendapatkan apa-apa.

Tidak ada yang lebih tinggi, atau kumpulan yang lebih diumumkan di kalangan orang-orang yang Allah daripada kumpulan ini, yang memahami mengenai rahsia Kitab. Mereka, sebaliknya, terbahagi kepada dua jenis: orang-orang yang tahu secara umum dan orang-orang yang tahu khususnya. Mereka yang tahu khususnya kesempurnaan yang lebih tinggi dan lebih dekat daripada mereka yang tahu secara umum. Mana-mana orang yang tahu apa yang ada dalam pengetahuan Allah untuk beliau - sama ada oleh Allah memberitahunya pengetahuan sumber sendiri telah memberikan kepada-Nya, atau sama ada dengan pelancaran langsung kepadanya dari kekal sumber-borang yang berlaku negeri-negeri yang tidak berkesudahan . Jadi dia, dalam pengetahuan beliau sendiri, berada dalam kedudukan yang mempunyai pengetahuan Allah kepadanya, kerana ia berasal dari sumber yang sama.

Bagi hamba, kebimbangan dari Allah ditakdirkan untuk dia, dan ia ditubuhkan dengan jumlah negeri-negeri sumber beliau yang punya kepada pelancaran ini menganggap apabila Allah membolehkan beliau untuk melihat ia, iaitu negeri-negeri sumber itu. Apabila Allah memberitahu dia negeri-negeri sumber bentuk tetap beliau di mana bentuk kewujudannya bergantung, ia bukan dalam kapasiti makhluk di negeri ini untuk melihat apa yang Allah menganggap sumber-borang tetap beliau di mana bentuk kewujudannya bergantung, ia bukan dalam kapasiti makhluk di negeri ini untuk melihat apa yang Allah menganggap sumber-sumber ini kekal di negeri-kewujudan bukan mereka, kerana mereka tetapi hubungan penting tanpa sebarang bentuk. Dalam hal ini, kita katakan bahawa kebimbangan ilahi mendahului keperluan hamba kerana ini kesetaraan dalam komunikasi pengetahuan.

Dengan cara ini Allah bercakap supaya kita akan tahu, dan ia adalah satu ungkapan yang benar-benar tertentu - tidak seperti yang dibayangkan oleh mereka yang tidak minum dari sumber ini. Matlamat pemotongan adalah untuk membuat yang di-timeness dalam pengetahuan milik Pengetahuan. Ia adalah aspek tertinggi soalan ini yang Mutakallim dapat memahami dengan akal itu - melainkan jika dia menganggap pengetahuan untuk menjadi berbeza daripada Zat. Jika dia melakukan ini, dia dihurainya relativiti kepada pengetahuan, dan tidak Essence, dan kerana ini, dia menetapkan dirinya selain daripada orang-orang yang sedar di kalangan orang-orang yang Allah, yang dikurniakan dengan pelancaran dan kewujudan sebenar.

Marilah kita kembali kepada mereka hadiah yang sama ada hadiah proceding dari Essence atau Nama. Bagi nikmat, hadiah dan graces Zat, mereka hanya datang melalui Tajalli ketuhanan.  Tajalli hanya datang dari Zat melalui bentuk kecenderungan yang salah kepadanya Tajalli dibuat. Ia tidak pernah berlaku sebaliknya. Orang yang menerima Tajalli hanya akan melihat bentuk sendiri dalam cermin Tanah. Dia tidak akan melihat melihat Real, kerana ia tidak mungkin untuk melihat Dia. Pada masa yang sama, dia tahu bahawa dia melihat satu-satunya bentuk sendiri.

Ia adalah sama seperti cermin di dunia yang nyata lantaran seperti yang anda lihat dalam bentuk atau bentuk anda sendiri tetapi tidak melihat cermin. Pada masa yang sama, bagaimanapun, anda tahu bahawa anda melihat bentuk, atau bentuk anda sendiri, hanya disebabkan oleh cermin. Allah menyatakan bahawa sebagai model sesuai dengan Tajalli Zat-Nya, supaya satu menerima Tajalli tahu bahawa dia tidak melihat-Nya. Tiada model lebih dekat atau lebih sesuai untuk visi dan Tajalli daripada ini. Apabila anda melihat bentuk dalam cermin, cuba untuk melihat badan cermin juga - anda tidak akan melihatnya. Memang benar bahawa beberapa orang yang melihat ini mengatakan bahawa bentuk mencerminkan dikenakan antara wawasan celik dan cermin. Ini adalah yang paling bahawa ia adalah mungkin untuk mengatakan, dan perkara itu adalah seperti yang telah kita sebutkan. Kami telah menjelaskan ini dalam The Petunjuk Makkan.

Jika anda ingin rasa ini, maka mengalami had di luar yang tiada had yang lebih tinggi mungkin berkenaan dengan makhluk. Tidak bercita-cita untuk, mahupun tayar diri dalam usaha untuk melampaui tahap ini, kerana pada dasarnya, hanya ada tulen tidak wujud selepas itu.

Oleh itu, Allah adalah cermin anda di mana anda melihat diri anda, dan anda cermin Nya di mana Dia melihat nama-nama-Nya. Nama-Nya tidak lain daripada sendiri, seperti yang anda tahu. Perkara ini adalah mengelirukan. Salah seorang daripada kita tersirat kejahilan perkara itu sebagai sebahagian daripada pengetahuan dan berkata, "ketidakupayaan untuk mencapai persepsi adalah persepsi." Sesetengah daripada kita tahu tetapi tidak menyatakan dengan cara ini, walaupun ia adalah yang tertinggi dari kata-kata. Ilmu tidak memberi ketidakupayaan tahu sebagai salah satu yang pertama berkata, tetapi pengetahuan memberikan dia senyap yang sama yang tidak berupaya memberi. Ini adalah tahap yang paling tinggi dari orang-orang yang mempunyai pengetahuan Allah.

Pengetahuan ini hanya milik kesudahan segala Rasul dan kesudahan yang Awliya '. Rasul-rasul dan Nabi hanya melihat ia dari khusus Rasulullah yang Mohor. The Awliya 'hanya melihat ia dari khusus Wali yang merupakan Mohor. Malah Rasul hanya melihat ia sehingga mereka melihat ia dari khusus kesudahan segala 'Awliya, untuk mesej dan kenabian - oleh yang saya maksudkan kenabian membawa syariah dan mesej - terhenti, tetapi tidak pernah wilaya tamat. Oleh itu, Rasul, kerana mereka adalah awliya ', lihat apa yang telah kita disebut hanya dari khusus kesudahan segala Awliya'. Bagaimana ia mungkin berbeza untuk Awliya lain?

Walaupun kesudahan segala 'Awliya adalah tertakluk kepada penghakiman yang kesudahan segala Rasul dibawa melalui Shariat, sebuah, itu tidak mengurangkan stesen itu juga tidak menyimpang dari apa yang telah kita berkata, untuk sesuatu yang lebih rendah daripada satu titik pandangan boleh menjadi lebih tinggi daripada yang lain. Pengesahan ini berlaku dalam sejarah syariah kami dalam kecemerlangan penghakiman 'Umar mengenai tawanan Badar  dan rawatan mereka, dan dalam cerita persenyawaan kurma.  Ia tidak perlu bahawa yang sempurna mempunyai keutamaan dalam segala-galanya dan setiap pangkat. Rijal  menganggap keutamaan sebagai dalam darjah pengetahuan Allah. Berikut adalah matlamat mereka. Bagi perkara-perkara yang berada di dalam masa, mereka tidak melampirkan pemikiran mereka kepada mereka, supaya sedar apa yang kita telah dinyatakan!

Al-Khidr berkata kepada Musa, "Saya mempunyai pengetahuan yang Allah telah mengajar saya, dan yang anda tidak tahu, dan anda mempunyai pengetahuan yang Allah telah mengajar kamu dan yang saya tidak tahu."

Ia adalah seperti Nabi, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, berhubung dengan dinding bata yang lengkap kecuali satu bata,  dan Nabi adalah bahawa salah satu bata walaupun dia sendiri hanya melihat tempat untuk bata tunggal . Penutup para 'wali juga mesti mempunyai jenis ini penglihatan. Dia melihat yang sama seperti Rasulullah, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, melihat, tetapi dia melihat tempat untuk dua bata di dinding, dan batu bata yang diperbuat daripada emas dan perak.

Beliau melihat bahawa terdapat dua buah batu hilang di dinding, dan dia melihat bahawa mereka adalah perak dan bata bata emas. Dia mesti melihat dirinya sebagai dibuang oleh alam semula jadi untuk mengisi tempat kedua-dua bata. Penutup para 'wali adalah kedua-dua bata yang mana dinding itu selesai. Sebab perlu bagi mana beliau melihat dirinya sebagai dua bata adalah bahawa dia mengikuti syariat kesudahan segala Rasul zahirnya - yang merupakan tempat bata perak.

Ini bermakna syariat zahir dengan semua yang berkaitan dengan ia ordinan yang diambil dari Allah dengan rahsia, mengikut bentuk luaran yang mematuhi rahsia kerana dia melihat perkara itu untuk apa yang ia benar-benar adalah. Dia mesti melihat perkara itu dengan cara ini, kerana ia adalah tempat bata emas di dalaman tersembunyi. Ianya diambil dari sumber dari mana malaikat membawanya, malaikat yang sama yang membawa wahyu kepada Mesengers. Jika anda telah memahami apa yang saya telah dirujuk kepada, maka anda sesungguhnya telah memperoleh pengetahuan yang berguna!

Semua para nabi, dari Adam hingga akhir para Nabi, mengambil cahaya mereka dari khusus kesudahan segala Nabi-nabi, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai. Walaupun kewujudan tanah liat itu telah ditunda, Nabi terakhir namun hadir pada hakikatnya, menurut kenyataan itu, "Saya adalah seorang Nabi ketika Adam adalah di antara air dan tanah."  Tiap-tiap Nabi yang lain hanya menjadi Nabi dengan yang digambarkan dengan sifat-sifat ketuhanan lantaran Allah digambarkan sebagai Wali Terpuji.

Penutup para Rasul, berkenaan untuk wilaya beliau, adalah berkaitan dengan Seal daripada 'Awliya dengan cara yang sama di mana Nabi dan Rasul yang berkaitan dengannya. Beliau adalah seorang Wali, Rasulullah dan Nabi. Penutup para 'wali adalah wali dan waris yang mengambil terus dari sumber, menimbang pangkat. Dia adalah yang paling indah keindahan kesudahan segala Rasul, Muhammad, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, pengawas masyarakat, dan tuan anak-anak Adam oleh sebab membuka pintu syafaat.

Beliau dinyatakan keadaan tertentu yang tidak universal. Dalam keadaan istimewa ini, dia mempunyai keutamaan ke atas nama-nama Ilahi. Jadi pengantara Maha Penyayang hanya dengan pembalas untuk rakyat penderitaan melalui syafaat daripada pengantara. Muhammad, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya keamanan, penguasaan diperolehi di stesen istimewa ini. Sesiapa yang memahami kedudukan dan stesen-stesen tidak mencari wacana ini sukar.

Bagi hadiah Nama-nama, tahu bahawa mengurniakan rahmat Allah pada ciptaan-Nya yang adalah keseluruhannya daripada nama-nama. Sama ada ia adalah satu rahmat yang tulen, seperti kecemerlangan peruntukan yang mereka ada di dalam dunia ini atau pada hari kebangkitan yang dikurniakan dengan nama itu, lagi Maha Mengasihani, dan sebagainya adalah hadiah rahmat, atau ia adalah rahmat yang bercampur-campur seperti pengambilan ubat yang menyenangkan yang diikuti oleh pelepasan - ia adalah masih hadiah yang suci. Hadiah Ilahi hanya mungkin boleh diberikan melalui perantara penjaga Nama-nama.

Kadang-kadang Allah memberikan kepada hamba dengan cara Yang Maha Penyayang, dan hadiah itu adalah tulen dari mana-mana pencemaran yang akan bertentangan dengan sifat masa ini, jika tidak, dia tidak akan menerima objek itu dan apa yang akan menyerupai ia. Kadang-kadang Dia memberi dengan cara yang terbatas, maka ia adalah umum - atau oleh Bijaksana, maka Dia melihat apa yang cergas pada masa ini, atau oleh Memberi, yang memberikan apa yang baik tanpa orang-orang yang menerima ia mempunyai untuk mengimbangi ia dengan penghargaan atau perbuatan. Dia memberi dengan Kuat, dan sebagainya Beliau melihat alam sekitar dan apa yang perlu untuk itu.

Dia memberi oleh Pengampun dan sebagainya Dia kelihatan kepada alam sekitar dan apa yang berlaku kepada individu. Jika dia berada dalam keadaan yang merit hukuman, Beliau tudung dia dari itu, dan jika dia berada dalam keadaan yang tidak wajar hukuman, Dia melindungi dia dari sebuah negeri yang akan mewajarkan ia. Beliau "dilindungi daripada tindakan yang salah", "dilindungi", dan perihal lain seumpama itu. Pemberi adalah Allah dalam erti kata bahawa Dia adalah Bendahari segala yang ada dalam perbendaharaan-Nya, dan Allah hanya membawa keluar dari ia mengikut ketetapan yang telah ditentukan melalui perantara nama tertentu untuk perkara itu. Maka Dia memberikan semua bentuk yang dicipta  mengikut nama, Sama, dan saudara-saudara itu.

Nama-nama Allah yang tidak berkesudahan kerana mereka yang dikenali dengan apa yang datang dari mereka, dan apa yang datang dari mereka adalah tidak berkesudahan, walaupun mereka dapat dikesan kembali ke akar terhad yang merupakan matriks Nama-nama atau kehadiran satu Nama. Pada hakikatnya, itu adalah salah satu nama-nama atau kehadiran satu Nama.

Pada hakikatnya, terdapat hanya Satu Realiti yang menganggap semua ini hubungan dan aspek-aspek yang telah ditentukan oleh nama-nama Ilahi. Realiti memberikan bahawa setiap nama-nama, yang terserlah tanpa akhir, mempunyai satu realiti yang mana ia dibezakan daripada Nama lain. Ia adalah realiti yang mana ia dibezakan yang Nama itu sendiri - tidak apa yng ia saham.

Ia adalah sama dengan hadiah - hadiah setiap adalah berbeza dari yang lain dengan sifat peribadi, walaupun mereka datang dari satu sumber. Ia adalah jelas bahawa yang satu ini bukan yang satu. Itu adalah kerana nama-nama yang berbeza. Kerana boundlessness, dalam Hadirat Ilahi ada apa-apa pada semua yang berulang. Ini adalah kebenaran yang ditentukan.

Ini adalah pengetahuan Shith, saw, dan semangat membantu setiap roh yang membincangkan seperti ini, kecuali bagi semangat Mohor Besar yang menerima pengetahuan menambahkan semula secara langsung dari Allah, bukan dari mana-mana semangat. Tidak, sebaliknya ia adalah daripada semangat bahawa bahan itu mengalir kepada semua roh, walaupun dia tidak boleh melihat bahawa dirinya pada masa apabila badan unsur itu wujud.

Walau bagaimanapun, berkenaan dengan realiti dan pangkat beliau, beliau tahu semua yang pada dasarnya, sama seperti beliau tidak mengetahui komposisi unsur-unsur (tubuhnya). Jadi dia mempunyai pengetahuan dan jahil, dan dia mampu yang digambarkan oleh ciri-ciri yang bertentangan walaupun Asal mengakui perihal dengan bertentangan seperti Majestic dan Cantik, Yang Zahir dan Yang Batin, Akhir dan Pertama - dan mereka yang sama, dan tidak lain dari Allah.

Oleh itu, dia tahu dan tidak tahu, dan dia menganggap dan tidak melihat, dan dia melihat dan tidak melihat. Ia adalah dengan pengetahuan ini bahawa Shith mendapat namanya kerana ia bermakna "hadiah". Di tangan-Nya adalah kunci untuk hadiah dalam pelbagai jenis dan hubungan Maka Allah memberikan kepada Adam, dan dia adalah hadiah pertama, dan Dia hanya memberikannya daripada-Nya.

Ini adalah pengetahuan Shith, saw, dan semangat membantu setiap roh yang membincangkan seperti ini, kecuali bagi semangat Mohor Besar yang menerima pengetahuan menambahkan semula secara langsung dari Allah, bukan dari mana-mana semangat. Tidak, sebaliknya ia adalah daripada semangat bahawa bahan itu mengalir kepada semua roh, walaupun dia tidak boleh melihat bahawa dirinya pada masa apabila badan unsur itu wujud. Walau bagaimanapun, berkenaan dengan realiti dan pangkat beliau, beliau tahu semua yang pada dasarnya, sama seperti beliau tidak mengetahui komposisi unsur-unsur (tubuhnya).

Jadi dia mempunyai pengetahuan dan jahil, dan dia mampu yang digambarkan oleh ciri-ciri yang bertentangan walaupun Asal mengakui perihal dengan bertentangan seperti Maharaja dan Cantik, luaran dan Dalaman, Akhir dan Awal dan mereka yang sama, dan tidak lain dari Allah.

Oleh itu, dia tahu dan tidak tahu, dan dia menganggap dan tidak melihat, dan dia melihat dan tidak melihat. Ia adalah dengan pengetahuan ini bahawa Shith mendapat namanya kerana ia bermakna "hadiah". Di tangan-Nya adalah kunci untuk hadiah dalam pelbagai jenis dan hubungan Maka Allah memberikan kepada Adam, dan dia adalah hadiah pertama, dan Dia hanya memberikannya daripada-Nya.

Semua hadiah-hadiah dalam makhluk luar biasa yang ditunjukkan dalam cara ini - supaya orang lain tidak menerima apa-apa dari Allah dan tidak ada menerima apa-apa yang tidak datang dari dirinya sendiri. Tidak semua orang mengiktiraf ini. Hanya beberapa orang Allah tahu. Apabila anda melihat orang yang mengakui bahawa, bergantung kepada beliau, bagi satu adalah sumber kesucian yang paling tulen dan khusus orang Allah.

Apabila seorang yang melihat pelancaran satu bentuk yang menyampaikan kepadanya makrifat yang dia tidak mempunyai dan yang dia tidak mampu untuk memahami sebelum, bentuk itu adalah dari sumber sendiri, yang lain. Dari pokok dirinya dia mengumpulkan buah-buahan penanaman, sebagai bentuk luar beliau bertentangan badan mencerminkan apa-apa selain daripada dirinya sendiri, walaupun tempat kehadiran di mana dia melihat bentuk sendiri membentangkan dia dengan aspek realiti kehadiran yang melalui transformasi.

Besar kelihatan kecil di cermin kecil dan tinggi di tinggi, dan bergerak sebagai pergerakan. Ia boleh mengubah bentuknya dari kehadiran khas, dan ia boleh mencerminkan apa sebenarnya kerana mereka muncul, jadi sebelah kanan penonton adalah sebelah kanan, manakala sebelah kanan boleh di sebelah kiri. Ini secara umumnya keadaan biasa di cermin, dan ia adalah rehat dalam norma apabila sebelah kanan dilihat sebagai hak dan penyongsangan berlaku. Semua ini adalah dari hadiah realiti Kehadiran di mana ia dapat dilihat dan yang kami telah berbanding dengan cermin.

Sesiapa yang mengakui kecenderungan beliau, mengiktiraf apa yang dia akan terima. Tidak semua orang yang tahu apa yang dia akan menerima, mengetahui kecenderungan, melainkan jika dia tahu selepas menerima, dan yang satu ini tahu ia secara umum. Sesetengah orang yang lemah akal berfikir bahawa sejak ia disahkan dengan mereka bahawa Allah berbuat apa yang Dia kehendaki, mereka menganggap ia boleh diterima bahawa Dia boleh bercanggah dengan kebijaksanaan dan apa perkara itu dalam dirinya. Oleh kerana itu, sebahagian daripada mereka pergi setakat untuk menafikan kemungkinan dan mengesahkan apa yang diperlukan oleh intipati dan oleh yang lain.

Orang yang telah mencapai kesedaran, bagaimanapun, mengakui kemungkinan dan tahu kehadirannya dan tahu apa yang boleh dilakukan dan bagaimana ia adalah mungkin, kerana dalam sumber itu semestinya wujud kerana sesuatu yang lain daripada yang itu. Dari mana adalah nama lain, yang menentukan keperluannya, yang sah untuk itu? Tiada siapa yang tahu perbezaan ini kecuali orang-orang tertentu dengan pengetahuan Allah.

Ia adalah dalam jejak langkah Shith yang terakhir ini spesis manusia akan lahir, dan dia akan membawa rahsia beliau. Terdapat tiada spesis ini lahir selepas dia, jadi dia akan menjadi kesudahan segala diperanakkan akan dilahirkan dengan dia, dan dia akan muncul di hadapannya, dan dia akan mengikuti beliau dengan kepalanya pada kakinya. Dia akan lahir di China, dan dia akan bercakap dalam bahasa negaranya.

Kemandulan akan merebak di kalangan lelaki dan wanita, jadi akan ada banyak bersekedudukan tanpa konsep. Dia menyeru orang kepada Allah, tetapi tidak akan dijawab. Apabila Allah mengambil dia dan orang-orang mukmin pada masa itu, orang-orang yang tetap akan menjadi seperti binatang, tidak tahu apa yang halal (halal) dari apa yang menyalahi undang-undang (haram). Mereka akan bertindak mengikut naluri semula jadi mereka dengan hawa nafsu, tidak mempunyai sebab dan undang-undang. Maka kiamat akan berlaku.


RUMUSAN UTAMA:
 

FASAL NABI SHITH 

“Memandang Allah” iatu ada dua perkara. Pertama memandang diriNya dan yang satu lagi memandang namaNya.

Memandang diriNya itu adalah Tajalli Tuhan dan tajalli ini adalah bentuk yang terdaya diterima oleh yang menerima tajalli itu.

Oleh itu, orang yang diberi tajalli  itu melihat bentuknya  sendiri dalam cermin Allah dan tidak melihat Allah. Misalnya jika anda lihat cermin, cermin hilang dan anda lihat bentuk anda sendiri. Inilah peringkat yang paling tinggi yang boleh dicapai oleh seseorang jangan pergi jauh dari situ lagi kerana itu akan menjadikan diri anda bingung. Tuhan bukan di peringkat yang lebih tinggi dari itu. Tidak ada apa di sana kecuali kosong.

Oleh kerana anda boleh meilihat diri anda sendiri, maka Dia jadi cermin kepada anda. Dalam menzahirkan namaNya, anda jadi cermin kepada Dia. Nama atau aspekNya lebih banyak dari butir-butir pasir di tepi pantai. Nama hanya perkaitan zat dengan sifat-sifatnya. Sifat pula hanya aspek (wajah) zat. Sesuatu nama itu berbeza dari sesuatu nama yang lain dalam penzahiran, tetapi pada segi hakikatnya sama sahaja.

“ Siapa yang kenal dirinya, kenal akan TuhanNya”. Makrifat memberi seseorang memandang penzahiran Tuhan. Pandangan ini boleh didapati walaupun di dunia ini, dan lebih jelas lagi di akhirat kelak. Siapa yang tidak melihatNya di dunia ini, maka tidaklah dapat ia melihatNya di akhirat nanti.

Si sufi melihat Allah itu “Satu dalam banyak” dan “banyak dalam Satu”. Ketinggian dan kesucian itu pada hakikatnya adalah kepunyaan Allah semata-mata. Zat selain dari zat Allah tidak ada. Wujud makhluk itu diperolehi dari wujud Tuhan. Allah itu sahaja yang hakiki dan sebenarnya wujud, Misalnya , nombor satu menzahirkan nombor-nombor yang lain dan nombor-nombor yang lain itu menganalisa nombor satu itu. Siapa yang tahu ini mengerti bahawa Tuhan yang dianggap tidak ada sesuatu pun seumapamanya itu adalah makhluk yang dibandingkan dengan Dia kerana Dia menzahirkan Dirinya dalam bentuk makhluk itu, meskipun makhluk dibezakan dari Khaliq. Semua ini datang dari Zat yang Esa. Alam ini adalah banyak dalam satu cermin. Sebenarnya satu bentuk dalam pelabagai cermin.

Kehairanan dalam perkara ini timbul dari perbezaan pandangan tetapi mereka yang melihat yang hakiki dari apa yang saya katakan itu tidak akan hairan.

Si sufi menganggap ibadat itu bererti mencapai pengetahuan yang dengannya dapat mencapai ‘pandangan’


Tiada ulasan: