Catatan Popular

Isnin, 3 Oktober 2011

SHOLAT DARI SEGI SUFI : SANTAPAN RENUNGAN

Mengikut pengajian , pengertian solat ada banyak peringkat dari sudut ilmu berlapis lapis Solat ni mustahak sebab kita buat hari hari, kita nak tahu macam mana solat yang sempurna , jangan kita sangka kita sudah menguasai solat ,sedangkan solat itu sendiri terlalu luas pengertiannya .

Kalau sebut saja solat apa yang kamu faham tentang solat , solat yang biasa kita sebut sembahyang. sembahyang tu bahasa melayu, kalau mengaji macam ni, nak disebut sembahyang pun tak nak kerana sembahyang tu tidak secara khusus .sembahyang tu boleh pergi bermacam macam agama ,cina ada sembahyang India pun ada sembahyang dan belbagai bagai lagi, tapi solat itu hanya untuk orang islam sahaja ,walau pun ia bahasa arab.
Saya dulu pun tak tahu apa bezanya antara sembahyang dengan solat tapi apabila mengaji macam ni ada bezanya sekarang kita nak mengaji bab solat bukan sembahyang .

Solat itu banyak maknanya, ada orang solat itu membawa maksud penyerahan , ada orang solat itu membawa maksud bersih , ada orang solat itu membawa maksud bertaubat, berbagai bagai pengertian solat itu. Kenapa pula berbeza solat dengan sembahyang sebab jika kamu sembahyang…………

Jika kamu sembahyang siapa kamu sembah

Jika kamu sembahyang siapa kamu sembah, kita rasakan kamu sembah Allah, macam mana kita nak sembah Allah , berdiri atau duduk atau tidur atau baring? .Kita mesti yakin dengan solat kita. Ramai yang sembahyang dapat penat sahaja tapi dia kata dia sembahyang ,besok bila dia mati tuhan sedia satu tempat untuk gulungan ni ,yang masuk tempat orang sembahyang sahaja, dia tidak mencuri tidak buat jahat tidak bunuh orang tapi dia masuk Neraka Neraka WEL khas untuk orang yang dia sangka dia sembahyang . itu lah saya tanya kamu dah tahu ke solat ?,nak cakap tahu tak berani nak cakap tak tahu pun tak berani tapi kalu solat tak boleh tak berani kot kot pun tak boleh ,mesti yakin ,kalau tidak ,buat apa kamu solat. Contoh kalau kamu tak puasa ,kamu yakin tak kamu tak puasa, kamu yakin , jadi kamu yakin ,solat kamu sempurna? tadi solat magrib, kamu yakin solat kamu sempurna dah habis solat kamu sampai salam? ,rasa tak, solat kamu sempurna ? kamu tahu tuhan terima solat kamu. Wallahualam ( tak tahu ), bukan tak tahu, memang tak terimanya ,pasal tuhan tak pernah ragu , yang ragu kita .Tuhan tak pernah silap, kalau Dia kata kamu tak solat ,tak solat lah ,solat tak boleh main main, jangan takut saya cerita ni ,saya dulu pun macam tu juga ,mashaAllah apa nak jadi solat saya ni ,nak keluar air mata dibuatnya tapi tak pa , yang sudah tu sudahlah kita buka buku baru , cari ilmu macam mana nak belajar solat.

Tadi kamu kata sembahyang kamu tu sembah Allah, macam mana nak sembah allah, tunduk , berdiri tak boleh baring tak boleh kalau kamu sembah Allah apa yang kamu persembahkan jika kamu sembah sultan. sultan yang panggil kamu mengadap , apa yang kamu persembahkan, tentulah ada barang nya, ada perkaranya yang kamu nak persembah .kalau kamu sembah Allah,  apa barang yang kamu bawa mempersembahkan kepada tuhan. kalau ada pun barang yang kamu nak persembahkan kepada tuhan .barang tu siapa punya. ada tak barang yang kamu tengok dalam dunia yang kamu punya, kalau tak ada .kamu nak persembahkan amalan kamu kepada tuhan , amalan kamu tu siapa punya, nak persembahkan diri kamu kepada Tuhan, diri kamu siapa punya ,jadi macam mana nak sembah Allah dan apa yang nak dipersembahkan jadi lama lama kamu fikir bukan sembahyang tapi Solat. Itu dari segi bahasa sahaja orang yang meggaji tasauf bahasa tu sangat mustahak ,salah bahasa rusak akidah ,rusak akidah rusak tauhid ,rusak tauhid bukan mukmin sebagai contoh alam semula jadi kita pun biasa sebut cantiknya alam semula jadi, kalau kamu mengaji syirik. Kalau kamu tak mengaji tak apa ,kenapa syirik. saya usul ,alam tu dia jadi dengan sendiri ke? . siapa jadi alam ni ,Allah, boleh kita kata alam tu semula jadi ,tak tahu tak apa ,kalau dah mengaji jangan sebut.

Banyak orang kata kamu solat kerana apa , kamu solat kerap kerana Allah, salah tak jawapan tu ?,kalau saya kata salah marah , betul  jawapan tu tapi tak cukup nak melepas dari neraka Weil., heeee..........

Saya bagi jawapan dan kamu cari sendiri

Adakah kamu solat kerana Allah
Adakah kamu solat kerana terbiasa
Adakah kamu solat kerana masuk waktu
Adakah kamu solat kerana nak surga
Adakah kamu solat kerana takur neraka
Adakah kamu solat kerana solat tu wajib

Contoh kalau solat kerana Allah, saya lakun kan, Tuhan ,ambillah solat aku. aku solat kerana engkau .siapa kaya tuhan kaya atau kamu kaya .kamu lah kaya kamu bagi solat pada Tuhan. Tuhan pun kata aku ambil solat engkau . Tuhan nak buat apa solat kita nak simpan kat mana. Solat yang kamu buat tu siapa punya , kamu punya ke.



Tiada ulasan: