Catatan Popular

Sabtu, 8 Oktober 2011

TAREKAT AGUNG 3 : TAREKAT CHISTIYYAH

Awal Perkembangan



Terakat Chishti adalah  sufi dalam cabang kerohanian Islam ditubuhkan di  Chisht, sebuah bandar kecil berhampiran Herat, sekitar 930 M dan berkebnag pesat dan  berterusan sehingga ke hari ini. Tarekat ini Chishti terkenal denngan pendekatan kasih sayang,sifat simopati,  toleransi, dan keterbukaan.

Ia ditubuhkan oleh Abu Ishaq Shami dari Syria yang memperkenalkan tasawwuf  di bandar  Chisht, sekitar 95 kilometer timur Herat di Barat Afghanistan saat ini.

Sebelum kembali ke Syria, Hazrat Shami ra telah melatih dan menjajar mulai dari zaman  kanak-kanak tempatan, Abu Ahmad Abdal ra meninggal dunia pada  966 M.  Di bawah kepimpinan Abu Ahmad ra perkembangan Chishtiya sangat pesat dan tersebar ke pelosok daerah. Yang dikenali sebagai kerohanian serantau.

Yang paling terkenal dari orang-orang suci Chishti adalah Hazrat Moinuddin Chishti ra dikenali sebagai Gharib Nawaz bererti dermawan yang miskin yang menetap di Ajmer, India.

Dia mengawasi pertumbuhan tarekat ini di abad ke-13 sebagai undang-undang agama Islam.
Tokoh-tokoh mursyid dari  Chishti adalah Qutbuddin Bakhtiar Kaki , Fariduddin Ganjshakar , Nizamuddin Auliya , Alauddin Ali Ahmed Sabir Kalyari , Mohammed Badesha , dan Ashraf Jahangir Semnani

Di antara cabang-cabang terkenal tarekat Chisti ialah Tarekat Sabiryah, Nizamiyah, Asyrafiyah

Mursyid Chisht Hazrat Inayat Khan ra (1882-1927)  adalah orang pertama yang membawa jalan Sufi ke Barat, tiba di Amerika pada tahun 1910 dan kemudian menetap berhampiran Paris, Perancis.
Pendekatan mudah,  toleransi dan keterbukaan  adalah ciri asas Kumpulan  Chishti, menyusul apa yang dimulakan oleh Hazrat Moinuddin Chishti (Rehmatullah alaih)  kemudian di sambung oleh  Nizamuddin Auliya (alaih Rehmatullah) dan Shaykhul-Masha "ikh alaih Kalimullah Jehanabadi (Rehmatullah ) (M 1720).
Kesemua mereka mengajar dalam bahasa inggeris, dan 12 kelantangan on topik dan  wacana yang berkaitan dengan jalan kerohanian  yang masih tersedia dari Amerika, Eropah, dan sumber-sumber India.
Sejumlah ahli keluarga Chishti sekarang tinggal di Pakpattan dan Bahawal Nagar, Utara Punjab, Pakistan.



Kelahiran Dan Kehidupan Awal

Tarekat Chisytiyah sebuah tarekat kelahiran India yang di dirikan oleh Khwaja Mu’inuddin Hasan Sanjari Chisyti  (w.1236) telah berhasil mempopulerkan tarekat ini ke luar India.

Di awal pendiriannya tarekat ini berideologi Sunni. Hal ini terbukti bahwa para sufi awal Chisyti di India menjadikan ‘Awârif al-Ma‘ârif karya Syaikh Syihab al-Din Abu Hafs ‘Umar Suhrawardi (539-632 H/1145-1234 M) sebagai pegangan mereka. Kitab ini juga menjadi dasar bagi mereka para guru Chisytiyah dalam mengajar murid-muridnya. Selain ‘Awârif, Kasyf al-Mahjûb karya al-Hujwiri juga sangat populer di gunakan kaum Chisyti. Selain kedua kitab itu, Malfuzhat Syaikh Nizam al-Din Auliya, Syaikh Nashir al-Din Chiragi Dihli, Syaikh Burhan al-Din Gharib, Khwajah Bandah Nawaz Gizu Daraz, juga menjadi gagasan-gagasan yang kuat dan akurat bagi pembentukan ajaran Tarekat Chisytiyah. Hingga sekarang ini cabang Tarekat Chisytiyah juga terdapat di Amerika Serikat misalnya di Philadelphia, dibawa dan dikembangkan oleh seorang Syaikh Chisytiyah dari Sri Lanka, bernama Bawa Muhayiddin.
Khwaja Mu’inuddin Hasan Sanjari Chisyti, ia juga dijuluki Nabi al-Hind (Nabi India), Gharib Nawaz (penyantun orang-orang miskin), Khwaja-I-khwajagan (imam segala imam), Khwaja-I-Buzurg (Imam Agung), Atha’ al Rasul (Pemberian Nabi), dan Khwaja-I-Ajmeri (wali dari Ajmer).
Chisyti lahir pada 1142 M atau sebagian ahli tarekat menyebutkan tahun 1136 M di Sanjar, sebuah kota di Sistan, pinggiran Khurasan, dan masa mudanya dihabiskan di Sanjar, India.


Apabila Hazrat Khwaja Muinuddin dilahirkan pada Chishty di Sistan, yang juga dikenali sebagai Sajistan, Timur Parsi. Keamanan dunia Islam adalah teruk terganggu. Sistan dan tanah sekitarnya telah mengalami pertumpahan darah yang pernah berlaku sebelum ini dan rampasan di tangan Tartar kejam dan pemberontak lain. Penceroboh ini telah mengambil kesempatan daripada kerajaan yang lemah Sultan Sanjar. Kehidupan dan maruah rakyat sentiasa dalam bahaya. Tartar liar telah dimusnahkan sepenuhnya pengikut negara Islam. Mereka marah kemanusiaan praktikal dalam semua pusat-pusat tamadun Islam 600 tahun dan budaya.



Migrasi Ke Neshapur

Disebabkan gangguan ini terputus-putus politik di sistan, khawaja Ghiyasuddin Hasan, bapa khawaja Muinuddin, satu hari nanti mengambil keputusan untuk berkemas dan meninggalkan Sistan untuk tempat yang lebih selamat. Beliau berhijrah bersama keluarganya ke Neshapur bandar Modal, yang merupakan salah satu daripada bandar-bandar yang paling berkembang maju di masa itu. Ia adalah sebuah pusat yang hebat aktiviti-aktiviti intelektual dan ekonomi dan mempunyai yang terkenal "Nizamia" universiti dengan perpustakaan berharga yang mengandungi koleksi jarang kesusasteraan Asal. Hidup belajar Ulama dan Sufi terkenal yang disampaikan pengetahuan dalam kesedaran moral dan kerohanian kepada ulama yang diambil dari jauh dan dekat. Hidup pakar perubatan dan artis kelayakan yang jarang berlaku. Terdapat taman-taman dan terusan kaya dengan berkembang bidang pertanian. Salah satu pinggir bandar yang dipanggil Rewand yang terkenal dengan kebun anggur. Ia direkodkan bahawa khawaja Ghiyasuddin Hasan membeli kebun buah-buahan dengan kincir angin di sekitar ini untuk menyelesaikan untuk kehidupan yang aman.

"Manusia bercadang tetapi Allah melupuskan" merupakan pepatah lama. Keamanan dalam carian yang Khawaja Ghiyasuddin Hasan telah berhijrah ke Neshapur tidak diberikan walaupun di bandar besar ini. Di sini juga orang tergantung tergantung yang amat berat di antara hidup dan mati. Sultan Sanjar berani telah melawan Tartar di sempadan untuk memeriksa mereka untuk masa yang lama tanpa kejayaan. Oleh kerana ketiadaan berpanjangan dari ibu negara, jentera pentadbiran beliau menunjukkan tanda-tanda kehancuran. Dalaman, Fidayees 'Qarmti' dan 'Baatini' mazhab-mazhab (salah satu daripada yang ahli-ahli telah membunuh Wazeer dapat nizamul Mulk) juga datang daripada hideouts mereka dan perantauan tentang negara tanpa henti, menyebarkan api liar pemberontakan pusingan semua . Gerombolan bersenjata ini sibuk dalam rampasan borong dan pembunuhan beramai-ramai orang yang tidak bersalah.

Peristiwa yang menakjubkan ini mempunyai kesan yang sangat mendalam pada fikiran Muinuddin Khawaja muda yang sedang menonton drama kejam keseluruhan objektif pada usia muda mudah terpengaruh.

'Qarmti' dan intriguers Baatani 'telah dibawa abad dendam lama terhadap umat Islam Hanafi yang memegang kedua-dua kuasa duniawi dan rohani berturut-turut selama lebih 500 tahun selepas kematian nabi (Mei keamanan Tuhan kepadanya). Walaupun ia merupakan dendam lama. Sebagai sejarah Islam menunjukkan bahawa mereka benar-benar gagal dalam semua reka bentuk mereka untuk memusnahkan pesaing mereka. Islam telah bertahan jatuh bangun banyak sejarah dan Al-Quran telah menjanjikan survival sehingga lepas Hari pengadilan.


Kekalahan Of Sultan

Walaupun segala usaha terbaik untuk menghidupkan penceroboh dari negara dan untuk mengawal pemberontak dalaman, Sultan Sanjar malangnya tidak dapat berjaya. Beliau diselubungi dalam peperangan bersama antara dirinya dan saudara-saudara tidak setia pada satu tangan, dan Fidayees dan Tartar yang biadab di pihak yang lain. Ia sememangnya keadaan mengerikan baginya, tetapi mereka menentang kuasa-kuasa jahat sampai habis-habisan walaupun dia akhirnya dikalahkan dan terpaksa berjalan untuk hidupnya.



Pembunuhan Ketua

Selepas kekalahan Sultan Sanjar, penceroboh mempunyai kebebasan untuk merompak setiap bandar di Khurasan. Bidang berkembang dimusnahkan, kota-kota telah dibakar ke tanah, penduduk, Ulama dan Sufi telah dibunuh kejam menghormati wanita dengan kejam marah, kanak-kanak perempuan dan lelaki yang telah diambil sebagai salves masjid, hospital dan institusi pendidikan yang bersejarah telah dimusnahkan.



Pemusnahan Neshapur

Apabila berita kemusnahan ini amat berat sampai ke sultan yang dikalahkan, beliau sekali lagi disimpulkan keberanian dan dipungut tentera berkecai untuk menyelamatkan negara. Tetapi Sultan Sanjar dilahirkan di bawah bintang yang paling malang dan nasib sekali lagi mengkhianati-Nya. Dia gagal untuk memeriksa penceroboh dan kali ini dia ditangkap. Apabila berita buruk ini mencapai Neshapur, modal itu terjerumus ke dalam kesedihan yang tidak dapat dijelaskan. Ia kini pada rahmat musuh. Penceroboh memasuki Khorasan dan memusnahkan bandar-bandar Tus dan Mashhed, mencapai Neshapur seperti ribut yang menyapu. Semua yang telah dimusnahkan meninggalkan kota sekali berkembang budaya Islam dan pembelajaran ke dalam timbunan runtuhan bangunan dan kemusnahan.



Ibu bapa Khawaja

Khawaja Muinuddin sekali lagi melihat semua ini drama pucat pasi pada usia awal. Tetapi ini bukan untuknya. Hanya pada masa ini, beliau kehilangan bapa yang dikasihi (551 Masihi) dan bahagian yang terburuk daripadanya adalah bahawa dia telah kehilangan ibu yang dikasihi. Anak yatim muda kini meninggalkan semua semata-mata untuk menjaga dirinya di dunia yang penuh dengan kebencian, pembunuhan dan ketamakan. Walaupun oleh sebab legasi dia mempunyai sumber material yang mencukupi untuk mengekalkan dirinya dalam standard tradisional hidup tetapi seguni Neshapur ditambah pula dengan kematian ibu bapa sekalian menjerumuskan dia ke dalam pemikiran yang mendalam. Ada kalanya dia lebih whelmed dengan kesedihan dan melihat gambar yang sangat tidak jelas di dunia ini amat berat walaupun dia melahirkan dengan keberanian dan kesabaran teladan. Beliau merupakan seorang yang rajin dan menjaga kebun itu, secara peribadi pemangkasan dan menyiram tumbuh-tumbuhan dengan tangan sendiri.



Kejutan lain

Jarang tahun telah berlalu selepas kematian bapa, Khawaja Muinuddin, apabila Tartar nakal sekali lagi menggeledah Khorasan dan mengulangi drama yang sama berdarah membakar dengan sengaja membunuh dan barang rampasan. Kali ini Sultan Mahmood, salah satu saudara-saudara Sultan Sanjar, tampil ke hadapan untuk memeriksa penceroboh tetapi dia juga gagal mereka lari kucar-kacir. Neshapur sekali lagi adegan tragedi yang sama pucat pasi. Dan sekali lagi Khawaja Muinuddin overwhelmingly kecewa melihat adegan ini kemusnahan yang dahsyat. Dia sering menjerumuskan dirinya ke dalam pemikiran yang mendalam tentang acara-acara ini hodoh untuk cuba datang kepada beberapa kesimpulan pasti tentang kursus masa depannya sendiri hidup. Pemikiran membantu umat manusia yang tidak mampu berbuat apa-apa terhadap merampas semua itu berterusan sentiasa diseksa tender hatinya. Padahal mereka tidak dapat datang ke kesimpulan apa-apa yang pasti



Ditakdirkan Untuk Misi Satu Kurnia

Sebagai makhluk manusia yang tidak mampu berbuat apa-apa, kita tidak boleh memahami kehendak Allah yang Maha Besar. Jika kita menduga bahawa dengan mempamerkan tragedi ini mungkin Tuhan Yang Maha Berkuasa bertujuan untuk menunjukkan Khawaja Muinuddin dosa dunia ini celaka untuk menyediakan beliau untuk misi yang besar ilahi reformasi dan keamanan untuk manusia? Kerana ia akan dilihat kemudian pada Bapa Syurgawi yang tidak bermakna ini yang Dia pencerahan minda Khawaja muda agak tidak disangka-sangka. Apabila ketidakadilan, penindasan dan tamak memerintah tertinggi di dunia ini, Tuhan telah sentiasa belas kasihan kepada manusia dengan menghantar penyelamat-Nya untuk melawan kuasa-kuasa iblis dan meletakkan rakyat di atas jalan kebenaran dan kasih sayang bersama.

Khawaja Sahib

Hazrat Khawaja Muinuddin Chishty adalah salah satu keturunan keluarga cemerlang Hazrat Ali, anak dalam undang-undang dan sepupu kepada Nabi Mohammed (Mei keamanan Tuhan kepadanya). Bapanya Syed Ghiyasuddin Hasan personaliti yang amat warak dan seorang lelaki yang juga melakukan perkara dan berpengaruh. Ibunya, Syeda Bibi Ummul-Wara alias Babi Mah-e-Noor adalah anak perempuan Syed Daud. Walaupun genealogi bapa Khawaja Muinuddin dikesan daripada Hazrat Imam Husain, anak muda Hazrat Ali Karam Allah Wajahu, genealogi ibu dikesan daripada Hazrat Imam Hasan, anak sulung Hazrat Ali.



Kanak-kanak

Menurut sejarah, Khwaja Muinuddin Chishty walaupun pada zaman kanak-kanaknya memberi janji awal takwa jarang dan berkorban untuk orang lain. Apabila mana-mana wanita dengan bayi datang untuk berjumpa dengan ibunya dan jika bayi menangis untuk diberi makan, "kudus bayi masa depan" yang digunakan untuk membuat tanda kepada ibunya untuk memberi makan bayi menangis dari payudara sendiri. Apabila ibunya melakukan ini, cermin mata gembira Muinuddin sedikit sangat. Pada usia 3 atau 4 dia digunakan untuk berkongsi makanan sendiri dengan rakan sepermainannya.

Apabila beliau pergi ke Idgah untuk solat Id pakaian kaya. Dalam perjalanan dia melihat seorang kanak-kanak lelaki buta dalam kain buruk. Beliau dikasihani budak yang banyak bahawa dia sekali gus memberinya pakaian sendiri dan membawa beliau kepada Idgah dengan kasih sayang semua kerana.

Keturunan bapa

Khawaja Muinuddin Hasan Chishty, anak Khawaja Syed Ghyasuddin Hasan, anak kepada Syed Ahmed Muddin Tahir, anak Syed Khawaja Abdul Aziz Husain, anak kepada Syed Imam Mohammed Mehdi, anak Syed Imam Hasan Askari, anak Imam Ali Naqi, anak Syed Imam Mohammed Taqi, anak kepada Imam Ali Musi Raza, anak kepada Imam Musi Kazim Raza, anak Imam Mohammed Jafar Sadiq, anak kepada Imam Mohammed baqar, anak Hazrat Syed Imam Zain-ul-Abideen, anak Syed-ul-Shohoda Syed Imam Husain, anak kepada Amir-ul-Momineen Hazrat Ali, anak dalam undang-undang Nabi Mohammed.

Keturunan Ibu

Syeda bidi Mah-e-Noor, anak perempuan Syed Daud, anak Hazrat Abdulla, anak Syed Zahid, anak Syed Mooris, anak saya Syed Daud, anak lelaki Syedna Musa, anak Syedna Abdulla Mahaz, anak Syedna Hasan Musa , anak Syedna Hazrat Imam Hasan, anak Syedna Hazrat Ali Karam Allah Wajahu.



Pengalaman bersama Mursyid

Di Mekah dan Madinah

Khawaja Muinuddin mengatakan dia telah dibawa ke Kaabah (Mekah) dalam 562 Hijrah dari Baghdad oleh Murshid, Khawaja Usman, di mana tuan berdoa untuk kejayaan dan keselamatan murid. Doanya telah dijawab oleh satu 'Nida' (suara) mengisytiharkan: 'Wahai Usman, Kami telah diterima Muinuddin sebagai salah satu penganut tercinta kita "(Hazrat Sheikh Shahabuddin Suhrawardy mengatakan dia adalah dirinya hadir di Mekah apabila kehadiran Khawaja Muinuddin Chishti yang mengambil tempat. ) Khawaja Usman kemudian mengambil Khawaja Muinuddin ke Madinah dan bertanya kepada beliau untuk menawarkan penghormatan dan penghormatan di makam Nabi Mohammed Dalam hubungan ini, Khawaja Muinuddin berkata: "Saya berbuat demikian dan mendengar 'Nida' sebagai tindak balas mengisytiharkan: ' wa-alaikum-us-Salaam Ya Qutbul Mashaikh-e-Bahr-o-bar '(Salam sejahtera anda juga Wahai pemimpin rohani semua orang-orang kudus yang di muka bumi "). Apabila ini Khawaja Usman memberitahu pengikutnya bahawa dia kini telah mencapai peringkat kesempurnaan sebagai darwis



Pengalaman ajaib semasa perjalanan

Menyifatkan perjalanan yang luas dengan 'Pir-o-Murshid' Khawaja Muinuddin berkata, "Saya pernah berjalan dengan Hazrat Khawaja Usman dalam Sewastan Satu hari kami mencapai 'Som-Aa' (biara) di mana Hazrat Sadruddin Ahmed Sewastani hidup dan kekal amat diserap dalam ketaatan Allah. Untuk beberapa hari saya kekal dalam kehadirannya. Apabila sesiapa datang kepadanya, dia digunakan untuk mendapatkan sesuatu dari 'gheb' (sumber yang tidak dapat dilihat) dan hadir sama untuk pendatang baru dan meminta dia untuk berdoa bagi darwis itu supaya dia boleh menjalankan imannya tidak berbelah kepada Allah dan Nabi Muhammad yang suci itu kepada kubur. Apabila dia mendengar tentang penyeksaan yang menanti mati berdosa dalam kubur masing-masing (mengikut kepercayaan Islam) beliau pernah menggigil seperti tongkat walaupun pada ini pemikiran dahsyat. Dia seringkali keras menangis untuk hari bersama-sama dan melakukan ini begitu kuat bahawa walaupun penonton tidak dapat menahan emosi yg memilukan mereka. Apabila saya menghadiri kepadanya, dia di negeri ini fikiran. Apabila dia pulih, beliau memberitahu saya, " yang ku kasihi, saya perlu untuk menghadapi kematian. Bagaimana seorang yang musuh adalah Malik-ul-Maut (malaikat maut) dan yang telah menyebabkan akaun amal duniawi atau hari penghakiman (Qayamat) ketawa atau gembira terlibat dalam mana-mana hal-ehwal duniawi? " terus, "Jika anda orang yang pernah tahu walaupun sedikit tentang keadaan orang-orang yang interned di kubur masing-masing dengan kala jengking dan ular yang mendera mereka yang anda akan cair seperti garam. "Hazrat Sadruddin menambah," Satu hari, saya sedang duduk dengan darwis tuhan satu takut di tanah perkuburan Basrah. Oleh intuisi ilahi difahami bahawa tawanan kubur berhampiran tertakluk kepada soalan mengenai kepercayaan agama, dan lain-lain (menurut kepada sabitan Islam) dengan penyeksaan dahsyat. Dalam merealisasikan kengerian penyeksaan ini darwis ini dibuat yang ganas 'Nara' (tertawa terpingkal kuat) dan masa depan dia telah mati. Saya tidak pernah melihat darwis yang lebih ngeri memikirkan selepas disoal siasat kematian dan penderaan berdosa dalam kubur masing-masing berbanding dengan this one. Hazrat Sadruddin lagi seterusnya, "Ia adalah disebabkan oleh pemikiran ini penyeksaan dahsyat dalam kubur yang saya diasingkan untuk 30 tahun yang lalu dan anda adalah orang pertama yang saya cerita ini yang berkaitan. Oleh itu kesayanganku, adalah lebih baik untuk menghabiskan masa kita dalam ketaatan Allah daripada dalam syarikat orang duniawi kerana begitu lama sebagai orang-orang menghabiskan masa mereka dalam syarikat orang duniawi mereka jauh dari Allah. Kita mesti mengelakkan persatuan itu dan mempersiapkan diri untuk dunia akan datang. "Selepas ini dia memberikan saya dua 'Khurmas' (kurma kering) dan bersara untuk pengasingan hanya untuk meneruskan taubat. "

Hazarat Khawaja Muinuddin terus, "Setelah saya, Hazrat Khawaja Usman Harooni Shiekh Ahaduddin Kirmani dan Janab Aarif Revigiri sedang duduk dalam syarikat beberapa dervishes lain di masjid Damsyik Dalam perbualan Janab Mohammed Arif berkata;" Pada hari- -penghakiman (Qaya-mat) yang kaya akan perlu menamatkan akaun perbuatan dan tingkah laku mereka di hadapan Allah tetapi dervishes akan dikecualikan. "Salah satu yang dervishes Walau bagaimanapun teragak-agak untuk mempercayai ini dan meminta pihak berkuasa pada ilahi 'bomba' dari buku yang tulen. Selepas renungan sedikit, Janab Arif memberi 'Kashful-Mahjoob' sebagai nama buku tetapi darwis berkeras untuk melihat buku tersebut dan 'firam' dengan mata sendiri. Apabila ini Aarif Janab berdoa kepada Allah yang Maha Kuasa untuk membantu dan dengan izin-Nya malaikat membentangkan buku tertentu kepadanya. Apabila ia telah ditunjukkan kepada darwis berhujah dia sujud kepalanya di kaki Janab Aarif apologetically Setelah itu ia telah diputuskan bahawa setiap 4 dervishes hadir harus menunjukkan 'Karamat' (keajaiban). Hazrat Usman Harooni meletakkan tangannya di bawah 'Mussalla' (solat permaidani) dan dibawa keluar beberapa keping emas dan bertanya salah satu syarikat yang hadir untuk pergi dan ambil beberapa 'halwa' (sejenis pes manis disediakan dengan mentega dan gula tepung halus untuk semua. Shiekh Ahaduddin Kirmani kemudian menyentuh cawangan mati pokok yang terletak berdekatan yang segera datang untuk hidup dan menjadi hijau dan berkembang. Disebabkan Sehubungan besar saya untuk 'murshid' saya, saya tidak berbuat apa-apa. Hazrat Usman kemudian berpaling kepada saya dan berkata, "Muinuddin anda tidak berbuat apa-apa". Apabila ini saya mengambil 4 roti segar dari dompet saya dan menyerahkan mereka kepada dervishes yang berasa terlalu lapar tetapi tidak menyatakan hasrat mereka sebelum syarikat disebabkan malu. Janab Aarif kemudian berkata, "Seorang darwis yang tidak mempunyai apa-apa kuasa tidak layak dipanggil darwis."

Hazrat Khawaja Muinuddin berkata, "Setelah saya, Hazrat Usman dan darwis lain dalam perjalanan apabila kita sampai ke bandar dibanjiri di mana kita bertemu Shiekh Bahauddin Awashi. Dia adalah seorang darwis yang besar dan ia adalah kebiasaan-Nya bahawa sesiapa yang pergi kepadanya di Khanqah (tempat meditasi terpencil), dia telah ditawarkan sesuatu. Dia digunakan untuk mengagihkan pakaian juga, yang dia terima dari 'gheb' (sumber-sumber yang tidak dapat dilihat). Apabila kita meninggalkan dia, dia memberikan saya nasihat perpisahan berharga. Beliau berkata, "Wahai darwis , apa sahaja yang anda dapat memberikan amal dalam nama Allah dan tidak pernah bakhil. Beri makan orang-orang yang merendah diri dan golongan miskin Allah supaya kamu dapat menjadi salah satu daripada yang dikasihi-Nya. "

Hazrat Khawaja Muinuddin terus, "berhenti depan kami adalah di Badakhshan di mana kita bertemu satu darwis tua dihormati yang kaki telah dipotong. Beliau berusia 100 tahun dan milik diserap dalam ketaatan Tuhan. Apabila saya bertanya kira-kira kaki dipotong, dia berkata, "Satu hari, mengalahkan oleh 'nafs' (keinginan appetitive) saya meletakkan kaki ini Som Aa '(biara) apabila saya mendengar' Nida '(suara)," Wahai hamba, anda lupa ikrar anda dengan saya? Saya serta merta berasa malu dan memotong kaki saya dan mencampakkannya jauh kerana ia telah membawa saya keluar 'Som Aa' dan merupakan punca melanggar ikrar saya dengan Tuhan. Saya tidak tahu bagaimana saya boleh dapat menunjukkan muka saya dan lap kehinaan ini sebelum dervishes lain pada hari kiamat. "

Semua sejarah melaporkan keajaiban yang indah mengenai Hazrat Khawaja Usman Harooni apabila beliau tidak salah satu daripada lawatan beliau dengan Khawaja Muinuddin dari Harwan ke Baghdad. Di bandar Ray, yang merupakan sebuah pusat besar-penyembah api, mereka mempunyai sebuah kuil api besar di mana 20 wagonloads kayu api yang dimakan setiap hari untuk menjaga api hidup bagi semua 24 jam. Hazrat Khawaja Usman tinggal di sini di bawah pokok yang rendang. Walaupun beliau terlibat sendiri dalam solat petang, dia bertanya Fakhruddin temannya untuk mengatur api dan menyediakan makanan untuk menamatkan puasa hari ini. Fakruddin pergi kepada yang penyembah api dan merayu bagi arang batu beberapa membakar untuk menyediakan api itu tetapi mereka enggan dan berkata, "Ini adalah Tuhan kita kita tidak boleh memberi sebarang kebakaran keluar daripadanya." Pelayan itu kembali dan melaporkan perkara itu kepada tuannya. Hazrat Khawaja Usman kemudian sendiri pergi dan mendapati bahawa seorang lelaki tua, yang namanya adalah Mukhtar, sedang duduk di atas platform kayu yang diperoleh dengan kanak-kanak lelaki berusia 7 tahun di pangkuan dan orang ramai sibuk menyembah api di sekelilingnya. Hazrat Usman bertanya kepadanya, "Apakah penggunaan menyembah api yang tetapi ciptaan Allah yang Maha Besar dan yang tidak ketara boleh dipadamkan dengan air sedikit, mengapa tidak kamu sembah bahawa Tuhan yang sebenar dan benar, Pencipta api ini dan semua alam semesta, jadi yang anda boleh memperolehi manfaat dan mempunyai air liur yang kekal. "Orang tua itu menjawab," Kebakaran dalam agama kita adalah sangat suci dan ia adalah sumber keselamatan kita, kita menyembah ia supaya ia tidak akan membakar kita pada hari hitungan amal. "

Hazrat Usman: Baiklah. Oleh kerana kamu telah menyembah berkurun-kurun lamanya kini meletakkan tangan di dalamnya. Jika ia merupakan sumber keselamatan anda tidak perlu membakar anda.

The Old Man: Tetapi pembakaran adalah sifat api, yang boleh berani untuk meletakkan tangannya di dalamnya dan lagi selamat dari?

Hazrat Usman: Bomba adalah di bawah perintah Allah yang Maha Besar, Pencipta seluruh alam semesta tanpa perintah-Nya, ia tidak boleh membakar walaupun rambut.

Setelah berkata demikian, Hazrat Usman mengambil budak itu dari tangan orang tua dan membaca, "Bismillah-Ar-Rehman-ir-Rahim-Yaa Naaro kuni bar da-wassalaam-un-ala-Ibrahim" (Dengan nama belas kasihan dan Penyayang Allah, Wahai api, jadilah engkau sejuk dan cara-cara selamat sejahtera kepada Ibrahim) (Al-Quran), dia tiba-tiba hilang di dalam api yang terbakar. Penyembah api mula menangis dan meraung. Selepas beberapa lama bahawa dengan rahmat Tuhan, Hazrat Usman muncul keluar dari api agak tidak terjejas dengan budak itu di tangannya, sehat dan enak. Api boleh melakukannya mereka yang menyakitinya. Imam lama dan sahabat-sahabatnya telah mengejutkan terlalu gembira melihat budak lelaki itu selamat dan kukuh, dan bertanya kepadanya, "apa yang anda lihat dalam api?" Budak itu menjawab, "Saya sedang bermain di taman kerana berkat ini Sheikh . "

Semua penyembah api, selepas melihat mukjizat ini, memeluk Islam dan menjadi murid-murid menumpukan Hazrat Khawaja Usman. Nama Mukhtar telah diubah ke Abdulla dan budak lelaki itu ke dalam Ibrahim selepas fesyen Islam. Hazrat Usman tinggal di Ray selama 2 setengah tahun dan memberikan ajaran Islam yang perlu dan pengajaran kepada saudara-saudara baru. Sebaliknya kuil api, sebuah masjid yang besar telah dibina pada Ray yang berdiri sehingga ke hari ini.


Ketepatan Namaz

Menurut Khawaja Muinuddin Chishti, "Satu hari Hazrat Usman Murshid saya berkata," Esok, apabila hari-penghakiman yang akan datang, apabila semua nabi-orang-orang kudus dan umat Islam akan disoal siasat oleh Allah swt tentang tanggungjawab mereka untuk 'Namaz' (solat) . Mereka yang telah menjalankan tugas ini tepat pada masanya akan terlepas tetapi orang-orang yang tidak, atau yang telah lesu, akan dilemparkan di Waile yang baik di dalam neraka dan di mana hukuman yang dahsyat. "


Kisah satu lagi perjalanan dengan Pir-o-Murshid Hazrat Khawaja Usman Khawaja Muinuddin berkata, "Kami berada dalam perjalanan, apabila kita sampai ke bank sungai Tigris, ia teruk melimpah di bawah ribut yang kencang saya terganggu kira-kira persimpangan. Hazrat Usman memahami kebimbangan saya dan meminta saya untuk "menutup mata" Saya berbuat begitu. Apabila saya membuka mata saya setelah sedikit dan pada masa yang sama saya mendapati dia dan diri saya di sisi lain sungai. Saya dengan penuh hormat bertanya tentang bagaimana ia berlaku ? Murshid besar berkata, "Kami mengulangi Al-hamd Sharif (Surah Fatiha dari Al-Quran) lima kali dan menyeberangi sungai itu.


Sebagai Khalifa


Lawatan Untuk Mekah Dan Madinah

Pada lawatan ini (583-585 AH), Khawaja Muinuddin melawat beberapa tempat lain termasuk Mekah, melakukan haji dan menawarkan solat tidak berhenti-henti untuk kadang-kadang ada. Satu hari dia mendengar 'Nida' mengisytiharkan, "Ya Muinuddin, kami gembira dengan anda, anda boleh meminta apa-apa jua yang anda suka." Sahib Khawaja menjawab, "Wahai Tuhan Maha Kuasa, saya hanya mendoakan rahmat pengampunan 'Silsila' Muinuddin mureeds". 'Nida' menjawab, "Wahai Muinuddin, anda adalah hamba yang kita cintai, kita mesti memaafkan 'mureeds' anda dan juga orang lain yang menjadi begitu 'silsila' anda hamper Qayamat (Hari-of-hitungan amal).



Haluan Nabi Untuk Pergi Untuk Ajmer

Khawaja Muinuddin kemudian pergi ke Madinah. Terdapat juga beliau kekal dalam ketaatan untuk masa yang panjang. Satu malam dia 'Basharat' (mimpi nubuatan) dari nabi yang berkata, "Wahai Muinuddin, anda adalah penaja agama kita. Kami memberi India di bawah jagaan anda di mana kegelapan wujud. Pergi ke Ajmer. Dengan kehadiran anda, kegelapan hendaklah hilang dan Islam, maka bersinar. Allah akan membantu kamu. "Khawaja Muinuddin adalah lebih senang di 'Basharat' tetapi tertanya-tanya tentang keadaan geografi Ajmer. Dalam satu lagi perjamuan rohani dengan nabi, beliau bagaimanapun menunjukkan peta dengan kedudukan sebenar Ajmer dengan bukit-bukit sekitarnya dan benteng.

Meneruskan perjalanannya Sahib Khawaja melawat Khirqan dan Sheikh Abul Hasan Khirqani dan kemudian Astrabad di mana dia bertemu Shiekh Naasiruddin Astrabadi. Beliau kemudian meninggalkan Herat di mana beliau tinggal di makam Hazrat Abdulla Ansari untuk beberapa lama



Yadgar Mohammad

Apabila reputasi beliau menarik sebilangan besar orang di Herat, beliau berpindah ke Sabzawar di Afghanistan. Gabenor tempat ini, yang dinamakan Yadgar Mohammed, adalah seorang pemerintah yang sangat kejam dan berlaku sombong takbur. Beliau Baatani dan tidak mengiktiraf atau menghormati 3 khalifah-khalifah Islam yang pertama, tidak mempunyai sebarang Sehubungan untuk dervishes Sufi dan personaliti suci. Beliau memiliki taman halus di pinggir bandar bandar. Hazrat Khawaja Sahib letih, jadi dia pergi ke taman untuk berehat sedikit dan, selepas mandi dalam hauz '(satu takungan air yang kecil), terlibat sendiri dalam kajian-Quaran-Quran.

Pada masa ini, berita ketibaan dijangka Yadgar Mohammed dicemaskan atendan Khawaja Sahib. Menangkap penghinaan pencerobohan di tangan gabenor berlaku sombong takbur dia mendekati tuannya dan memaklumkan, "Sir, pemilik taman ini akan datang, saya fikir, kita harus bergerak supaya dia boleh menghina kehormatan anda untuk menceroboh di taman." The Sahib Khawaja hanya tersenyum dan berkata, "Jika anda adalah sangat takut, anda boleh pergi dan duduk di bawah pokok itu dan menonton di tempat kejadian tertanya-tanya Allah." Dengan serta-merta selepas ini, hamba Yadgar yang muncul di tempat kejadian dan mula menyapu dan permaidani tempat bagi penerimaan tuan mereka. Oleh kerana maruah luar biasa sangat baik dan kagum Khawaja Sahib, mereka tidak dapat Walau bagaimanapun berani bertanya kepada-Nya untuk keluar. Sementara itu, Yadgar Mohammed tiba di tempat kejadian dengan rombongan itu.

Apabila dia melihat Khawaja Muinuddin di sana, dia mendapat liar dan sekeras-kerasnya menegur hamba-hambanya, "Mengapa kamu membiarkan ini 'fakir' di sini dan tidak menghalang dia keluar dari taman saya?" Apabila mendengar ini, Khawaja Sahib hanya menimbulkan matanya (dari Al-Quran yang dia sedang membaca) ke arah Yadgar Mohammed dan masa depan gabenor angkuh dan sombong angkuh menggeletar seperti tongkat dan jatuh tidak sedarkan diri di atas tanah. Hamba-hamba-Nya dan rombongan telah guruh melanda oleh insiden ini dan merayu Khawaja Sahib memaafkan tuan mereka untuk tingkah laku di luar pokok persoalan. Lelaki tersebut Sahib Khawaja meminta temannya untuk mendapatkan air dari 'hauz' dan taburkan yang sama pada muka Yadgar Mohammed.

Pada masa akan datang dia sedar semula dan melutut di merasai umat kudus apologetically. Sahib Khawaja kemudian menyampaikan khutbah ringkas nasihat kepadanya dan kaumnya yang bertaubat memalukan bagi dosa-dosa mereka yang lalu dan keyakinan yang salah. Beliau mengingatkan Yadgar Mohammed bahawa ia adalah sangat bercanggah dan memalukan untuk menjadi seorang yang percaya nabi dalam satu tangan dan menderhaka dan menjauhinya arahan dan prinsip-prinsip Islam yang lain. Yadgar Mohammed menawarkan solat sebagai ganti 'tauba' (bertaubat) dan berikrar pantang yang ketat untuk masa depan. Beliau mahu memberi semua harta yang banyak untuk Khawaja Sahib, tetapi ia adalah menghina enggan. Dia bagaimanapun dinasihatkan untuk mengedarkannya di kalangan golongan miskin dan orang-orang miskin yang beliau lakukan dengan segera. Nabi menceraikan isteri banyak, membebaskan semua hamba-hambanya dan isi dunia, menjadi salah seorang daripada penganut setia Hazrat Khawaja Muinuddin Chishti.


Dalam Ghazni

Dari Balakh, Khawaja Muinuddin adalah dilaporkan kepada telah pergi ke Ghazni pada masa satu apabila tiada seorang pun boleh mempunyai berani untuk memasuki kota itu kerana kemelut yang dahsyat dan gangguan yang wujud di sana disebabkan apabila kejatuhan yang kuasa Sultan Mahmud, dan yang kenaikan itu yang Ghauris . Bandar ini adalah berbahaya dibakar dan kehidupan yang tidak selamat pada akaun pembunuhan beramai-ramai membakar umum, dan barang rampasan. Tetapi Khawaja Muinuddin terlalu besar takut bahaya apa-apa. Jika dia takut dengan apa-apa jua yang di bumi, dia takut kepada Allah yang Maha Besar sahaja. Di Ghazni, dia bertemu dengan Hazrat Shamsul-Aarifin Sheikh Abdul Waahid dan tinggal bersama beliau untuk beberapa lama. Dalam nada dan sabar masa ini dahsyat di Ghazni, Sahib Khawaja memohon balsem penyembuhan kerohanian luka daripada mereka ditimpa oleh sesuatu yang perlu tertinggi jam.



Khalifah Di India

Ia adalah pada tahun tangguh, 587 Hijrah atau 1191 AD bahawa Khawaja Muinuddin Chishti memasuki India dan menuju ke Delhi melalui Shaadman Fort, Multan, Lahore dan Samana (bandar negeri Patiala lama). Di Kuala Lumpur dia tinggal selama 40 hari di kuil Hazrat Data Ganj Baksh, kudus besar yang telah datang ke India sebelum Khawaja Sahib dan menikmati berkenaan yang agak besar dan populariti di Punjab. Semasa meninggalkan Kuala Lumpur, Hazrat Khawaja Muinuddin menawarkan petikan berikut Parsi dalam menghargai kudus hebat ini:
"Ganj Bakhash-e-faize-e-Alam mazhar-e-nur-e-Khuda.
Naaqisan ra Pir-e-Kamil Kaamilaan ra naakhuda. "

(Ganj Baksh adalah satu sinar berseri Teologi dan sentiasa Melimpah kurniaNya khazanah pengetahuan ilahi untuk keselamatan manusia. Tidak layak beliau adalah pengguna tertinggi atau murshid, tetapi panduan yang besar atau murshids sendiri dia adalah panduan superlatif seperti kapten kapal).



Amaran Ibu Raja Prithviraj

Ibu Raja Prithviraj Chauhan, yang memerintah Ajmer dan Delhi pada masa itu, telah memberi amaran kepada anaknya 12 tahun yang lalu oleh pengetahuan astrologi bahawa 'ahli sihir' akan masuk kerajaannya dari hari Utara dan memusnahkan jika dia tidak akan cukup bijak untuk menghormati dan bertolak ansur dengan dia. Raja Oleh itu, deputed pengintip pintar di seluruh sempadan Utara-Barat untuk menonton fakir yang dijangka dengan tujuan untuk menggagalkan kemasukan dan selesai dia sebelum dia dapat melakukan apa-apa kerosakan. Apabila Khawaja Sahib tiba di Samana (bandar negeri Patiala lama), perisik licik cukup untuk mengiktiraf beliau dan mahu mencederakan dia oleh tipu muslihat. Mereka menjemput beliau untuk tinggal bersama mereka sebagai tetamu mereka dan menerima layanan mesra mereka. Tetapi 'Basharat' dari nabi memberi amaran dia tidak mempercayai mereka tetapi untuk meneruskan perjalanan ke arah Ajmer.



Kejutaan Dalam Delhi

Satu kejutan politik yang besar bertepatan dengan perjalanan Hazrat Khawaja Sahib dari Kuala Lumpur ke Delhi. Kejatuhan pemerintahan Sultan Mahmud Ghazni, Sultan Ghiyasuddin Ghauri dan adiknya Shahabuddin Ghauri telah memegang kuasa dan menawan Kuala Lumpur dari Ghazni lepas Gabenor Khusro Shah. Sebelum kembali ke ibu, Shahabuddin Ghauri bagaimanapun dicabar (selepas dia ditangkap Bhatinda) dan telah mengalami kekalahan penghancuran di tangan Raja Prithviraj Chauhan Ajmer dalam pertempuran yang pertama Trawri atau Tarain (40 batu dari Delhi) pada tahun 587 AH atau 1191 Masihi. Beliau terselamat ajaib dengan lukanya itu dengan bantuan seorang hamba Khilji setia yang membawa dia selamat di atas kuda dari medan perang.

Sahib Khawaja dalam perjalanan ke Delhi telah bertemu dengan beberapa Khilji dan Pathan sepai-sisa-sisa Shahabuddin Ghauri dikalahkan tentera yang memberi amaran kepada kudus tidak untuk meneroka masuk ke Delhi pada masa yang berbahaya. Tetapi ia sentiasa dibuktikan, beliau adalah terlalu besar bagi apa-apa amaran dan walaupun menjejaskan semua semulajadi terhadap umat Islam dalam suasana itu beliau meneruskan perjalanan beliau berani ke arah Delhi.


Khalifa & Penukaran Dalam Delhi


Ia boleh mudah mengandaikan bahawa kemasukan Sahib Khawaja di Delhi, di bawah satu suasana prejudis mesti mempunyai cukai dan beberapa pengikut keberanian dan ketabahan kepada kapasiti penuh khas iman kepada Allah. Dan sesungguhnya tiada apa yang boleh mengganggu atau menghalang dia dan misi tegas beliau walaupun rupa dia sebenarnya marah penduduk Delhi. Deputasi Warganegara mendekati Khandey Rao, sepupu Raja Prithviraj dan Gabenor Delhi di bawah rejim dan mudah mendapat perintah ini untuk mengusir segera Khawaja Sahib dan beberapa orang sahabat dari Delhi. Tetapi sesiapa yang pergi untuk melaksanakan yang perintah dia adalah begitu mendesak lebih powered dan rendah oleh personaliti magnet yang kudus yang besar, dan sikap penyayang yang dia adalah sebaliknya, bertanggungjawab untuk mendengar khutbah Khawaja Sahib, dan memeluk Islam dan bukannya mengusir dia dari laman web ini. Ini adalah keajaiban pertama kudus besar di atas tanah India yang membunuh semua prasangka terhadap agamanya menghairankan dan ditukar sama ke kasih sayang yang mendalam dan rasa hormat pada beliau. Sehingga berita ini pergi mengelilingi bandar, orang ramai mula berduyun-duyun di sekelilingnya dalam jumlah yang semakin meningkat dan memeluk Islam tanpa ragu-ragu. Apabila benih yang mencukupi iman Islam itu bertaburan di tanah Delhi deputed Khawaja Khawaja Sahib Qutubuddin Bakhtiyar Kaki (Khalifa kekasihnya itu) untuk menjalankan kerja-kerja yang baik di sana dan sendiri menuju ke Ajmer.


Kekeramatannya


Mengapa ini Mukjizat?

Menurut prinsip semula jadi "melihat adalah mempercayai", manusia menghargai dan percaya dengan cepat demonstrasi praktikal jika dia melihat dengan mata sendiri dan bukan yakin dengan apa-apa jenis pendidikan semata-mata teori atau rayuan bagi apa-apa sebab yang baik yang lain. Terdapat telah tiada sebab yang lebih besar dan lebih suci daripada jalan agama dalam sejarah manusia. Kepercayaan agama sentiasa soalan sabitan yang kukuh dengan kemanusiaan, dan boleh tiada kepercayaan agama yang sempurna atau tidak goyah tanpa sabitan sempurna dan dengan penuh dalam penubuhan yang hanyalah mukjizat-mukjizat yang telah memainkan peranan yang paling meyakinkan. Mukjizat, sebagai peraturan, fenomena yang jarang berlaku yang berpunca daripada, atau yang dilakukan oleh, hanya makhluk-makhluk luarbiasa yang diamanahkan, perkhidmatan luhur Tuhan dan ciptaan-Nya.

Apabila manusia itu sedih yang penuh dengan dosa, dia enggan untuk kembali ke landasan kebenaran dengan mudah, dan tidak mempedulikan semua rayuan biasa manusia untuk menjauhi. Dia memerlukan sesuatu yang lebih kuat iaitu beberapa kuasa 'ghaib' untuk meyakinkan dia bahawa kehidupan yang berdosa adalah bertentangan dengan "Undang-undang Ilahi" dan akan menyebabkan dia hanya bencana yang memalukan dan hukuman yang teruk dalam kedua-dua dunia jika dia tidak kembali kepada sebab. Hanya personaliti ilahi seperti para Nabi, Saints dan Auvtaars, yang tidak mempunyai kapak yang mementingkan diri sendiri untuk mengisar, mampu melaksanakan oleh rahmat Tuhan untuk mempertahankan KEBENARAN kekal bagi pembebasan umat manusia.



Mukjizat Dan Sains Moden

Penggemar-penggemarnya sains moden tidak percaya terhadap mukjizat. Mereka mengambil mereka sebagai mitos semata-mata. Tetapi, dalam Islam, keajaiban mempunyai kuasa Al-Quran. Mereka mesti dipercayai kerana, pertama, mereka benar-benar berlaku; kedua, kerana mereka tidak dapat dipertikaikan fakta-fakta sejarah; dan ketiga, kerana sains hanya senjata skeptis dan orang-orang kafir terhadap perkara yang 'ghaib'. Para saintis mengekalkan kecuali kraf imam dan beberapa mangsa mudah percaya, tidak ada orang yang tinggal bijak dalam orang-orang yang beriman abad ke-20 dalam mukjizat, yang dilihat sebagai cerita-cerita dongeng semata-mata yang dicipta oleh imam lihai maddened oleh kepercayaan karut dan zaman pertengahan Pandir. Badai penyamaran lisan semata-mata ini, bagaimanapun, instrumen yang miskin untuk membahas secara kebenaran tentang mukjizat-mukjizat.


Haji Khawaja Sahib ke Mekah setiap tahun

Seperti yang terbukti dari kehidupan sejarah Khawaja Moinuddin beliau dilaporkan telah dilaksanakan dua haji ziarah ke Mekah sebelum datang ke India. Tetapi Hajis (jemaah yang melawat Mekah semasa Haji) yang melaksanakan haji ke Mekah semasa menginap Khawaja Sahib dalam Ajmer melahirkan bukti kepada fakta pada kembali ke India mereka bahawa mereka melihat saint besar di Mekah secara peribadi semasa haji setiap tahun. Ia sememangnya salah satu keajaiban yang mengagumkan beliau. Bagaimana dia boleh melakukan feat ini dalam ketiadaan apa-apa cara pengangkutan moden 700 tahun yang lalu, adalah satu misteri di luar persepsi manusia tetapi ia adalah satu fakta yang disokong oleh saksi mata dan sejarah. Dalam tempoh Haji, beliau melihat kedua-dua dalam Ajmer dan Mekah.



Menjadi hamba

Apabila seseorang muncul di hadapan Hazrat Khawaja Sahib dan berpura-pura untuk mengatakan bahawa dia tidak sabar-sabar untuk memberi penghormatan kepada kudus besar pada hari itu tertentu. Sahib Khawaja menjawab "Aku di sini, tetapi pada mulanya memenuhi janji anda yang membawa anda di sini". Lelaki itu mula gementar dengan idea bahawa rahsia itu sebelum dia dapat bertindak dan mengaku bersalah, beliau pernah ditawarkan memohon maaf yang mendalam. Sebagai perkara fakta, orang ini adalah orang disewa beberapa musuh-musuh Hazrat Khawaja dan telah datang dengan niat theprecise membunuh saint suci, satu fakta yang kudus besar datang untuk mengetahui oleh kuasa intuitif. Lelaki itu berdoa untuk mengampuni kudus yang memaafkan dia magnanimously. Lelaki itu kemudian memeluk agama Islam dan menjadi salah satu mureeds `setia 'Khawaja Moinuddin untuk sepanjang hidupnya.



Susu  Lembu  Belum Matang?

Satu hari Khawaja Moinuddin Chishty sedang duduk di tebing tasik Ana-Sagar di Ajmer. Seorang gembala-budak kebetulan lewat di hadapannya dengan kawanan lembu muda yang belum memperoleh kematangan mereka. Sahib Khawaja bertanya kepada budak lelaki itu bagi susu sebahagian daripada kawanan. Budak lelaki itu mengambil jenaka dan berkata, "Baba mereka semua anak lembu muda usia yang belum matang, mereka tidak menghasilkan apa-apa susu pada usia ini." Sahib Khawaja tersenyum dan menunjuk ke arah lembu muda, berkata, "Saya ingin minum susu lembu itu, pergi dan susunya." Budak lelaki itu taat agak ragu-ragu. Apabila beliau pergi ke susu lembu tertentu ini, dia hanya takjub untuk mencari puting beliau benar-benar maju dan lebih mengalir dengan susu. Budak lelaki itu diisi beberapa bekas dengan susu yang 40 orang minum dengan memuaskan hati mereka yang sepenuhnya. Dia begitu kagum dengan keajaiban pelik ini bahawa dia menjadi hamba hebat Khawaja Sahib.



Ramalan

Satu hari, 'mureed' (pengikut) Khawaja Sahib datang kepadanya dan mengadu, "Sir, gabenor bandar telah membuat hidup saya yang paling sengsara oleh gangguan tertahan sehingga hari ini bahawa dia telah perintah buang negeri saya dari kota." Sahib Khawaja menjawab, "Tetapi di mana dia kini, beliau telah pun dihukum oleh Tuhan?" Apabila lelaki itu kembali ke rumahnya, dia mendengar berita kematian mengejut gabenor kerana jatuh dari kudanya ketika memburu.


Pemulihan lelaki yang Dibunuh

Satu hari, seorang perempuan tua menunggu datang kepada Hazrat Khawaja Moinuddin yang sedang sibuk dengan 'wazoo' (wuduk). Wanita itu mengadu bahawa Gabenor bandar telah membunuh anaknya tanpa kesalahan apa-apa dan bahawa dia telah datang kepadanya untuk meminta untuk keadilan. Khawaja Sahib, selepas menyelesaikannya dengan wazoo 'meningkat' ASA-e-mubarak '(suci kakitangan) dan keluar dengan wanita yang lama untuk pergi ke tempat di mana mayat yang dibunuh anaknya terbaring. Penganut rapatnya juga mengikuti dia yang hadir. Sahib Khawaja meletakkan mendengar terputus dalam kedudukan yang betul pada badan seorang lelaki muda yang dibunuh dan berdoa kepada Allah yang Maha Besar, "Ya Allah, jika lelaki ini telah dibunuh dengan kesalahan apa-apa, kemudian memberinya hidupnya". Selepas doa ini, Khawaja Sahib meletakkan tongkatnya ke atas mayat dan berkata, "oleh perintah Allah jika anda tidak bersalah." Pemuda itu bangun, sehat dan enak, dan masa depan kedua-dua beliau dan ibu lamanya sujud pada kaki umat kudus besar Ajmer terima kasih dengan penuh



Penyelamat  Sheikh Ali

Satu hari Hazrat Khawaja Moinuddin melalui jalan yang Ajmer dengan temannya Sheikh Ali. Tiba-tiba seorang pemiutang Sheikh Ali muncul di tempat kejadian dan memegang kepadanya oleh pakaian beliau menegaskan apabila dibayar hutangnya dengan cara yang sangat melampaui batas. Merayu bagi pihak temannya, Khawaja Great memberi jaminan kepada pemiutang bahawa hutang beliau kini akan dibayar tidak lama lagi dan meminta dia untuk memberitahu Sheikh Ali pada masa itu. Tetapi pemiutang tidak akan membenarkan petugas bergerak sehingga wang itu dibayar dengan serta-merta. Sifat keras kepala akhirnya digunakan simpati pepatah Khawaja Sahib kerana kelemahan manusia. Dalam keadaan 'jazba' (perasaan sengit) dia telah mengambil 'Chadar' (pembalut yang dia memakai) dan dicampakkan sama ke tanah. Dan dengan seberapa segera sebagai 'Chadar' dicampakkan, ia dipenuhi dengan longgokan besar perak berharga dan syiling emas. Sahib Khawaja kemudian bertanya kepada pemiutang, "Sila mengambil hutang anda, mengira jujur
​​seperti yang banyak kerana ia adalah disebabkan oleh anda, dari timbunan ini tetapi berhati-hati untuk tidak mengambil walaupun duit syiling tunggal yang lebih daripada apa yang disebabkan sah anda." Menguasai oleh ketamakan di sisi kekayaan yang luas, pemiutang mischievously berfikir mengambil lebih daripada apa yang sebenarnya yang kena dibayar kepadanya. Tetapi sebaik sahaja dia menghulurkan tangannya ke arah wang dengan niat jahat ini, ia kering dan tangannya menjadi sengit sebagai kuku besi. Pemiutang dan penonton tertanya-tanya berlaku pada pengalaman ini besar (huru-haranya). Menyedari rasa bersalah itu, pemiutang jatuh di kaki kudus besar dan merayu belas kasihan. Sahib Khawaja menerima permohonan maaf manusia dengan ciri-ciri kebajikan dan berdoa kepada Tuhan untuk pemulihan tangannya ke keadaan biasa.

Ajaran dan Zikir


Dalam tarekat Chisytiyyah sebelum Syekh memberikan perintah labih jauh kepada murid, ia menyuruhnya untuk berpuasa sehari, terutama pada hari Kamis. Kemudian Syekh menyuruhnya untuk mengucapkan istighfar dan durud sepuluh kali serta membaca ayat al-Quran; Annisa: 103: “…Maka ingatlah Allah di waktu kamu berdiri, duduk, dan berbaring,…”

Para Syekh tarekat Chisytiyyah menganjurkan metode zikir berikut ini: Murid mesti duduk bersila, dan menghadap kiblat. Ia tidak harus berwudhu lebih dahulu, namun akan lebih sempurna jika ia berwudhu. Duduk dengan tegak, menutup kedua matanya, dan meletakkan kedua tangannya di atas lututnya. Jika ia duduk bersila, ia harus menahan kima atau nadi kaki kirinya dengan jari kaki kanannya. Posisi ini bisa membuat hati merasa hangat mampu menghilangkan bisikan-bisikan was-was. Dengan duduk seperti itu murid mulai melakukan zikir jali (keras) atau khafi (diam).

Dalam tarekat Chisytiyyah, Dzikr-I-Haddadi juga diamalkan sebagaimana dalam tarekat Qodiriyah. Seperti dituturkan Imam Abu Hafsh Haddad. Metode pengamalannya adalah: sang Dzakir (orang yang berdzikir) mesti duduk dengan melipat kedua kakinya sedemikian rupa sehingga kedua pahanya berada dalam keadaan istirahat di tanah. Kemudian ia mesti membentangkan kedua tangannya tinggi-tinggi ke atas. Dan ketika mengucapkan Laailaaha, ia berdiri di atas kedua lututnya dan kemudian kembali ke posisi semula. Lalu meletakkan kedua tangannya di antara kedua pahanya yang terlipat dan sampil mengucapkan illallaah-dengan memukul dadanya dengan kata-kata yang sarat (penuh) dengan makna keagungan dan kebesaran Allah swt. Sebagian orang mengucapkan Laailaaha dari hati dan membawanya ke bahu kanan, serta mengetukkan kalimat illallaah. Sebagian lagi mengetukkan kalimat hu (Dia Yang Maha Esa) pada dada.

Sang Dzakir antara lain diperintahkan melakukan zikir tiga ketukan: zikr-I-she-paaya. Ada tiga rukun dalam zikir ini: yaitu nama Allah, perenungan atas sifat-sifat-Nya (Maha Melihat, Maha Mendengar, Maha Mengetahui, dan sebagainya), serta adanya perantara. Sang Dzakir dengan memahami maknanya-mengucapkan Allaahu ‘alimun, Allaahu bashirun, Allaahu sami’un. Ini disebut nuzul atau tangga turun. Gerakan ganda ini disebut sebuah dawr atau sirkulasi yakni sebuah zikir yang terdiri atas ‘uruj dan nuzul. Rahasia ‘uruj dan nuzul adalah bahwa jangkauan pendengaran lebih terbatas dibandingkan dengan jangkauan penglihatan, dan jangkauan penglihatan lebih terbatas dibandingkan dengan jangkauan pengetahuan.

Karena menurut Chisytiyyah dalam tahap awalnya, sang hamba terbelenggu oleh akalnya dan apa yang diamatinya, yang lebih sempit ketimbang semua tahap lainnya. Karena itu, ia menempatkan sami’ lebih dahulu dan ketika sesudah mengalami kemajuan, ia sampai pada tahap kegaiban yang luas, ia pun menempatkan bashir lebih dahulu. Ketika sesudah mengalami kemajuan, ia sampai pada tahap “kegaiban dalam kegaiban” yang bahkan lebih luas lagi, ia pun memikirkan ‘alim, dan kemudian ia kembali.

Dalam zikir tiga ketukan ini sang dzakir mesti menahan napasnya sedemikian rupa sehingga secara berangsur-angsur, dari dua hingga tiga kali, zikir ini bisa diulangi sebanyak 40 kali sampai 50 kali. Ini bisa membantu menghangatkan hati, agar lemak dalam hati tempat penghasut yang melahirkan berbagai perasaan kemunafikan dalam hati, bisa terbakar, dan sehingga sang dzakir diliputi oleh cinta Allah dan keadaan fana (kesementaraan) diri bisa dikembangkan.

Selain itu jamaah tarekat Chisytiyyah mengamalkan dzikir pas-I-anfas atau zikir menjaga napas sebagai berikut: Orang yang berzikir mengucapkan Laailaaha dalam napas yang dihembuskan, dan illallaah dalam napas yang dihirup, dengan lidah hati. Artinya, penafian (Laailaaha) dilakukan ketika napas keluar, dan penegasan dilakukan ketika napas masuk. Selama keluar-masuknya napas ini pandangan diarahkan kepada pusar. Zikir ini mesti sering diulang-ulang agar pernapasan itu sendiri menjadi dzakir, baik di waktu sang dzakir itu tidur maupun terbangun.

Bahkan zikir di bawah ini sangat efektif untuk mengobati berbagai penyakit: yaitu sang dzakir memukul sisi sebelah dada kiri dengan Ya Ahad (Wahai Yang Mahaesa), pada sisi sebelah kanan dengan Ya Shamad (Wahai zat tempat meminta), dan Ya Witr (Wahai Yang Mahaganjil) pada hati. Para sufi terkemuka berpandangan bahwa ketika diri manusia terlepas dari segenap kesenangan duniawi, dan wujud bathiniyahnya makin bertambah kuat dengan mengingat Allah, maka terjalinlan sebuah hubungan antara dirinya dengan alam ruhani. Disebabkan hubungan ini hati manusia pun tercerahkan dan ia pun melihat zat Allah serta mengetahui perintah-perintah dan keridhaan Allah. Kini cahaya pun terpantul dari pandangan batin pada mata lahir dan ia pun mulai melihat dengan indera-indera lahiriah berbagai alam spiritual batiniah. Pada tahap ini, ia sudah terlepas dari alam lahiriah dan batiniah.

Hadhrat Maulana Khwajah Mu’inuddin Hassan Chishti Rahmatullah ‘alaih telah mengambil Bai’ah Silsilah ‘Aliyah Chishtiyah dari gurunya Hadhrat Maulana Khwajah ‘Utsman Haruni Rahmatullah ‘alaih. Beliau telah berkhidmat kepada gurunya selama dua puluh tahun. Beliau telah mengungkapkan kisah Bai’ahnya dengan gurunya yang berlaku pada tahun 561 Hijriyah di India seperti berikut:
“Daku telah diberikah penghormatan untuk tampil di hadapan Syeikhku, Hadhrat ‘Utsman, dalam kehadiran ramai orang-orang yang masyhur. Daku menundukkan kepalaku dengan penghormatan yang bersungguh-sungguh. Hadhrat ‘Utsman menyuruhku bersolat dua raka’at, daku pun melaksanakannya. Beliau kemudiannya mengarahkan daku agar mengadap Ka’abah di Mekkah, daku pun melakukannya. Kemudian beliau menyuruhku membaca Al-Quran Surah Al-Baqarah, daku pun membacanya. Kemudian beliau menyuruhku mengucapkan Selawat dan Salam ke atas Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan ke atas ahli keluarganya ‘Alaihissalam sebanyak 21 kali dan mengucapkan Subhanallah sebanyak 60 kali, daku pun melakukannya.
Kemudian, beliau bangun dan mengambil tanganku dalam gengamannya dan memandang ke arah langit seraya berkata,
“Biar daku persembahkan kamu kepada Allah.” Kemudian beliau memotong rambutku dengan sebilah gunting dan meletakkan satu kopiah yang khas atas kepalaku dan menyuruhku duduk. Beliau kemudian menyuruhku mengulangi pembacaan Surah Al-Ikhlas sebanyak 1000 kali, daku pun melakukannya.
Kemudian beliau telah berkata,
“Di kalangan para pengikut kita hanya terdapat Mujahadah selama sehari semalam, maka pergilah melakukannya pada hari ini.”
Beliau telah menyuruh daku supaya duduk dan sekali lagi membaca Surah Al- Ikhlas sebanyak 1000 kali, daku pun melakukannya. Kemudian beliau telah memberikan arahan kepadaku,
“Pandanglah ke arah langit.” Apabila daku mengangkatkan mataku ke arah langit, beliau bertanya,
“Berapa jauhkah yang dapat kau lihat?” Daku berkata,
“Jauh ke atas sehingga ke ‘Arash Mu’alla.” Kemudian beliau berkata,
“Pandang ke bawah.” Daku pun lakukan, lalu beliau bertanya sekali lagi,
“Berapa jauh yang dapat kau lihat?” Daku berkata,
“Jauh ke bawah sehingga ke Tahta Tsara di bawah tanah.”
Kemudian beliau menyuruhku duduk membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 1000
kali, daku pun melakukannya. Kemudian beliau berkata,
“Pandanglah ke arah langit.” Apabila daku memandang ke langit, beliau telah bertanya kepadaku,
“Berapa jauhkah yang dapat kau lihat sekarang?” Daku berkata,
“Jauh ke atas sehingga ke ‘Azmat Keagungan.” Kemudian beliau berkata,
“Tutupkan matamu.” Daku pun melakukannya dan setelah beberapa ketika beliau pun berkata,
“Bukakan matamu.” Daku pun melakukannya. Kemudian beliau menghubungkan dua jari pertama di tangan kanannya dan bertanya,
“Apa yang dapat kamu lihat menerusinya?” Daku berkata,
“Daku melihat lapan belas ribu alam.” Apabila beliau mendengarkan ini, beliau pun berkata,
“Sekarang urusan pekerjaanmu sudah selesai.”
Kemudian beliau memandang ke arah seketul batu yang berhampiran dan menyuruhku mengangkatnya, Apabila daku melakukannya, daku dapati beberapa wang emas berada di bawahnya. Beliau kemudian menyuruh daku supaya pergi dan mengagih-agihkannya di kalangan faqir miskin , yang mana daku punsegera melaksanakannya. Kemudian beliau telah meyuruhku untuk duduk bersamanya untuk beberapa waktu.”

Terdapat 9 prinsip utama di dalam Tariqat Chishtiyah iaitu:

1) Mentaati Syeikh.
2) Meninggalkan kehidupan Duniawi.
3) Menjauhi segala kuasa keduniaan.
4) Sama’ (Muzik Zikir).
5) Memperbanyakkan Solat dan Puasa.
6) Tidak mengharapkan sesuatu dari orang lain.
7) Mengenepikan perkara-perkara luar biasa.
8) Berkhidmat kepada manusia lain.
9) Menghormati ahli Tariqat yang lain.


Dalam khutbah terakhir Hadhrat Khwajah Mu’inuddin Chishti Rahmatullah ‘alaih yang disampaikan kepada para pengikutnya sebulan sebelum beliau menghembus nafas sucinya yang terakhir, beliau telah berkata:

Cintailah semua dan jangan bencikan sesiapa
Hanya bercakap tentang keamanan tidaklah berfaedah bagimu
Hanya bercakap tentang Tuhan dan Agama tidak akan membawa kamu jauh
Keluarkan segala kekuatan yang terpendam pada kejadian dirimu
Dan tampilkan dengan sepenuh kecemerlangan Ruh dirimu yang kekal
Penuhkan dirimu dengan keamanan dan kegembiraan
Dan taburkanlah ia walau dimana saja kamu berada
Dan walau ke mana juga kamu pergi
Jadilah seperti api kebenaran yang membakar
Jadilah seperti bunga-bunga cinta yang indah
Dan jadilah seperti ubat penenang keamanan.
Dengan cahaya Ruhaniahmu,
Usirkanlah kegelapan kejahilan
Larutkanlah awan-awan perselisihan dan peperangan
Dan sebarkanlah kehendak yang baik,
keamanan dan keselarasan di kalangan sesama insan
Jangan meminta sebarang pertolongan,
kemurahan dan kebaikan hati dari sesiapapun kecuali Allah
Jangan pergi ke lapangan istana Para Raja
Tetapi jangan menolak untuk mendoakan dan menolong orang yang
memerlukan dan yang miskin, para janda dan anak-anak yatim,
sekiranya mereka datang ke pintumu
Inilah maksudmu untuk berkhidmat kepada manusia
Pikullah ia dengan penuh tanggungjawab dan berani
Supaya daku sebagai Guru Murshid tidak menerima malu terhadap sebarang
kekurangan pada pihakmu
Di hadapan Allah ‘Azza Wa Jalla dan Para Masyaikh yang terdahulu dalam Silsilah Sufiyah pada Hari Pengadilan kelak.

Hadhrat Khwajah Mu’inuddin Chishti Rahmatullah ‘alaih telah membawa Silsilah ini ke Tanah Hindi pada penghujung abad ke 11 Masihi dan menjadikan Ajmer sebagai pusat kegiatannya. Tariqat beliau telah berkembang dengan pesat di India menerusi Khalifah-khalifahnya seperti Hadhrat Khwajah Qutbuddin Bakhtiar Kaki Rahmatullah ‘alaih, Hadhrat Baba Fariduddin Mas’ud Ganj Shakar Rahmatullah ‘alaih, Hadhrat Khwajah Nizamuddin Auliya Rahmatullah ‘alaih dan Hadhrat Khwajah ‘Alauddin ‘Ali Ahmad Sabir Kalyari Rahmatullah ‘alaih.
Menerusi Hadhrat Khwajah Nizamuddin Auliya Rahmatullah ‘alaih dan Hadhrat Khwajah ‘Alauddin ‘Ali Ahmad Sabir Rahmatullah ‘alaih telah berkembang dua aliran Tariqat Chishtiyah di India iaitu Chishtiyah Nizamiyah dan Chishtiyah Sabiriyah

Prinsip Perjalanan yang ditetapkan Sufi Chisytiyyah:
  1. Prinsip atas nama diri Allah; Sang penempuh jalan spiritual pergi ke suatu tempat terpencil dan merenungkan bahwa kata Allah tertulis dengan tinta emas di hatinya bahwa ia tengah membaca dengan penuh gairah dan semangat, dan berada di hadapan Allah. Ia merasa asyik dengan itu sehingga kehilangan kesadaran tentang dirinya sendiri.
  2. Prinsip  Allahu hadir; Allah Maha Melihat dan Allah bersamaku. Sang penempuh jalan spiritual mestilah berpandangan bahwa Allah senantiasa bersama dirinya dan bahwa mustahil Allah berpisah darinya. Dilakukan dengan menutup matanya dan memusatkan perhatian pada hatinya dan berpandangan bahwa Allah bersamanya dan melihatnya.
  3. Prinsip  Nashirah; sang penempuh jalan spiritual membuka matanya dan mengarahkan pandangannya pada ujung hidungnya. Ini dilakukan sampai bagian hitam matanya sama sekali hilang (tidak terlihat), dan yang tinggal hanya bagian putihnya. Dan saat melakukan ini ia memikirkan bahwa Allah hadir dan melihat dirinya. Berbagai perasaan munafik bisa dihilangkan dengan kontemplasi ini serta kedamaian bias diraihnya.
  4. Prinsip Mahmudah; dengan membuka matanya dan mengarahkan pandangannya ke tengah-tengah alis mata serta merenungkan kebesaran dan keesaan Allah.
  5. Prinsip Aku tidak ada, yang ada hanya Allah; dilakukan dengan dia dan merenungkan hanya untuk Allah.
  6. Prinsip  Mi’raj al-Arifin (kenaikan kaum arif). Di sini mesti menyadari bahwa segenap wujud yang bersifat mungkin bagaikan cermin. Dan segenap capaian mereka yang bersifat material maupun spiritual di dalamnya tidak lain kecuali cerminan dari nama-nama dan sifat-sifat Allah swt. Seseorang mesti membayangkan seluruh alam semesta ini sebagai cermin dan melihat Allah di dalamnya dengan segenap nama dan sifat-Nya, agar ia bisa dimasukkan ke dalam orang-orang yang telah menyaksikan Allah (ahl al-musyahadah).
  7. Prinsip  Pendekatan (Muqarabah), Penyaksian (Musyahadah), Pengawasan (Mu’ayanah); seseorang duduk seperti salat, bersama syekhnya, merenungkan alim, sami’, bashir (Maha Mengetahui, Maha Mendengar, Maha Melihat). Kemudian mengarahkan pandangannya ke hati, lalu menutupnya. Dan lalu melihat hatinya dengan mata batin dan berpikir bahwa ia tengah menyaksikan Allah. Kemudian menengadahkan tangannya ke langit dan tetap membuka tangannya. Lalu ia membayangkan bahwa ruhnya telah meninggalkan tubuhnya dan, sambil menembus langit ia menyaksikan Allah secara bertatap-muka.
  8. Prinsip atas Ayat al-Quran: “Tidakkah engkau lihat Tuhanmu?… (Al-Furqan; 45). Sesudah merenungkan ayat ini, seseorang yang sedang mengalami ekstase (puncak spiritual) mengungkapkan keadaan mentalnya dalam-bait syair:
            Engkaulah yang kucari, wahai kekasihku!
            Ke manapun kuedarkan pandangan, yang kucari hanya diri-Mu!
            Mataku bermaksud mencar-iMu semata,
            Doa ungkapkan Diri-Mu kepadaku, siapapun yang kulihat!
            Seribu jendela terbuka untuk melihat-Mu,
            Jendela mana saja yang kubuka, tujuanku hanya Diri-Mu!
            Kematianlah jika aku tak melihat-Mu,
            Jauh lebih baik aku memandang-Mu daripada mati!

Kaum sufi dalam tarekat Chisytiyyah juga merenungkan ayat-ayat al-Quran ini untuk mengosongkan sirr dan mencapai kehadiran abadi bersama Allah:
1.      …ke mana pun engkau menghadapkan wajahmu, di situ ada wajah Allah,…(Albaqarah: 115).
2.      …Kami lebih dekat kepadanya dari urat lehernya (Qaf;:16).
3.      Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak melihat (Al-Waqi’ah: 85).
4.      …Dia bersamamu di mana pun kamu berada… (Al-Hadid: 4).
Dan juga dalam dirimu, apakah tidak kamu perhatikan? (Adzdzaariyat:21). Dan lain sebagainya.















Tiada ulasan: