Catatan Popular

Khamis, 31 Ogos 2023

KITAB AL MAWAKIF WAL MUKHOTOBAT : 15. KHUSUS DAN UMUM

Karya Muhammad Bin Abdul Jabbar Al-Niffari (AL NIFFARI)

Allah berseru kepada hamba-Nya. (Pahami QS.Al-Insylqaq 84.6).

 

“Bukanlah suruhan Ku yang berupa ilmu pengetahuan yang Ku tujukan kepadamu, dari jurusan hatimu, itu untuk memindahkan kedudukanmu dari umum kepada khusus.

 

Bukan pula di kala Aku memerintahkan kepadamu untuk membuang segala apa yang Ku berikan padamu berupa ilmu-ilmu dan pengetahuan-pengetahuan itu demi kegairahan Ku atasmu. Dan bukan pula supaya Aku memilihmu untuk diri Ku. Itu semua adalah agar engkau keluar daripada makrifat kepada penyaksian, dan dari khusus yang tingkat khususnya khusus, supaya negkau utuh untuk Ku, sebagaimana Aku menjadi untukmu, menjadi sasaran pandanganmu dan engkau menjadi sasaran pandangan Ku”.

 

“Tiada lagi antara Ku dan antaramu batas pemisah sesuatu pun, baik nama-nama Ku, atau ilmu-ilmu Ku apalagi nama-nama atau ilmu-ilmumu”.

 

“Hendaklah engkau titipkan namamu kepada Ku sampai tiba saatnya Aku menjumpaimu dengan (nama). Jangan ada lagi antara Ku antaramu nama, ilmu dan makrifat yang membatasai, maka untuk Hadirat Ku telah Ku bentuk engkau bukan untuk hijjab. Maka pada Hadirat Ku tidak satupun lagi yang mampu menguasaimu, karena sesungguhnya engkau adalah kemudian daripada Ku, dan sesuatu apapun yang Ku nyatakan adalah kemudian daripadamu”.

Tiada ulasan: