Catatan Popular

Selasa, 17 Mei 2011

SILSILAH KE 12 : SYEIKH MAHMUD AL ANJIR FAQHNAWI, BUKHARA, UZBEKISTAN (628-717H)

MURSYID TAREKAT NAQSHABANDIYYAH KE 12

Hazrat Khwajah Mahmud Abu al-Khayr Anjir Faghnawi

Dia adalah seorang Master dari yang hatinya Air Mengetahui, lagi Maha Bijaksana dipancarkan keluar. Hatinya dipoles oleh cahaya Ilahi, membuatnya salah satu yang terbaik daripada Ones Terpilih, dimurnikan dari semua kegelapan dan penderitaan, dan tembus seperti kristal.

Beliau adalah aulia Allah yang mempunyai sifat dan perangai sempurna dalam menuntut ridha Allah dan sempurna abdinya kepada Allah azza wajallah,

Beliau dilahirkan di desa Anjir Faghna, 6 km dari Bukhara. Di masa mudanya ia digunakan untuk bekerja di sektor pembinaan. Dia mengabdikan hidupnya untuk membimbing orang untuk menuju Hadirat Allah.

Dia adalah yang pertama di garis utama Kebijaksanaan (Khwajagan) yang memperkenalkan kaedah zikir suara nyaring dan kuat sesuai dengan keperluan masa dan sesuai dengan keadaan pencari. Ketika ditanya mengapa dia menggunakan zikir kuat, dia menjawab, "Untuk membangunkan yang tidur itu."

Kontroversi tentang Dzikir Keras

Suatu hari Khwaja Mahmud menghadiri pertemuan ilmiah dan Syaikh Syams al-Halwani berkata kepada Syaikh Hafiz-Din, pihak berkuasa pad awkatu itu, untuk meminta Shaikh Mahmad Faghnawi menjawab  mengapa ia melakukan kegiatan dzikir kuat.

Shaikh Mahmud Faghnawi berkata, "itu adalah zikir terbaik untuk membangunkan orang dari keadaan tidur dan untuk menarik perhatian daripada lalai sehingga ia hadap secara langsung dirinya kepada Allah mengikuti  Gurunya yang membuat dzikir, meluruskan diri di Jalan benar, dan bertaubat kepada Allah merupakan satu pekerjaan yang murni, yang merupakan kunci untuk semua yang baik dan kebahagiaan. Jika niat anda sudah benar anda akan menemui kebenaran untuk menggunakan zikir kuat tadi. "

Shaikh Hafiz ad-Din memintanya untuk menjelaskan kepada dia yang dibenarkan dan dibenarkan untuk berlatih zikir kuat, dalam rangka untuk membenarkan amalan kepada mereka yang menentangnya.

Dia mengatakan "zikir kuat adalah untuk sesiapa sahaja yang ingin mencapai keadaan dari memurnikan lidah dari berbohong dan ghibah, dan bebas dari tindakan peribadi dari melakukan apa yang dilarang, dan bersih hatinya dari kebanggaan dan kasih kemasyhuran."

Suatu hari Syaikh Ali qs Ramitani, mengatakan bahawa seorang lelaki melihat Khidir dan bertanya, "Katakan di mana saya dapat mencari seseorang yang menjaga syariaat Nabi dan jalan yang lurus, supaya aku menurutnya.

" Dia mengatakan , "bahawa salah satu yang anda cari adalah Mahmud Syaikh al-Anjir al-Faghnawi."

Dikatakan bahawa Syeikh Mahmud berjalan di atas jejak Nabi Muhammad di maqam makrifatullah  dan dia juga mengikut jejak Nabi Musa di maqam Kalimullah, maqam Satu yang bercakap-cakap dengan Allah.

Shaikh Mahmud pengetahuan telah terpancar dari masjid itu, yang dibina di desa Wabiqni, berhampiran dengan Bukhara.

Dia meninggal di desa Qilit, dekat Bukhara, pada tarikh 17 Rabi'ul Awwal, pada tahun 670H /1272 M).
Dia mencurahkan rahsia Kumpulan Naqsybandi Sufi untuk Khalif, Al 'Arif Billah Asy-Syekh Ali Ar Ramitani qs (Asy Syekh Azizan q.s)
                  

Tiada ulasan: