Catatan Popular

Isnin, 2 Mei 2011

SILSILAH KE 8 : SYAIKH 'ALI AL-FARMADHI AT-TUSI , TOOS, KHURASAN, IRAN (434 - 477 H)

Dia adalah seorang ulama’ hukum-hukum Islam yang unik `serta arif (diberkati dengan pengetahuan kerohaniannya). Dia terlibat dalam memajukan bidang Salaf (ulama abad Pertama dan Kedua ) dan juga Khalaf (ulama kemudian), tapi dia lebih tertumpu kepada Ilmu Tasawwuf.

Dari itu ia mnedapat beberapa pengetahuan kerohanian sebagaimana yang disebutkan dalam Al-Quran yang  merujuk pada al-Khidir:

"dan Kami telah mengajarkan kepadanya dari penegtahuan kerohanian " [18:65].
Percikan cahaya jihad an-nafs  yang dibuka untuk hatinya. Ia dikenal dimana-mana sahaja di masanya, sampai ia menjadi Syaikh yang sangat terkenal dalam bidang hukum hakam dan teologi.
 
Syaikh yang paling terkenal di zamannya, as-Simnani, berkata tentang dia,

"Ia lidah dari Khurasan dan Syaikh dan guru dalam mengangkat dan meningkatkan maqam pengikutnya.dan muridnya seperti taman penuh bunga, di mana pengetahuan mengalir dari hatinya dan mengambil hati para pendengarnya ke dalam keadaan sukacita dan kebahagiaan.”

Antara guru-gurunya adalah al-Qusyairi, guru Sufi yang agung, al-Ghazali al –Kabir merupakan guru kerohanian agungnya pernah berkata tentang dia,

"Dia adalah Syaikh masa ini dan dia mempunyai cara unik untuk mengingatkan orang. Tidak ada yang melampaui dia,  dalam kelazatan kefasihan nya, etika, sopan santun, nilai budi pekerti’,

Abu Hamid al-Ghazali, digelar Hujjat ul-Islam -. Buktinya banyak karangan beliau, mengambil sumber pengetahuan dari  Farmadi di curahkan dalam kitabnya `ad Ihya Ulum-Din-nya.
Suatu kali Al Farmadhi berkata, "Aku masuk belakang guru saya, al-Qusyairi di tempat  mandi manda beliau, dan dari perigi saya mengambil air yang saya telah isi airnya dari perigi.”
 
 Ketika guru saya datang,  dia berkata,

“Siapa yang membawa air dalam baldi?' Aku diam, kerana saya merasa saya telah melakukan cara yang tidak hormat.

Dia bertanya untuk kedua kalinya, aku terus diam "Siapa yang membawa air?".

Dia bertanya untuk ketiga kalinya, aku akhirnya berkata, 'aku, guru’

Dia berkata: " Siapa yang mengisi dengan air dalam baldi ini, maka  'Wahai Anakku, apa yang saya terima dalam tujuh puluh tahun, aku curahkan kepada anda dengan hanya anda mengisi dengan satu baldi air.

"Itu bererti bahawa pengetahuan kerohanian dan ilahi yang telah aku berjuang selama tujuh puluh tahun untuk mendapatkannya  melalui hati saya, saya berikan hanya melalui satu lirikan."
Kepada tingkah laku terhadap seorang guru ia berkata:

"Jika anda benar dalam cinta anda Syaikh anda, anda harus tetap menghormati dengan dia."
Pada tujuan kerohanian ia berkata:

"Untuk`mencapai  arif ,  suatu saat akan datang di mana cahaya pengetahuan akan dicapai oleh dia dan matanya akan melihat perkara  ghaib luar biasa. "

"Siapa berpura-pura dia boleh mendengar, tetapi tidak dapat mendengar bunyian burung, pohon dan angin, adalah pendusta."

" Kebenaran hati yang terbuka, dan pendengaran mereka terbuka."

"Allah memberikan kebahagiaan kepada hambaNya ketika mereka melihatNya Suci."

Hal ini kerana Nabi berkata,

"Barangsiapa melihat wajah seorang yang Maha Mengetahui Allah, bererti melihat melihat saya," dan juga, "Barangsiapa melihat Aku, telah melihat kenyataaan."

Guru sufi berkata: “ amalan menumpukan pada wajah sheikh , dan hal itu dilakukan ke hujung sampai yang memenuhinya”.

"Sesiapa yang melihat selepas perbuatan orang akan kehilangan arah."

"Siapa yang lebih suka kepada orang kaya daripada  orang-orang miskin, Allah akan tutup mata hatinya."

Imam Ghazali berkata:

 "Saya mendengar bahawa Abul Hasan al-Farmadhi berkata,

" Sembilan puluh sembilan dari  Allah akan menjadi keterangan daripada mencari di jalan Allah”
“Hati orang-orang yang benar adalah terbuka, begitu juga dengan pendengaran mereka.”
“Untuk seorang arif billah akan datang sebuah masa dimana cahaya pengetahuan akan mencapai mereka dan mata mereka akan melihat pemandangan menakjubkan yang sebenarnya tidak dapat dilihat.”
 “ 99 nama dan sifat Allah akan menjadi sifat dan deskripsi dari seorang salik pada tariqah.”

Dia meninggal dunia pada 447 H. dan ia dikuburkan di desa Farmadh, pinggiran bandar Tus. Dia curahkan Rahsia Rantai Emas kepada Al 'Arif Billah Asy-Syeikh Abu Yaakub Yusuf Al - Hamadani bin Ayyub Bin Yusuf bin Al - Husain qs
 


Tiada ulasan: