Catatan Popular

Jumaat, 18 Mei 2012

SILSILAH KE 15 : HADHRAT SAYYID AMIR KULAL BIN SAYYID HAMZAH RAHMATULLAH ‘ALAIH (DALAM TAREKAT NAQSHABANDIYYAH) WAFAT 772 H.

LAHIR DI DESA SUKHAR , DEKAT BUKHARA
MENINGGAL 8 Jumada al-Awwal, 772 H.
                       
SIRI 1

 Sayid Amir KulalSayid Amir Khoja Kulal Bukhari dikenali sebagai Kalon, ("Besar") - Hanafi ulama-sayap, Murshid sufi, kenduri, mentor rohani Bahauddin Naqshbandi.

Sayid Amir Kulal dilahirkan pada 1287 di bandar Sukhar, iaitu 11 km dari Bukhara, dalam keluarga tembikar.

Sehingga berumur 15 tahun seorang lelaki muda yang terlibat dalam jenis kebangsaan perjuangan sukan yang dikenali sebagai "Kurash" dan dicapai dalam kemajuan bidang ini ketara, orang datang dari kampung jiran dan walaupun dari jauh hanya melihat pergaduhan itu.

Pada hari-hari ia tidak luar biasa bahawa banyak pemimpin masa depan rohani Sufi telah terlibat dalam perdagangan atau kemahiran yang popular dalam masyarakat dan di kalangan rakyat. Ini telah dilakukan dalam usaha untuk menjadi lebih dekat kepada rakyat dan kemahiran mereka untuk digunakan sebagai satu cara rayuan, dan menggunakannya untuk memimpin orang.

Mereka mengatakan bahawa ia adalah dalam salah satu pertarungan apabila berusia 15 tahun Sayid Amirbecame mengetahui masa depan pemimpin rohani Sheikh Mohammad Babai Sammasi, yang patuh kepada hukum Tuhan datang kepada bidang gusti pada hari itu. Sebagai tindak balas kepada rasa tidak puas hati dengan murids yang disertakan (baru), beliau secara terbuka menyatakan: "Dalam bidang ini terdapat seorang lelaki yang tangguh orang-orang yang beriman ramai yang akan mencari jalan yang benar."

Menurut legenda, semasa ucapan Amir Kulalmet matanya dengan pandangan Sheikh, di tempat kedua perpecahan terdapat dialog senyap, di mana selepas Muhammad Babai Sammasi meningkat dan tanpa berkata apa-keluar.

Tetapi hari berikutnya, Amir Kulalwas dengan beliau dan meminta izin untuk menjadi orang baru.

Selepas itu, beliau menghabiskan 20 tahun di dalam perkhidmatan hisShaikh, dua kali seminggu untuk mengatasi jarak 25 km antara Sammas dan Sukhar hanya untuk mengiringi guru kegemarannya. Sejak itu, beliau meninggalkan perjuangan dan tidak pernah bercakap di khalayak ramai.

Salah satu orang yang sezaman dengan beliau menyifatkan Kulalas Amir berikut: "Beliau adalah tinggi dan luas di bahu mengkerut tebal hampir disembunyikan berwawasan melihat mata perang kulit adalah berwarna gelap, dan mukanya dirangka oleh hitam dengan janggut yang kelabu..

Dalam dikelilingi beliau merendah diri dan lembut dalam perbualan, jauh dari pembangkang dan kedegilan. Terima kasih untuk bergelut dalam mudanya, mempunyai susuk tubuh yang besar, beliau fizikal mundur. Kerohanian, tiada siapa yang akan dipersoalkan kebenarannya, kerana dia memelihara dirinya sebagai terang diserap semua yang terbaik, yang mengandungi Syariah, Tariqat dan Marifat "

Masa berlalu, Sayid Amir telah mencapai kesempurnaan tertentu, dan berdedikasi, dan tidak lama lagi menjadi timbalan menteri keempat Sheikh Mohammad Babai Sammasi. Ia adalah pada masa ini apabila Sheikh kepercayaan kepada dia dengan pendidikan lanjut "rohani anak", yang pin harapan besar Sheikh Bahauddin Naqshband, yang menjadi selepas itu pengasas satu Sufiorders yang paling popular - ". Hadzhagan Naqshbandia"

Semasa pendidikan Amir Kulal menyediakan lebih daripada satu ratus pengikut rohani, di antara mereka nama-nama terkenal Sheikh: Naқshband Bahauddin Hadja, Arif Maulana Diggiraniy, Hadja Jamol Deҳai, Hadja Darzuniy, Shamsuddin Kulal, Mavlono Jamoliddin Keshiy.

Terdapat kronik bahawa Sheikh Sayid Amir Kulal adalah hari raya pertama maharaja besar Amir Temur, dengan siapa mereka telah bertemu di 1363

Amir Kula menaikkan empat anak lelaki: ". Hadzhagan" Sayid Amir suratkhabar, Sayid Amir Hamza, Sayid Amir Shoҳa, Sayid Amir Umar, yang pada satu masa menjadi dikenali Sufi dan meneruskan tradisi persaudaraan

Dengan bilangan pengikut yang besar, Amir Kulaloften menghabiskan masa dalam ajaran dan khutbah. Menurut satu tradisi, Sheikh terutamanya rapat dipantau mencegah pelakuan pengikut-pengikutnya salah laku kecil, memetik kata-kata Nabi Muhammad bahawa dosa kecil yang dilakukan setiap hari oleh orang-orang beransur-ansur bertukar menjadi dosa-dosa besar, dan kemudian membawa ke neraka.

Sayid Amir Kulallived kira-kira 90 tahun dan meninggal dunia pada November 28, 1370. Murid-murid dan pengikut-pengikutnya dikebumikan guru mereka dengan Kepujian tentera di negaranya sendiri, di mana beliau tinggal sepanjang hidupnya.

Hari ini, dikebumikan - memorial yang indah, yang terdiri daripada makam, menara, sebuah masjid Jumaat, telaga dan taman yang besar. Kompleks ini telah dipulihkan dan menjadi tempat ziarah bagi umat Islam negara-negara jiran dan luar negara.


SIRI 2
Shams ud-Din (شمس الدین) terkenal sebagai Amir Kulal
Shams ud-Din (شمس الدین) terkenal sebagai Amir Kulal (امیر کلال) (meninggal dunia 1970), dilahirkan di Bukhara, Uzbekistan ulama terkenal Saif ud-Din Hamza (سیف الدین حمزہ) keturunan Nabi Muhammad. Saif ud Din Hamza (kadang-kadang dipanggil Saif ud-Din Kulal) juga Amir (penghulu) dari Kulal (Amir-i-Kulal),.
Selepas kematian Saif ud-Din Hamza, Shams ud-Din mengambil peranan ketua puak yang mana pada masa reputasi beliau sebagai ulama  dan agama telah tersebar melalui Turkistan, dan gelalarn Amir-i-Kulal telah menjadi sinonim dengan Shams ud -Din, yang kekal hingga ke hari ini.
Beliau mempunyai bilangan pelajar yang ramai  kemudiannya menjadi tokoh-tokoh dalam sejarah termasuk Baha-ud-Din Naqshband dan Amir Timur. Beliau dikebumikan di Sokhar (Sukhar),, berhampiran Bukhara. Selepas munculnya  Dinasti Timurid hubungan simbiotik bermula antara  Amir Timur dan Amir Kulal yang terus melalui talian Mughal di India.

Mungkin ia akan dinyatakan di sini bahawa datuk Amir Kulal (juga dipanggil Shams ud-Din) adalah pembimbing  rohani puak Barlas dan Turghai (ayah Amir Timur) dan dikebumikan di Shahrisabz. Kadang-kadang datuk Amir Kulal dikelirukan dengan Amir Kulal (kedua-duanya mempunyai nama yang sama).

Keturunan keluarga dan puak Kulal

Bapa Shams ud-Din, Amir Saif ud Din Hamza merupakan ketua puak Kulal dan keturunan langsung Husain ibn Ali, cucu Nabi Muhammad.
Malah seluruh kaum Kulal ialah keturunan dari Nabi Muhammad saw dan menetap di Vabkent (Wabkana) -30 kilometer ke utara dari Bukhara.
Sekitar  tahun 1340 , bandar ini telah dilawati oleh Ibn Battuta (1304-1359) yang bermalam satu malam di sana sebagai tetamu. Ibn Battuta menyifatkan bandar kecil Vabkent yang indah dengan banyak taman-taman dan sungai .
Suku Kulal telah mendiami pekan  Vabkent  beberapa generasi terdahulu, berhampiran akhir abad ke-12. Tarikh penempatan  mereka boleh dianggarkan dengan pembinaan madrasah di Vabkent pada tahun 1198 di bawah naungan Burhan ud-Din Abdul Aziz II, yang namanya menghiasi menara madrasah, Ia adalah menarik untuk diperhatikan di sini bahawa jurutera yang bekerja bagi pembinaan madrasah tidak semua dari puak Kulal dan disalin dari gaya Masjid Kalyan (Po-i Kalyan), walaupun beberapa peningkatan telah dibuat dalam reka bentuk dan teknologi.
Pada dasarnya, Madrasah Vabkent adalah satu bentuk yang lebih halus dari Masjid Kalyan.
Suku Kulal cepat menubuhkan pangkalan industri kecil di pusat pasar Vabkent dan bilangan kilang-kilang di kawasan sekitar yang terus beroperasi dengan baik di abad ke-16.
Penempaan syiling, keluli, tembikar dan pengilangan merupakan industri utama. Industri tembikar, kaca dan jubin, tidak dapat ditandingi dalam kualiti dan kuantiti eksport utama , pendapatan mereka  sehingga digelar  (tembikar).
Reka bentuk tanur mereka adalah sangat berkesan dan mampu untuk menghasilkan sehingga 1500 periuk dalam setiap kelompok. Menggunakan angin dan sumber air untuk proses pengilangan dan industri ditambah dengan reka bentuk tanur yang cekap menghasilkan pulangan yang lebih tinggi per kapita yang membawa kepada gaya hidup yang sihat bagi seluruh kaum.
Suku Kulal tinggal di persekitaran Burkhara dan bandar Bukhara masa  yang paling bergelora tetapi kekal selamat dan tinggal di garis api.
Tidak pernah dalam sejarah mereka beberapa abad mereka menyerang atau bandar kubu kuat mereka ,dimusnahkan.
Sebab berbohong dalam strategi tiga kali ganda.
Pertama, mereka terkenal sebagai suku seluruh keturunan Nabi Muhammad, menarik berkenaan yang agak besar dari puak jiran, itu sesiapa buruk-mengintai mereka terpaksa berfikir dua kali seluruh rantau sebagai sebuah negara yang dikuasai Islam.
Kedua, bandar ini dikelilingi oleh bentuk muka bumi taman-taman dan kehijauan yang bersimpang-siur dengan pelbagai sungai dan aliran pada satu sisi dan padang pasir tidak berkesudahan di hujung yang lain, yang adalah seorang yang mandul dan tidak berpenghuni. Ini ditambah pula dengan tidak banyak nilai bahan di bandar kecil adalah penghalang yang cukup besar untuk menyerang tentera mana-mana yang perlu bergerak sekurang-kurangnya satu hari untuk sampai ke bandar yang berbohong di sempadan gurun Kyzyl Kum (Qyzlqum) dan tiada bandar utama kepada utara bandar.

Akhir sekali, dan yang paling penting sistem sosial mereka. Sistem sosial telah direka kepada tiga bahagian, iaitu: sistem politik, sistem kewangan dan sistem publisiti. Sistem politik mereka adalah mudah. Yang paling dipelajari dari suku telah dipilih sebagai ketua. Matlamat utama kepala, selain daripada menjadi Qazi dan pentadbir adalah untuk mewakili kaum dan manuver politik melalui masa perang. Juga jawatan itu tidak keturunan. Tiada tuntutan keturunan "takhta" bermakna tidak ada satu keluarga dalam suku yang akan membesar sehingga telah mengumpulkan sebahagian besar kekayaan puak dalam beberapa generasi, dalam kes-kepala bertukar menjadi rasuah. Juga, ini dielakkan sebarang tussles bersama antara waris penghulu mana-mana mati, kerana ada apa-apa untuk berjuang untuk.
Sistem kewangan mereka adalah lebih maju (untuk masa mereka) daripada sistem politik. Semua kilang dan kilang pembuatan telah dimiliki pada dasarnya oleh masyarakat. Sesiapa yang sanggup dan mahir telah dibenarkan untuk mengendalikan dan menyara hidup selagi dia disimpan struktur yang dikekalkan dan menderma untuk pembinaan struktur baru. Sistem bekerja cemerlang baik dan sekurang-kurangnya pada skala yang lebih kecil beberapa ribu individu terbukti dapat dikekalkan untuk beberapa abad. Kod yang ketat daripada perkahwinan campur di kalangan puak, kelahiran agak kecil (berbanding dengan satu lazim di masa), perkahwinan tunggal dan migrasi keluar berterusan bermakna penduduk tinggal hampir malar sepanjang tempoh masa.

Suku menggunakan kaedah bijak publisiti untuk menghalang mana-mana penceroboh. Walaupun mereka kebanyakannya adalah tukang-tukang (jurutera dan saintis) tetapi telah tegap dan tinggi membina. Mereka menggunakan ini untuk faedah mereka dengan menggalakkan ahli-ahli muda daripada suku untuk mempelajari kemahiran pertempuran yang perlu dan mengambil gusti sebagai sukan yang oleh masa yang Shams ud-Din Amir Kulal telah menjadi sukan cap dagang puak. Puak yang diadakan pertandingan tetap di Vabkent dan Bukhara di mana orang luar juga bersaing. Hampir selalu kejayaan belia Kulal bermakna penyerapan idea Tribe Kulal sebagai pahlawan unggul dan sengit. Oleh itu, tanpa pernah berperang untuk tempoh lebih daripada tiga abad suku memegang reputasi sebagai pahlawan dan gusti sengit.

NASB penuh Amir Kulal adalah seperti berikut: - hamsudeen = Amir Kulal ibn Hamzah ibn Ibraheem ibn Muhammad ibn Hasan ibn Abdullah AlShaheed ibn Jafar ibn Husain ibn Ali ibn Hasan AlQayem ibn (wahai Muhammad) (Muhammad) Husain ibn (Ahmad) Husain ibn ( Muhammad) Ali = AlDaynori ibn Moussa = AbuSobha Moussa AlThani ibn Ibraheem AlMurtdha ibn Moussa AlKadhim ibn Jafar AlSadiq ibn Muhammad AlBaqir ibn Ali Zainualabdeen ibn AlHusain AlSebit, anak Fatimah ibnt Nabi Muhammad, ibn AlImam Ali ibn AbiTalib AlHashemi AlQurashi.

Kehidupan awal

Shams ud-Din Amir Kulal (شمس الدین امیر کلال) telah dilahirkan di Bukhara. Saif bapanya ud-Din Hamza adalah ketua puak Kulal dan salah seorang ulama yang terkenal di zamannya. Sebagai ketua suku kaum, Saif ud-Din Hamza bertajuk Amir-i-Kulal (Ketua puak Kulal). Shams ud-Din telah diajar di dalam zaman kanak-kanaknya dan awal dalam hidupnya mengambil kedudukan kepala madrasah di Vabkent. Pada masa yang sama, beliau mula mendapat kemasyhuran sebagai ahli gusti. Pada masa dia menyandang jawatan ketua puak Kulal kemasyhuran beliau sebagai seorang ulama dan tokoh agama telah tersebar melalui kawasan yang mengelilingi dengan keluarga-keluarga mulia dan berkuasa banyak menghantar anak-anak mereka untuk belajar di bawah beliau, terutamanya dari puak Barlas.

Amir-i-Kulal

Shams ud-Din telah dipilih sebagai ketua suku kaum ini, selepas kematian bapanya. Walaupun semua kepala Kulal telah dipanggil Amir-i-Kulal (ketua maksud suku Kulal), ia adalah Shams ud-Din yang namanya telah menjadi sinonim dengan gelaran Amir Kulal. Hari ini beliau kebanyakannya diingati melalui title Amir Kulal dan bukan nama sebenar.
Sebagai ketua Kulal, tanggungjawab beliau meningkat tetapi Amir Kulal terus mengajar di madrasah. Salah satu daripada murid-murid Amir Kulal paling terkenal adalah Baha-ud-Din Naqshband Bukhari yang pernah bekerja sebagai algojo di Bukhara di bawah pemerintahan Qazan Khan ibn Yasaur (d. 1346). Satu hari Baha ud-Din telah diarahkan untuk melaksanakan seorang lelaki yang telah menimbulkan kemarahan di kalangan raja. Walau bagaimanapun, sebelum pelaksanaan tertuduh dipanggil Amir Kulal, mengenal pasti beliau sebagai gurunya. Campur tangan Amir Kulal dan tertuduh telah dibebaskan pada syafaat. Ini adalah pertemuan pertama Baha ud-Din dengan Amir Kulal. Kagum dengan beliau, Baha ud-Din menjadi pelajar.
Amir Kulal juga mempunyai berikut besar anak didik rohani (murid). Daripada ini yang paling menonjol adalah Turghai (Trush) (d. 1356 Masihi) yang sebelum ini telah dipengaruhi oleh datuk Amir Kulal. Selepas kematian Turghai Timur anaknya (d. 807/1405) diadakan Amir Kulal dalam diri yang sama memegang beliau sebagai panduan rohani.
Sekitar tahun 1340 Ibn Battuta dibuat berhenti hari di Vabkent yang kemudiannya menyifatkan bandar yang indah dengan banyak sungai dan taman-taman. Beliau adalah tetamu Amir di bandar dan dipandu ke arah Bukhara, kemudian di perjalanan sehari dari Vabkent.
Pada tahun 1357 Timur menghampiri Amir Kulal bagi nasihat ke atas penyusunan strategi untuk menyerang Uzbek. Ia adalah di bawah nasihat beliau bahawa Timur menukar pelan serangan [3].
Amir Kulal meninggal dunia pada tahun 772/1370 dan dikebumikan di di Sukhar (Sokhar) berhampiran Bukhara. Kadang-kadang kubur Amir Kulal dikelirukan dengan makam datuknya (juga Shams ud-Din Kulal). Ia adalah Shams ud-Din Kulal (datuk Amir Kulal itu) yang dikebumikan di Shahrisabz (Kesh); City Hijau. Datuk Amir Kulal yang telah dibina madrasah Dor-i-Tilavat/Dorut Tilavat (Rumah Pengantaraan) dan dikebumikan di sini selepas kematiannya. Kemudian, Timur dipindahkan badan bapanya Turghai, berhampiran kubur Shams ud-Din (datuk Amir Kulal itu). Datuk Amir Kulal adalah Turghai dan mentor rohani Barlas Suku. Majoriti keluarga Timur juga dikebumikan di tempat yang sama. Baru-baru ini, kuburnya telah diubahsuai di bawah perintah [4] Presiden Uzbekistan.
Tiada buku yang ditulis oleh Amir Kulal masih ada. Walau bagaimanapun, beberapa petikan dan karangan telah hidup di perpustakaan keluarga. Juga, tiga salinan biografi Amir Kulal "Maqamat-i-Amir Kulal" yang ditulis oleh cucu besar Shihab ul Din masih terselamat.

Keturunan Amir Kulal

Selepas kematian Amir Kulal keturunannya, disebarkan daripada empat anak lelakinya: Burhanudeen, Shah, Hamzah, dan Omar, terus dikaitkan dengan Mughal Timurid dan kemudian Dinasti Raja dan Putera sebagai rakan-rakan dan guru-guru mereka. Amir Kulal cucu Amir Kalan (Muhammad ibn Shah ibn Amir Kulal) telah diamanahkan dengan pendidikan Ulugh muda Beg. Walaupun Amir Kalan terkenal untuk biasiswa agamanya, beliau juga mahir dalam matematik dan astronomi, dan memperkenalkan sains ini kepada putera muda. Madrasah di Ulugh Beg Amir Kalan telah dianggap sebagai salah satu daripada sepuluh guru terbaik (mudarris), dengan penguasaan yang tiada tandingan dalam ulum-i-yaainia, dinia dan ulum-i-shariat [5]. Amir Sultan (Muhammad Shmsudeen ibn Ali ibn Burhanudeen ibn Amir Kulal), satu lagi cucu kepada Amir Kulal berkahwin dengan Sultan Uthmaniyyah, anak perempuan Bayezid I. Selepas Babur menubuhkan Empayar Mughal di India banyak keturunan Amir Kulal berpindah ke situ dan terus menikmati pengaruh dalam dinasti Mughal. Mereka kekal sebagai guru dan mentor Princes Mughal dan Raja-raja atau kawan karib mereka. Terakhir ini adalah Shah Abbas tutor Mughal Raja Farrukhsiyar. Oleh Farrukhsiyar masa bertakhta keluarga telah berpisah daripada Mughals. Jurang ratus tahun yang berikut, selepas keluarga mula menjadi terkenal dengan Sheikh Samad Ali, salah seorang daripada pelajar-tokoh Shah Abdul Aziz. Walaupun eksploitasi sebagai usahawan kejuruteraan overshadows kerja ilmiah. Anaknya Hakim Qadir Ali memperoleh kemasyhuran sebagai seorang sarjana dan doktor dan besar cucu Asif Shah terkenal sebagai seorang ulama dan saintis di kawasan sekitar Delhi, dan sekolah telah menarik ramai pelajar dari kawasan ini. Selepas penubuhan Pakistan, majoriti keturunan Amir Kulal berpindah ke Pakistan.

Tiada ulasan: