Hubungan Syeikh Wan Ali bin Abdur Rahman
al-Kalantani dengan Tuan Tabal yang diriwayatkan sebagai saudara ipar dalam
Ruangan Agama, Utusan Malaysia, Isnin, 13 September 2004/28 Rejab 1425H, masih
dirasakan perlu diberi keterangan lanjut. Oleh itu pada terbitan kali ini
dipilih judul mengenai ulama yang berasal dari Tabal itu. Nama sebenarnya ialah
Haji Abdus Shamad bin Muhammad Saleh Tabal al-Fathani al-Kalantani. Sebelum
bergelar Tuan Tabal beliau juga pernah digelar Tuan Kutan. Oleh sebab semua
tulisan yang meriwayatkan Tuan Tabal sebelum ini tidak pernah menyebut bahawa
beliau adalah beripar dengan Syeikh Wan Ali Kalantani, maka sebelum meneruskan
riwayat ini dirasakan perlu menulis perbandingan di bawah ini. Para penulis
Kelantan selama ini menyebut bahawa isteri Tuan Tabal itu bernama Wan Tsum atau
Wan Kaltsum anak Tok Semian. Maklumat daripada keluarga ini di Terengganu
menyebut bahawa Tok Semian adalah nama gelar kepada Haji Abdur Rahman. Apabila
kita teliti maklumat ini, maka salasilah yang diperoleh dari Terengganu ada
benarnya, kerana ayah Syeikh Wan Ali Kutan dan Wan Kaltsum, adiknya memang
bernama Abdur Rahman. Cuma ayah Abdur Rahman di sini bernama Abdul Ghafur,
sedangkan ayah Abdur Rahman pada konteks isteri Tuan Tabal sebelum ini
dikatakan bernama Lebai Muda. Kemungkinan Lebai Muda di sini adalah nama gelar
juga bagi Abdur Ghafur pada konteks datuk kepada Syeikh Wan Ali Kutan dan
saudaranya Wan Kaltsum tersebut. Penulis
meyakini maklumat versi Terengganu ini, namun walau bagaimana pun penelitian
tetap masih perlu dijalankan tanpa hentinya.
KELAHIRAN DAN PENDIDIKAN
Ada pertikaian pendapat tentang tahun
kelahiran Tuan Tabal. Yang pertama mengatakan bahawa beliau lahir tahun 1816
Masihi, dan pendapat yang kedua menyebut tahun 1840 Masihi. Nik Abdul Aziz bin
Haji Nik Hassan dalam buku Sejarah Perkembangan Ulama Kelantan menentukan
bahawa Tuan Tabal lahir pada tahun 1840 Masihi, yang diikuti oleh Hamdan Hassan
dalam bukunya Tarekat Ahmadiyah di Malaysia Suatu Analisa Fakta Secara Ilmiah
(DBP, 1990, hlm.72). Disebabkan ada dua pendapat di atas, maka penulis masih
ragu dengan kedua-dua tahun yang disebutkan itu. Kedua-dua tahun yang
disebutkan penulis-penulis lain tidak menyebutkan tahun Arabiyahnya. Padahal
pada zaman itu tidak ada ulama kita mencatatkan tahun kelahiran dan tahun wafat
menggunakan tahun Masihi. Pemindahan dari tahun Arabiyah kepada tahun Masihi
sering terjadi kekeliruan, sebagai contoh Nik Abdul Aziz dalam buku yang sama
tersebut di atas (lihat hlm. 99) menyebut bahawa Syeikh Ahmad al-Fathani lahir
tahun 1872, padahal hanya salah menyalinnya sahaja daripada tulisan penulis
dalam majalah Dian bil. 49, 1972, yang penulis tulis tahun 1272 Hijrah bukan
1872 Masihi.Tulisan terawal Tuan Tabal ialah Munabbihul Ghafilin yang beliau
selesaikan dalam tahun 1285 Hijrah yang jika dijadikan tahun Masihi lebih
kurang tahun 1868 Masihi, bererti ketika itu Tuan Tabal baru berusia 28 tahun.
Kitab yang tersebut itu walaupun nipis
sahaja, namun mencorakkan falsafah mistik peringkat tinggi, yang menurut
tradisi ulama dunia Melayu, ilmu tasawuf semacam itu tidak pernah ditulis oleh
orang-orang yang berumur 28 tahun. Walaupun mereka menguasai ilmu tasawuf,
namun mereka lebih suka menulis ilmu-ilmu yang bercorak zahir saja. Oleh sebab
hal-hal yang tersebut di atas tahun 1840 Masihi itu perlu penyelidikan lebih
lanjut.Setelah memperoleh ilmu di Patani, Tuan Tabal melanjutkan pelajarannya
ke Mekah. Oleh sebab ilmu Arabiyah beliau kurang kemas sewaktu di Patani,
beliau diperintah oleh gurunya Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki
memperdalam ilmu-ilmu Arabiyah itu daripada Syeikh Ahmad al-Fathani, walaupun
Syeikh Ahmad al-Fathani sendiri jauh lebih muda daripada Tuan Tabal. Tuan Tabal
lebih muda sedikit umurnya daripada Syeikh Muhammad Zain al-Fathani, ayah
kepada Syeikh Ahmad al-Fathani.Mengenai Tuan Tabal belajar kepada Syeikh Ahmad
al-Fathani itu sangat masyhur diceritakan oleh guru-guru pondok. Juga telah
dirakamkan berupa tulisan oleh beberapa orang di antaranya Muhammad Uthman
El-Muhammady, Hamdan Hassan (dalam buku yang sama di atas) dan lain-lain. Namun
demikian tulisan Hamdan Hassan mengenai kepulangan Tuan Tabal dari Mekah
sebelum tahun 1860 Masihi (lihat hlm. 74) masih meragukan. Sebab, dalam tahun
1860 Masihi itu Syeikh Ahmad al-Fathani baru berumur 4 tahun, jadi dalam tahun
berapakah Tuan Tabal belajar kepada Syeikh Ahmad al-Fathani ? Sebab itu mahu
tidak mahu kita terpaksa memilih salah satu daripada dua, iaitu Tuan Tabal
benar pernah belajar kepada Syeikh Ahmad al-Fathani jauh sesudah tahun 1860
Masihi, atau Tuan Tabal tidak pernah belajar kepada Syeikh Ahmad al-Fathani
kerana ketika beliau turun dari Mekah pada tahun 1860 Masihi, Syeikh al-Fathani
masih kanak-kanak.
Penulis tetap masih berpegang kepada
cerita yang mutawatir bahawa Tuan Tabal memang pernah belajar kepada Syeikh
Ahmad al-Fathani, namun yang perlu penelitian ialah tahun-tahun yang
bersangkutan dengan Tuan Tabal kerana masih banyak yang diragui. Ada pun
tahun-tahun yang melibatkan Syeikh Ahmad al-Fathani mulai lahir, aktiviti
kepelbagaian dalam kehidupan dan tarikh wafat semuanya cukup jelas kerana
dokumen mengenai beliau memang tercatat secara teratur. Dalam waktu yang sama
Tuan Tabal, Syeikh Wan Ali Kutan dan Syeikh Ahmad al-Fathani menerima Thariqat
Ahmadiyah daripada Sidi Syeikh Ibrahim ar-Rasyidi. Sidi Syeikh Ibrahim
ar-Rasyidi adalah murid kepada Sidi Ahmad Idris, iaitu daripadanya dinisbahkan
Thariqat Ahmadiyah yang tersebut. Oleh sebab Tuan Tabal pulang ke Kelantan
sedangkan Syeikh Wan Ali Kutan dan Syeikh Ahmad al-Fathani tetap tinggal di
Mekah, maka dipercayai Tuan Tabal adalah orang pertama menyebarkan thariqat
tersebut di Kelantan dan sekitarnya, atau tempat-tempat lain di Nusantara.Sampai
artikel ini ditulis memang belum diketahui orang lain yang lebih awal
menyebarkan thariqat itu di dunia Melayu, bagaimanapun penyebaran yang
dilakukan oleh Tuan Tabal tidaklah secara besar-besaran seperti yang dilakukan
oleh Syeikh Muhammad Sa’id Negeri Sembilan yang muncul agak terkebelakang
sedikit daripada Tuan Tabal.
AKTIVITI
Maklumat mengenai Tuan Tabal, pengamal
Thariqat Ahmadiyah yang tersebut dapat disemak daripada surat Raja Kelantan
ibnu Sultan Muhammad kepada Syeikh Ahmad al-Fathani tarikh 14 Ramadan 1323
Hijrah, tertulis,”… orang yang dahulu beberapa banyak terima Thariqat Rasyidi,
seperti Tuan Haji Abdus Shamad Tabal …” Dipercayai beliau telah mengajar
thariqat yang tersebut terutama kepada anak-anak beliau. Bagaimanapun
pengajaran Thariqat Ahmadiyah yang disebarkan oleh Tuan Tabal bukanlah
merupakan pengajian asas. Pengajian yang asas dan pemantapan beliau mula
mengajarnya di kampung Kutan, Kelantan, selanjutnya pindah ke Terengganu. Di
antara muridnya di Terengganu ialah Bentara Guru Haji Wan Saleh, iaituDato’
Bentara Guru Mufti Terengganu. Selanjutnya beliau mengajar pondok di kampung
Tempoyak Tabal. Setelah berpindah ke Kota Bharu, Kelantan, pengajaran dan
dakwah lebih dipergiatkan lagi. Beliau telah berhasil membangun sebuah surau
tempat beribadat dan mendidik umat di Lorong Semian.
PENULISAN
Karya Tuan Tabal yang telah ditemui ialah:
1. Munabbihul Ghafilin, diselesaikan hari Sabtu, 2 Muharam 1285 Hijrah/ 1868 Masihi. Kandungannya membicarakan tasawuf, merupakan petikan daripada kitab Ihya Ulumid Din dan Masyariqul Anwar. Naskhah yang dicetak berasal daripada salinan anak beliau, Nik Abdullah pada hari Sabtu, 29 Syaaban 1320 Hijrah.
2. Jalalul Qulub bi Zikrillah,
diselesaikan pada waktu Zuhur, hari Rabu, 18 Muharam 1287 Hijrah/1870 Masihi.
Kandungannya juga mengenai tasawuf. Cetakan pertama oleh Majlis Ugama Islam
Kelantan, 29 Zulhijjah 1254 Hijrah/ 1935 Masihi. Cetakan yang kedua, Mathba’ah
al-Kamaliyah, Kota Bharu, Kelantan. Diberi kata pendahuluan oleh Tuan Guru Haji
Nik Daud bin Ahmad Jambu, di Bukit Rahmah Tanah Merah, Kelantan.
3. Kifayatul `Awam fima Yajibu `alaihim
min Umuril Islam, diselesaikan 14 Safar 1295 Hijrah/1878 Masihi. Manuskrip
kitab ini telah penulis miliki pada 3 Syawal 1411 Hijrah, dihadiahkan oleh
salah seorang keturunan Tuan Guru Haji Ahmad bin Abdul Manan (ulama Kelantan
murid Syeikh Ahmad al-Fathani). Manuskrip tersebut tidak lengkap dan merupakan
salinan yang dilakukan pada akhir bulan Syawal 1321 Hijrah/1903 Masihi. Selain
manuskrip penulis juga memiliki cetakan batu yang diperoleh di Senggora (1991).
Tempat dan tarikh cetakan tiada tersebut dalam cetakan huruf batu tersebut.
4. Mun-yatu Ahlil Auwab fi Bayanit Taubah,
oleh sebab saya tidak dapat merujuk kitab asli, maka tidak dapat memastikan
yang mana sebenarnya judul yang betul, apakah seperti yang penulis tulis itu
atau yang satu lagi tertulis “… al-Awbah …” bukan “ … Auwab …”. Tertulis Auwab
berdasarkan senarai tulisan tangan yang penulis peroleh daripada salah seorang
keturunan Tuan Tabal, dalam senarai Nik Abdul Aziz juga sama demikian. Yang
menulis al-Awbah ditulis oleh beberapa penulis termasuk Hamdan Hassan (lihat
hlm. 238). Daripada senarai Hamdan Hassan diperoleh maklumat bahawa kitab ini
pernah diterbitkan oleh Mustafa Press, Kota Bharu (tanpa tahun).
5. Bab Harap, dicetak oleh Mathba’ah
al-Kamaliyah, Kota Bharu, 1359 Hijrah/ 1940 Masihi.
6. Bidayatu Ta’limil `Awam fi Tarafi min
Arkanil Islam, tanpa menyebut tarikh. Pernah dicetak oleh Mathba’ah al-Miriyah,
Mekah, 1323 Hijrah/1906 Masihi. Cetakan kelima oleh Mathba’ah al-Kamaliyah,
Kota Bharu.
7. Manhatul Qaribil Mujib wa Mughnir
Raghibin fit Taqrib, diselesaikan pada Jumaat, 10 Zulhijjah 1300 Hijrah/1882
Masihi. Kandungan kitab ini ialah usuluddin, fikah dan tasawuf. Tetapi yang
terpenting ialah fikah. Cetakan yang kedua oleh Mathba’ah al-Kamaliyah, Kota
Bharu, 1354 Hijrah/ 1935 Masihi. Kitab ini adalah karya Tuan Tabal yang paling
tebal, 327 halaman menurut ukuran model kitab-kitab Melayu/Jawi.
8. Mun-yatul Muridin fi Ba’dhi Ausafi
Saiyidil Mursalin, kitab ini tidak sempat diselesaikan kerana beliau meninggal
dunia. Kitab ini pernah diterbitkan oleh Mathba’ah al-Kamaliyah, Kota Bharu,
1345 Hijrah/1926 Masihi.
Beberapa orang anak dan keturunan Tuan Tabal yang menjadi ulama, di antaranya Mufti Haji Wan Muhammad, Mufti Haji Wan Musa dan lain-lain akan dibicarakan dalam siri-siri berikutnya.
Beberapa orang anak dan keturunan Tuan Tabal yang menjadi ulama, di antaranya Mufti Haji Wan Muhammad, Mufti Haji Wan Musa dan lain-lain akan dibicarakan dalam siri-siri berikutnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan