Catatan Popular

Selasa, 22 Mei 2012

TAREKAT KUBRAWIYYAH DAN PENGASASNYA SYEIKH NAJMUDDIN AL KUBRA

1.Biografi

Dilahirkan di 540/1145, Najm al-din Kubra memulakan kerjaya sebagai seorang ulama hadith dan kalam. Kepentingan beliau dalam tasawuf bermula di Mesir di mana beliau menjadi murid Shaykh Ruzbihan al-Wazzan al-Misri, yang merupakan memulakan perintah Suhrawardi. Selepas bertahun-tahun pengajian, beliau meninggalkan penerokaan sains agama dan mengabdikan dirinya sepenuhnya kepada cara hidup Sufi. Sufi shaikh Zia-Al-Din-'Ammar Bedlisi adalah guru Kubra, yang cuba untuk membentangkan pemikiran Sufi dengan cara yang baru untuk memberikan renungan dan pengaruh untuk pembaca.

 Selepas menerima khirka, Kubra menokok berikut besar gnostik dan penulis pada  Sufisme Ia adalah kerana pengikutnya adalah kebanyakannya Sufi penulis dan gnostik, yang Kubra telah diberi gelaran "pengilang wali," dan perintahnya bernama yang Kubraviyah. badan utama Kubra kerja-kerja berkenaan analisis pengalaman berwawasan. Beliau menulis banyak kerja-kerja penting yang membincangkan pengalaman berwawasan, termasuk komentar seorang sufi pada al-Quran bahawa dia tidak dapat menyempurnakan kerana kematiannya pada tahun 617/1220. Kubra meninggal dunia semasa penaklukan Mongol selepas enggan meninggalkan bandar, di mana beliau berjuang dalam pertempuran tangan-tangan terhadap Mongol.  Secara keseluruhan, Kubra ini diingati sebagai perintis tradisi Sufi dan penjelasan daripada pengalaman berwawasan rohani. Kerja kubra merebak di seluruh Timur Tengah dan Asia Tengah di mana ia tumbuh selama bertahun-tahun, sehingga ia beransur-ansur telah diambil alih oleh ideologi yang sama dan pemimpin lain yang lebih popular Sufi.

2. Kerja Beliau

Di samping itu untuk kerja yang berpusat di seluruh ulasan Sufi al-Quran yang, Kubra telah menulis penting lain termasuk :

• Fawa'ih al-djamal wa-fawatih al-Djalal
• Usul al-'ashara
• Risalat al-kha'if al-ha'im min lawmat al-la'im

Karya-karya beliau membincangkan analisis mimpi dan penglihatan, seperti kepentingan "mimpi dan penglihatan, darjah Epiphany bercahaya yang dapat dilihat dengan jelas mistik, kelas yang berlainan konsep dan imej yang menarik perhatian beliau, dan sifat dan saling hubungan 'pusat halus.', manusia "tafsiran dan pemahaman mimpi adalah penting kerana Nabi Muhammad telah membangunkan agama Islam yang berdasarkan mimpi dan penglihatan, maka al-Quran dilihat aa teks berwawasan. Perintah Kubraviya pengamal gemar mencari maksud mimpi melalui persembahan ritual dan meditasi. Kubra, sebagai pengeluar wali, yang dipimpin beliau untuk menganalisis episod mimpi yang popular dari kerja-kerja Islam hagiographical, dan murid-murid-Nya akan mengikut penganalisaan secara ini kerja-kerja yang terkenal dan penting.

3. Pengaruh Tarekat Kubraviyyah

Kubraviya adalah Tarekat Sufi Kubra, dengan memberi tumpuan kepada menjelaskan pengalaman berwawasan. Pengaruh daripada Kubraviya boleh dilihat di dunia Islam secara keseluruhannya kerana hubungan pengaruh yang kuat Syiah di Iran.  Kubraviya tidak sebahagian besarnya popular sehingga selepas kematian Kubra pada abad ke-16. Kubraviya mendapati pembangunan yang besar di luar Asia Tengah, tetapi pengaruh dan kehadiran hanya bertahan sehingga abad 19th/20th, apabila ia telah digantikan oleh Nawshbandiya (yang lain, yang lebih menarik kumpulan Sufi) semasa Empayar Uthmaniyyah. Pengaruh di Asia Tengah Kubraviya menubuhkan banyak aktiviti politik, sosial, dan ekonomi di sana, tetapi Naqshbandiyah membangunkan idea-idea ini kepada potensi mereka yang sepenuhnya. Pengajaran utama yang Kubraviya adalah "maju psikologi mistik berdasarkan analisis pengalaman berwawasan." Mereka memberi tumpuan kepada menerangkan pengalaman berwawasan rohani bahawa Sufi menjalani kehidupan seharian. Kebimbangan mereka yang terbesar adalah jumlah tumpuan kepada zikir sebagai satu cara untuk membolehkan persepsi penglihatan rohani. Hari ini, Kubraviyah hampir tidak wujud, tetapi kumpulan seperti Naqshbandiyyah dan Yasawiyyah terus mengamalkan ritual Sufi dan idea yang serupa tentang menganalisis visi kerohanian.

4.Disiplin Beliau

Dua belas pengikutnya di kalangan pelajar ialah Najmeddin Razi, Sayfeddin Bakhezri, Majd al-Din Baghdadi, dan Baha'uddin Walad, bapa Jalaluddin Rumi. Walau bagaimanapun, salah satu daripada murid-murid yang paling terkenal dan berpengaruh walaupun Saad al-Din Hamuwayi. Kubra memaklumkan Hamuwayi meninggalkan bandar di mana mereka tinggal dengan serangan akan berlaku Mongol di ufuk. Walau bagaimanapun, Hamuwayi tinggal dengan Kubra dan menerima ijaza itu daripadanya, yang menunjukkan reputasi yang menggalakkan dengan Master Sufi, kerana bukan sahaja pelajar, tetapi sebagai rakan. Hamuwayi menulis lebih tiga puluh manuskrip penting dan kerja-kerja lain yang berkaitan dengan kerja Kubra, dan pengaruh yang Kubraviyah.


5.Masa depannya

Hari ini, amalan Kubrawiyya itu adalah serupa dengan ritual tertentu Tibet yoga Sufi, yang membenarkan pengamal untuk memberi tumpuan kepada sembahyang, puasa, pengasingan, dan masuk ke dalam negeri berwawasan. Memberi tumpuan kepada negeri-negeri yang berwawasan membolehkan amalan yoga yang hendak dikaitkan dengan pengaruh yang Kubraviyah. Kepekatan yang dikaitkan kepada yoga adalah satu cara untuk menyambung kepada ilahi dengan cara rohani, dan Kubra sendiri berkata "pengembara mistik juga akan merasakan apa yang sedang generasi lampu dari seluruh badan dan tudung mungkin akan ditarik balik dari egoisme keseluruhan , jadi dengan semua badan anda akan melihat Semua! "  Tindakan fizikal yoga akan membantu seseorang untuk melihat Semua (Tuhan) melalui mimpi, penglihatan, dan pengalaman. Dalam cubaan 1 moden untuk menjelaskan sambungan ilahi melalui yoga, mereka menyifatkan lain quote Kubra berkata "itu cahaya yang akan diperolehi daripada lampu Allah dan disaksikan oleh jantung berfungsi untuk membuat Tuhan dikenali ke jantung: Dia menjadikan diriNya dikenali dengan cara Dia sendiri. " Kedua-dua kumpulan menunjukkan pengalaman spiritual yang sama seperti pengasingan jumlah yang menerbitkan berkaitan dengan ilahi dilihat dalam akaun oleh kedua-dua pihak.  Secara keseluruhannya, hubungan antara kedua-dua kumpulan sebahagian besarnya boleh dikaitkan dengan penyebaran ideologi yang Kubraviyah dalam abad ke-15, dan Tibet yoga amalan membuktikan sifat meluas daripada Kubraviyah, dan oleh itu ajaran Kubra sendiri.

Tiada ulasan: