Catatan Popular

Selasa, 22 Mei 2012

TAREKAT KUBRAWIYYAH : SUNAN GUNUNG JATI DAN PENGARUHNYA DI AWAL ISLAM DI INDOENESIA

Susunan Martin van Bruinessen (Pengkaji gigih Islam dan Tarekat di Indonesa)

Sajarah Banten Jawa ranté-ranté (SBR) dan Melayu terjemahan Hasanuddin Hikayat, disusun dalam lewat abad ke-17 atau awal 18 tetapi menggabungkan bahan lebih tua, terdiri daripada beberapa kisah-kisah yang berbeza, satu yang berkaitan kajian yang didakwa Sunan Gunung Jati di Mekah. akaun yang serupa, walaupun tidak begitu terperinci, yang terkandung dalam recension Brandes-Rinkes Cirebon Terjemahan. Sunan Gunung Jati, suci sebagai salah satu daripada sembilan orang-orang kudus Jawa, adalah orang sejarah, yang berkembang di separuh pertama abad ke-16 dan mengasaskan kerajaan Islam Banten dan Cirebon. Tradisi hadir memberikan nama yang betul sebagai Syarif Hidayatullah; nama sastera Terjemahan beliau dengan pelbagai Sa `id Kamil, Muhammad Nûruddîn, Nûrullâh Ibrahim, dan Maulana Shaikh Madhkûr, dan dia dilahirkan sama ada di Mesir atau di Pasai di Sumatra utara. Ternyata bahawa bilangan orang sejarah dan legenda yang berbeza telah bergabung menjadi Sunan Gunung Jati Terjemahan itu.

Sunan Gunung Jati dan Kubrawiyya

Sejarah Sunan Gunung Jati mungkin atau tidak mungkin sebenarnya telah melawat Mekah dan Madinah; akaun pengajiannya di sana, bagaimanapun, tanpa mengira peristiwa sejarah yang menghasilkan beberapa maklumat berharga pada abad ke-17 Indonesia Islam. Wali dikatakan telah belajar di Mekah dengan Najmuddîn al-Kubra, dan kemudian selama dua puluh atau 22 tahun dengan Ibn `Atâ'illâh al-Iskandarî al-Shâdhilî di Madinah, di mana beliau menerima initiations ke dalam Shadhiliyya, Shattariyya dan naqshbandiyya perintah Sufi (Edel 1938:137-9; Brandes / Rinkes tahun 1911, Canto 13). Seperti yang kita tahu daripada sumber-sumber lain, Shattariyya dan Naqshbandiyya tidak merebak dari Madinah ke Tanah dalam abad ke-17, dan yang sama mungkin telah benar daripada Shadhiliyya. Ibn `Atâ'illâh, sudah tentu, yang berkembang di Mesir pada abad ke-13 berbanding di Madinah pada tahun ke-16. Kehadirannya di naratif yang hanya menunjukkan bahawa namanya telah dikenali di Banten dan Cirebon - mungkin melalui koleksi terkenal aphorisms sufi, al-Hikam - oleh masa episod ini terdiri.

Ruang dan jarak yang memisahkan Sunan Gunung Jati dari guru lain yang dikatakan, Najmuddîn al-Kubra, adalah lebih besar: Kubra bekerja di Khwarazm di Asia Tengah dan meninggal dunia di sana pada tahun 1221. Walau bagaimanapun, SBR yang bukan sahaja menyebut Kubra sebagai seorang guru tetapi menyenaraikan genealogi seluruh rohani (silsila) dan menyebut nama-nama 'pelajar' 27 (rèncang sapaguron) Sunan Gunung Jati. Nama-nama ini menunjukkan kepada seorang kenalan lebih daripada permukaan dengan Kubrawiyya, perintah mistik yang dikaitkan dengan Najmuddîn al-Kubra.

Silsila, selain daripada beberapa kesilapan penyalin tdk penting ' dan dua nama yang hilang, serupa dengan salah satu daripada dua yang ditemui dalam sumber-sumber Kubrawiyya awal (Meier 1957:17-9). Kubra mempunyai dua orang guru utama, `Ammar b. Yasir al-Bidlîsî dan Isma `il al-Qasrî, dan dia dikesan keturunan rohani melalui kedua-dua. SBR memberikan silsila melalui kedua (saya senyap membetulkan kesilapan ejaan kecil dan menambah dua hilang nama antara kurungan persegi):

Isma `il al-Qasrî,
Muhammad b. Malik al-Mâtikîdî [betul: Muhammad b. Mânkîl],
[Dawud b. Muhammad khâdim al-fuqarâ '],
Abul-Abbas Idris,
Abul-Qasim b. Ramadan,
[Abû Ya `qûb al-Tabari],
Abû `Abdallah b. `Uthman,
Abul-Ya `qûb al-Nahârî Judi [betul: al-Nahrajûrî],
Abû Ya `qûb al-Susi,
`Abd al-Wahid b. Zaid,
Kumayl b. Ziyad,
`Ali al-Murtadâ,
Muhammad.
Silsila sama juga terdapat dalam sesuatu karya oleh terkenal 17-abad Madaniyah mistik Ahmad al-Qushâshî, al-Simt al-Majid (1327:98-9).  Qushâshî terutamanya dikenali sebagai seorang guru Shattariyya dan perintah Naqshbandiyya, tetapi dia telah dimulakan banyak kepada yang lain, di kalangan yang Kubrawiyya. Beliau mempunyai pelajar Indonesia, dan salah seorang daripada mereka, `Abd al-Ra'uf al-Singkilî, memetik Simt (walaupun tidak ini silsila) dalam salah satu penulisannya sendiri. Qushâshî diterima semua initiations dari guru dan pendulunya sebagai ulama terkemuka Madinah, Ahmad al-Shinnâwî (d.1619), dan dia pula yang dimulakan Ibrahim al-Kûrânî, yang berjaya dia apabila dia mati pada tahun 1661.

Hipotesis yang mudah menjelaskan rujukan kepada Shattariyya, Naqshbandiyya dan Kubrawiyya  di SBR dan Terjemahan Cirebon dibincangkan setakat ini bahawa bulatan mahkamah di mana ayat-ayat ini berasal ada dalam abad ke-17 menjadi mengetahui pesanan mistik ini walaupun satu atau lebih murid-murid Shinnâwî atau penggantinya - sama ada Indonesia asli yang telah menunaikan haji atau pelawat asing. Bit yang paling menarik maklumat, bagaimanapun, belum datang. SBR itu, seperti yang dikatakan di atas, memberikan 27 nama-nama orang yang didakwa dikaji bersama-sama dengan Sunan Gunung Jati di kaki Najmuddîn al-Kubra di Mekah. Kira-kira separuh daripada mereka boleh dikenal pasti dengan jelas (editor telah tidak dibuat pengiktirafan nama mana-mana lebih mudah, supaya kita akan mengadu kepada manuskrip sekali lagi). Ia adalah tidak menghairankan bahawa, sama seperti guru yang dikatakan itu sendiri, mereka tidak sezaman dengan Sunan Gunung Jati atau walaupun satu sama lain. Walau bagaimanapun, mereka tidak menjadi, mungkin boleh dikatakan itu, pemilihan rawak nama berprestij sama ada. Sekurang-kurangnya 11 daripada mereka memimpin shaikhs daripada Kubrawiyya, dan bersama-sama nama mereka merupakan silsila (tidak lengkap) dua cawangan berbeza perintah itu.


Sunan Gunung Jati 'pelajar'

Saya mula-mula hendaklah memberi di sini nama-nama dalam perintah itu di mana mereka muncul dalam SBR, senyap membetulkan kesilapan kecil dan meletakkan pembetulan yang utama dan komen di dalam kurungan persegi. Nama-nama mereka yang dikenal pasti sebagai Kubrawi italicised:

(1) Jamaluddin Muhammad al-Khalwatî,
(2) Khwaja `Azizan` Ali Ramaqatanî [al-Râmîtanî],
(3) Shaikh `Abdullah
(4) Shaikh Nizamuddin al-Hawari [al-Khwârazmî?],
(5) Shaikh Majduddîn al-Baghdadi,
(6) Shaikh Ahmad al-Jasadafânî [al-Jûrfânî] al-Rûdbârî,
(7) Shaikh Mahmud b. Yusuf Rashad Ûdahalî,
(8) Shaikh Hamîduddîn Mahmud al-Samarqandî,
(9) Shah ...,
(10) Shaikh Mubarak,
(11) Shihâbuddîn al-Dimashqî,
(12) Shaikh `Ala 'al-Dawla Astamâbî [al-Simnânî],
(13) Mir Shah Raju,
(14). Sayyid Sadruddîn Muhammad b. Ahmad al-Bukhari,
(15) Mahmud al-Mazdaqânî,
(16) Shaikh Sâranak,
(17) Shaikh Mahmud b. Jalaluddin al-Bukhari,
(18) Qadi Zakariyya al-Ansari,
(19) Ishaq Abul-Hattan [Ishaq al-Khuttalânî],
(20) Shaikh `Abd al-Wahhab al-Sha` Rawi,
(21) Shah `Ali al-Khatib,
(22) Badruddin al-Sa `id Qadi suratkhabar,
(23) Shah `Ali al-Bîdûd [al-Bîdâwâzî],
(24) Shaikh `Abd al-Karim b. Syaaban,
(25) Fadl Allah Muhammad Sadr,
(26) Shaikh Ahmad al-Shinnâwî,
(27) Maulana `Abd al-Latif al-Jami.


Enam nama-nama ini berlaku dalam silsila Kubrawi Ahmad al-Qushâshî, yang mewakili hubungan dalam rantaian antara dirinya dan Najmuddîn al-Kubra. Majduddîn al-Baghdadi (5) adalah pengikut utama Kubra ini, dari dia garisan lulus melalui Ahmad al-Rûdbârî (6), [8] Shihâbuddîn al-Dimashqî (11), Zakaria 'al-Ansari (18), `Abd al- Wahhab al-Sha `Rani (atau al-Sha` Rawi, 20) dan Ahmad al-Shinnâwî (26) kepada Qushâshî. Ini tidak silsila lengkap (lihat carta disertakan); hanya nama-nama yang paling terkenal disenaraikan, dan hampir separuh ketinggalan [9] Ansari dan Sha `Rani, secara kebetulan, dan dikenali di Indonesia kerana sumbangan mereka dalam bidang perundangan Islam (fiqh). Beberapa karya mereka telah lama menjadi sebahagian daripada peringkat maju pendidikan pesantren. Ia berlaku di sini dalam kapasiti yang kurang diketahui, sebagai mistik bersekutu dengan Kubrawiyya.

Lima nama Kubrawi baki dalam senarai SBR yang merupakan satu lagi garis yang cemerlang gabungan, sering dinamakan Kubrawiyya-Hamadaniyya selepas orang yang paling berkarisma garis ini, `Ali al-Hamadani (lihat carta yang disertakan, dan bandingkan dengan carta di Trimingham 1973:56-7). Hamadani sendiri nampaknya akan hilang dalam senarai, melainkan kita perlu mengiktiraf beliau di Shah `Ali Al-Khatib ('Pengkhutbah'). Orang terakhir dikenali ini selaras Kubrawiyya tertentu dalam senarai `Abd al-Latif al-Jami (d.1555-6), yang kita dapati notis ringkas tetapi menarik dalam al-Ghazzî kamus biografi tokoh abad ke-16.

Asia Tengah Jami (yang tidak patut dikelirukan dengan penyair yang terkenal `Abd al-Rahman al-Jami) bukanlah pengikut ketua gurunya, Muhammad al-Khâbûshânî. Pusat sumber Asia hampir sebulat suara dalam mengaitkan jawatan tersebut kepada Kamaluddin Husain al-Khwârazmî, melalui siapa Shah Wali Allah juga mengesan keturunan Hamadaniyya yang beliau (lihat carta).  Melalui pengikut lain, Khâbûshânî juga leluhur Iran, Shi `ITE Dhahabiyya perintah (Gramlich 1965:10-16). Ia hanya disebabkan dengan silsila yang diberikan oleh Ghazzî (tahun 1979, vol.II: 182), yang kita tahu Jami untuk bergabung dengan cawangan ini daripada Kubrawiyya. Dengan gabungan ini, kita mudah mengenali `Ali 'Shah al-Bîdûd' (no. 23 dalam senarai) sebagai Shah` Ali al-Isfarâ'inî al-Bîdâwâzî, dan ia tidak mungkin bahawa Shaikh `Abdallah senarai kami (no. 3) adalah cucu rohani Hamadani, `Abdallah al-Barzishâbâdî.
Tepat kerana Jami mewakili cabang kecil daripada cawangan Hamadaniyya dan tidak dinamakan di dalam silsila kemudian, kejadian dalam senarai kami menghasilkan kunci ke arah memahami apa senarai ini mewakili. Beberapa bit maklumat biografi yang boleh didapati dalam Ghazzî dan sumber-sumber lain jelas menunjukkan mengapa Jami mungkin mempunyai rayuan khas untuk Muslim Indonesia kontemporari.

`Abd al-Latif al-Jami dilaporkan telah membuat haji dengan berikut besar murid-murid dalam 1547-8. Dalam perjalanan ke Mekah, dia berhenti di Istanbul, di mana beliau amat dihormati oleh pembesar-pembesar tertinggi. Tiada kurang daripada Sultan Uthmaniyah sendiri, Sulayman Magnificent, diminta akan diarahkan olehnya dalam zikir Kubrawiyya-Hamadaniyya, dan tertinggi ketenteraan dan pentadbiran pihak berkuasa menjadi pengikut-pengikutnya. Meneruskan perjalanan ke Mekah, Jami berhenti sekali lagi di Aleppo, di mana sekali lagi beliau mendapati pihak berkuasa ketua bandar tidak sabar-sabar untuk menerima arahan daripada beliau. Dia telah mengambil kediaman dalam satu lodge darwis utama dan mengajar Rungutan dikenali sebagai fathiyya Awrâd, salah satu daripada beribadah tersendiri yang Hamadaniyya. [12] Ini Rungutan (awrâd, sg. Wird) yang berasal dengan `Ali al-Hamadani, kepadanya, ia telah dipercayai, mereka mempunyai visi yang diturunkan oleh Nabi sendiri.

Perjalanan pulang Shaikh `Abd al-Latif ke Asia Tengah, selepas dia telah menunaikan haji, tidak kurang hebat daripada penerimaan di Istanbul dan Aleppo. Sultan Sulayman memberinya pengiring 300 Janissaries, yang mengiringi beliau sepanjang jalan dari Asia Minor di seluruh Caucasus dan di sepanjang pesisiran utara Laut Caspian ke Khwarazm dan Bukhara.  Penulis yang kita berhutang maklumat ini, Uthmaniyyah laksamana Sidi Ali Reis, juga murid yang shaikh. Pada pertengahan 1556, perjalanan darat yang panjang dan sukar dari India ke Istanbul, beliau melalui Khwarazm, dia mendengar kematian baru-baru Shaikh `Abd al-Latif di bandar Wazir. Beliau terkecuali ada usaha untuk membuat haji dan membaca seluruh Al-Quran atas kubur yang shaikh (Sidi Ali Reis 1899:79).

Kami tidak mempunyai rekod kesan Shaikh `Abd al-Latif al-Jami dibuat di Mekah ketika dia melakukan ibadah haji, tetapi ia mesti telah agak terlalu. Ketibaan pendidik rohani sultan, perjalanan dengan sebuah band besar pengikut-pengikut, hampir-hampir tidak dapat lulus diendahkan dan mungkin telah menjadi salah satu daripada peristiwa-peristiwa yang tahun kemudian orang masih bercakap.

`Abd al-Latif al-Jami adalah seorang yang sezaman dengan Sunan Gunung Jati. Tanpa spekulasi sama ada Sunan Gunung Jati sendiri sebenarnya melawat Mekah dan bertemu guru Kubrawiyya ini, kami dengan selamat boleh menyimpulkan bahawa pada suatu masa (dan mungkin sekali masih dalam abad ke-16, kerana kita mengakui dalam senarai di atas tidak ada nama-nama wakil kemudian baris ini gabungan), sekurang-kurangnya beberapa Banten menjadi mengetahui dengan (beberapa aspek) yang Kubrawiyya seperti yang diajar oleh `Abd al-Latif al-Jami. Jika perkataan Jami yang telah dimulakan Sultan Uthmaniyyah sampai ke Banten, yang mungkin telah meyakinkan pemerintah Jawa bahawa ini perintah Sufi mewakili ngèlmu mujarab, yang berguna untuk mengambilalih (atau sekurang-kurangnya untuk menuntut memiliki).

Pengakhiran silsila dalam Shinnâwî mungkin mewakili kenalan kedua dengan perintah yang sama Sufi, satu atau dua generasi kemudian. Ia mungkin bahawa Banten mencari pemulaan bagi berprestij ini gagal untuk mencari seorang pengganti Jami dan oleh itu mempunyai rekursa ke cawangan lain Kubrawiyya diwakili oleh Shinnâwî? [ pengganti Qushâshî, Ibrahim Al-Kûrânî (1328:108-9. ), dan pengikut itu yang generasi kedua, Shah Wali Allah (nd :119-21), senarai beberapa lain Kubrawiyya silsila, menunjukkan bahawa mereka mempunyai (berikutnya?) initiations di beberapa cabang perintah itu. Ini silsila tambahan tidak mengandungi nama-nama lain yang berlaku di dalam senarai kami - yang mencadangkan bahawa senarai tarikh borang sekarang dari Shinnâwî atau pada masa Qushâshî terbaru.

Satu orang lain dalam senarai yang boleh dengan jelas dikenal pasti adalah Khwaja `Azizan` Ali al-Râmîtanî (d.1321 atau 1328). Beliau adalah salah satu mistik Asia Tengah yang dikenali sebagai Khwâjagân, yang selepas kematian dikaitkan dengan perintah Naqshbandi.  Beliau paling dikenali untuk berurusan dengan `Ala 'al-Dawla al-Simnânî (UUD 1992:30-2, selepas `Abd al-Rahman Nafahât Jami al-uns) dan oleh itu tidak keluar dari tempat dalam senarai Kubrawi mistik.

Satu lagi pengenalan yang mencadangkan sendiri adalah Mir Shah Raju (13) dengan Sayyid mistik Hibatullâh b. `Atâ'illâh al-Farisi, yang lebih dikenali sebagai Shah Mir. Sayyid Hibatullâh telah bergabung dengan Kubrawiyya melalui kedua-dua Simnânî dan satu lagi murid Nûruddîn al-Isfarâ'inî, Aminuddin` Abd al-Salam al-Khunjî, dan Qushâshî sebenarnya memetik beliau dalam Simt pada kaedah zikir (Landolt 1986:47). Satu lagi pengenalan mungkin adalah lebih spekulatif: boleh Nizamuddin 'al-Hawari' (no. 4) mungkin menjadi Nizamuddin pengikut Simnânî `Ali (-orang yang melihat DeWeese 1988:64)? Kejadian ini nama-nama dalam senarai menunjukkan bahawa pengkompil tidak sekadar menyalin dua silsila sebahagian dan mencadangkan bahawa dia mempunyai kenalan yang tertentu yang mempunyai sejarah perintah Kubrawiyya.


Kesan pengaruh Kubrawiyya di Indonesia

Mempunyai kenalan awal dengan Kubrawiyya yang didokumenkan oleh Cirebon Terjemahan dan SBR kiri kesan yang berkekalan di Indonesia Islam? Mana-mana doktrin mistik yang tertentu atau teknik spiritual dapat dikesan kepada pengaruh Kubrawiyya?

Pengetahuan kita tentang teknik-teknik yang tepat yang dibangunkan oleh Kubrawiyya awal adalah sangat tidak sempurna, walaupun kerja penting telah dilakukan oleh Meier, Corbin, Algar dan Landolt. Maklumat yang paling terperinci yang kita ada berkenaan dengan pelbagai teknik zikir yang digunakan (Meier 1957:200-213; Landolt 1986:38-50; Elias 1993; rujuk Razi 1982:268-278) dan spekulasi metafizikal (Meier 1957:93 - 199; Landolt 1986:70-79). Sekurang-kurangnya beberapa zikir teknik Kubrawiyya mempunyai melalui berkata abad ke-14 mistik Asia Tengah dikenali sebagai Khwâjagân yang juga diguna pakai bagi Naqshbandiyya. Sejak kehadiran perintah ini di Indonesia boleh disahkan dari pertengahan abad ke-17 ke bawah, berlakunya beberapa teknik ini di Indonesia tidak semestinya mewakili pengaruh Kubrawiyya langsung.


Diperhatikan di atas bahawa satu latihan kebaktian penting dan teknik mistik yang Kubrawiyya seperti yang diajar oleh `Abd al-Latif al-Jami bacaan Fathiyya Awrâd, yang berasal dengan` Ali al-Hamadani. Rungutan masih lagi digunakan dalam pelbagai bahagian dunia Islam, contohnya. di kalangan Naqshbandiyya tertentu di Turki.  Nama Fathiyya Awrâd muncul tidak diketahui di Indonesia. Salah satu Rungutan dalam koleksi ini, bagaimanapun, sangat terkenal di seluruh Jawa; adalah sebenarnya satu formula yang paling biasa untuk bacaan alim di sana, yang tidak dikaitkan dengan mana-mana perintah yang mistik yang tertentu. Tergoda untuk menganggap bahawa populariti wird ini masih disebabkan prestij yang `Abd al-Latif al-Jami sekali dinikmati.


Ciri yang paling tersendiri bagi Kubrawiyya - atau sekurang-kurangnya pemikir terkemuka, kubra, Isfarâ'inî, Najmuddîn Razi, Simnânî, dan Hamadani - penekanan kepada persepsi berwawasan lampu berwarna, tafsiran simbolik warna-warna ini dan menggunakan lampu berwarna untuk memimpin penganut ke arah kesempurnaan rohani (lihat Corbin 1978; Meier 1957:115-26; Elias 1993). Sebahagian ulama telah melihat ini sebagai peminjam berterus terang dari Tantrik Hindu atau Buddhisme.

Kini, terdapat dalam Jawa pelbagai mazhab esoterik Islam yang juga menggunakan teknik meditational untuk menghasilkan persepsi lampu itu berwarna (antaranya lampu hitam dan hijau, seperti dengan Kubrawiyya, mempunyai tempat yang istimewa). Woodward antropologi mendengar di Yogyakarta bahawa Sultan 'dipercayai untuk melihat lampu hijau apabila bertafakur.'  Ini nampaknya sesuai dengan pelbagai tertinggi pengalaman dibayang yang diiktiraf oleh pengarang Kubrawiyya.

Wawasan lampu berwarna muncul untuk menduduki tempat pusat di kalangan teknik spiritual Haqmaliyah atau Akmaliyah, tarekat sedikit diketahui tempatan (perintah mistik) Jawa Barat. [20] Terdapat kelihatan perbezaan yang ketara antara pelbagai cabang ini tarekat, kedua-duanya dalam amalan dan tafsiran daripada visi mereka, tambahan pula, sangat enggan mendedahkan ajaran dan amalan mereka yang tidak biasa kerana takut menimbulkan salah faham dan tuduhan bidaah. Satu cawangan daripada Haqmaliyah yang saya berkenalan menghasilkan persepsi yang berwawasan sinaran berwarna melalui bacaan formula tertentu dalam kombinasi dengan teknik kekurangan deria dan kawalan nafas: telinga ditutup dengan ibu jari, mata dengan jari indeks, hidung dengan jari tengah, dan baki empat jari ketat menutup mulut.

Sama seperti pengarang Kubrawiyya, guru-guru teknik ini meditational mempunyai sistem yang lebih atau kurang rumit tafsiran pelbagai lampu, dan pengamal yang saya berbual-bual dengan percaya bahawa kemajuan rohani dapat dilihat dalam persepsi yang berlainan warna, cahaya berseri hitam di tertentu yang terdapat hanya meditator lebih maju. Kita cenderung untuk mengaitkan amalan ini kepada pengaruh Kubrawiyya awal, asal-usul yang mungkin telah dilupakan.  Walau bagaimanapun, sebenarnya teknik yang sama menutup bukaan di kepala juga diamalkan dalam bulatan Tantrik India, di mana ia dikenali Yoni mudra. Sebaliknya, teknik ini telah tidak disahkan di mana-mana sahaja dalam sumber Kubrawiyya. Jadi tidak wawasan lampu berwarna di sini mewakili Tantrik "hidup" dari masa lalu Jawa pra-Islam,  atau ia disebabkan pengaruh Kubrawiyyah?

Sastera bertulis dari golongan ini tidak menghasilkan apa-apa petunjuk yang jelas kepada asal-usul teknik meditasi ini. Kerja-kerja utama, yang Lajang Moeslimin-Moeslimat (Martawidjaja 1930), mengandungi mistik ajaran metafizik jenis al-Wujud wahdat dalam bentuk dialog antara Raden Muslimin dan Muslimat Raden adik lelaki beliau, agak mengingatkan bahagian didaktik daripada Serabut centhini. Terdapat pengaruh terang al-Jîlî, al-Insan al-Kamil,  tetapi dengan pengubahsuaian yang biasanya Indonesia. Teks, seperti biasa di Indonesia, menerangkan tidak 5 tetapi 7 peringkat daripada emanasi (martabat tujuh).  dalam peringkat ketiga (Wâhidiyya), di mana bahan rohani Nabi (nur Muhammad, cahaya Muhammad) 1 muncul, ini dikatakan muncul sebagai sinar berwarna, merah pertama, kemudian kuning, putih dan hitam.  Pada peringkat akhir proses emanasi, lampu berwarna ini menjadi bersekutu, dalam fesyen yang biasanya Jawa, dengan empat huruf Arab yang nama Allah, empat elemen (kebakaran, angin, air dan bumi), empat badan juzuk (daging, sumsum, sorok-tulang), empat jiwa (nafsu) atau negeri-negeri jiwa (nafsu Amarah, nafsu lawamah, sawiah nafsu dan nafsu mutma 'inah), dan empat organ-organ deria (telinga, mata, mulut dan hidung). Petikan lain menambah lampu jelas dan gelap yang tidak berwarna dan pelbagai warna biru untuk pelbagai lampu berwarna, tanpa percubaan lagi sesuai untuk mereka ke dalam skim pengelasan.

Melayu dan Jawa yang agak sama teks disunting oleh Johns (1957, 1965) juga bercakap Nur Muhammad di peringkat Wâhidiyya, tetapi tidak menyebut lampu berwarna, dan mereka tidak merujuk kepada mana-mana klasifikasi lain empat kali ganda. Ini spekulasi kosmologi dan cosmogonic adalah sangat mengingatkan kepada Sang Hyang Kamahâyânikan Jawa Lama, dengan perbezaan bahawa klasifikasi kebanyakannya adalah lima kali ganda (Kats 1910:106-16). Jika mereka benar-benar mempunyai asal-usul pra-Islam, mereka mesti melalui peringkat yang lebih awal pengislaman, bagaimanapun, untuk terma-terma dan imej bersekutu yang digunakan adalah sebahagian daripada tradisi mistik Islam.

Istilah maklumat Sundan saya yang digunakan untuk pengalaman berwawasan dan lanjutan daripada itu, juga untuk teknik itu sendiri adalah tajallî. Ini adalah satu istilah yang terkenal Sufi teknikal, biasanya diterjemahkan sebagai 'theophany' atau 'diri manifestasi Tuhan.' Ia kerap berlaku dalam al-Jîlî, al-Insan al-Kamil, sumber utama inspirasi untuk Haqmaliyah.. Al-Jîlî membincangkan diri-wahyu Tuhan dalam perbuatan-Nya (tajallî al-af `al), nama-Nya (tajallî al-Asma '), sifat-Nya (tajallî al-Sifat) dan esen-Nya (tajallî al-dhât). Dilihat dari sudut pandangan manusia, tajallî 'adalah cahaya di mana hati mistik mempunyai visi Allah (Nicholson 1921:135). Istilah yang sama juga digunakan oleh pengarang Kubrawiyya serta oleh abad ke-18 yang Kubrawiyya-dipengaruhi India sufi dan ulama Shah Wali Allah dalam tulisan-tulisan mereka, ia muncul untuk merujuk antara lain kepada pengalaman berwawasan berkata (lihat Landolt 1986, indeks tajallî petikan Baljon 1986:31-2, 127-8).
Bagi mazhab ini Sundan, tajallî dimensi esoterik semua ibadat Islam. Untuk meringkaskan Lajang Moeslimin-Moeslimat, perbuatan masing-masing mempunyai selain makna luaran (Shari `a) tiga orang yang lebih mendalam makna, haqîqa, tarîqa dan ma` rifa, yang terakhir adalah yang paling esoterik. Shari yang `solat (sembahyang) terdiri daripada pergerakan fizikal berdiri, membongkok ke hadapan, sujud diri dan duduk; haqîqa terdiri daripada surat ALLH, itu adalah nama Allah; tarîqa yang mengerjakan 'sebenar', secara mutlak tajallî; dan ma `rifa pertemuan secara langsung dengan Muhammad Nur, iaitu empat lampu berwarna

Teks ini Sunda, sebagaimana yang telah mendapat perhatian, tidak menyebut lampu hijau, yang pengarang Kubrawiyya menyifatkan keunggulan. Maklumat saya, bagaimanapun, secara spontan menyebut ini hijau bercahaya dan mengaitkan nilai yang paling positif untuk lampu hijau, hitam dan tidak berwarna - yang adalah selaras dengan sumber Kubrawiyya. Doktrin-doktrin dan amalan mazhab ini Sundan, untuk pengetahuan saya, tidak dijumpai digabungkan di tempat lain. Ia mungkin sudah tentu telah menjadi kes yang pengasas atau pengasas mazhab ini hanya digabungkan pra-Islam teknik menghasilkan visi bercahaya, konsep Jawa klasifikasi dan al-Jîlî teori emanasi Islam. Saya namun meneroka hipotesis pengaruh Kubrawiyya yang yang, kerana perintah yang telah diperbadankan campuran yang sama, mudah dicantumkan sisa-sisa tradisi Tantrik pra-Islam dan dengan itu memudahkan integrasi mereka ke dalam mistisisme esoterik Islam.

Mungkin kesan-kurangnya ragu kenalan Kubrawiyya awal adalah nama watak mitos dalam sejarah Jawa Islam yang suci yang hampir menambah kehadiran: shaikh Jamadilawal Kubra, di mana semua orang-orang kudus Jawa nampaknya berkaitan entah bagaimana. Ternyata bahawa nama ini, yang hampir pasti adalah satu korupsi Najmuddîn al-Kubra, telah dilampirkan dirinya kepada personaliti pelbagai legenda dan mitos, yang mempunyai persamaan bahawa mereka adalah moyang atau preceptors pengasas Islam di Jawa - pengakuan serong, mungkin, prestij Kubrawiyya dalam tempoh pengislaman.


Syeikh Jamadilawal Kubra

Dalam tradisi dari barat Jawa, Syeikh Jamadilawal Kubra angka sebagai moyang sebanyak Sunan Gunung Jati. Sejarah Banten dan Cirebon memberikan, dalam bentuk-bentuk yang berlainan sedikit, genealogi singkatan berikut:

Nabi Muhammad

Ali dan Fatimah

Imam Husain

Imam Zainal Abidin

Imam Ja'far Sadiq

SEH Zainal Kubra (atau: Zainal Kabir)

SEH Jamadilawal Kubra

SEH Jamadilawal Kabir

Sultan Bani Israil

Sultan Hut dan Permaisuri Fatimah

Muhammad Nuruddin (kemudian Sunan Gunung Jati)

Salasilah ini terdiri daripada beberapa bahagian berbeza. Bahagian nama pertama keturunan langsung lineal Nabi ke Shi keenam `i Imam, Ja'far al-Sadiq (yang bapanya, Imam 5, Muhammad al-Baqir, yang tidak disebut dalam versi mana-mana saya telah melihat). Silsila pesanan beberapa Sufi (walaupun tidak daripada Kubrawiyya) bermula dengan nama-nama ini, seperti salasilah keturunan semua Sayyid dari Hadramaut; ketara, Ja `jauh juga terakhir Imam yang disenaraikan dalam kes-kes. Bahagian terakhir genealogi yang menamakan dua pemerintah mitos kawasan tengah yang sama mitos Islam (kadang-kadang dinamakan Mesir); nama mereka muncul untuk meletakkan pautan yang jelas dengan tradisi pra-Muhammadan nubuatan. Hud adalah nama terawal lima nabi 'Arab' yang disebut di dalam Al-Quran, tetapi nama itu juga berlaku di dalam Al-Quran sebagai kata nama kolektif yang merujuk kepada orang-orang Yahudi Bani Israel, Bani Israel, 'yang sama adalah satu istilah al-Quran untuk orang-orang Yahudi, yang kadang-kadang termasuk monoteis lain juga (Wensinck / Pellat 1967; Goitein 1960). Oleh itu, kedua-dua nama juga bermakna 'pemerintah orang-orang Yahudi.'

Paling misteri tiga linguistik sesat, nama Arab seakan-akan di tengah-tengah. Saya percaya bahawa Jamadilawal Kubra merupakan satu-satunya penting dan dua yang lain terbentuk oleh analogi, kerana ini adalah nama yang aneh. Perkataan Arab Kubra (yang ditulis dengan KBRY aksara) adalah adjektif dalam mod feminin, superlatif Kabir (KBYR), 'hebat.' Bentuk maskulin yang sama akan menjadi akbar (Akbr). Ia adalah sangat janggal untuk mempunyai al-Kubra, 'Terbesar' sebagai sebahagian daripada nama seorang lelaki. Najmuddîn al-Kubra adalah personaliti terkenal dalam sejarah Islam sedemikian rupa, dia sering hanya disebut sebagai Kubra. Dalam kesnya, ini adalah satu bentuk eliptik ungkapan al-Quran al-tâmma al-Kubra, 'bencana utama, nama samaran yang merujuk kepada kemahiran beliau sebagai pendebat (Algar 1980:300). Ia adalah mudah untuk melihat bagaimana pada Jawa lidah Najmuddîn al-Kubra menjadi Najumadinil Kubra dan oleh itu, melalui penyembunyian bunyi dlm perbualan yang pertama dan penguncupan suku kata yang keempat dan kelima, yang bertukar menjadi Jamadilawal Kubra, mungkin sebahagiannya oleh analogi dengan nama-nama bulan Islam Jumada 'l-Ula dan Jumâdâ'l-Ukhrâ.

Kabir nama Jamadilawal mungkin hanya satu bentuk hypercorrect Jamadilawal Kubra, seperti nama-nama Jamadilawal Akbar dan Makbur Jamadilawal, yang kita dapati dalam teks-teks lain Jawa. Satu jarang menemui kedua-dua nama bersama, sesetengah teks mempunyai salah seorang daripada mereka di mana teks-teks lain mempunyai lain. Nama Zainal Kubra, akhirnya, adalah satu lagi anomali sejak selepas satu Zainal akan mengharapkan substantif, bukan kata adjektif yang. Nama muncul untuk menjadi produk pilihatur mudah unsur-unsur nama-nama lain dalam salasilah. Pelik walaupun Kubra nama Zainal mungkin, ia berlaku dalam teks dari pelbagai bahagian Jawa sebagai penghubung antara Jamadilawal Kubra dan keluarga Nabi. Persatuan berprestij ini mungkin mengapa Amangkurat II diterima pakai tepat nama ini di kalangan orang-orang dia menghiasi dirinya dengan apabila kesertaan kepada takhta Mataram: Ratu Susuhunan Amangkurat Senapati Ingalaga Ngabdulrahman Muhammad Zainal Kubra (Ricklefs 1993:273 n2).

Ini orang-orang yang pelbagai rekaan, Jamadilawal Kubra merupakan satu-satunya tentang siapa kita dapati legenda maju dalam kesusasteraan Jawa, dan dengan mana tempat-tempat ziarah yang berkaitan. Cirebon Terjemahan membuat dia bukan sahaja moyang Sunan Gunung Jati, tetapi juga wali yang lain Sunan Bonang dan Sunan section, dan walaupun yang paling Jawa wali, Sunan Kalijaga.  Dalam genealogi terakhir nama , Terjemahan menyebut berikutan 'Jumadilmakbur' nama lain yang samar-samar menandakan sambungan Kubrawiyya, Shaikh Aswa 'al-Safaranîn (atau, dalam manuskrip lain, Sagharnané, atau Safaranâ'î), yang hampir-hampir tidak dapat menjadi apa-apa melainkan rasuah al- isfarâ'inî. Bandar timur Iran Isfarâ'in adalah pusat utama daripada Kubrawiyya, dan beberapa shaikhs berpengaruh perintah itu menanggung ini nisba (nama 'Aswa, bagaimanapun, tidak menyerupai bahawa Isfarâ'inî apa-apa yang diketahui).

Kronika Jawa Gresik yang diringkaskan oleh Wiselius membuat Jumadilkubra datuk satu lagi wali, Sunan Giri. Dalam dinamika kejadian ini, Jamadilawal Kubra adalah saudara darah Section Sunan dan tinggal di Gresik; anaknya, Maulana Ishaq, dihantar kepada Blambangan oleh Sunan section untuk islamicise. Ishaq berkahwin dengan anak perempuan pemerintah Blambangan tetapi gagal untuk menukarkan bapa mertua beliau kepada Islam dan dalam kekecewaan bergerak ke Melaka, meninggalkan isterinya yang sedang mengandung. Puteri meninggal dunia ketika melahirkan anak dan kanak-kanak itu dibuang ke dalam laut, dari mana ianya ajaib diselamatkan oleh kelasi dari Gresik. Budak itu diberikan pendidikan Islam rapi dan akhirnya menjadi Giri Sunan pertama (Wiselius 1876:467-8). Terjemahan Tanah Jawi mempunyai legenda yang hampir serupa, tetapi bapa Sunan Giri dinamakan Wali Lanang bukan Maulana Ishaq, dan Jamadilawal Kubra tidak di semua disebut dalam hubungan ini (Meinsma 1941:20-1 petikan Fox 1991:25 -. 8 untuk pelbagai versi lain keturunan Sunan Giri). Walau bagaimanapun, genealogi lewat abad ke-17 Shattariyya shaikh Abdul Muhyi Pamijahan di selatan Chanthaburi, yang mendakwa keturunan dari Sunan Giri, tidak menyenaraikan kedua-dua Maulana Ishaq dan Jamadilawal Kubra (Kosasi 1938:137).

Satu legenda Jawa popular dari rantau Tengger (!), Cariosé Telaga RÁNU, menyebut Maulana Ishaq dan Jamadilawal Kubra sebagai saudara bertapa Ki Seh Dadaputih di Gunung Kinabalu dan Ki Seh Nyampo di Sukudomas. Maulana Ishaq pergi ke Balambangan dan bapa-bapa Raden Paku (Sunan Giri); Jamadilawal Kubra membuktikan dirinya sebagai seorang guru di Mantingan

A recension varian Terjemahan Tanah Jawi, Terjemahan Pajajaran, yang disebut oleh Djajadiningrat (1913:262), menambah tema sumbang mahram kepada legenda Kubra Jamadilawal. Dalam versi ini juga, beliau adalah sepupu atau anak saudara Sunan section dan kehidupan sebagai seorang pertapa di hutan berhampiran Gresik. Isterinya meninggal dunia ketika melahirkan anak, anak perempuan yang dilahirkan tumbuh menjadi seorang gadis jelita, dan satu hari Jamadilawal Kubra melakukan persetubuhan seks dengan dia. Apabila dia melahirkan seorang anak lelaki, dia menjadi begitu malu bahawa beliau melemparkan dirinya ke dalam sungai dan drowns. Beliau dikebumikan di Gresik dan kuburnya menjadi tempat ziarah.

Dalam bentuk yang sedikit berbeza ini legenda sumbang mahram juga berlaku di Banten Sajarah: Jamadilawal Kubra, yang tidak dikaitkan dengan mana-mana tempat tertentu di sini, adalah seorang anak lelaki Ja'far Sadiq. Isterinya meninggal dunia, meninggalkan beliau dengan seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan yang cantik. Dia membuat anak perempuan yang hamil, dan apabila seorang putera telah dilahirkan kanak-kanak itu ditinggalkan di dalam hutan. Itu telah dijumpai dan dibesarkan oleh seorang yang miskin; apabila membesar, budak itu dihantar untuk mempelajari dengan Seh Jamadilawal Kubra, yang memberikan dia nama Shamsu Tabris dan berhasrat untuk menjadikan dia anak dalam undang-undang beliau. Menerokai identiti sebenar Shamsu, shaikh meninggal dunia dengan rasa malu, dan Shamsu menyatakan pada tahun-tahun lama mengembara sebagai suatu tindakan rasa sesal (1913:26 Djajadiningrat, rujuk 261-5, di mana lagi versi yang lain akan dibincangkan). Terdapat banyak lagenda lain Jawa tentang Syamsu Tabris atau Tamrès (Drewes 1930); watak mitos ini mempunyai sedikit tetapi nama yang sama dengan Parsi muda darwis Syams-i Tabriz, yang telah diabadikan oleh penyair sufi besar Jalaluddin Rumi. (Dalam sesetengah Turki dan kaum legenda Kurdish, bagaimanapun, Shams-i Tabriz lahir dari seorang dara, anak perempuan, Rumi yang mungkin membayangkan tema sumbang mahram). Di Cirebon Terjemahan, kita dapati tema awal yang bergabung: Syamsu berlaku sekali lagi sebagai seorang anak Jamadilawal Kubra (tetapi tanpa sebarang cadangan sumbang mahram), dia berkahwin dengan seorang puteri Champa dan beranak dua anak lelaki, salah seorang daripada mereka menjadi Sunan section

Raffles telah dipelihara lain legenda dari Gresik di mana Jamadilawal Kubra merupakan nenek moyang tetapi pendidik wali yang pertama. Raden Rahmat, Sunan section, yang lahir dari kesatuan seorang ulama dari Arab dan seorang puteri Campa, pertama tiba di Palembang dan dari situ bergerak ke Majapahit. Beliau tanah di Gresik, 'di mana beliau melawat Sheik Molana Jomadil Kobra, penganut yang telah memantapkan dirinya Gunung Jali, dan yang menyatakan kepadanya bahawa ketibaan pada tempoh yang tertentu yang telah diramalkan oleh nabi bahawa kejatuhan paganisme tangan, dan bahawa beliau telah dipilih untuk mengajar doktrin Mahomet di pelabuhan timur Jawa '(Raffles 1817:117).

Peranan yang sama disebabkan oleh Seh Jamadilawal Kubra di dalam lagenda masih memberitahu di kampung-kampung di lereng Gunung Merapi, utara Yogyakarta. Beliau dipercayai untuk menjadi tertua orang-orang kudus Jawa Islam, yang berasal dari Majapahit dan hidup sebagai seorang pertapa di dalam hutan gunung sini. Tanpa mengambil kira banyak untuk kronologi, dia juga dipercayai telah menjadi penasihat spiritual Sultan Agung, pemerintah Mataram (1613-1646). Sekali setiap tempoh 35 hari, di malam Jumaat Portland, semangat sultan akan melawat shaikh menghantui gunung (Triyoga 1991:36-7). Makam atau kubur yang shaikh  menunjukkan di atas puncak menengah di kampung of Turgo, Kawastu Gunung. Ia menarik meleleh pelawat yang stabil, ramai daripada mereka menghabiskan satu malam yang lebih di sini dalam mengejar kuasa rohani dan sensitiviti (Prihatin).

Turgo bukan satu-satunya tempat yang boleh berbangga makam Seh Jamadilawal Kubra. Kubur di Gresik yang disebut dalam Pajajaran Terjemahan tidak lagi diketahui, tetapi kini satu kubur Islam di Tralaya, berhampiran modal Majapahit, menunjukkan sebagai satu dan hanya kubur Jamadilawal Kubra. Ini adalah yang paling banyak pengetahuan dan paling kerap dilawati makam beliau. Ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi orang-orang yang menunaikan haji ke Sembilan Saints Jawa (wali Sanga) untuk memberi penghormatan kepada nenek moyang mereka di Tralaya 1. Sebelum pilihanraya 1992 yang pusara beliau telah dikunjungi oleh tiga Menteri-menteri kabinet yang berpangkat tinggi (semua mereka diberi ganjaran apabila kerajaan baru ditubuhkan). Apabila ditunggang konflik Partai Demokrasi Indonesia telah mengadakan Kongres Luar Biasa di Surabaya pada bulan Disember 1993, delegasi dari Solo berhenti di Tralaya untuk memberi penghormatan kepada wali sebelum meneruskan perjalanan ke Surabaya.

Wali selain dari mempunyai hubungan dengan kawasan Semarang. Satu versi Terjemahan Tanah Jawi dia melakukan tapa di bukit selatan Bergota Semarang sekarang.  Sebuah kubur yang terletak di antara ikan-kolam pantai di tempat yang dipanggil Terbaya, tidak jauh dari Semarang, tempatan dikenali sebagai makam SEH Jamadilawal Kubra (Budiman 1978:92). Di tempat lain di kawasan Semarang, di Sampangan, terdapat kehancuran (petilasan) dinamakan sempena nama beliau (ibid. :93-4).

Oleh itu, kita mencari Kubra Jamadilawal dikaitkan dengan empat kawasan yang berbeza Jawa (Banten-Cirebon, Gresik-Majapahit, Semarang-Mantingan dan Yogyakarta) dan dengan beberapa kompleks yang berbeza legenda. Ia hampir seperti jika Jawa umat Islam masa dan tempat yang berbeza bermula dengan nama, dan kemudian diminta untuk watak-watak yang sesuai untuk memasangnya, dan dengan itu akan datang dengan beberapa penyelesaian yang saling tidak konsisten. Pelbagai legenda dan penyebaran geografi menunjukkan bahawa pola asas Jamadilawal Kubra mesti telah menikmati prestij besar di Indonesia awal Islam, ketiadaan mana-mana dikesan ciri Najmuddin al-Kubra, di sisi lain, mencadangkan bahawa pengaruh beliau mesti kekal cetek .


Shaikh Jamaluddin al-Akbar, Arab moyang kepada wali dan Kiai Jawa


Selain tradisi Terjemahan, wujud satu lagi tradisi legenda mengenai Islam ke Jawa. Ia muncul dan terus hidup dalam bulatan sayyid Hadrami, keturunan nabi, yang telah mempunyai pengaruh yang besar terhadap Islam Indonesia. Kiai Jawa pada masa ini lebih cenderung untuk mematuhi versi sayyid berbanding yang Terjemahan - antara yang, seperti yang kita akan lihat, terdapat banyak penjajaran. Hanya pada abad ke-19 bahawa orang Arab dari Hadramaut mula datang ke Indonesia dalam jumlah yang besar, tetapi peniaga-peniaga sendiri dan cendekiawan dari bahagian-bahagian itu telah menetap di pulau-pulau untuk beberapa abad, berkahwin dengan wanita tempatan. Menurut tradisi Sayyid dari Hadramaut (yang perlu sudah tentu tidak semestinya sangat kuno), orang-orang kudus yang islamicised Java dan bahagian-bahagian lain di Asia Tenggara keturunan kesatuan itu. Moyang bersama mereka yang didakwa telah dinamakan Jamaluddin Husain al-Akbar (lihat misalnya 'pohon keluarga mereka di dalam al-Baqir 1986:45).
Yang tertua versi tradisi ini sejarah bertulis yang telah saya lihat adalah melalui pena dan tulisan Sayyid `Alwi ibn Tahir ibn` Abdallah al-Haddar al-Haddad, yang sehingga kematiannya pada tahun 1962 adalah Mufti Johor. Ia mesti lebih dewasa, bagaimanapun, bagi sesetengah yang Kiai Aku tahu pun sudah mendengar dari datuk mereka bahawa mereka berasal daripada Jamaluddin tertentu al-Husaini  Nampaknya terdapat beberapa kekeliruan, walaupun; orang nama ini terletak dikebumikan di Madinah, dan pada andaian bahawa ini adalah moyang mereka, Jawa Kiai melawat kuburnya selepas itu Nabi. Patronymics beliau, bagaimanapun, tidak sesuai dengan salasilah yang dikatakan Jamaluddin al-Akbar.

Yang kedua, seperti semua sayyid Hadrami, turun dari Shi keenam `i Imam, Ja'far al-Sadiq, melalui cucu cicit, Ahmad al-Muhajir, keturunan pertama Nabi untuk menetap di Hadramaut. Genealogi yang kekal selama enam generasi yang sama dengan beberapa keluarga terkemuka Hadrami sayyid (contohnya Mahayudin 1984:40, 47, 50, 54-5; al-Baqir 1986:17, 42). Jamaluddin moyang lepas telah bersama-sama dengan Sayyid 'Mirbât Sahib;' Muhammad cucunya `Abd al-Malik dikatakan telah menetap di Nasrâbâd di India, di mana keturunannya menjadi dikenali sebagai keluarga Adhamat Khan dan dijalankan gelaran yang mulia, cucu Ahmad yang dikenali sebagai 'Shah' (al-Haddad 1403:6-7; al-Baqir 1986:42). Jamaluddin Shah Ahmad, anak dan saudara-saudaranya dikatakan untuk telah mengerumuni di atas Tenggara Asia, Jamaluddin sendiri tetapan kaki 1 di Kemboja dan Acheh, kemudian belayar ke Semarang dan menghabiskan bertahun-tahun di Jawa, dan akhirnya terus ke 'pulau orang Bugis,' di mana dia mati (al-Haddad 1403:8-11). [42] Anaknya, Ibrahim Zain al-Akbar, berkahwin dengan puteri Kemboja dan mendapat dua orang anak lelaki, Maulana Ishaq dan Rahmatullâh alias Sunan section. Melalui satu lagi anak, `Ali Nur al-` Alam, Jamaluddin juga menjadi besar-datuk Sunan Gunung Jati, dan melalui seorang anak ketiga, Zain al-`Alim, datuk satu lagi Wali, Maulana Malik Ibrahim.

Ini Jamaluddin al-Akbar mempunyai sangat banyak persamaan dengan Kubra Jamadilawal Terjemahan itu. Al-Baqir juga telah menyedari ini, dia komen bahawa buku-buku dalam bahasa Jawa yang sering salah tulis nama Jamaluddin sebagai Jamadilawal Kubra (1986:43 n). Saya cenderung untuk mempercayai ia adalah sebaliknya; cerita Jamaluddin seolah-olah kepada saya produk satu usaha awal abad ke-20 untuk 'membetulkan' legenda Jawa. Kubra telah digantikan oleh lebih 'betul' Akbar, Jumâdî dengan nama Arab yang paling menyerupai, Jamaluddin. Genealogi yang lebih boleh dipercayai telah dibina, sayyid Hadrami mudah juga keturunan Ja'far al-Sadiq, sama seperti Kubra Jamadilawal Terjemahan itu. Legenda-legenda yang berbeza dan sering saling tidak serasi melibatkan Jamadilawal Kubra telah digabungkan ke dalam keseluruhan yang lebih atau kurang koheren. Unsur-unsur bertentangan dengan Islam seperti tema sumbang mahram telah ditindas, seperti nama Parsi, Shams-i Tabriz.

Hipotesis saya bahawa versi ini 'sayyid' adalah 1 fabrikasi relatif baru-baru ini menerima sedikit sokongan daripada pemerhatian polis pengadilan, bahawa yang sayyid di Hadramaut sendiri mudah mengkritik mereka [yang keturunan campuran daripada sayyid di Jawa] dan bapa Arab mereka untuk tidak mengekalkan daftar keluarga '(1957 :25-6). Ia hanya dengan penubuhan pada tahun 1928 al-Râbita al-`Alawiyya, sebuah persatuan keluarga sayyid, bahawa usaha sistematik telah dibuat untuk mendaftarkan salasilah keluarga. Orang yang Jamaluddin al-Akbar dan genealogi beliau adalah yang paling mungkin produk ini cuba untuk membina semula sejarah yang sayyid di Indonesia. Terdapat tiada bantahan, bukan sahaja berada di sana ada dokumen untuk menyangkal genealogi, kedua-dua kumpulan yang berkenaan kedua-dua berdiri untuk mendapat manfaat daripada semakan ini sejarah. Disebabkan genealogi ini 'diperbetulkan', keluarga terkemuka Jawa Kiai, yang mendakwa keturunan dari orang-orang kudus Jawa, boleh seterusnya 'membuktikan' diri mereka sebagai sepupu jauh sayyid Hadrami sombong, dan yang kedua pada masa yang sama sembuh keseluruhan proses pengislaman Jawa.

Kesimpulan

Saya menetapkan untuk menulis artikel ini kerana saya menjadi terpesona dengan nama Pusat Asia dan Parsi saya datang di dalam teks Jawa awal Islam dari Banten dan Cirebon. Kubrawiyya, yang banyak nama-nama ini dikaitkan, adalah suatu perintah penting Sufi yang saya ada, bagaimanapun, tidak pernah dilihat disebut dalam konteks Indonesia. Saya mula mencari sama ada amalan khusus Kubrawiyya mungkin hidup di bawah nama lain, mengingat tarekat tempatan yang amalan meditasi mengingatkan visi warna yang Kubrawiyya dikenali. Satu digunakan secara meluas wird (Litani) muncul untuk menjadi sebahagian daripada koleksi yang paling terkenal Kubrawiyya Rungutan itu. Dalam kes tidak mempunyai pengaruh langsung boleh terbukti, tetapi sekurang-kurangnya satu persamaan yang nyata di antara tertentu Jawa Islam dan amalan Kubrawiyya Pusat Asia telah ditubuhkan.

Mengimbas kembali, saya sedar bahawa transformasi Najmuddîn al-Kubra ke dalam Jamadilawal Kubra dan seterusnya ke Jamaluddin al-Akbar, yang pertama kali saya perhatikan hanya sebagai rasa ingin tahu, boleh dibaca sebagai perumpamaan bagi sejarah Indonesia Islam. Asia Tengah berbahasa Parsi-mistik, pewaris tradisi kerohanian Iran dan mungkin dipengaruhi oleh Tantrik amalan, yang memberi namanya kepada ajaran sufi yang dikenali dan merayu kepada orang Jawa, menjadi 1 archetypal Jawa saint, nenek moyang tokoh dan hutan umang, wali pihak wali. Salah seorang daripada kaum 'Saints Sembilan' pantai yang paling penting datang menyerupai adalah yang paling Jawa mereka semua, Sunan Kalijaga.  Seperti itu Kalijaga juga, makam beliau boleh didapati di bahagian-bahagian pelbagai Jawa.

Yang Arabisation namanya ke dalam Jamaluddin al-Akbar menunjukkan perhatian yang semakin meningkat kepada bentuk yang betul (saya tergoda untuk menulis bentuk lebih bahan ') dan sepadan kursus untuk Arabisation beransur-ansur Islam Jawa secara umum. Semakin pentingnya sayyid Hadrami dalam kehidupan agama Indonesia (bilangan mereka meningkat secara mendadak pada abad ke-19) adalah satu faktor penting dalam proses ini. Biasanya unsur-unsur Jawa, tetapi juga mereka yang berasal dari India atau Iran (dicontohkan, saya suka untuk mempercayai, dalam rajah Syams-i Tabriz) secara beransur-ansur disingkirkan. Kiai Jawa tidak lagi mendapatkan moyang mereka di ibu negara bekas Majapahit atau atas gunung ajaib Yogyakarta tetapi di bandar Nabi, Madinah.

Tiada ulasan: