Apabila
Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiupkan kepadanya daripada Roh-Ku ……( Ayat 72 : Surah Saad )
Roh diumpamakan
sebagai tubuh. Keupayaan yang menghidupkan roh dipanggil nyawa. Apabila ia
hidup ia mempunyai keupayaan untuk melahirkan berbagai-bagai bakat. Keupayaan
yang melahirkan kehendak dinamakan nafsu. Keupayaan untuk melahirkan
pengetahuan dinamakan akal. Roh yang satu boleh dilihat melalui empat aspek.
Aspek roh yang melahirkan bakat-bakat seperti mendengar, melihat dan lain-lain
dinamakan roh juga. Aspek roh yang melahirkan kehendak dinamakan nafsu. Aspek
roh yang melahirkan pengetahuan dinamakan akal. Aspek roh yang melahirkan
kehidupan dinamakan nyawa.
Tuhan mengajar
manusia mengenali-Nya melalui sifat atau nilai yang ada dengan manusia sendiri
walaupun sifat manusia bukan sifat Tuhan. Dalam persoalan roh, aspek roh yang
menghasilkan bakat-bakat dikaitkan dengan sifat Kudrat. Nafsu pula dikaitkan
dengan sifat Iradat. Akal dikaitkan dengan sifat Ilmu. Nyawa dikaitkan dengan
sifat Hayat.
Kudrat Allah
s.w.t yang memberikan keupayaan kepada roh. Roh berperanan membekalkan
bakat-bakat, keupayaan serta tenaga. Kebolehan mendengar, melihat,
berkata-kata, bergerak dan lain-lain adalah merupakan pekerjaan roh. Roh mempastikan
setiap bakat itu pergi kepada alat atau pancaindera yang sesuai dengannya. Roh
menghantarkan bakat melihat kepada mata, mendengar kepada telinga, berkata-kata
kepada lidah dan bakat-bakat lain dihantar kepada pancaindera yang sesuai untuk
masing-masingnya. Roh dikaitkan dengan urusan Allah s.w.t. Sebab itu pekerjaan
roh adalah tepat dan sempurna. Roh tidak membuat silap, seperti meletakkan
bakat melihat kepada kaki atau bakat mendengar kepada lutut. Dalam syariat roh
diistilahkan sebagai malaikat. Malaikat yang menjaga matahari, bulan, bintang
dan planet-planet lainnya akan mengheret masing-masing itu pada falak yang
telah ditentukan oleh Tuhan dan maklumatnya telah dibekalkan kepada malaikat
atau roh masing-masing.
Malaikat
menjalankan perintah Tuhan dengan tepat, tanpa kegoncangan yang datang daripada
nafsu dan akal. Roh atau malaikat secara semulajadinya mempunyai sifat hanya
mentaati perintah Allah s.w.t tanpa berfikir atau memilih. Malaikat angin yang
diperintahkan Allah s.w.t supaya membinasakan sesebuah negeri akan berbuat
demikian tanpa kasihan belas walaupun anak dipisahkan daripada ibu bapa, isteri
dipisahkan daripada suami dan banyak nyawa terkorban serta harta benda yang
rosak. Malaikat atau roh yang menghantar bakat melihat kepada mata akan terus
berbuat demikian walaupun mata itu digunakan untuk melihat sesuatu yang
dimurkai Allah s.w.t, melainkan jika Allah s.w.t memerintahkannya
memberhentikan penghantaran bakat tersebut. Jadi, roh pada aspek bakat-bakat
adalah serupa dengan malaikat yang menjalankan tugas tanpa rangsangan nafsu dan
pertimbangan akal.
Pada roh yang
ditentukan untuk manusia ada aspek yang dipanggil nafsu. Nafsu menjadi faktor
yang membezakan manusia dengan malaikat. Nafsu melahirkan kemahuan, perasaan,
timbang rasa dan seumpamanya. Nilai-nilai yang ada pada nafsu mempengaruhi
haluan roh menggunakan bakat-bakatnya. Jika tidak ada pengaruh nafsu, roh akan
hanya menggunakan bakat-bakatnya untuk perkara-perkara kebaikan yang diredai
Allah s.w.t. Peranan nafsu menyebabkan bakat roh boleh digunakan untuk kebaikan
atau kejahatan berdasarkan nilai-nilai yang menguasai nafsu.
Tabiat nafsu
yang berbagai-bagai menyebabkan ia dikenali dengan berbagai-bagai nama,
berdasarkan kadar kebaikan atau kejahatan yang menjadi tabiat nafsu itu. Pada
tahap nafsu bertabiat paling buruk ia dikenali sebagai nafsu ammarah. Pada
tahap ia berkemampuan membezakan yang baik daripada yang buruk ia dinamakan
nafsu lawwamah. Pada peringkat nafsu lawwamah, mengenali dan mengakui keburukan
tidak menghilangkan sepenuhnya tabiat buruk itu daripada nafsu. Apabila tabiat
buruk itu sudah hilang sepenuhnya daripada nafsu ia dinamakan nafsu mulhamah.
Nafsu mulhamah, walaupun sudah tidak memiliki tabiat buruk tetapi ia masih
belum menetap dan boleh kembali dipengaruhi oleh tabiat buruk. Jika ia sudah
menetap, teguh dan tabiat buruk tidak sampai kepadanya lagi, ia dinamakan nafsu
muthmainnah. Nafsu yang berada dalam suasana muthmainnah merupakan nafsu yang
diredai Allah s.w.t dan dijamin syurga untuknya. Nafsu yang bertaraf ahli
syurga ini akan mengarahkan bakat-bakat roh kepada perkara-perkara kebaikan
sahaja.
Aspek roh yang
berkait rapat dengan keupayaan membuat pilihan, selain nafsu, adalah akal. Jika
nafsu menjadi pembeza di antara manusia dengan malaikat, akal pula menjadi
pembeza di antara manusia dengan haiwan. Akal memiliki keupayaan untuk
berfikir, mengingat, menimbang, berangan-angan dan seumpamanya. Bakat akal yang
demikian berpusat pada otak. Ia berguna bagi menguruskan perkara-perkara
lahiriah seperti bidang sains dan teknologi, sosial dan lain-lain bidang
kehidupan. Akal jenis ini mampu bergerak dalam sekop fitrah kemanusiaan tetapi
tidak berupaya melonjak kepada fitrah Muslim kerana ia lemah dalam perkara yang
berkaitan dengan ketuhanan. Akal yang berpusat pada otak disempadani oleh logik
sedangkan Tuhan tidak ada sempadan.
Bakat-bakat
roh, nafsu dan akal boleh dibahagikan kepada dua kategori. Kategori pertama
adalah kemanusiaan dan yang keduanya kehambaan kepada Tuhan. Bakat-bakat roh,
nafsu dan akal yang berfungsi memenuhi keperluan hidup manusia secara lahiriah
dinamakan kemanusiaan. Bakat yang digunakan untuk beribadat kepada Allah s.w.t
dan berbuat bakti kepada makhluk Allah s.w.t kerana-Nya dinamakan kehambaan
(ubudiah). Akal yang berpusat pada otak adalah akal kemanusiaan. Ia tidak mampu
menghayati kebesaran, keagungan dan kebijaksanaan Allah s.w.t. Akal yang
berguna bagi pengajian tentang ketuhanan adalah akal yang berhubung dengan hati
nurani, yang bersuluhkan cahaya petunjuk Tuhan.
Dan
demikianlah Kami wahyukan kepada engkau satu roh dari urusan Kami. Padahal
(jika tidak demikian) tidaklah engkau tahu apa itu kitab dan apa itu iman. Kami
jadikan ia nur yang Kami beri petunjuk kepada barangsiapa yang Kami kehendaki
daripada hamba-hamba Kami. ( Ayat 52
& 53 : Surah asy-Syura )
Aspek
bakat-bakat roh, nafsu dan akal yang ada perkaitan dengan roh urusan Tuhan
itulah yang mampu menyatakan kehambaan kepada Tuhan. Nur atau cahaya roh urusan
Tuhan menjadikan alam ghaib terang benderang sehingga bakat-bakat roh boleh
melakukan ibadat kepada Allah s.w.t, nafsu boleh mengasihi Allah s.w.t dan akal
pula dapat merenungi bidang ghaib sehingga mendapat pengetahuan tentang Tuhan.
Roh dengan
bakat-bakatnya, nafsunya dan akalnya tidak boleh berfungsi jika tidak ada
penghidupan atau nyawa. Allah Yang Maha Hidup mengurniakan penghidupan kepada
roh urusan-Nya dan roh urusan Tuhan menggerakkan Roh Insan untuk hidup.
Penghidupan atau nyawa roh itu, yang juga diistilah sebagai roh, bukanlah Hayat
Allah s.w.t. Allah s.w.t memiliki Hayat yang Mutlak sebab itu Dia berkuasa
menciptakan penghidupan atau nyawa yang tidak Mutlak untuk makhluk-Nya. Nyawa
Insan (roh) hanyalah makhluk ciptaan Allah s.w.t bukan sifat Hayat Allah s.w.t.
Walaupun begitu kejadian roh (nyawa) ini mengatasi segala kejadian yang lain
kerana apa juga bentuk kewujudan hanya boleh berfungsi setelah digerakkan oleh
nyawa. Nyawa (roh) yang istimewa ini adalah nyawa bagi roh, bukan nyawa bagi
jasad. Ciptaan roh bernyawa (hidup) dikaitkan dengan tiupan Roh Allah s.w.t. Sebelum
ada roh, tidak ada bakat-bakat, tidak ada malaikat. Sebelum ada nyawa tidak ada
penghidupan. Dalam suasana tidak ada malaikat sebagai pemangkin atau penghijab
dan tidak ada penghidupan sebagai penggerak, Tuhan menciptakan roh yang
bernyawa. Roh itu menjadi bernyawa kerana tiupan Roh Allah s.w.t. Ciptaan roh
bernyawa ini merupakan ciptaan secara langsung tanpa perantaraan malaikat. Pada
ciptaan yang paling istimewa ini perantaraan hanyalah hijab ketuhanan atau
sifat Tuhan. Roh bernyawa yang berhijabkan sifat Tuhan inilah yang diistilahkan
sebagai tiupan Roh Allah s.w.t.
Roh yang
berhijabkan hijab ketuhanan itu merupakan ciptaan Tuhan yang paling murni,
paling istimewa dan paling mulia. Setelah roh yang paling murni itu diciptakan
ia berfungsi pula sebagai pemangkin atau penghijab kepada ciptaan-ciptaan Tuhan
yang lain. Jadi, roh yang paling murni itu adalah ciptaan kelas pertama dan
kejadian yang lain adalah ciptaan kelas kedua. Roh yang paling murni atau latif
itu lebih murni daripada cahaya malaikat. Malaikat tidak berupaya
menyaksikannya. Kedudukan roh yang paling latif itu satu tingkat lebih tinggi
daripada tingkat terakhir yang dipijak oleh Jibrail pada malam Israk dan
Mikraj. Walaupun Jibrail merupakan salah satu makhluk bangsa nur yang latif
tetapi kelatifan nur Jibrail lebih rendah daripada kelatifan roh yang paling
latif itu. Sebab itu Jibrail tidak dapat
memasuki medan nur roh yang paling latif itu. Roh yang paling latif itu adalah
roh Nabi Muhammad s.a.w atau biasanya di kalangan ahli tasauf dipanggil Roh
Muhammad. Kelatifan roh baginda s.a.w itulah yang menjadi hijab melindungi
baginda s.a.w melalui pergeseran alam ghaib, sehingga baginda s.a.w sampai
kepada Arasy iaitu medan nur roh yang paling latif itu. Nabi Muhammad s.a.w
kembali ke tempat asal roh baginda s.a.w, tempat yang tidak ada makhluk lain
kecuali nur yang latif itu.
Tuhan berkehendak mengadakan
kenyataan kepada roh yang paling latif itu dan untuk itu Dia ciptakan jasad
Adam a.s. Setelah jasad Adam a.s sempurna diciptakan, Tuhan ‘hubungkan’ roh
yang paling latif itu dengan jasad tersebut. Hubungan itu menyebabkan Adam a.s
menjadi hidup dengan mempunyai rohnya sendiri, yang ‘menumpang’ bakat kehidupan
kepada roh yang latif. Walaupun jasad Adam a.s dijadikan daripada tanah tetapi
rohnya berkait dengan roh yang paling latif, malah roh Adam a.s atau Roh Insan
adalah bakat roh yang paling latif itu. Tidak putus hubungan roh individu
dengan roh yang menjadi sumber kepada kewujudan roh-roh.
Roh yang paling latif, roh Nabi
Muhammad s.a.w, sumber kepada Roh-roh Insan, berkedudukan sebagai khalifah
Allah s.w.t, utusan-Nya atau urusan-Nya yang melaksanakan perintah Allah s.w.t.
Ia menyimpan segala maklumat mengenai segala yang Tuhan mahu ciptakan. Roh urusan Tuhan itulah yang bertugas
dengan tepat memastikan apa yang Tuhan kehendaki itu terlaksana dengan tepat.
Dan
tidak Kami utuskan engkau (Muhammad) melainkan sebagai rahmat bagi sekalian
alam. ( Ayat 107 : Surah al-Anbiyaa’ )
Bakat
kekhalifahan roh yang paling latif itu hanya menjadi kenyataan setelah Adam a.s
diciptakan. Adam a.s dan keturunan beliau a.s menjadi bekas menterjemahkan
bakat-bakat khalifah Allah s.w.t yang menjadi urusan Allah s.w.t. Roh Insan
yang diterangi oleh roh yang paling latif, yang hanya dihijabkan oleh hijab
ketuhanan, dibekalkan dengan kebolehan untuk mengalami suasana Hadrat Ilahi,
merasai kehadiran Tuhan serta mengenali Tuhan dalam aspek yang ada hubungan
dengan makhluk dan Tuhan dalam aspek yang melampaui segala bentuk perhubungan
dengan makhluk. Roh Insan yang diterangi oleh roh yang paling latif mengenali
Allah s.w.t secara tasybih dan tanzih. Hadrat Ilahi atau hakikat yang dialami
oleh Roh Insan diistilahkan sebagai Rahsia-rahsia Allah s.w.t. Rahsia-rahsia
Allah s.w.t yang dikurniakan kepada Roh Insan tidak diketahui oleh makhluk yang
lain. Oleh yang demikian makhluk yang lain mesti akur dengan kedudukan insan
sebagai khalifah Allah s.w.t. Oleh kerana Adam a.s yang menyatakan kekhalifahan
itu maka sekalian makhluk mesti akur dengan kedudukan Adam a.s sebagai ciptaan
Tuhan yang menanggung Rahsia Allah s.w.t yang paling mulia. Sekalian makhluk
mesti tunjukkan bukti penerimaan tersebut dengan cara sujud menghormati Adam
a.s.
Intipati kepada
roh adalah aspeknya yang melahirkan penghidupan, yang diistilahkan sebagai
nyawa, seumpama air yang mengalir kepada seluruh tubuh, menggerakkan semua
bakat-bakat. Atas dasar perkaitan roh dengan jasad, aspek nyawa itu dinamakan
Nyawa Insan. Ada juga yang menamakannya Insan Batin. Ada juga yang memanggilnya
Insan Rahsia Allah s.w.t, bagi menggambarkan hubungannya dengan Hadrat Ilahi
(Rahsia Allah s.w.t). Selain itu ada pula yang memanggilnya diri yang
sebenarnya. Oleh kerana kedudukan hubungannya dengan Hadrat Tuhan maka dialah
yang benar-benar bertaraf hamba Tuhan, yang tahu melakukan kehambaan kepada
Tuhan sebagaimana yang Tuhan kehendaki. Jika dia berhenti bekerja maka semua
bakat-bakat akan berhenti berfungsi. Jika dia menyembah Allah s.w.t maka semua
bakat-bakat menyembah Allah s.w.t.
Roh mempunyai
keupayaan untuk menghidupkan jasad dan menggerakkan bakat-bakat yang ada pada
jasad. Kesan daripada tindakan roh, jasad menjadi hidup dan keupayaan yang
menghidupkan jasad itu dinamakan nyawa bagi jasad. Nyawa yang menghidupkan
jasad ini biasanya dipanggil Roh Haiwani. Roh yang menggerakkan Roh Haiwani itu
dinamakan Roh Insani. Roh Haiwani menghidupkan jasad. Roh Insani pula
memperolehi kehidupan daripada Insan Sirullah (Insan Rahsia Allah s.w.t).
Apabila Roh Insani berhenti ‘membekalkan’ Roh Haiwani, jasad akan mengalami
kematian, tetapi Roh Insan tidak mati walaupun jasad sudah mati. Oleh sebab itu
kematian jasad tidak menyelamatkan manusia daripada soal-jawab di dalam alam
kubur. Alam kubur merupakan salah satu daripada pintu syurga atau pun pintu
neraka. Insan yang hidup di dalam kubur akan memandang kepada salah satu tempat
kesudahannya, sama ada syurga atau neraka. Wap bahagia atau celaka sudah dapat
dirasakan oleh ahli syurga sekalipun kiamat belum berlaku.
Roh Haiwani atau nyawa kepada jasad bekerja melalui pernafasan, iaitu udara yang keluar masuk melalui hidung dan mulut dan juga aktiviti turun naik di dalam jantung yang mengalirkan darah ke seluruh tubuh. Roh Haiwani dan aktiviti jasad berkait rapat. Jika pengaliran udara ke dalam jasad ditahan atau aktiviti jantung diberhentikan, Roh Haiwani tidak berupaya lagi menghidupkan jasad. Jadi, nyawa jasad dan jasad saling bergantungan, saling perlu memerlukan. Tubuh yang sihat dengan jangka hayat nyawa jasad ada kaitan.
Roh Haiwani atau nyawa kepada jasad bekerja melalui pernafasan, iaitu udara yang keluar masuk melalui hidung dan mulut dan juga aktiviti turun naik di dalam jantung yang mengalirkan darah ke seluruh tubuh. Roh Haiwani dan aktiviti jasad berkait rapat. Jika pengaliran udara ke dalam jasad ditahan atau aktiviti jantung diberhentikan, Roh Haiwani tidak berupaya lagi menghidupkan jasad. Jadi, nyawa jasad dan jasad saling bergantungan, saling perlu memerlukan. Tubuh yang sihat dengan jangka hayat nyawa jasad ada kaitan.
Kesatuan
bakat-bakat roh, nafsu, akal dan nyawa dinamakan rohani atau hati nurani yang
bertaraf hamba Tuhan yang sebenarnya. Dalam keadaan yang asli, tanpa pengaruh
alam jasad dan alam benda, rohani berkedudukan sebagai insan yang sempurna.
Rohani dikuasai oleh sifat Wahdaniah, iaitu rohani menyaksikan keesaan Allah
s.w.t, tidak menyengutukan-Nya dengan sesuatu apa pun. Kecenderungan rohani
hanya satu iaitu melakukan ubudiah atau kehambaan kepada Allah s.w.t.
Dan
(ingatlah) tatkala Tuhan engkau mengambil dari anak-cucu Adam dari
tulang-tulang punggung mereka, dan Dia jadikan mereka saksi atas diri mereka
sendiri: “Bukankah Aku Tuhan engkau?” Semua menjawab: “Memang, kami
menyaksikan”. Supaya jangan kamu berkata di hari kiamat: “Sesungguhnya kami
lalai dari ini”. Atau supaya tidak kamu katakan: “Yang musyrik itu hanyalah
bapa-bapa kami yang dahulu sedangkan kami ini hanyalah keturunan sesudah
mereka. Maka apakah Engkau akan membinasakan kami lantaran apa yang dikerjakan
oleh orang-orang yang berbuat salah?” Dan demikianlah Kami jelaskan ayat-ayat
itu supaya mereka kembali. ( Ayat 172 –
174 : Surah al-A’raaf )
Sebelum
bercantum dengan jasad semua keturunan Adam yang masih dalam keadaan rohani
yang suci murni, yang menyaksikan keesaan Tuhan, telah dihadapkan oleh Tuhan
dengan ikrar ubudiah (kehambaan). Sekalian mereka menyaksikan dan memperakui
ketuhanan Allah s.w.t. Rohani menyaksikan yang demikian kerana mereka
bermakrifat tentang keesaan Allah s.w.t dan ketuhanan-Nya. Rohani yang telah
bermakrifat tentang Allah s.w.t itulah diri manusia yang sebenarnya, sementara
jasad adalah alat baginya membuktikan kehambaannya kepada Tuhan. Oleh yang
demikian mereka tidak ada alasan kelak untuk mengatakan bahawa mereka tidak
diberi pengetahuan tentang Tuhan. Mereka juga tidak boleh memberi alasan
menurut hukum lahiriah yang berhubung dengan pertalian jasad dengan mengatakan
mereka menjadi musyrik kerana ibu bapa mereka musyrik. Sebelum ada kaitan
dengan jasad menurut nasab keturunan, manusia yang sebenar (rohani) sudah
mendapat keterangan yang jelas tentang Tuhan. Tuhan kurniakan jasad kepada manusia
rohani supaya mereka membuktikan kebenaran ikrar kehambaan yang mereka telah
buat dengan Tuhan.
Manusia rohani
berkewajipan mencari jalan kembali ketika mereka masih mengenderai jasad kerana
jasad itu nanti yang akan menjadi saksi ke atas mereka. Manusia rohani ‘masuk’
ke alam jasad untuk melakukan pekerjaan yang diamanahkan oleh Tuhan. Pekerjaan
itu adalah menjadi khalifah, mentadbir kehidupan berjasad menurut perintah dan
peraturan Tuhan. Apabila dikeluarkan daripada alam jasad habislah tempuh yang
dibenarkan untuk bekerja. Datanglah tempuh perkiraan dan pemberian ganjaran
atau hukuman.
Percantuman
rohani dengan jasad menyebabkan manusia mempunyai dua jenis diri. Jasad
dinamakan diri zahir dan rohani dinamakan Diri Batin. Diri zahir menjadi sarang
atau bekas kepada Diri Batin. Jasad yang pada mulanya berkedudukan sebagai
mayat bertukar menjadi hidup dan mempunyai nilai-nilai kehidupan setelah ia
bercantum dengan diri rohani. Diri rohani pula yang pada mulanya tidak dapat
mempamerkan bakat-bakat dan nilai-nilai yang ada padanya, telah boleh menjadi
nyata dan mempamerkan apa yang ada dengannya. Percantuman dengan Diri Batin
melahirkan pada diri zahir nyawanya, bakat-bakatnya, nafsunya dan akalnya. Alam
diri zahir adalah jasadnya dan alam kebendaan yang nyata. Diri zahir
berkehendakkan apa yang menggembirakan jasadnya daripada benda-benda dan
perkara-perkara yang nyata. Diri zahir juga menggunakan akalnya pada perkara
yang nyata. Nafsu dan akal diri zahir akan mengarahkan segala bakat dan
kekuatannya kepada benda dan perkara yang zahir. Tidak ada keinginannya untuk
melakukan ibadat kepada Allah s.w.t dan melakukan kebaktian kepada-Nya. Tidak
lahir pengetahuannya tentang Tuhan. Tidak ada kasih sayangnya kepada Tuhan.
Tidak ada renungannya kepada kebesaran dan kebijaksanaan Tuhan. Segala-gala
yang pada diri zahir adalah yang zahir juga. Tidak ada urusan kehambaan kepada
Tuhan pada diri zahir. Keadaan diri zahir adalah matanya tertutup daripada
melihat kepada sesuatu tentang Tuhan, telinganya tuli daripada mendengar
peringatan kepada Tuhan, mulutnya terkunci daripada bercakap tentang Tuhan dan
bakat-bakat anggotanya terikat daripada melakukan kehambaan kepada Allah s.w.t.
Diri Batin atau
manusia rohani berkewajipan membuka tutupan daripada mata diri zahir agar ia boleh
melihat sesuatu tentang Tuhan, membuka penyumbat telinganya agar ia boleh
mendengar sesuatu tentang Tuhan, membuka kunci mulutnya agar ia boleh bercakap
sesuatu tentang Tuhan dan membuka ikatan anggotanya agar ia boleh melakukan
sesuatu kerana Tuhan. Pekerjaan manusia rohani sangat berat. Manusia zahir
menjadi ujian bagi manusia rohani. Kebanyakan manusia rohani tertarik kepada
keelokan manusia zahir dan ghairah dengan kepuasan yang dinikmati oleh manusia
zahir. Manusia rohani yang sepatutnya menjadi khalifah kepada manusia zahir
telah berubah menjadi alatnya.
Adam a.s merupakan manusia zahir
yang pertama ‘bersanding’ dengan manusia rohani. Tugas Adam a.s adalah meramaikan
manusia-manusia zahir kerana ramai manusia-manusia rohani mahu menyatakan diri
mereka. Adam a.s diciptakan daripada anasir tanah yang asli.
Sesungguhnya
Aku hendak jadikan manusia daripada tanah. ( Ayat 71 : Surah Saad )
Ciptaan pertama yang daripada tanah itu
diberikan keupayaan untuk melahirkan keturunan. Keturunan
Adam a.s membiak melalui percantuman unsur bapa dengan unsur ibu. Kedua-dua
unsur tersebut bercantum di dalam perut ibu dalam suasana yang diuruskan oleh
Tuhan yang dinamakan ‘rahim’. Rahim ini dinisbahkan kepada nama Tuhan ar-Rahim,
Yang Pengasih dan Penyayang. Cantuman unsur ibu dengan unsur bapa, setelah
melalui beberapa proses, akhirnya membentuk satu bentuk kewujudan yang bernama
manusia zahir. Apabila manusia zahir sudah berumur di antara 120 hingga 145
hari, manusia zahir yang di dalam perut ibu itu ‘dikahwinkan’ dengan manusia
rohani oleh urusan Tuhan yang bernama ar-Rahim itu. Apabila menjangkau usia
sembilan bulan sepuluh hari, manusia yang sudah bercantum unsur zahir dengan
unsur rohani dan telah dicelup di dalam kilang pencelupan ar-Rahim, melunsur
keluar dari alam kandungan ibu kepada alam dunia. Manusia masuk ke dunia,
setelah menerima pencelupan daripada ar-Rahim, membawa bekal sesuatu yang
sangat murni, sebagaimana dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah”.
Percantuman dengan manusia zahir,
terikat dengan darah, daging dan tubuh seluruhnya, diselimuti pula oleh hijab
yang tebal, iaitu dunia, menyebabkan manusia rohani lupa kepada asal usulnya
dan lupa kepada ikrar yang telah dibuatnya dengan Tuhan. Pengetahuannya tentang Tuhan juga
tertutup. Mereka lupa kepada jalan kembali ke tempat asal mereka. Walaupun lupa
tetapi benih fitrah masih tersembunyi di dalam ‘bumi’nya. Tuhan Yang Maha
Penyayang, Maha Pengampun menghantarkan Kitab-kitab Suci dan Rasul-rasul untuk ‘menyiramkan’
fitrah suci itu agar ia tumbuh dan keluar dari bumi yang gelap gelita untuk
menyaksikan kebenaran yang sudah ada dengannya.
Dan sesungguhnya telah
Kami utuskan Musa dengan ayat-ayat Kami: “Bahawa engkau keluarkan kaum engkau
dari gelap gelita kepada terang benderang, dan peringatkanlah mereka dengan
hari-hari Allah”. Sesungguhnya pada yang demikian itu adalah tanda-tanda bagi
tiap-tiap orang yang sabar dan bersyukur. ( Ayat 5 : Surah Ibrahim )
Rasul-rasul memberi peringatan
kepada manusia rohani tentang hari-hari Allah s.w.t, iaitu suasana asal mereka
yang mengenal Tuhan dan mengabdikan diri kepada Tuhan, disaksikan oleh ikrar
mereka sendiri.
Katakanlah: “Inilah
jalanku, yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku seru (manusia) kepada
Allah dengan basirah (pandangan yang jelas). Dan Maha Suci Allah! Dan bukanlah aku ini dari
golongan orang musyrikin”. ( Ayat 108 : Surah Yusuf )
Rasul-rasul, Nabi-nabi dan orang
yang mewarisi mereka melihat kebenaran dengan basirah, iaitu mata rohani
mereka. Basirah menyaksikan yang benar sebagaimana yang telah disaksikan oleh
rohani sebelum berkahwin dengan jasad. Basirah dapat menembusi benteng jasad
dan dunia untuk melihat kepada jalan yang terbentang luas menuju Tuhan. Semua
ilmu dalam dunia ini tidak berupaya mendatangkan basirah. Ilmu membuat kapal
angkasa, ilmu membuat komputer, ilmu membina bangunan yang tinggi-tinggi, ilmu
kedoktoran dan lain-lain ilmu dalam dunia tidak berupaya menghasilkan basirah,
tidak mampu melihat kepada hakikat ketuhanan. Seseorang memerlukan ilmu yang
datangnya dari alam ghaib yang tersembunyi, ilmu yang lahir daripada kesedaran
terhadap Tuhan.
Dia
turunkan Roh dari urusan-Nya kepada siapa yang Dia kehendaki daripada
hamba-hamba-Nya untuk memberi peringatan tentang hari pertemuan. ( Ayat 15 : Surah
al-Mu’min )
Dan
demikianlah Kami wahyukan kepada engkau satu Roh dari urusan Kami. Padahal
(jika tidak demikian) tidaklah engkau tahu apa itu Kitab dan apa itu Iman. Kami
jadikan ia nur yang Kami beri petunjuk kepada barangsiapa yang Kami kehendaki
daripada hamba-hamba Kami.
( Ayat 52 & 53 : Surah asy-Syura )
( Ayat 52 & 53 : Surah asy-Syura )
Maka mereka dapati
seorang hamba di antara hamba-hamba Kami yang telah Kami berikan kepadanya
rahmat dari sisi Kami dan telah Kami ajarkan kepadanya yang langsung dari Kami.
( Ayat 65 : Surah al-Kahfi )
( Ayat 65 : Surah al-Kahfi )
Orang yang mahu mencari jalan pulang
perlu kepada bimbingan orang yang sudah ada basirah, iaitu orang yang hampir
dengan Allah s.w.t dan berupaya menyaksikan kemutlakan atau mengalami suasana
Hadrat Ilahi. Orang yang demikian berkedudukan sebagai khalifah kerohanian.
Bergabung dan mendapat bimbingan khalifah kerohanian perlu bagi mencari jalan
pulang. Pengembara pada jalan ini semakin berkurangan dan pembimbing pada jalan
tersebut lebih berkurangan lagi. Pada satu masa nanti pemandu yang mahir sangat
sukar didapati. Ketika itu
orang yang terperangkap dalam dunia dan alam jasad mereka sendiri tidak dapat
menemui jalan lagi.
Manusia yang
terperangkap dengan dunia putus hubungan kemanusiaanya dengan kemurnian
rohaninya. Pengetahuannya tidak menghala kepada Ilmu Tuhan. Dia hanya boleh
berfikir tentang kehidupan duniawi sahaja. Dia boleh menjadi saintis yang bijak
atau pemimpin yang handal, tetapi akalnya tidak berupaya menyingkap Rahsia
ketuhanan yang tersembunyi di sebalik yang nyata. Nafsunya tidak menghala
kepada Iradat Tuhan. Dia tidak ada selera untuk mengingati Tuhan, tidak ada
rasa kasih sayang kepada Tuhan dan tidak takut atau malu kepada Tuhan.
Keinginannya semata-mata tertumpu kepada kesenangan dan keseronokan duniawi.
Nafsu yang bertaraf begini menjadi istana iblis. Nyawanya pula hanyalah sedutan
dan hembusan nafas serta peredaran darah yang hampa. Tidak ada kelazatan
bermunajat kepada Allah s.w.t. Anggota tubuhnya tidak digunakan untuk berbakti
kepada Allah s.w.t. Segala daya dan upayanya ditujukan untuk memperolehi
kemewahan dan menikmati kesenangan hidup di dunia semata-mata. Setiap anasir
alam mengenakan tarikan kepada orang yang seperti ini. Unsur zahirnya menjadi
bertambah kuat sehingga keupayaan unsur rohaninya terkunci dan terpenjara.
Orang yang seperti ini berkedudukan seperti haiwan yang pandai berfikir dan
pandai berkata-kata. Tidak ada bezanya taraf haiwan cerdik ini dengan haiwan
lain yang tidak berakal.
Manusia rohani
yang dapat membebaskan dirinya daripada fitnah yang datang daripada manusia
zahir akan dapat menghadap kepada Tuhan, berbakti kepada-Nya dan menjalankan
perintah-Nya dengan menggunakan manusia zahir dan lain-lain anasir zahir.
Nafsunya menghadap kepada Iradat Tuhan. Lahirlah rasa kasih sayang kepada
Tuhan. Keinginan untuk menghampiri Tuhan sangat kuat dalam jiwanya. Semangat
untuk berbakti kepada Tuhan sentiasa berada pada tahap yang tinggi. Akalnya
menghadap kepada Ilmu Tuhan. Kelihatanlah kepadanya kebesaran, keagungan dan
kebijaksanaan Tuhan. Digunakannya akalnya untuk menguruskan kehidupan harian
agar sesuai dengan kehendak Tuhan. Apabila nafsu dan akal sudah menjurus ke
jalan Tuhan, maka semua bakat-bakat yang ada pada dirinya tidak lagi digunakan
untuk berbuat sesuatu yang dimurkai Tuhan. Kebaktiannya kepada makhluk Tuhan
merupakan kebaktiannya kepada Tuhan kerana dia berbuat demikian demi menjunjung
perintah Tuhan.
Manusia rohani
yang nafsu, akal dan anggotanya berjalan pada jalan Tuhan, nyawanya atau Diri
Batinnya yang paling seni akan merasakan kelazatan bermunajat kepada Tuhan dan
dapat mengalami suasana Hadrat Tuhan. Mengalami suasana Hadrat Tuhan dikatakan
mengenali Tuhan melalui jalan rahsia kerana pengalaman yang demikian tidak
boleh disamakan dengan apa juga bentuk pengalaman yang lain. Diri Batin yang
sampai kepada suasana tersebut digelarkan Insan Sirullah (Insan Rahsia Allah
s.w.t).
Rahsia Allah s.w.t bukanlah Allah
s.w.t. Tidak benar jika dikatakan Allah s.w.t yang menjadi batin kepada Insan
Batin atau Allah s.w.t adalah nyawa kepada manusia rohani. Perkaitan Allah
s.w.t dengan manusia bukanlah hubungan secara langsung dalam nyata atau ghaib.
Ia bukan hubungan seperti kulit dengan daging atau roh dengan jasad. Ia juga tidak seperti hubungan roh
dengan roh. Tuhan mengatakan roh adalah amr (urusan) Tuhan. Kedudukan Insan
Batin, roh atau rohani hanyalah seperti kedudukan amr Tuhan, bukan tubuh kepada
Tuhan, bukan bekas yang mengalir di dalamnya sifat atau bakat Tuhan. Apa sahaja
yang selain Tuhan adalah ciptaan Tuhan bukan Tuhan.
Kelatifan Diri Batin, roh atau
rohani menyebabkan mudah timbul sangkaan yang menyamakannya dengan Tuhan atau
memperhubungkannya secara langsung dengan Tuhan. Bunyi seruling bukanlah bunyi
suara orang yang meniup seruling. Seruling menjadi hijab yang menceritakan
bahawa ada orang yang meniup seruling. Suara seruling membawa perutusan
daripada peniupnya. Suara seruling membawa ‘kehadiran’ peniupnya. Kehadiran
tersebut adalah rahsia peniup seruling dan rahsia seruling itu sendiri. Orang
arif mengenali peniup seruling dengan mendengar suara seruling. Orang arif juga
mengenali jenis seruling melalui bunyinya. Perkenalan itu menjadi mungkin
kerana di antara peniup seruling dan seruling ada rahsia atau ‘kehadiran’ yang
bercerita. Rahsia atau ‘kehadiran’ itulah hubungan di antara peniup seruling
dengan seruling dan bunyi seruling. Hubungan Tuhan dengan Insan Batin, roh atau
rohani lebih unik daripada hubungan peniup seruling, seruling dan bunyi
seruling. Hadrat
(kehadiran) Tuhan atau Rahsia Tuhan lebih unik daripada kehadiran peniup seruling.
Hadrat Tuhan dirasai oleh batin manusia dalam suasana tiada berhuruf, tiada
bersuara, tiada berupa dan tiada upaya untuk menceritakannya. Sebab itulah
suasana tersebut menjadi rahsia di antara Tuhan dan Insan Batin. Insan batin
itu dinamakan Insan Sirullah (Insan Rahsia Allah s.w.t). Ia bermaksud insan
diberi keupayaan oleh Allah s.w.t untuk menanggung Hadrat-Nya, Rahsia-Nya,
amanah-Nya dan nur-Nya. Apa juga istilah yang digunakan ia membawa maksud yang
sama iaitu keadaan Tuhan dan yang berkaitan dengannya dinamakan urusan Tuhan.
Roh sebagai ciptaan Tuhan yang paling unik, istimewa dan luar biasa, dalam
keadaan keasliannya yang murni berfungsi sebagai perutusan yang membawa urusan
Tuhan. Matlamat perjalanan manusia rohani adalah kembali kepada kedudukannya
yang asal, yang bertaraf amr Tuhan. Manusia rohani yang kembali kepada taraf
amr Tuhan itulah yang benar-benar mengenali Tuhan.
Dalam mencari
jalan pulang manusia rohani mesti membawa bersama-samanya ‘rakan-kongsinya’
iaitu manusia zahir. Setelah manusia rohani dan manusia zahir bercantum
bersama, maka segala urusan adalah bersama. Ketika manusia rohani belum
bercantum dengan manusia zahir, ia adalah suci, murni dan tulin, tidak memikul
sebarang beban. Setelah memikul beban ia berkewajipan membawa beban itu kepada
jalan yang benar bersama-samanya. Jika manusia rohani berjaya memimpin manusia
zahir kepada jalan yang lurus itu tandanya ia berada pada jalan yang benar,
benar menanggung amanah Tuhan. Apabila sampai kepada satu peringkat manusia
rohani dan manusia zahir akan menjadi bersesuaian di antara satu sama lain. Apa
yang lahir kepada zahir itulah yang ada pada rohani. Lidah tidak mengeluarkan
perkataan melainkan apa yang ada dalam hati yang suci bersih. Segala perbuatan
dan kelakuan zahir adalah baik-baik belaka kerana aspek zahir telah tunduk
kepada aspek rohani. Keadaan demikian dikatakan diri zahir dengan Diri Batin
berkamil, zahirnya adalah batinnya dan batinnya adalah zahirnya. Tidak ada perbezaan lagi di antara zahir dengan batin.
Aspek zahir manusia mestilah tunduk
kepada syariat zahir dan aspek batin tunduk kepada syariat batin. Rangsangan dan tarikan tubuh badan
serta anasir alam mestilah diharmonikan di bawah payung syariat. Syariat
memperakukan keperluan zahir seperti makan, minum, tempat tinggal, pakaian,
pendidikan, kesejahteraan hidup dan lain-lain. Berjalan pada jalan kerohanian
tidak mewajibkan meninggalkan pekerjaan, isteri-isteri, anak-anak, masyarakat,
makanan, minuman, pakaian dan lain-lain yang diharuskan oleh syarak. Syariat
meletakkan peraturan dalam segala aspek kehidupan. Peraturannya adalah jelas
dan mudah diikuti.
Jika aspek
zahir manusia tunduk kepada peraturan syariat zahir sehingga menjadi
bersesuaian dengannya, aspek rohani akan memperolehi kecemerlangan dalam
syariat batin. Baharulah benar seorang itu masuk ke jalan kerohanian. Orang
yang boleh terbang ke dalam daerah kerohanian adalah orang yang memiliki dua
sayap. Sayap pertama adalah syariat zahir
dan sayap kedua adalah syariat batin. Kedua-dua sayap tersebut dinamakan syariat,
tidak lagi digunakan istilah syariat zahir dan syariat batin. Bila zahir dan
batin sudah berkamil, tidak ada lagi perbezaan di antara zahir dengan batin. Tiada lagi perpisahan di antara syariat
zahir dengan syariat batin. Setiap amalan sentiasa ditemani oleh ‘kerana Allah
Ta’ala’.
Bagi membawa syariat zahir berkamil
dengan syariat batin, seseorang bukan sekadar melakukan kebaikan, malah
kebaikan itu perlu dilakukan dengan cara yang betul. Perbuatan sembahyang
mestilah menurut syarat dan rukunnya, bukan sekadar bersembahyang sahaja.
Melakukan pekerjaan yang halal mestilah dengan cara yang betul agar
kemanfaatannya maksima dan kemudaratan boleh dielakkan daripada pekerjaan
tersebut. Begitu juga dalam urusan mendidik anak-anak dan lain-lain. Setiap ahli
syariat (Muslim) berkewajipan mempelajari cara yang betul dalam melakukan apa
juga pekerjaan dan amalan yang baik yang perlu dilakukannya.
Orang yang mahu kembali kepada jalan
Tuhan perlulah faham bahawa dia tidak ada hak untuk mengubah apa yang telah
dihukumkan oleh Tuhan. Apa yang Tuhan katakan benar mesti diterima sebagai benar. Apa yang Tuhan
katakan salah mesti diterima sebagai salah. Tidak ada sesiapa yang berhak
meminda apa yang Tuhan telah tentukan. Tidak ada sesiapa yang boleh mengubah
waktu sembahyang lima waktu atau bulan yang difardukan berpuasa. Tidak ada
sesiapa yang boleh menghalalkan zina, arak, judi dan riba, atas apa alasan
sekalipun. Perbuatan yang Tuhan haramkan tetap haram walaupun dibuat sebagai
lakunan atau main-main. Segala perbuatan manusia akan
digantung di lehernya sendiri.
Dan tiap-tiap manusia
Kami gantungkan (catatan) amalannya pada tengkuknya, dan Kami akan keluarkan
baginya pada hari kiamat satu kitab yang dia akan menemuinya dengan terbuka. ( Ayat 13 : Surah Bani Israil )
Bila kehidupan dalam dunia ini
diharmonikan menurut peraturan syariat, dunia ini tidak lagi menjadi dunia yang
dibenci, malah ia menjadi taman untuk menanam tanaman akhirat. Ia menjadi medan untuk mempertajamkan
kerohanian. Orang yang benar-benar mencari jalan kerohanian dalam dunia ini
akan menemuinya. Tuhan sediakan dalam setiap kaum dan puak orang-orang pilihan
yang berkemampuan membimbing orang ramai kepada-Nya. Manusia pilihan itu adalah
para arifbillah, insan sejati yang menjadi khalifah-Nya.
Orang arif,
walaupun rohani mereka sangat elok, tetapi ia ditutupi oleh keadaan luar yang
sangat sederhana dalam segala segi dan mereka terdiri daripada orang-orang yang
tidak terkenal. Namun, orang yang demikian adalah umpama air wangi Tuhan di
dalam dunia, boleh dicium keharumannya oleh orang-orang yang beriman, benar dan
jujur sahaja. Orang yang mencium keharuman itu akan mengikuti baunya. Keharuman
yang muncul dari orang arif melahirkan rasa rindu kepada Tuhan dalam hati orang
yang beriman. Rasa rindu menarik kaki orang yang beriman untuk berjalan pada
jalan Tuhan, kembali kepada kedudukannya yang asli. Orang yang boleh berjalan
dengan mudah kepada Tuhan adalah orang yang lebih sempurna kedudukan
syariatnya. Hakikat atau kebenaran sejati tidak muncul dengan baik sebelum
syariat betul kedudukannya. Hakikat yang tidak sesuai dengan syariat adalah
kebenaran bayangan semata-mata, bukan kebenaran sejati
Tiada ulasan:
Catat Ulasan