Catatan Popular

Isnin, 17 Jun 2013

KITAB KASYF AL-ASRAR (5) Sifat Dua Puluh Menjadi Batiniyah-Wahdat al-Wujud


.
KITAB KASYF AL-ASRAR (5) Sifat Dua Puluh Menjadi Batiniyah-Wahdat al-Wujud
Karangan Syeikh Muhd Salleh Abdullah Al-Minangkabui
  34  Soal: Di mana (apakah) kalimah yang menghimpun Sifat Dua Puluh ini?
   Jawab:Yang menghimpunkan Sifat Dua Puluh ini ialah kalimah
  1. Soal: Dalam berapa terkandung dalam kalimah, dalam berapa terkandung kalimah, dalam berapa terkandung kalimah dan dalam berapa terkandung kalimah?
    Jawab: Terkandung dalam kalimah lima sifat iaitu wujud, qidam, baqa', mukhalafatuhu, dan qiyamuhu binafsihi. Terkandung dalam kalimah ialah enam sifat iaitu sama', basar, kalam, sami', asir, mutakalim. Yang terkandung dalam kalimah empat sifat iaitu hayvun. 'alimun, qadirun, muridun, dan terkandung dalam kalimah lima sifat iaitu hayat, ilmu, qudrat, iradat, dan wahdaniyat.
  1. Soal: Apa sebab sifat lima terdahulu itu terkandung dalam kalimah, apa sebab sifat yang enam terkandung dalam kalimah, apa sebab sifat yang empat itu terkandung dalam kalimah, dan apa sebab sifat yang lima terakhir itu terkandung dalam kalimah?
    Jawab:Sifat yang lima wujud, qidam, baqa', mukhalafathu dan quyamuhu binafsihi terkandung dalam martabat la ta'yyun ertinya "tiada nyata-Nyata".
    Allah dari sudut dzat atau dari sudut batin tiada nyata-Nya, Allah dari sudut zahir adalah ta'yyun (nyata) iaitu makhluk. La Ta'yyun dan ta'yyun adalah istilah wahdat al-wujud dan kalimah itu kalimah tauhid namanya, maka inilah sebabnya. Enam sifat iaitu sama', basar, kalam, sami', basir, mutakallim, terkandung dalam kalimah sebab sifat itu bernama sifat kaya. Ma'na itu yang kaya daripada tiap-tiap barang yang lain-Nya. Manakala sifat hayy, 'alim, qadir, murid, yang terkandung kepada kalimah kerana sifat itu melazimi bagi sifat ma'ani dikeranakan dengan ma'ani. Manakala sifat yang lima yang akhir iaitu hayat, ilmu, qudrat, iradat, dan wahdaniyat, terkandung dalam kalimah kerana dengan dia zahir segala sifat, kerana sifat itu wujud kepada zihin dan kepada kharij. Adapun ma'na itu nama bagi dzat wajib al-wujud yang mewajibkan Sifat Dua Puluh.
     
    Sifat Dua Puluh Menjadi Batiniyah-Wahdat al-Wujud (Bah 2)
 
     37 Soal: Apa perbezaan di antara qudrat dengan qadir, sama' dengan sami', hingga    
          ketujuhnya
?
         Jawab: Perbezaan Qudarat dengan Qadir, Sama' dan Sami' hingga ketujuhnya ialah Qudrat itu
         sifat yang berdiri bagi dzat tiada dikeranakan dengan suatu kerana, manakala sifat Qadir       
         itu nama bagi dzat sebab berdiri sifat Qudrat kepada dzat mewajibkan dzat itu bernama Qadir   
         Yang Berkuasa.Demikianlah juga Sama' dengan Sami' dan seterus semua sifat ma'ani -
         ma'nawiyah itu.
  1. Soal: Apa sebab sifat qudrat itu dinamakan sifat ma'ani dan qadir itu
    sifat ma'nawiyah?

    Jawab:Kerana qudrat itu nyata kenyataan memberi bekas pada menjadikan alam, manakala qadir dinamakan sifat ma'nawiyah kerana tiada memberi bekas pada menjadikan alam tetapi ia adalah nama bagi dzat Yang Berkuasa kerana berdiri sifat qudrat pada dzat. Dengan kata lain, dengan qudrat Allah maka alam ini terjadi, dan qudrat itu ada pada dzat Allah Yang Berkuasa (qadir).
  2. Soal: Apakah beza di antara ma'ani dengan ma'nawiyah?
    Jawab: Ma'ani qa'im dengan dzat tiada dikeranakan dengan suatu kerana mewajibkan suatu hukum. Manakala sifat ma'nawiyah pula tiada qa'im dengan dzat hanya qa'im (terletak) dengan ma'ani
    dikeranakan dengan suatu kerana ya'ni kerana ma'ani.
  1. Soal: Dzat (Allah) itu jadi apa kepada kita, sifat (Allah) itu jadi apa kepada kita, af'al atau perbuatan (Allah) itu jadi apa kepada kita, dan asma' atau nama (Allah) itu jadi apa kepada kita? Jawab: Dzat itu jadi rahsia kepada kita, sifat itu jadi nyawa kepada kita, af'al itu jadi tubuh kepada kita, dan asma' itu jadi had kepada kita.


 

 
 
 
 
 
 
 
 

Tiada ulasan: