Catatan Popular

Sabtu, 22 Jun 2013

MAKTUBAT IMAM RABBANI: Orang Islam telah menjadi garib baru-baru ini



SURAT IMAM AHMAD SIRHINDI RABBANI (PENDIRI TAREKAT NAQSYABANDIYYAH MUJADIDIYYAH)



JILID  PERTAMA,  SURAT KE 65

Orang Islam telah menjadi garib baru-baru ini

Surat ini, yang ditulis Khan-i Azam, meluahkan kecewa dengan keadaan Islam di hari ini dan lebih penganiayaan mana umat Islam menderita.

Allahu Ta'ala boleh meningkatkan kekuatan anda! Dia boleh membantu anda dalam perjuangan anda terhadap musuh-musuh agama dalam usaha untuk meninggikan Shariat-Nya. Mukhbir-i Sadiq [Sesiapa yang sentiasa memberitahu kebenaran.] (Muhammad 'alaihi wa ala alihi minassalawati afdaluha wa minattaslimati akmaluha) berkata, "Islam bermula dalam keadaan Gharib dan kesepian.
Semasa zaman kemudiannya, ia akan berpecah kepada negeri yang Gharib (kesepian, ditinggalkan, dibiarkan sendirian) kerana ia adalah apabila ia bermula. bertuah bagi umat Islam yang Gharib dan kesepian! " Islam semasa zaman kerajaan sebelumnya (masa Akbar Shah) begitu Gharib bahawa orang-orang kafir digunakan untuk memfitnah Islam secara terbuka dan membuat menyeronokkan umat Islam. Mereka digunakan untuk menyatakan irreligiousness mereka dan orang-orang kafir pujian dan ketidakpercayaan dalam Region dan pasaran.
Ia dilarang bagi umat Islam untuk melakukannya [untuk berkata dan menulis tentang] kebanyakan perintah Allah. Mereka yang melakukan ibadat dan taat kepada Shariat yang sedang dikecam dan fitnah.

Keindahan bersembunyi di pipi mereka, Iblis berpura-pura keengganan;
Jadi hairan saya, bahawa hampir  pada kegilaan.

Subhanallah! ["Saya tahu Allah menjadi jauh daripada kecacatan atau kekurangan."
Wahai saya Allah, terima kasih Engkau! Ia telah berkata, "Islam dilindungi di bawah bayang-bayang pedang." Kecerahan Shariat Yang Maha telah diamanahkan kepada pemimpin-pemimpin kerajaan.
Walau bagaimanapun, keadaan menjadi agak berbeza; negeri dan kerajaan telah cuba untuk merobohkan Shariat. Memalukan apabila keadaan itu, kita mesti menyesal dan rasa sesalan di atasnya! Kita menyifatkan kewujudan anda diberkati sebagai satu rahmat yang besar dari Allah.
Kita tidak tahu apa-apa wira selain anda yang akan melindungi orang-orang yang beriman, yang telah bertaburan di bawah serangan musuh-musuh agama, di bawah ini sayap yang telah dipesongkan oleh serangan musuh-musuh agama. Mei Allahu Ta'ala, kerana Nabi tercinta dan Ahl al-Bayt [saudara-mara serta merta Rasulullah: Hadrat Ali (sepupunya dan anak dalam undang-undang), Saidatina Fatimah (anaknya), Sayyidina Hasan dan Husain (cucu beliau).] ('alaihi wa alaihimusalawatu wattaslimat wattahiyyat walbarakat), meningkatkan kekuatan anda! Dia boleh membantu anda! Ia telah diisytiharkan dalam sebuah hadis, "Melainkan jika seseorang itu berkata menjadi gila, iman itu tidak akan selesai!"
Pada masa sekarang, Junun bererti (kegilaan), yang merupakan simbol cinta untuk Islam dan semangat Islam, muncul dalam jiwa yang bersih anda. Terima kasih kepada Allahu Ta'ala, yang telah diberi berkat ini! Hari ini adalah hari bahawa tindakan beberapa [perkataan atau tulisan] akan segera diterima dan banyak ganjaran akan diberikan untuk mereka. Sebab mengapa [Kahf Ashab-i 'rahmatullahi Ta'ala alaihim' tujuh orang yang berada dalam gua Tarsus. Mereka mencapai gred tinggi dengan melakukan satu perbuatan yang indah. Perbuatan ini adalah bahawa apabila musuh-musuh agama menceroboh tanah mereka, mereka berhijrah ke tempat lain supaya mereka akan kehilangan iman dalam hati mereka.] Mendapat nilai yang lebih dan kemasyhuran adalah hanya kerana mereka berhijrah. Apabila serangan musuh, tindakan beberapa oleh itu cavalrymen menjadi sangat berharga.
Dalam masa aman, latihan sangat lembut atau keras tidak boleh menerima sebagai nilai banyak. Jihad yang anda melakukan menerusi kata-kata hari ini adalah jihad paling besar. Menghargai nilai yang berkat ini yang jatuh ke banyak anda. Melakukan yang terbaik kepada kehinaan musuh-musuh agama [supaya ia dapat direalisasikan bahawa harams hodoh dan berbahaya dan kerana itu mereka mesti mengelak daripada melaksanakan] dan bercakap benar.
Percaya bahawa Jihad yang dilakukan dengan khutbah [dan dengan pen] adalah lebih menguntungkan daripada jihad yang dilakukan dengan pedang [dan meriam]. Kami orang dengan tangan yang tidak bertulis dan lidah tidak bercakap dilucutkan berkat ini.

Menikmati rahmat, yang telah mencapai,miskin! Dengan beberapa titis, menjadi kenyang oleh rencana.

Saya menunjukkan kepada kamu, untuk perbendaharaan ini adalah jalan pintas,
Anda boleh sampai, walaupun kita tidak mempunyai.

Khwaja-i Ahrar [Ubaidullah-i Tashkandi] 'quddisa sirruh' berkata, "Jika saya menjadi shaikh, tiada shaikh lain akan mencari murid (pengikut) di mana-mana tempat. Tetapi saya telah ditugaskan untuk melakukan tugas lain. Tugas ini adalah untuk merebak Shariat dan mengukuhkan Islam. "
Kerana sebab ini, beliau digunakan untuk melawat sultan [presiden, ahli-ahli Parlimen] dan memberikan mereka nasihat. Melalui kata-kata indah, beliau membawa semua mereka sekitar kursus yang betul. Melalui mereka beliau digunakan untuk menyebarkan Shariat. Allahu Ta'ala, demi kasih sayang dan hormat anda ke arah ketua kami, telah diberkati kata-kata anda dengan keberkesanan dan telah diwakili kasih sayang anda untuk agama sebagai megah. Kemudian, sekurang-kurangnya, saya meminta supaya anda berusaha untuk pemansuhan adat orang-orang kafir '[kenduri, tarian, bola, lelaki dan akan datang wanita dan berada bersama-sama] yang telah merebak di kalangan umat Islam dan yang telah menjadi adat istiadat mereka.
Saya juga meminta bahawa anda melindungi kanak-kanak Islam terhadap perkara yang menjijikkan seperti ini yang khusus untuk orang-orang kafir. Allahu Ta'ala boleh memberikan lebih banyak ganjaran melalui kami dan melalui semua umat Islam. Dalam masa yang kerajaan sebelumnya, terdapat permusuhan yang tidak terkawal terhadap Islam. Terdapat tiada permusuhan itu kelihatan, dendam atau kedegilan sekarang. Terdapat beberapa kesalahan.
Padahal mereka sebenarnya tidak kerana kedegilan, tetapi kerana mereka tidak diketahui. Hari ini, umat Islam, seperti orang-orang kafir, boleh bercakap secara bebas dan mempunyai kebebasan yang orang-orang kafir. Mari kita berdoa dan bangun supaya orang-orang kafir akan menang, jangan dendam kronik dan permusuhan akan membawa mudarat kepada kita, dan kalau-kalau umat Islam kambuh ke dalam penganiayaan dan azab.

Berjabat seperti daun untuk mereka menyerang iman saya

Moga Allahu Ta'ala tidak membiarkan anda dan kami menyimpang dari jalan As-Sayyid Muhammad Nabi (Muhammad) 'alaihi wa' ala alihi-s-salawat '! Faqir [ini orang-saya miskin diri saya] datang ke sini dalam perjalanan yang tidak dijangka. Saya tidak mahu meninggalkan di sini tanpa membiarkan anda tahu, tanpa menulis dan meninggalkan beberapa cenderamata, dan tanpa membiarkan anda tahu kasih sayang yang saya ada untuk anda. 'SALL-Allahu alaihi wa sallam' Nabi kami mengisytiharkan, "Jika seseorang mengasihi saudaranya yang telah beragama Islam, dia sepatutnya membiarkan dia tahu!" Saya menghantar salams saya kepada anda dan kepada semua orang-orang di jalan yang benar!

Satu pandangan  alim adalah satu khazanah yang sukar dicapai;
Satu sohbat dengan dia khazanah untuk tahun itu yang tidak habis-habis.

Tiada ulasan: