Catatan Popular

Selasa, 29 Mac 2016

KITAB PENAWAR BAGI HATI FASAL YANG KEDUA : PADA MENYATAKAN [TENTANG NIKMATNYA] TELINGA



OLEH : ASY SYEIKH ABDUL QODIR BIN ABDUL MUTTOLIB  AL INDONISI AL MANDILI (ULAMA DAN GURU MASJIDIL HARAM MEKAH)


KELEBIHAN TELINGA YANG BERKAITAN DENGAN DUNIA DAN AKHIRAT

Ketahui[lah] oleh mu [wahai saudara-saudara ku sekelian] bahawasanya [kelebihan] telinga [engkau] itu [yang telah] menjadikan [akan] dia oleh Allah Taala bagi [kegunaan] engkau [sehari-hari adalah] kerana [ianya mempunyai] beberapa faedah yang [boleh kita] bangsa[kan kepada] dunia dan beberapa faedah yang [boleh kita] bangsa[kan kepada] akhirat.


FAEDAH TELINGA YANG DIBANGSKAN KEPADA DUNIA

Maka [se]setengah daripada segala faedahnya yang [boleh di]bangsa[kan kepada] dunia [ialah engkau dapat] bersedap-sedap dengan [apa] yang [engkau] dengar[i] dan [engkau dapat] menyampaikan ia kepada memfahamkan segala perkataan yang didengar[i oleh engkau itu kepada orang lain].


FAEDAH TELINGA YANG DIBANGSKAN KEPADA AKHIRAT

Dan [se]setengah daripada segala faedahnya yang [di]bangsa[kan kepada] akhirat itu [ialah hendaklah] mendengar ia akan [ayat-ayat Al] Quran dan hadith[-hadith] Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam dan segala ilmu yang memberi[kan] manfaat [kepada engkau].


PENGLIHATAN LEBIH AFDHAL DARIPADA PENDENGARAN

Dan kerana [keterangan yang] banyak ini [tentang] segala faedah [pendengaran maka] adalah pendengar[an] itu lebih afdhal daripada penglihat[an] kerana kebanyakan faedah penglihat[an] itu [yang banyaknya ialah di]bangsa[kan ia kepada] dunia dan kebanyakan faedah pendengar[an] itu [yang banyaknya ialah di]bangsa[kan ia kepada] akhirat.

Dan kerana itu[lah akan] mendapat[i] engkau akan [kebanyakan orang] yang buta [penglihatannya itu] lebih sempurna daripada [orang] yang tuli [pendengarannya].


BERSYUKUR DENGAN NIKMAT PENDENGARAN

Dan bermula [cara] mensyukurkan [akan nikmat] pendengar[an] itu [ialah dengan engkau] memeliharanya daripada mendengar [akan perkara-perkara] yang dilarang [oleh agama Islam] seperti mengumpat dan mengadu-ngadu.

Dan [juga memeliharanya daripada] segala perkataan yang tiada baik seperti [perkataan] bid’ah dan berbantah-bantah.

Dan seperti [memeliharanya daripada] mendengar suara perempuan dan muda belia jika ditakuti daripadanya akan fitnah.

Dan seperti [memeliharanya daripada] mendengar perkakas[-perkakas] permainan yang diharamkan seperti serunai dan gendang.

Dan jangan[lah] engkau tertipu disebabkan [terdapatnya] mereka yang menghalalkan akan mendengar [se]umpama serunai itu kerana perkataanya itu menyalahi ia akan [Al] Quran dan hadith Nabi [Muhammad] sollallahu alaihi wasallam.

Maka lazimkan[lah] oleh mu memelihara [akan] pendengar[an] engkau [ini] daripada perkataan[-perkataan]  yang keji[-keji] dan yang sia-sia kerana mereka yang menuntut dengar [walaupun tidak mengeluarkan kata-kata adalah berkongsi dan] bersekutu [sama] ia dengan mereka yang berkata-kata [yang keji-keji dan sia-sia itu] pada [perkongsian] dosa yang haram itu.

Dan lagi pula bahawasanya mendengar [akan] perkataan yang sia-sia dan keji itu [akan] mendatangkan was-was ke dalam hati [engkau].

Dan ketahui[lah] oleh mu bahawasanya perkataan yang didengar[I] itu [adalah] seperti makanan [kepada engkau kerana] [se]setengahnya memberi manfaat [kepada pendengarnya] dan setengahnya [pula] memberi[kan] mudharat [kepada pendengarnya].

Dan [se]setengahnya [pula menjadi] penawar [kepada pendengarnya] dan [se]setengahnya [menjadi] racun [pula kepada pendengarnya].

Bahkan berkekalan perkataan itu di dalam hati [engkau] lebih lama daripada berkekalan[nya] makanan di dalam perut [engkau] kerana makanan itu [akan] hilang ia dari dalam perut besar [engkau] dengan tidur dan [se]umpamanya.

Dan terkadang berkekalan ia di dalam perut [sehingga] beberapa hari [lamanya] kemudian hilang ia dengan [makan] makanan [seumpama] pencahar (julap).

Adapun perkataan [pula apabila] jatuh [ia] ke dalam hati maka terkadang[-kadang] berkekalan [perkataan itu] di dalam hati [hingga] seumur hidup [lamanya tidak hilang-hilang].

Maka jika ada ia perkataan yang jahat maka sentiasa[lah] ia memfitnahkan [kepada pendengarnya] dan mendatangkan was-was [ke dalam hatinya] bahkan terkadang mensebabkan ia akan [jatuh ke dalam] kebinasaan yang [sangat] besar [lagi berpanjangan].

Maka hendaklah bersungguh-sungguh orang yang berakal pada memelihara[kan] pendengar[an]nya [itu] dan [memelihara] segala anggotanya sebelum ditanya daripada[ apa yang dilakukan]nya [di dunia dahulu] pada hari kiamat [nanti].

Telah berfirman Allah Taala,ertinya, “bahawasanya pendengar[an] dan penglihat[an] dan hati [maka ketahuilah] sekelian[nya] itu akan ditanya daripada[ perbuatan]nya pada hari kiamat [nanti]”. [Surah Al Israk Ayat 36]


Tiada ulasan: