Catatan Popular

Rabu, 11 Mei 2016

CERITA DARI ABBAS TENTANG ABU TURAB



Abbas melaporkan bahawa dia ada bersama dengan dia di padang pasir dan salah satu air pengikut beliau dikehendaki untuk minum sehingga dia memukul kakinya di atas tanah kemudian sebuah mata air yang muncul di sana. 

Satu lagi pengikut memberitahu bahawa dia memerlukan cawan untuk minum air supaya dia memukul tangannya di atas tanah kemudian secawan putih muncul di sana dan cawan yang ada bersama kami hingga kami sampai Makkah. 

Dia bertanya dengan Abbas "Apakah pandangan anda tentang wahyu dan mukjizat murid-murid anda.?
Dia menjawab "Tidak ramai orang percaya dalam perkara ini."
Beliau seterusnya memberitahu "Salah satu yang tidak akan percaya ini maka dia akan menjadi kafir."
Dia pernah memberitahu bahawa sekali di dalam hutan pada waktu malam gelap apabila melihat sesuatu  yang berbahaya dan tinggi dan  bertanya kepadanya kamu jin atau manusia?
Tetapi orang itu memberitahu saya "Adakah anda seorang yang percaya atau tidak percaya? Apabila saya memberitahunya bahawa saya seorang Muslim kemudian dia memberitahu saya "
Seorang Muslim tidak akan takut selain daripada Allah?". Kemudian saya fikir ia memberi amaran dari Allah. 

Apabila saya melihat seorang lelaki di dalam hutan yang sedang dalam perjalanan tanpa apa-apa pemindah  akan dan tidak ada bersama dengan dia jadi saya fikir bahawa tidak ada orang yang begitu besar daripada dia kerana dia mempunyai iman yang sempurna kepada Allah.
Apabila saya bertanya kepadanya tentang kekurangan perkara dengannya maka dia menjawab saya "Satu yang mempunyai iman kepada Allah akan tidak memerlukan apa-apa benda dengan dia." 

Beliau memberitahu "Bagi tempoh tiga puluh tahun dia tidak apa-apa benda yang dipinjam daripada orang lain atau tidak diberikan apa-apa benda untuk mana-mana badan. "
Apabila orang telah diminta untuk menjelaskan perkara ini lagi maka katanya kepada mereka "Satu orang menjemput beliau tetapi beliau tidak menerima jemputan dan untuk hukuman ini dia tidak makan apa-apa benda untuk empat belas hari." 

Dia memberitahu "Seseorang yang benar adalah salah satu yang merasakan keseronokan tindakan sebelum tindakan dilakukan. Keikhlasan adalah suatu tindakan di mana terdapat keseronokan ibadat. "Dia memberitahu mencintai tiga perkara berikut tidak baik. Kekayaan

Kita boleh mendapatkan keamanan dan kesenangan hanya di langit. Untuk merealisasikan Allah terdapat tujuh belas peringkat di antara mereka yang lebih tinggi adalah amanah kepada Allah dan yang paling rendah adalah satu penerimaan. 

Maksud amanah kepada Allah adalah untuk bersyukur untuk agama Allah dan jika apa-apa benda satu tidak dapat maka hendaklah ia bersyukur untuk itu. Tetapi seseorang itu perlu sentiasa hilang dalam mengingati Allah. 

Beliau memberitahu Allah menciptakan lelaki belajar untuk panduan manusia. Maksud kekayaan adalah yang tidak mengingini apa-apa benda. Maksud fakher (indigence) ialah orang yang memerlukan. 

Beberapa badan bertanya jika anda mempunyai keinginan untuk anda? Beliau menjawab, "Saya tidak mempunyai apa-apa keinginan dengan Allah jadi saya gembira untuk kelulusannya lalu Allah boleh menyimpan saya dalam apa-apa syarat apa yang pernah dia suka." 

Apa yang pernah darwesh (orang mistik) mendapat makanan dan beliau yang mana perkara yang meliputi badannya adalah pakaian beliau. Tempat di mana dia tinggal adalah rumahnya. 

Beliau telah meninggal dunia pada thedesert daripada Basra dan selepas bertahun-tahun karavan yang diluluskan dari sana dan menyedari bahawa seorang lelaki berdiri dengan kakitangan dan mencari ke arah Makkah dan bibirnya kering tetapi ada binatang berlalu darinya.

Tiada ulasan: