Catatan Popular

Jumaat, 6 Mac 2020

ABDULLAH BIN UMAR BIN HURAM Kisah Syuhada Yang Dapat Berbicara Dengan TuhanNya


Kisah Syuhada Yang Dapat Berbicara Dengan TuhanNya- Sahabat ini bernama Abdullah bin Umar bin Huram ia adalah seorang yang syuhada yang diberikan kelebihan bercakap dengan TuhanNya. Ini adalah merupakan kelebihan yang sangat luar biasa.

Diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah ra ia berkata:"Aku bertemu dengan Rasulullah saw beliau bertanya kepadaku :"Wahai Jabir apakah gerangan yang membuatmu nampak muram durja?"

Aku menjawab:"Wahai Rasulullah , bagaimana tidak ayahku telah gugur dalam pertempuran, sedangkan beliau meninggalkan anak-anak masih kecil dan hutang.

Lalu Rasulullah saw bersabda :"Apakah engkau ingin aku beritahu apa yang ditemui ayahmu dihadapan Allah SWT?

Aku menjawab :"Sudah tentu Ya Rasulullah.
Maka Rasulullah saw bersabda :"Tidak pernah sekalipun Allah SWT berbicara dengan seorang manusia kecuali dari sebalik tabir atau hijab dan bertuah sekali bagi ayahmu. Allah SWT berbicara secara langsung kepadanya tanpa ada hijab. Lalu ayahmu berkata :"Ini yang aku harapkan dan ia berkata :"Ya Allah hidupkan aku kembali sehingga aku boleh merasai nikmat terbunuh dijalanMu sekali lagi.

Lalu Allah SWT berfirman : "Bahawa sesungguhnya telah aku tetapkan bahawa mereka tidak dapat kembali lagi.

Rasulullah saw bersabda :"Lalu turunlah ayat yang bermaksud :

"Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki; ."( Surah Al-Imran ayat 169)


Tiada ulasan: