Catatan Popular

Selasa, 5 November 2013

SEJERNIH-JERNIH MAKRIFAT TOK KENALI : MANA YANG DIKATAKAN SEBENAR-BENAR MUHAMAD? (Adam Abu Basar dan Muhamad Abu Arwah)

NUKILAN HJ SAARI MOHD YUSOF (PEWARIS KETIGA ILMU MAKRIFAT TOK KENALI KELANTAN)

Mari kita belajar mengenal mana yang dikatakan sebenar-benar Muhamad, Ahmad dan Ahad.

Tuan-tuan, puan-puan, muslimin dan muslimah yang dirahmati Allah sekalian. Di pagi jumaat (penghulu sekalian hari) tanggal 12hb. Oktober jam menunjukkan 5:27 pagi. Saya ingin mengajak tuan-tuan dan puan-puan sekalian mengenal Muhamad. Siapakah yanng dikatakan sebenar-benar Muhamad. Sepatutnya saya menyambung penulisan tentang tajuk “zuk”, (iaitu zuk yang dibuat-buat dan zuk yang sebenar-benar zuk), tetapi terlintas dihati untuk mengarang dulu bab Muhamad.

Sebelum saya menceritakan bab Muhamad, saya bermohon dari Allah yang Maha Suci, agar melindungi saya dari “FITNAH”. Bab ini adalah bab yang paling sensitif dan yang paling sulit untuk diterjemahkan. Namun jika tidak saya terjemahkan melalui kalam penulisan ini, siapakah lagi yang akan berani menterjemahkan kebenaran ini?

Pertaruhan dalam memperjuangkan agama Allah itu, adalah nyawa. Untuk itu, saya perjudikan nasib hidup saya untuk menterjemah ilmu Allah dalam bahasa makrifat, biarpun ianya tersangat pahit. Bahasa makrifat itu, teramat pahit untuk dimengerti bagi yang tidak pernah menikmatinya. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Namun ku gagahi juga untuk memertabat dan menggenengahkan ilmu makrifat ke persada dunia. Sudah terlalu lama ilmu makrifat telah terkubur tanpa nisan. Sampailah masanya ilmu makrifat itu kembali berputik dan mekar di persada alam. Ayuh saudara-saudara seagamaku, kita gali, kita korek dan kita timba ilmu makrifat. Makrifat itu, adalah juga cabang ilmu yang fardhu (yang wajib), sebagaimana wajibnya sembahyang dan wajibnya bersyahadah bagi yang beragama Islam.

Semalam sekitar jam 2 pagi hingga 4 pagi, saya didatangi mimpi. Mimpi itu menceritakan saya diberi tugas memandu lori yang teramat dan terlalu panjang. Isi muatan lori itu teramat berat yang tak termampu ditanggung oleh tayar yang banyak. Sehingga di dalam mimpi itu, saya mengambil pendapat untuk menganti tayar yang kurang angin dan tayar yang tidak ada bunga.

Mimpi itu menceritakan yang saya tidak pernah memandu lori yang seberat dan sepanjang itu, tetapi saya memberanikan diri untuk memandu. Maklumlah ekor lori itu panjang. Saya tidak pernah membawa lori, apa lagi lori yang saya bawa dalam mimpi itu teramat panjang dan berat sekali. Dalam mimpi itu, saya dapati boleh memandu dengan baik. Makanya bilamana terjaga dari tidur jam lima pagi, biarpun tubuh saya terasa demam dan tidak sihat, saya gagahkan juga mengarang tajuk ini.

Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian. Sebelum tangan dan jari-jari saya yang daif lagi fakir menekan butang-butang komputer ini, terlebih dahulu saya memohon ampun dan maaf sekiranya apa yang saya tulis ini, tidak tertanggung oleh akal tuan-tuan atau sekiranya ilmu ini, membicarakan sesuatu yang di luar skop ilmu pengajian yang selama ini tuan-tuan tuntut. Saya menyusun jari sepuluh, janganlah hendaknya dengan kejahilan ilmu pelajaran tuan-tuan selama ini, tuan-tuan menfitnah ilmu ini. Bilamana ilmu ini tidak tertanggung oleh akal tuan-tuan, jangan pula hendaknya saya difitnah dan ditohmah. Kiranya tuan-tuan tidak diberi kefahaman, jangan mengambil keputusan untuk membuat tuduhan. Sila panggil saya untuk mendapat penjelasan dari mulut kemulut atau dibuat pertemuan secara empat mata.

Ilmu yang akan saya nukilkan ini, bukanya dapat dipelajari disekolah-sekolah atau dipondok-pondok. Melainkan ilmu makrifat itu, adalah suatu anugerah Allah, kepada sesiapa yang dikehendaki Nya. Ilmu makrifat itu, hanya dapat ditimba melalui “Qalbu mukmin” para guru-guru terdahulu. Sebelum itu, saya ingin mengajak tuan-tuan perhatikan betul-betul fakta-fakta yang saya kemukakan dengan mata hati.

Siapakah Muhamad?

Fakta 1)
Firman: Surah Al-Ambia : 21;107
“Dan tidaklah kami utus kamu melainkan untuk menjadi rahmat bagi semesta alam”.
Dari Firman di atas, sudah dapat kita mengerti bahawa, erti atau makna Muhamad diutus atau dijadikan Allah Taala itu, adalah bagi membawa maksud “Rahmat“. Cuba tuan-tuan perhatikan sekali lagi perkataan “menjadi rahmat“. Bermaknanya di sini bahawa erti atau makna Muhamad itu, adalah bagi mengambarkan perkara “rahmat”. Muhamad itu, adalah rahmat bagi sekalian alam.

Manakala maksud atau makna Rahmat pula, adalah merujuk kepada Nur Muhamad. Nur muhamad itulah sebenarnya yang menjadi Rahmat sekalilan alam. Dikeranakan Nur Muhamad itulah, maka terjadinya sekalian alam. Mula-mula Allah (Nur Allah) bersendirian di alam La Takyin atau di alam Ahdah, wahdah dan alam wahdiah. Inginlah diriNya dikenal oleh sekalian makhluk Nya, maka diciptanya Nur Muhamad.

Setelah ciptaan Nur Muhamad, dari Nur Muhamad itulah makanya terjadi dan terciptanya sekalian alam. Dari Nur Muhamadlah terjadinya syurga, neraka, langit, bumi, malaikat, Quraan, sekallian Rasul, sekalian Nabi dan termasuk Nabi kita Nabi Muhamad saw. Nur Muhamad itulah yang menjadi rahmat sekalian alam, yang menjadikan alam sekaliannya termasuk menjadikan Nabi kita Muhamad saw.

Nur Muhamadlah Kekasih Allah awal dan akhir, zahir dan batin, dari dahulu dan sampailah sekarang. Nur Muhamadlah kekasih yang tidak terpisah, bercerai dan tidak tertanggal dari Allah Taala. Itulah makanya banyak karangan guru-guru terdahulu menceritakan perkara ini, tetapi sayangnya tidak ramai yang mengerti. Ramai di kalangan kita mengenali Muhamad bin Abdullah dan cucu kepada Abdul Mutalib. Suami kepada Siti Khadijah dan anak kepada Aminah. Tidak ramai yang mahu tahu akan Muhamad “Nur”. Sedangkan kerana Nur Muhamad (Muhamad Nur) itulah rahmat sekalian alam, yang menjadikan kita Nabi kita Muhamad saw. Jika tidak kerana Nur Muhamad, maka tidak terjadinya Nabi kita Muhamad saw. Kerana rahmat Nur Muhamad itulah, maka terjadinya junjungan kita Muhamad saw.

Kerana “Rahmat” Nur Muhamadlah kita boleh berNabikan Baginda Nabi Muhamad saw. Kerana rahmat Nur Muhamadlah, makanya kita berada di atas muka bumi. Kerana rahmat Nur Muhamad itu jugalah, makanya bumi kita ini, berputar mengikut paksinya. Kerana Nur Muhamad itu jugalah, makanya kita akan dapat merasai adanya kita di dalam syurga atau neraka. Kerana rahmat Nur Muhamad itulah, kita sekarang ini, menikmati rahmat “sunnah” Baginda Nabi Muhamad saw. Kerana rahmat Nur Muhamadlah melahirkan Nabi Besar junjungan kita Muhamad saw.

Sayangnya tidak ramai yang mengenali Muhamad “Nur” (Nur Muhamad). Untuk itu, mari ikut saya sama-sama kita berenang di lautan hairan dan sama-sama kita mengembara ke alam malakut. Di mana alam yang tidak ramai orang yang berjaya sampai kesana.

Dalam kitab Al-Dur al-Nazim fi Maulid al-Nabi al-Karim karangan Ibn Thughrubak, ada menyebut bahawa pertama-tama Nabi Allah Adam mengangkat kepala dan membuka matanya, Nabi Allah Adam terlihat Muhamad Rasulullah (Nur Muhamad) di sekalian Arasy (penguasaan Allah).

Sambungnya lagi, Nur Muhamad itu, bilamana berada dilangit, namanya dipanggil Ahmad dan bilamana berada di bumi dipanggil Muhamad. (Dilangit bernama Ahmad dan dibumi bernama Muhamad).

Fakta ke 2)
Firman Allah; “Tidak ku cipta langit dan bumi, melainkan kerana mu Muhamad”. Penciptaan langit dan bumi itu, adalah suatu penciptaan atau suatu penganugerahan kepada Muhamad. Sedangkan Baginda Nabi Besar junjungan kita Muhamad saw diketika itu, belum lagi lahir kedunia. Siapakah sebenarnya Muhamad?

Fakta ke 3;
Muhamad itu, adalah kekasih Allah awal dan akhir. Muhamad itu, adalah kekasih Allah yang tidak pernah bercerai atau berpisah apa lagi untuk berenggang. Allah dan Muhamad itu, tidak pernah bercerai atau berpisah seumpama isi dengan kuku dan seumpama cahaya dengan matahari. Apakah semasa Baginda Nabi Muhamad saw berada di Kota Mekkah, Allah juga turut berada di Kota Mekkah dan bilamana baginda Nabi berpindah ke Kota Madinah, Allahpun juga turut berpindah ke Kota Madinah?

Allah dan Muhamad itu, adalah kekasih yang tidak pernah berpisah walaupun sekadar sesaat atau sedetik. Bilamana wafatnya Baginda Nabi, apakah Allah juga turut berada di kuburan Baginda Nabi?

Sedangkan Nabi Besar junjungan kita Muhamad Rasulullah pula, lahir terkemudian dari kejadian langit dan bumi dan terkemudian dari Nabi-nabi dan Rasul-rasul yang lain. Yang lahirnya sekitar 1400 tahun yang lalu. Sedangkan alam ini tercipta berbilion-bilion tahun yang lalu. Siapakah sebenarnya Muhamad?

Maksud Muhamad (kekasih Allah awal dan akhir) yang tidak boleh berpisah sebagai itu, adalah merujuk kepada pengertian “rahmat“. Maksud Muhamad itu, adalah merujuk kepada Muhamad (rahmat) dan bukannya Muhamad (tubuh badan). Muhamad rahmat itu, sudah sedia tercipta dan sudah sedia terjadi sebelum lahir batang tubuh (jasad) Baginda Nabi Muhamad saw.

Batang tubuh Baginda Nabi junjungan kita Muhamad saw itu, binasa sebagaimana batang tubuh kita. Yang tidak mati dan yang bersifat kekal selamanya itu, adalah sifat rahmat Allah (batang tubuh rahmat). Selama ini kita hanya mengenali batang tubuh Baginda Muhamad bin Abdullah cucu kepada Abdul Mutalib. Sayangnya kita tidak pernah mahu mengenali Muhamad sebenar. Sebenar-benar Muhamad itu, adalah “rahmat”. Penghulu yang tidak wafat dan tidak mati itu, adalah rahmat Allah, sebagaimana Firman;
Firman: Surah Al-Ambia : 21;107
“Dan tidaklah kami utus kamu melainkan untuk menjadi rahmat bagi semesta alam”.

Mari kita sama-sama lihat, mana yang dikatakan sebenar-benar Muhamad. Pada kebiasaannya kita hanya disarankan supaya mengenali dan mengingati sifat batang tubuhnya Baginda Nabi Muhamad saw. Kita hanya disaran mengingati Baginda Nabi Muhamad dari segi cara Baginda Nabi makan, cara Baginda berpakaian, bersugi, bercelak, naik kuda, berkahwin (sampai empat orang) dan sebagainya.

Seumpama bilamana Baginda Nabi dahulu tidak naik kenderaan (kereta), tidak semestinya kita juga dilarang guna kereta. Bilamana Baginda Nabi guna anak panah dan naik kuda, tidak semestinya kita dilarang menggunakan senjata moden dan buang kereta kebal atau jet pejuang. Bilamana Baginda Nabi dahulunya menggunakan kayu sugi, kita sekarang juga turut bersugi, sedangkan sekarang ada ubat gigi. Ada sesetengahnya membawa kayu sugi yang sudah beberapa kali diguna yang agak berbau busuk, selepas diguna disimpan kembali kedalam poket baju bahagian depan bagi menunjukkan alim. Sedangkan ajaran Baginda Nabi yang harus kita ikut itu, adalah konsep kebersihan bukan konsep kayu sugi yang dipamer dihadapan poket baju. Yang bilamana berjumpa orang, lalu dikeluarkan kayu sugi lalu digosok-gosok di hadapan orang, bagi menunjukkan sunnah Baginda Nabi. Sedangkan sunnah Nabi itu, adalah merujuk kepada kebersihan bukan menunjukkan kepada kayu sugi.

Inilah yang orang sekarang nampak. Mereka nampak batang tubuhnya Baginda Nabi, sedangkan yang hendak kita ikut dan amal itu adalah sifat rahmat yang dibawa nabi, iaitu sifat sidik, amanah, tabliq dan fatonah Nabi. Bilamana kita mengamalkan kaedah berfatonah Nabi, berus gigi itu, hendaklah bilamana masa di bilik air, bukan berus gigi bilamana sambil bercakap dengan orang, itu tidak fatonah namanya. Orang sekarang ikut cara Nabi, barang yang dikira boleh mendapat pujian orang bukan dibuat untuk Allah dan Rasul.

Rasul Allah itu, bukan meninggalkan batang tubuh atau jasad untuk diingat. Yang hendak diingat dan yang hendak diikuti itu, adalah sunnahnya. Rasul Allah itu, meninggalkan kepada kita empat perkara sunnah, iaitu
1) Sidiq
2) Amanah
3) Tabliq
4) Fatonah

Sifat yang empat inilah yang tidak mati dan sifat yang empat inilah yang tidak binasa. Yang membawa dan yang menjadi sebenar-benar Muhamad dan inilah yang sebenar-benar menjadi “rahmat” pada sekalian alam ini. Rahmat inilah yang bermulanya dari zaman sebelum Nabi Allah Adam a.s sehingga kehari penghabisan alam. Muhamad inilah yang awal dan Muhamad inilah yang dikatakan akhir. Iaitu “Muhamad Rahmatul Fil Alamin” iaitu (Muhamad itu, adalah rahmat bagi sekalian alam).

Saranan sebenar yang kekal selamanya, yang harus kita ikut itu, bukannya kepada jasad atau tubuh badan Baginda Rasulullah. Yang dimaksudkan diikuti dan ditaati itu, adalah sifat rahmat sidiq, rahmat amanah, rahmat tabliq dan rahmat fatonah. Sifat inilah sifat yang tidak akan pernah mati, tidak akan pernah wafat dan sifat yang tidak sekali-kali akan meninggalkan kita. Sidiq, amanah, tabliq dan fatonah inilah yang “rahmat” (rahmat sekalian alam). Rahmat inilah ciptaan Allah Taala sebelum terciptanya tubuh badan (jasad) Baginda Nabi Besar junjungan kita Muhamad Rasulullah. Sabda diriwayatkan oleh Abu Ya’la. “ Sesiapa yang cinta kepadaku, maka hendaklah dia beramal dengan sunnah ku”. Mengambarkan kepada kita bahawa, sesiapa yang cinta dan sayangkan kepada Baginda Rasulullah saw, hendaklah mengikuti dan taat kepada sunnahnya, bukan taat kepada batang tubuhnya.

Baginda Rasulullah pernah bersabda kepada sahabat-sahabatnya; “Jangan kamu melampau dalam menyanjungku seperti Nasrani telah melampau dalam menyanjungi Al-Masih Ibn Mariam. Tetapi hendaklah kamu berkata bahawa aku hanya “hamba Allah dan RasulNya” Riwayat Al-Bukhari

Rasulullah adalah makhluk seperti kita, yang pernah patah gigi semasa berperang, pernah jatuh sakit, miskin, lapar dan tidak ubah jasadnya seperti kita. Kita tidak boleh mengekal atau membawa tubuh badan (jasad) Baginda Nabi junjungan kita Muhamad Rasulullah, namun kita boleh membawa tubuh sidiq, amanah, tabliq dan fatonah. Tubuh itu, adalah tubuh yang tidak akan pernah mati atau reput. Tubuh rahmat (tabliq, amanah, sidiq dan fatonah) itulah tubuh ciptaan Allah yang tercipta sebelum batang tubuh Muhamad Baginda Rasulullah Nabi tercipta. Kita sambung lagi di lain kesempatan, jam sudah menunjukkan pukul 8:40 pagi, saya dikehendaki menghantar kitab ke R&R Maran, Pahang.

Fakta ke 4;
Berfirman Allah Taala kepada Nabi Allah Adam; ”Tidaklah tercipta Adam itu, melainkan kerana Muhamad”. Di sini mengambarkan yang mencipta Nabi Allah Adam itu, adalah Muhamad. Sedangkan Nabi junjungan besar kita Muhamad saw, belum lagi lahir. Siapakah sebenarnya Muhamad? Muhamad itu, telah tercipta sebelum terciptanya Lauh, Qalam, Syurga, Malaikat, Langit, Bumi atau Neraka. “riwayat Ibn.Jabir bin Abdullah“.

Fakta ke 5;
Semasa saat akhir hayat Baginda, baginda berpesan kepada sahabat-sahabatnya supaya menunggu dan mencari penghulu syurga, seorang yang bernama Uwis Karni, yang datangnya dari Negeri Yaman. Wataknya memakai bulu kambing, kurang bercakap dan selalu meyendiri dan berjalan selalu menundukkan kepala. Setelah tahun berganti tahun, di setiap musim haji, mereka menunggu kedatang orang yang dikhabarkan oleh baginda Rasul.

Setelah sekian lama menunggu, ternyata orang yang dimaksudkan oleh baginda Rasul itu, muncul. Datanglah para sahabat menemui Uwis Karni. Bertanya sahabat, bahawa kedatangan mereka itu adalah diatas perintah baginda Muhamad. Lalu Uwis Karni mengatakan apakah buktinya yang engkau para sahabat itu dari utusan Muhamad. Kata Uwis lagi yang bahawasanya mereka itu, tidak mengenalli Muhamad “katanya Uwis “kamu belum mengenal Muhamad“. Lalu menjawab para sahabat bahawa kami ini adalah sahabat-sahabat Muhamad dan Aku pula adalah menantu Muhamad. Kami telah mengenal Muhamad sedari dulu dan kami pernah pergi berperang dan berjihad bersama Nabi. Uwis tetap menafikan yang mereka itu sahabat Muhamad.

Bahasa Uwis itu dimengerti dan difahami oleh Qalbu Saidina Ali. Lalu Saidina Ali pun berkata, “Ya, memang betul katamu wahai Uwis Karni, aku pun selaku menantu Baginda Nabi, hanya sekali melihat Muhamad. Lalu Uwis mohon penjelasan, apakah bukti engkau mengenali Muhamad. Semasa Baginda Rasulullah hendak membersih Kaabah, Baginda berdiri di atas bahu Bilal bin Rabbah, dikeranakan Bilal bin Rabbah itu pendek, Rasullullah tidak sampai untuk mencuci bahagian atas Kaabah. Lalu Baginda minta berdiri di atas bahu Saidina Ali. Semasa Baginda Nabi berpijak di atas bahu atau berada di atas belakang Saidina Ali untuk mencuci Kaabah, Saidina Ali mendongakkan kepalanya ke arah Baginda Nabi yang sedang berada diatas belakangnya (atas bahunya).

Semasa Ali mendongak kepalanya keatas untuk melihat Baginda Nabi, terlihat, terpandang dan ternampak olehnya, bukannya Baginda Nabi Muhamad saw. Ternyata yang terlihat dan terpandang olehnya pandangnan mata Saidina Ali itu, adalah rahmat “Nur Muhamad“. Terlihat olehnya rahmat cahaya Nur Muhamad yang menerangi sekelian alam. Saidina Ali tidak terlihat Baginda Nabi, yang terlihat oleh Saidina Ali, adalah wajah Nur Muhamad di atas bahu dan di atas kepalanya.

Setelah cerita Saidina Ali itu, barulah dibenarkan oleh Uwis Karni, bahawa benarlah kalian ini dari utusan Baginda Nabi. Selepas cerita itulah baru Uwis Karni percaya yang mereka itu, adalah dari kalangan sahabat Baginda Nabi. Yang menjadi persoalannya di sini, bagaimana Uwis boleh membenarkan cerita Saidina Ali, sedangkan Uwis tidak pernah menemui dan melihat wajah Baginda Nabi. Tidak pernah Uwis terpandang wajah Baginda Nabi, bagaimana beliau boleh membenarkan kata-kata Saidina Ali? Seolah-olah Uwis Karni itu, lebih mengenali Baginda Nabi berbanding Saidina Ali, selaku menantu Baginda.

Inilah bagi mengambarkan kepada kita bahawa maksud Muhamad itu, bukan merujuk kepada batang tubuh Baginda Nabi, ianya adalah merujuk kepada Nur Muhamad. Sebenar-benar Muhamad itu, adalah Nur Muhamad. Nabi besar junjungan kita Muhamad saw itu, adalah penghulu kita, Nabi kita dan Rasul kita. Apa yang kita perbincangkan di sini, bukanlah bertujuan untuk menduakan Nabi. Kita tidak ada Nabi lain selain Nabi Muhamad saw. Adapun tujuan ulamak terdahulu mengkhabarkan kepada kita ilmu ini, adalah bertujuan supaya syahadah kita itu, benar sebagaimana benarnya syahadah Baginda Nabi.

Tuan-tuan jangan sekali-kali tersalah tafsir atau tersalah faham bab ini. Dalam mengarang tajuk ini hati saya rasa tidak selesa, kebimbangan disalah erti oleh golongan feqah yang berilmu syariat. Di sini kita tidak berhajat untuk membicarakan soal Nabi Muhamad saw. Di sini kita berbicara tentang Muhamad Nur atau tentang Nur Muhamad, bukannya Muhamad Baginda Nabi saw. Bukannya bertujuan membicarakan soal Nabi besar junjungan kita Muhamad saw. Jangan pula tersalah faham mengatakan kita ini ada dua Nabi pulak. Nabi kita hanya satu iaitu Nabi Muhamad saw. Apa yang kita perbincangkan di sini adalah merujuk kepada Muhamad Nur atau Nur Muhamad. Siapakah sebenarnya Muhamad? Sebenarnya Muhamad yang kita perbincangkan di sini, adalah merujuk kepada muhamad Nur (Nur Muhamad).

Fakta ke 6;
Mari kita sambung lagi pencarian siapakah sebenarnya Muhamad? Sebelun itu saya mahu tuan-tuan cari fakta atau cari dalil, kenapa Baginda Nabi junjungan kita Muhamad saw “tidak” pernah berkalimah syahadah dengan menyebut perkataan “Ana Rasulullah” (Aku Rasulullah). La ila haillalah muhamadul rasulullah. Kenapa Rasulullah tidak menyebuat “Ana Rasulullah (aku Rasulullah). Sedangkan Baginda adalah selaku Muhamad. Kenapa tidak berkata perkataan “aku Rasulullah”. Kenapa Baginda Nabi sendiri mengatakan dan menyebut perkataan Muhamad Rasulullah tidak menyebut “aku Rasulullah”?

Sedangkan Baginda Nabi sendiri menyebut kalimah syahadah dengan perkataan Muhamad Rasulullah bukannya aku (ana) Rasulullah. Kenapa Baginda Nabi tidak menyebut Ana (aku Rasulullah)? Inilah bagi menunjukkan kepada kita bahawa Muhamad itu,adalah merujuk kepada Muhamad sebagaimana Muhamad Nabi Allah Adam, Muhamad Nabi Allah Ibrahim, Ismail, Isa, Nuh, Musa, Daud, Sulaiman dan Nabi-Nabi terdahulu.

Inilah yang dikatakan konsep awal Muhamad dan akhir Muhamad. Mengambarkan kepada kita bahawa bilamana sedari mula dan sedari awal Muhamad bersifat dengan sifat Muhamad dan akhirpun adalah juga bersifat dengan sifat Muhamad, Muhamad yang sama (Muhamad dulu dan Muhamad sekarang itu, adalah Muhamad yang sama). Muhamad itu satu, tidak ada dua atau tiga. Iaitu Nur Muhamad.

Nur Muhamad itu, adalah penghulu kepada sekalian Nabi dan penghulu kepada sekalian Rasul. Termasuklah penghulu kepada Baginda Nabi besar junjungan kita Muhamad saw. Penghulu kepada Baginda Nabi besar junjungan kita Muhamad itu, bukanlah MUHAMMAD BIN ABDULLAH BIN ABDIL MUTALLIB BIN HASYIR BIN ABD MANAF BIN KHUSAIR BIN KHILLAF BIN MURRAH BIN KA’AB BIN LUAAID BIN QHALIB BIN FIHIR BIN MALIK BIN AI’ITHOB BIN KHINANAH BIN KHUZAIRD BIN MUDRASHAH BIN ILIAS BIN ADNAN. Adapun penghulu bagi sekalian Para Nabi dan Para rasul itu, adalah “Muhamad (Nur)".

Itulah makanya celik sahaja mata Nabi Allah Adam, Baginda melihat Muhamad Rasulullah. Kenyataan atau kalimah Muhamad Rasulullah itu, sedia terpahat, tertulis dan tertera di setiap pintu syurga, pintu neraka, di padang mahsyar, di dedaun pepohon syurga, di langit dan di mana-mana. Nama Muhamad sudah tertulis, tercatat dan tertera sedari mula kejadian makhluk dan sebelum Nabi Allah Adam tercipta lagi. Semasa Baginda Nabi besar junjungan kita Muhamad saw, belum lahir kedunia. Muhamad itu, sudah siap terpahat. Muhamad yang mana?

Ketika Nabi Allah Adam tercipta, Allah mengkhabarkan kepada Nabi Allah Adam, bahawa beliau bernama Abu Basyar dan Muhamad itu bernama Abu Arwah . (Adam Abu Basyar (jasad) dan Muhamad Abu Arwah (roh)). Ertinya di sini, Adam itu merujuk kepada jasad manakala Muhamad itu pula, adalah merujuk kepada Roh.

Bermaknanya di sini, Maksud Muhamad itu adalah Nur Muhamad. Maksud Nur Muhamad itu pula, adalah Ruhul Qudus (Ruhul Akzim) atau roh yang paling suci. Berertinya di sini bahawa, Muhamad itu adalah Roh. Bermaknanya di sini, Rohlah penghulu sekalian penghulu. Setelah dijadikan (ditiup) roh kedalam jasad Nabi Allah Adam, maka Allah perintahkan sekallian Jin dan Malaikat sembah sujud kepada Nabi Allah Adam. Sebabnya di dalam jasad Adam itu, adanya roh. Allah perintahkan sujud sekalian Malaikat dan Jin itu, bukan kepada lembaga Adam, tetapi diperintahkan sujud itu adalah kepada Roh yang di dalam Adam.

Begitulah besar, mulia dan tingginya darjat Roh (Nur Muhamad), di sisi Allah Taala. Nur Muhamadlah kekasih Allah yang awal dan akhir, yang tidak pernah bercerai atau berpisah, sedari mula kejadian sehinggakan keakhir zaman. Muhamad inilah yang tidak bercerai dengan Allah.

Fakta ke 7;
Tuan-tuan dan puan puan yang dirahmati Allah sekalian. Kita sibuk dengan tunjuk perasaan bilamana Nabi besar Junjungan kita diwajahkan di dalam filem barat. Kita sanggup melangar norma-norma kehidupan, membelakangi kadaulatan undang-undang dan ada yang sanggup bunuh membunuh demi menjaga kesucian Nabi Muhamad saw.

Namun tuan-tuan lupa dan mungkin tuan-tuan terlepas pandang, yang Baginda Nabi telah wafat dan telahpun kembali kerahmatullah (kembali kepangkuan Allah Taala). Tidak terusik dan tidak tersentuh dan tidak berubah wajah dan jasad Baginda Nabi, sekiranya diburuk-burukan oleh orang barat. Baginda Nabi kita tetap suci dan tetap aman di sisi Allah. Tidak terusik jasad Nabi besar junjungan kita sekiranya mereka mengapa-apakan Baginda Rasul.

Cuba tuan-tuan tanya diri sendiri, adakah kita mengadakan bantahan dengan membuat demostrasi jalanan, atau tunjuk perasaan, bilamama orang Islam itu sendiri yang menolak Islam secara terang terangan. Seumpama orang Islam yang tidak menunaikan perintah sembahyang, yang jelas dan dengan secara terang terangan menolak Baginda Nabi, menolak sunnah Nabi? Kenapa tidak buat tunjuk perasaan.

Menolak sunnah Nabi, bererti menolak Nabi. Tak ikut Sunnah Nabi bererti tidak ikut Nabi. Bukan setakat menghina dari segi membuat watak Nabi, ini adalah jelas jelas menentang dan melanggar perintah Sunnah Nabi. Kenapa tidak kita perangi Kutuk Baginda Nabi, kita semua berang, marah dan panas hati, tetapi bagi yang secara terangn-terangan tidak sembahyang, tidak puasa dan melanggar sunnah Baginda Nabi di depan mata kita sekarang dan yang berleluasa di sana sini, kepada kita diam?

Baginda Nabi tidak meninggalkan jasadnya supaya kita pelihara, jaga atau ikuti. Yang Baginda tinggal itu:
1) Sidik
2) Amanah
3) Tablik dan
4) Fatonah.

Ini yang Baginda Nabi tinggal. Kenapa bilamana orangn bercakap dusta, tidak kita adakan tunjuk perasaan jalanan. Ada orang yang mengelapkan wang baitulmal dan wang zakat, tidak kita buat tunjuk perasaan? Orang sentuh soal tubuh badan Nabi, kita melenting marah, tetapi orang yang secara langnsung melanggar hukum Baginda Nabi dan menolak ajaran Nabi, tidak pula kita ambil kisah.

Inilah kita zaman sekarang, suka sangat memerhatikan kuman di seberang lautan sedang gajah di depan mata, tidak pernah nak ambil kisah. Mari kita sama-sama mendidik anak-anak dengan kebenaran yang “hak” bukannnya dengan istilah. Kebanyakkan dari kita sekarang ini, banyak menggunakan istilah bukannya fakta. Sembahyang yang kita buat tunduk bangun itu istilah, syahadah yang kita sebut itu istilah, bahasa istilah itu, budak kecil pun boleh kerjakan dan boleh melakukan. Tetapi mana faktanya, mana hakikat isi nya?, dan mana natijah jatuh duduknya perkara solat dan syahadah. Seumpama mana sebenar-benar nak ingatkan Allah sebelum solat? Sekadar sebut nama Allah, budak 2 tahun pun boleh sebut. Persoalannya di sini bagaimana nak ingatkan Allah di dalam solat dan di dalam berkalimah syahadah?

Bagaimana nak ingatkan Allah, ingatkan Allah itulah perkara asas, perkara pokok dan perkara tunjang yang hendak kita faktakan melalui kenyataan, yang bukan lagi melalui istilah bahasa sebutan bibir. Bagaimana nak ingatkan Allah, sedangkan Allah itu tidak boleh kita gambar-gambarkan, tidak boleh kita wajah-wajahkan, tidak boleh kita kenang-kenangkan, tidak boleh kita bayang-bayangkan.

Selagi boleh dibayang, diwajah, dikenang atau dirupa-rupakan, itu bukan Allah. Itu angan-angan atau syok sendiri kata orang sekarang. Allah bersifat “laisa kamislihi syaion” (Allah itu sifatnya bersalahan dari yang baharu). Jadi bagaimana nak ingatkan Allah? Cuba tuan-tuan jawab pertanyaan saya ini. Selaku orang yang sudah tua dan sudah beramal ibadah sembahyang selama lima atau enam puluh tahun, cuba perkhabarkan kepada kami sekalian sidang pembaca blog ini, bagaimana tuan ingat kepada Allah?

Jika tuan-tuan sendiri tidak boleh nak ingatkan Allah, bagaimana nak bersembahyang (solat). Sedangkan tujuan solat kita, adalah bertujuan untuk ingat kepada Allah Taala. Kiranya kita tidak boleh ingat kepada Allah, kepada siapa lagi yang hendak kita ingat di dalam solat? Ingat kepada Allah itu, bukan bermaksud untuk ingat kepada namaNya. Kita bukan disuruh ingat nama, kita disuruh ingat kepada tuan yang empunya nama. Mana tuan yang empunya nama? Tuan yang ampunya nama itu, adalah tuan yang tidak berhuruf dan tidak bersuara. Tidak berjisim atau tidak berjirim.

Bagaimana nak ingat kepada yang tidak berjirim atau berjisim dan bagaimana nak ingat kepada perkara yang tidak boleh disuarakan oleh bibir mulut atau kepada yang tidak boleh dihuruf-huruf kan dengan tulisan? Selagi ada bunyi, itu bukan Allah, selagi boleh dieja dengan huruf, itu bukan Allah, selagi boleh disebut dengan suara mulut, itu bukan Allah. Habis itu, mana Allah yang hendak kita ingat di ketika solat? Mana dan bagaimana?.

Jam menunjjukkan pukul 12:20 pagi tanggal 16hb Oktober saya gantung permasalahan ini, untuk sama-sama kita fikir. Saya buka permasalahan ini, untuk tuan-tuan perbincangkan dan terpulanglah kepada tuan-tuan untuk menjawabnya. Mari kita sama-sama memberi jawapan melalui blog ini, supaya ramai yang mendapat manafaat. Mari kita sama-sama kita lihat pandangan orang-orang di luar mengenai permasalahan ini dan mari kita sama-sama lihat komen mereka melalui laman web ini.


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

subhannallah maha suci Allah
tiada suatu kejadian dan peristiwa atas rahmat, ridho dan karuniaNYA
terima kasih kisanak telah menambah perjalanan kerohanian saya

Tanpa Nama berkata...

"Burung Tekukur Pulang Ke Kedah
Kalau tak Kufur Tiadala Sudah"

Tanpa Nama berkata...

burung mu di dalam sangkar,
burung ku di dalam seluar,
janganlah buat perkara yang mungkar,
biarlah hati baik didalam mahupun di luar