Sesungguhnya tiap-tiap
seorang yang hendak mengenal ALLAH Taala dan mengetahui sifat-sifatNya maka
wajiblah lebih dahulu ia mengetahui akan hukum akal dan bahagiannya, kerana ia
jadi neraca bagi hendak menghukumkan sifat-sifat Tuhan yang diperintahkan
mengenal itu. Sekalipun permulaan wajib atas tiap-tiap mukallaf mengenal Tuhan
tetapi permulaan wajib untuk mengenal sifat-sifat Tuhan itu ialah mengetahui
hukum-hukum akal.
Pengertian Hukum Akal
Hukum akal itu ialah
menetapkan suatu perkara kepada suatu perkara yang lain atau menafikan suatu
perkara daripada perkara yang lain dengan tidak berkehendak kepada dicuba pada
menetapkan sesuatu perkara itu (bersalahan hukum ‘adi yakni adat) dan tidak
tergantung kepada sesuatu perbuatan yang diperbuat oleh mukallaf (yang
bersalahan hukum syarii).
Pengertian Akal
Adalah akal itu satu
sifat yang dijadikan Tuhan pada manusia sehingga dengan dia terbeza manusia
daripadahaiwan. Maka dengan dialah boleh menerima alam nazariah pengetahuan
yang berkehendak fikir) dan boleh mentadbirkan segala-gala pekerjaan dengan
fikiran yang halus-halus dan yang sulit-sulit dan daripadanya tempat terbit dan
terpancar berbagai-bagai manfaat dan kebahagiaan bagi manusia. Tetapi kiranya
akal itu bersendirian maka tidak akan dapat akal sejahtera, akal waras dan akal
sihat melainkan berpandu kepada undang-undang syarak, demikian juga
undang-undang syarak tidak boleh berjalan mengikut yang dikehendaki melainkan
berhajat kepada akal. Walhasil antara kedua-duanya itu berlaziman dan berhajat
antara satu dengan yang lain (akal berhajat kepada syarak dan syarak berhajat
kepada akal).
Setiap mukallaf itu
wajib mengenal ALLAH SWT. Ia merupakan perkara yang terawal sekali di dalam
agama. Sebab itu dikatakan, Awaluddin makrifatulluh iaitu “Awalawal agama itu
mengenal ALLAH”.
Cara Mengenal ALLAH SWT
Cara mengenal ALLAH SWT
bukanlah dengan melihat dan sebagainya kerana ALLAH SWT itu Maha Suci daripada
menyerupai segala yang baharu segala makhluk. ALLAH SWT tidak berbentuk, tidak
berupa, tidak terjadi daripada jirim, tidak mengambil tempat atau ruang, serta
tidak berpihak seperti tidak di atas, tidak di bawah dan tidak di mana-mana.
Kerana itu, ALLAH SWT tidak dapat dilihat dengan mata kepala, tidak dapat
dipegang dan tidak dapat dirasa. Jadi, kita tidak boleh mengenal ALLAH dengan
cara itu.
Cara untuk mengenal
ALLAH SWT ialah dengan mengetahui sifat-sifat-Nya. Dan apabila telah kita
ketahui sifat-sifat ALLAH itu, dapatlah kita mengenal zat ALLAH SWT hingga
dapat kita membezakan zat Khaliq (Tuhan) dengan zat makhluk. Dan cara hendak
mengenal ALLAH melalui sifat-sifat-Nya itu ialah dengan menggunakan akal. Sebab
itu, seorang mukallaf yang wajib mengenal ALLAH itu ialah seorang yang sudah
berakal kerana akal fikiran penting untuk mengenal Tuhan dengan mengetahui
sifat-sifat-Nya. Dengan akal itu nantilah kita akan dapat membezakan di antara
sifat Tuhan dengan sifat makhluk. Dan oleh itu, seseorang itu tidak akan dapat
mengetahui ALLAH dengan sebenar-sebenarnya kalau dia tidak mengetahui hukum
akal. Jadi, wajiblah kita mengetahui hukum akal ini kerana ia ibarat neraca
bagi membezakan antara zat ALLAH SWT dengan zat makhluk. Oleh itu, di sini kita
akan membahas dan memperkatakan tentang akal, pengertian akal, serta hukum
akal. Ia merupakan perkara yang amat penting dalam ilmu tauhid. Selain hukum
akal, dalam ihnu tauhid juga terdapat dua jenis hukum lagi iaitu hukum adat dan
hukum syarak. Kedudukan tiga jenis hukum ini berbeza-beza antara satu dengan
yang lain.
Mengapa kita katakan
wajib untuk mengetahui hukum akal itu?
Dalam syariat atau
perundangan Islam, terdapat kaedah feqah atau qawa’idul fiqh yang menetapkan
bahawa kalau perjalanan menuju ke satu-satu matlamat itu wajib, maka menempuh
jalan-jalan yang membawa ke matlamat itu dikira wajib juga. Untuk memahaminya,
kita perhatikan satu contoh. Bagi mendirikan sembahyang, kita wajib berwudhuk
dengan air. Katakanlah kita berada di satu kampung yang tidak terdapat sumber
air semulajadi seperti air perigi, air mata air, sungai, laut, dan sebagainya.
Dan satu-satunya jalan yang mudah untuk mendapatkan air ialah dengan menggali
perigi. Maka menggali perigi itu hukumnya wajib. Inilah yang dimaksudkan dengan
kaedah feqah tadi: B&a satu-satu matlamat itu wajib, menempuh jalan-jalan
untuk menuju ke matlamat itu juga wajib.
1. HUKUM AKAL
Dan begitulah dengan
kaedah mengenal ALLAH SWT. Hukum mengenal ALLAH itu wajib, malah ia diletakkan
pada tempat yang pertama dan utama dalam ajaran Islam. Seseorang itu tidak akan
dapat mengenal ALLAH dengan setepat-tepatnya kalau dia tidak mengetahui hukum
akal. Dengan mengetahui hukum akal, ia menjadi sebab untuk kita mengenal ALLAH
SWT. Oleh itu, mengetahui hukum akal itu wajib.
Apakah takrif hukum akal
Hukum akal ialah menetapkan sesuatu perkara kepada suatu perkara yang lain,
atau menafikan suatu perkara daripada perkara yang lain. Dan dalam menetapkan
sesuatu hukum itu, ia tidak berkehendakkan kepada dicuba. Misalnya, dua campur
dua, empat. Dalam hal ini, akal menetapkan dua campur dua itu sama dengan
empat. Begitu jugalah dalam hal-hal lain yang seumpama ini. Akallah yang
menetapkan satu-satu hukum itu, bukan adat dan bukan juga syarak. Apabila hukum
itu ditetapkan oleh syarak, ia ber-sumberkan Al Quran dan hadis. Tetapi dalam
hal-hal seperti tadi, akal saja yang menetapkannya.
Satu contoh yang lain
ialah, seorang anak itu tidak boleh menjadi lebih tua daripada ayahnya dalam
masa yang sama. Atau dengan kata-kata lain, seorang anak itu tidak boleh lebih
dahulu daripada ayahnya. Hukum seperti ini hanya ditetapkan oleh akal. Akal
kita mengatakan bahawa seorang ayah itu pasti lebih tua daripada anaknya.
Contoh lain, setiap
jirim ataupun benda mempunyai sifat-sifat yang mendatang, termasuk sifat-sifat
yang berlawanan antara satu dengan yang lain. Umpamanya sifat gerak dan sifat
diam. Setiap benda atau jirim boleh bergerak atau digerakkan, dan boleh diam
atau didiamkan.
Tangan kita misalnya,
adalah satu jirim atau benda, dan ia boleh bergerak dan boleh diam. Sifat gerak
dan diam itu dua sifat yang berlawanan. Menurut hukum yang telah ditetapkan
oleh akal, dua sifat yang berlawanan ini tidak boleh terjadi serentak dalam
satu ketika. Ertinya, tangan kita ini tidak boleh bergerak dan diam dalam satu
masa yang sama.
Kita boleh gerakkan
tangan kita dan kita boleh diamkan ia. Boleh jadi selepas kita gerakkan, kita
diamkan ia, atau selepas ia diam kita gerakkan. Untuk kita gerakkan dan kita
diamkan tangan kita serentak, tentu tidak boleh. Begitu juga diri kita ini, tak
boleh kita lakukan gerak dan diam serentak. Contoh sifat berlawanan yang lain
ialah malam dan siang. Mana boleh malam dan siang itu berlaku dalam masa yang
sama. Ia belum pernah terjadi. ‘Dan begitulah seterusnya dengan sifat-sifat
berlawanan yang lain. Tidak akan berlaku sifat-sifat berlawanan itu serentak
dalam satu jirim. Yang boleh berlaku ialah secara bergilir-gilir. Di antara
gerak dan diam misalnya, boleh jadi gerak berlaku dahuiu kemudian baru diam,
atau boleh jadi diam berlaku dahulu kemudian baru gerak. Begitu juga antara
siang dengan malam boleh jadi siang berlaku dahulu, kemudian baru malam, atau
malam dahulu kemudian baru siang. Semua ini, akal yang menetapkannya, bukan
adat dan bukan syarak. Ini yang dikatakan hukum akal.
Untuk lebih jelas, kita
turunkan satu contoh lagi. Akal telah menetapkan bahawa dua atau tiga dan
sebagainya lebih banyak daripada satu. Dan satu itu kurang daripada dua atau
tiga, dan sebagainya. Akal telah menetapkan demikiari dan sekali-kali akal tidak
boleh menerima yang satu itu lebih daripada dua atau tiga dan sebagainya.
Kemudian, hukum akal ini
tidak perlu dicuba-cuba. Umpamanya, hukum akal yang menetapkan bahawa ayah itu
lebih tua daripada anak, tidak perlu dicubacuba seperti kita banding-bandingkan
antara anak dan ayah. Tak perlu dibuat demikian kerana secara spontan akal
menerima bahawa anak itu lebih muda daripada ayah, atau ayah itu lebih tua
daripada anak. Jadi, hukum akal yang menetapkan bahawa ayah itu lebih tua
daripada anak tak perlu dicuba-cuba.
Hukum Adat
Yang berkehendak kepada
dicuba-cuba ialah hukum adat. Setelah dicuba-cuba ratusan kali, ribuan kali dan
sebagainya, begitu juga yang terjadi. Dan setelah diperhati-hatikan begitu yang
terjadi. Seperti misalnya, api itu membakar. Dari dahulu hinggalah sekarang,
api itu kita dapati tetap membakar. Sudah begitu adatnya. Tidak pernah kita
lihat yang api tidak membakar. Dan yang menetapkan api itu membakar bukan akal
tetapi adat. Bukan juga syarak.
Kita tidak jumpa di
dalam Quran dan hadis, nas yang mengatakan bahawa api w.ajib membakar. Syarak
tidak mengatakan demikian. Apa yang kita dapati di dalam syariat, tiap suatu
yang ada ini tidak boleh memberi bekas melainkan ALLAH SWT. Sebab itu, dari
segi syariat, api tidak boleh memberi kesan bakar kalau tidak dengan izin ALLAH
SWT. Jadi, dari segi syariat, bukan api itu yang menyebabkan terbakar. Ia hanya
menjadi sebab sahaja. Iaitu, sebab terbakar itu kerana api. Sudah demikian
ALLAH hendak jadikan sesuatu itu; mesti ada sebabsebabnya.
Tetapi, pada adat, api
itu pasti membakar. Sudah puluhan malah ribuan tahun dapat disaksikan bahawa
api itu pasti membakar. Yang menetapkan ini ialah adat, bukan akal dan bukan
juga syariat. Kalaulah akal yang menetapkan api itu pasti membakar, tentu ia
dapat disalahkan kerana di dalam sejarah, kita telah saksikan bahawa Nabi
Ibrahim yang dilontarkan ke dalam api yang panas membara yang disediakan oleh
Namrud dan rakyatnya, tidak pun hangus. Malah, yang dirasakan oleh Nabi Ibrahim
adalah sejuk dan dingin sahaja. Jadi, tidak tepatlah kalau akal mengatakan yang
setiap api itu membakar. Lebih-lebih lagi pada zaman ini, kita dapat saksikan
ada orang boleh berjalan di atas api, seperti dilakukan oleh orang-orang
beragama hindu dan buddha. Ertinya, kita dapat saksikan bahawa api itu tidak
membakar dalam dua keadaan. Pertama, dalam riwayat Nabi Ibrahim a.s., api tidak
membakarnya dengan kekuasaan ALLAH SWT sebagai limpahan rahmat-Nya ke atas
baginda. Kedua, orang-orang beragama hindu dan buddha dapat berjalan di atas api
yang tidak membakar, secara istidraj atau secara penipuan daripada syaitan.
Dengan ini menunjukkan
bukan api yang memberi bekas tetapi adat telah menghukum atau menetapkan yang
setiap api itu membakar. Sebab, sudah ribuan tahun diperhatikan demikian, serta
sudah menjadi kebiasaan dan pengalaman manusia, setiap api itu membakar. Dalam
hal ini, adat yang menghukumnya. Jadi, kembali kita kepada penetapan hukum
daripada akal tadi, ia tidak perlu dicuba-cuba. Akal menetapkan sesuatu itu
berlaku bukan hasil daripada pengalaman atau kajian manusia, tetapi secara
spontan. Kemudian, apa yang dapat kita fahamkan lagi daripada hukum akal ini
ialah, tidak ada hubungan di antara hukum yang telah ditetapkan oleh akal
dengan perbuatan seseorang mukallaf. Yang menetapkan sesuatu perkara itu ada
hubungan dengan perbuatan mukallaf ialah syarak. Misalnya, apabila seorang
mukallaf hendak makan, kita dapat perhatikan bagaimana syariat menetapkannya.
Dalam hal berpakaian juga, syarak menetapkan hukum-hukumnya. Begitu juga dalam perbuatan
bergaul, syarak ada menetapkan hukum-hukumnya. Jadi, kalau sesuatu hukum itu
ada hubungannya dengan perbuatan mukallaf, ia bukan ditetapkan oleh akal atau
adat, tetapi oleh syarak. Sebab, syariat atau undang-undang daripada ALLAH yang
disampaikan kepada Rasulullah SAW itu, merangkumi segala perbuatan yang berlaku
kepada mukallaf. Ia mengatur seluruh perbuatan mukallaf, daripada perbuatan
yang kecil hinggalah kepada perbuatan yang sebesar-besarnya. Hatta perbuatan
gerak hati seseorang itu pun diatur oleh syariat.
Keistimewaan Akal
Seterusnya, yang perlu
kita ketahui tentang hukum akal ialah bahawa akal itu satu sifat yang ALLAH SWT
jadikan pada manusia. Ia ALLAH letakkan pada otak manusia dengan segala ciri
yang istimewa. Dengan ada
nya sifat ini, terbezalah manusia itu daripada makhluk makhluk lain seperti haiwan. Dalam ertikata yang lain,
dengan adanya akal, termulialah manusia ini dibanding kan dengan makhluk lain di muka bumi Tuhan ini.
Di antara yang menjadikan istimewa dan mulianya kehidupan manusia ini dibandingkan dengan haiwan ialah, dengan adanya akal, manusia boleh membangunkan kemajuan dan boleh melahirkan kehidupan yang bertamadun. Haiwan yang tidak dibekalkan oleh ALLAH SWT dengan akal, tidak boleh meningkatkan cara hidupnya. Sebab itulah haiwan tidak mempunyai kebudayaan. Cara hidup haiwan adalah mengikut tabiat semula jadinya, sejak ia mula dicipta oleh Allah. Cuma kita tidak mengetahuinya kerana tidak ada diceritakan di dalam kitab-kitab. Dan kita juga tidak tahu bila ia bermula. Bagi manusia, kita tahu ia bermula daripada Nabi Adam as.
nya sifat ini, terbezalah manusia itu daripada makhluk makhluk lain seperti haiwan. Dalam ertikata yang lain,
dengan adanya akal, termulialah manusia ini dibanding kan dengan makhluk lain di muka bumi Tuhan ini.
Di antara yang menjadikan istimewa dan mulianya kehidupan manusia ini dibandingkan dengan haiwan ialah, dengan adanya akal, manusia boleh membangunkan kemajuan dan boleh melahirkan kehidupan yang bertamadun. Haiwan yang tidak dibekalkan oleh ALLAH SWT dengan akal, tidak boleh meningkatkan cara hidupnya. Sebab itulah haiwan tidak mempunyai kebudayaan. Cara hidup haiwan adalah mengikut tabiat semula jadinya, sejak ia mula dicipta oleh Allah. Cuma kita tidak mengetahuinya kerana tidak ada diceritakan di dalam kitab-kitab. Dan kita juga tidak tahu bila ia bermula. Bagi manusia, kita tahu ia bermula daripada Nabi Adam as.
Cara hidup haiwan
bermula sejak ia dijadikan. Misalnya, bagaimana kehidupan datuk nenek ayam itik
yang mula-mula dahulu, begitulah kehidupan seluruh ayam ataupun itik yang ada
hari ini; tidak berubah-ubah dan tidak meningkat-ningkat. Ayam itik tidak boleh
membuat perubahan hidup kerana ia tidak berakal. Kalau ayam itu tidak dibuatkan
rumah atau reban oleh tuannya, tidak berumah atau berebanlah hidupnya. Dan
begitulah juga dengan haiwan-haiwan lain. Berbeza halnya dengan manusia. Dengan
adanya akal, manusia boleh berkebudayaan dan bertamadun. Manusia boleh membuat
perubahan dan peningkatan hidupnya dari satu masa ke satu masa. Jadi, akal
begitu berperanan sekali kepada manusia, malah mempunyai peranan yang cukup
utama yang meletakkan kemuliaan manusia itu sendiri. Sebab itu, Allah
mengingatkan kita di dalam Al Quran tentang peranan akal.
Firman Allah: Dan
sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan
dan di lautan. Kami beri mereka rezeki daripada yang baik-baik dan Kami
lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna ke atas kebanyakan makhluk yang
teluh Kami ciptakan. (Al Israk: 70)
Di dalam ayat di atas,
Allah menyatakan kepada kita betapa Allah telah memuliakan anak cucu Nabi Adam
iaitu manusia, yang diberi kelebihan-kelebihan berbanding dengan makhluk lain
ciptaan ALLAH. Manusia telah dibekalkan oleh ALLAH SWT dengan akal hingga ALLAH
menyerahkan daratan dan lautan untuk dikuasai oleh mereka. Dengan akal, manusia
telah dapat membongkar segala khazanah di dalam lautan, daripada ikannya,
mutiaranya, beliannya, hinggalah kepada minyak galiannya dan bermacam-macam
khazanah lagi. Malah manusia juga telah dapat menggunakan laut untuk memudahkan
kehidupan. Misalnya, manusia telah menghasilkan kapal yang bergerak di
permukaan laut, dan kapal selam yang boleh bergerak di dalam laut seperti ikan.
Akal fikiran yang ada
pada manusia seterusnya telah membolehkan manusia menguasai angkasa lepas.
Ertinya, bukan saja lautan, malah daratan ‘dan seluruhnya juga telah Allah
serahkan kepada manusia. Dengan penguasaan manusia di bidang angkasa lepas,
hari ini sudah ada manusia yang sampai ke bulan. Semua keupayaan dan kemampuan
ini bukan disebabkan oleh kekuatan Iizikal atau kekuatan lahir manusia, tetapi
disebabkan kekuatan tenaga berfikir. Ini ternyata sekali berlaku di kalangan
manusia di Barat sana.
Orang-orang Barat
mengasah sungguh-sungguh tenaga fikir mereka hingga membolehkan mereka mencipta
berbagai-bagai perkara seperti radio, televisyen, kapal terbang, kapal angkasa
dan lain-lain. Mereka tumpukan sungguh-sungguh kepada penggunaan akal fikiran
mereka hinggakan kita dapati mereka tidak sempat untuk memikir fasal Tuhan.
Setiap saat mereka berfikir dengan akal hingga mereka lupa kepada Maha Pencipta,
yang memberi mereka akal itu. Ini yang malangnya. Jika dibandingkan dengan umat
Islam, walaupun kita tidak mengasah sungguh-sungguh kekuatan akal fikiran ini,
tetapi tidaklah sampai kita melupakan Tuhan. Tidaklah sampai kita kufur, ingkar
dan berbuat mungkar. Sedangkan mereka terus khayal dengan kekuatan akal fikiran
mereka hingga mereka kufur dan ingkar kepada ALLAH SWT.Cuma, oleh kerana mereka
tumpukan sungguh-sungguh kepada akal fikiran mereka itu, mereka lebih maju
daripada kita.
Apakah umat Islam mahu
rnengejar dunia seperti mereka?
Kalau mahu, caranya amat
mudah sekali. Buatlah seperti yang mereka buat iaitu asah sungguh-sungguh akal
fikiran kita dan lupakan terus ALLAH SWT. Tapi ingat, Neraka ALLAH akan menanti
kita. Sebab itulah, ALLAH juga mengingatkan kita dalam Al Quran, supaya kita
jangan berkecil hati dengan Allah atau terpengaruh dengan orang-orang bukan
Islam itu. Firman ALLAH: Dan janganlah harta benda dan anak-anak mereka
menarik hatimu. (At Taubah: 85)
Dalam ayat ini, kita
dapat fahamkan bahawa ALLAH memang sengaja melebihkan orang-orang kafir itu
dari segi kemajuan fizikal, dengan tujuan untuk menguji umat Islam sejauh mana
mereka boleh mengingati ALLAH serta mengikut perintah-Nya. Tetapi kalau umat
Islam tidak tahan diuji, dia akan terpesona melihat serba majunya perniagaan,
ekonomi, perdagangan dan lain-lainnya pada orang-orang kafir. Dia akan
berlumba-lumba dengan orang kafir untuk mencapai segala kemajuan yang mereka
capai. Andainya mereka maju dalam bidang sains dan teknologi, umat Islam pun
mengejar kemajuan itu; konon mahu seganding dengan orang kafir. Akhirnya, umat
Islam pun melupakan ALLAH sebagaimana orang-orang kafir melupakan ALLAH.
Umat Islam Boleh Buru
Kemajuan?
Oleh itu, umat
Islam‘boleh mencari kemajuan walau dalam bidang apa sekalipun, tetapi jangan
sampai lupa kepada ALLAH SWT. Carilah ilmu pengetahuan, kekayaan dunia,
kemajuan ekonomi dan sebagainya; tapi jangan sampai meninggalkan sembahyang,
mengabaikan ilmu fardhu ain, tidak menutup aurat dan sebagai nya. Tidak salah
berfikir fasal dunia, asalkan tidak melupakan ALLAH. Ertinya, di samping
memikirkan dunia, umat Islam tidak harus melupakan ALLAH. Oleh itu, tentulah
tidak sama pencapaiannya dengan orang-orang kafir yang menumpukan sepenuh usaha
dan ikhtiar kepada dunia. Dan kerana itu juga, janganlah umat Islam berkecil
hati dengan ALLAH kerana sudah demikian janji ALLAH. Jadi, umat Islam tidak
boleh meniru kemajuan orang-orang kafir. Cukuplah kita mencapai sekadar yang
boleh kita capai mengikut kemampuan dan keupayaan kita, asal kita boleh hidup,
boleh beribadah kepada ALLAH, boleh selamatkan iman, dan boleh mengelakkan
kemungkaran dan maksiat.
Kalau umat Islam hendak
berusaha juga sehingga mencapai kemajuan sepertimana yang dicapai oleh
orang-orang kafir itu, ertinya umat Islam hendak lari daripada mengingati
ALLAH; itu yang sebenarnya. Dan akibat daripada itu, ALLAH sediakan azab di
Neraka, kerana orang-orang kafir itu tidak pernah memikirkan kehidupan Akhirat.
Cuba kita lihat apa firman ALLAH mengenai mereka.
Firman ALLAH: Kami
telah masukkan kebanyakan jin dan manusia ke dalam Neraka Jahanam itu, yang
mana mereka itu ada hati tetapi tidak muhu mema hami, ada mata tetapi tidak mahu melihat dan ada
telinga tetapi tidak muhu mendengar. Maka mereka itu sama seperti binatang-binatang ternakan, bahkan
lebih sesat daripada itu. (Al A’rti 179)
mana mereka itu ada hati tetapi tidak muhu mema hami, ada mata tetapi tidak mahu melihat dan ada
telinga tetapi tidak muhu mendengar. Maka mereka itu sama seperti binatang-binatang ternakan, bahkan
lebih sesat daripada itu. (Al A’rti 179)
Di sini jelas ALLAH.
menggambarkan kepada kita betapa kebanyakan manusia dan jin, ALLAH masukkan ke
dalam Neraka Jahanam kerana mereka ada mata tetapi tidak melihat kebenaran, ada
akal tetapi tidak digunakan untuk memikirkan kebenaran dan ada telinga tetapi
tidak digunakan untuk mendengar kebenaran. Taraf mereka sama seperti
binatang-binatang ternakan. Mengapa ALLAH menyamakan mereka dengan binatang
ternakan seperti ayam, itik, kambing, kerbau, lembu dan sebagainya. Mengapa
ALLAH tidak menyebut binatang sahaja?
Semua binatang, sama ada
liar ataupun diternak, sama-sama tidak ada akal. Tetapi binatang liar lebih
merdeka atau lebih bebas berbuat sekehendak hati mereka. Misalnya, binatang liar
bebas mencari makanan sendiri, tidak seperti binatang ternak yang terpaksa
bergantung kepada tuannya. Kalau tuannya tidak memberi dia makan, tidak
makanlah dia. Jadi, di antara keduadua jenis binatang ini, kehidupan binatang
liar lebih baik kerana mereka ada kebebasan. Kalau ALLAH ibaratkan orang-orang
yang ingkar atau orang-orang kafir itu seperti binatang ternakan, maknanya
mereka langsung tidak ada kebebasan.
Tidak bebasnya mereka
itu kerana, mata mereka tidak boleh melihat, akal mereka tidak boleh berfikir,
dan telinga mereka tidak boleh mendengar. Ertinya, keadaan mereka terkongkong
sama sekali. Mereka langsung tidak mendapat kebenaran; tidak boleh melihat yang
mana salah, yang mana benar, tidak boleh memikirkan yang mana salah, yang mana
benar, dan tidak boleh mendengar yang mana salah dan yang mana benar. Mereka
dikongkong oleh hawa nafsu. Dengan kata lain, mereka menjadikan diri mereka
hamba kepada hawa nafsu hingga menyebabkan mereka berpaut semata-mata kepada
hawa nafsu itu, tidak kepada ALLAH SWT. Jadi, padan benarlah kalau ALLAH
samakan mereka itu dengan binatang ternak kerana binatang ternak terpaksa
bergantung kepada tuannya, tidak bebas mengikut sekehendak hati.
Mengapa lebih sesat
daripada binatang?
Sudahlah disamakan
dengan binatang ternak, mereka disebut pula oleh ALLAH sebagai lebih sesat dari
pada binatang. Mengapa? Sebabnya, binatang itu oleh kerana tidak ada akal, tidak dapat dipimpin kepadakebaikan. Yang ada pada binatang hanya nafsu. Oleh itu, apa yang dilakukan oleh mereka kejahatan sahaja. Ertinya, unsur-unsur kebaikan langsung tidak ada pada binatang-binatang. Tetapi unsur kejahatan ada pada mereka kerana mereka ada nafsu. Sebab itulah binatang hanya terdorong untuk buat jahat. Tidak ada sesuatu yang boleh mengawal binatang, disebabkan ia tidak ada akal. Kalau ia ada akal, syariatlah yang boleh mengawalnya.
pada binatang. Mengapa? Sebabnya, binatang itu oleh kerana tidak ada akal, tidak dapat dipimpin kepadakebaikan. Yang ada pada binatang hanya nafsu. Oleh itu, apa yang dilakukan oleh mereka kejahatan sahaja. Ertinya, unsur-unsur kebaikan langsung tidak ada pada binatang-binatang. Tetapi unsur kejahatan ada pada mereka kerana mereka ada nafsu. Sebab itulah binatang hanya terdorong untuk buat jahat. Tidak ada sesuatu yang boleh mengawal binatang, disebabkan ia tidak ada akal. Kalau ia ada akal, syariatlah yang boleh mengawalnya.
Cuma, walaupun binatang
hanya tahu berbuat jahat, perbuatan mereka masih terbatas. Umpamanya, kalau
seekor tikus itu mencuri padi, ia tidak membawanya balik. Ia makan di tempat
itu sampai kenyang. Lepas itu, baru dia balik. Begitu juga kalau kambing masuk
ke kebun orang, ia makan sampai kenyang di situ juga. Bila sudah kenyang, baru
ia balik. Tidak ada satu benda pun yang dibawa lari dari kebun orang itu.
Begitu juga kalau binatang-binatang bergaduh, mereka tidak bermesyuarat,
berbincang dan mengatur strategi bagaimana hendak bergaduh. Selain itu, bila
binatang bergaduh, dia tidak ‘tahu hendak membela diri dengan meminta bantuan
binatang-binatang lain. Binatang yang bergaduh itu saja yang terlibat. Yang
lain, buat tak tahu saja. Tidak seperti manusia, kalau bergaduh, dia mengatur
strategi. Kemudian dia mengajak orang lain berpakat bagaimana hendak
mengalahkan musuhnya. Ertinya, di kalangan manusia, daripada seorang saja yang
bergaduh, berpuluh-puluh malah ribuan orang lain terlibat sama. Satu negara
boleh turut berperang kalau dua pemimpin negara bergaduh dan berse.lisih faham.
Jadi, banyaklah kerosakan yang dibuat oleh manusia. Sebab itulah, manusia yang
tidak menggunakan akal dan telinga, lebih sesat dan lebih berbahaya lagi
daripada binatang-binatang ternak.
Akal Dorong Nafsu Buat
Maksiat?
Oleh kerana manusia ini
ada akal di samping ada nafsu yang mendorong dia berbuat maksiat, kemudian akal
tidak pula digunakan untuk menerima kebenaran, maka akal membantu lagi nafsu
itu mendorong dia berbuat maksiat. Ertinya, manusia lebih cepat lagi berbuat
maksiat daripada binatang yang hanya mempunyai nafsu tetapi tidak mempunyai
akal itu. Bagaimana akal membantu nafsu mendorong manusia membuat kejahatan?
Tentulah dengan cara merancang atau mengatur bagaimana hendak melakukan
kejahatan itu dan sebagainya. Jadi, munasabah benarlah ALLAH menyebut bahawa
manusia yang mempunyai nafsu demikian lebih sesat lagi daripada binatang
ternak. Sebaliknya, kalau manusia boleh menggunakan akalnya sungguh-sungguh
disebabkan akal manusia itu sifat semulajadinya memang baik, dan kalaulah
kebaikan itu dipandu oleh syariat, kadang-kadang seseorang itu boleh mencapai
taraf malaikat. Darjat dan kerohaniannya boleh sampai kepada tahap malaikat.
Itulah yang berlaku kepada para rasul, para anbia dan para aulia besar.
Peranan Akal
Begitulah peranan akal
yang jika digunakan sungguh-sungguh, membolehkan manusia mendapat manfaat
daripadanya. Dia boleh menjadi lebih mulia daripada makhluk yang lain. Di
samping itu, manusialah yang boleh menerima pengetahuan-pengetahuan yang
memerlukan kepada berfikir, Ilmu-ilmu itu, kalau tidak difikirkan, tidak akan
dapat diperolehi. Tetapi oleh kerana manusia ada akal, dia boleh memikirkan
ilmu-ilmu pengetahuan itu. Kerana itu, hari ini bermacam-macam ilmu pengetahuan
yang telah diperolehi manusia seperti ilmu alam, ilmu hisab, ilmu sains dan
teknologi, ilmu kajibumi, ilmu psikologi, dan bermacam-macam ilmu pengetahuan
lain. Kalau tidak ada akal, manusia tidak mungkin memperolehi semua ilmu itu.
Kemudian, dengan akal
itu pula manusia boleh memikirkan kerja-kerja yang sulit dan yang halus. Apa
saja pekerjaan dapat ditadbir dan disusun oleh manusia dengan sebaik-baiknya.
Jadi, kita dapati, daripada akal itu terbitnya segala manfaat dan kebajikan
yang semua itu akan memberikan kebahagiaan kepada manusia. Walau bagaimanapun,
syaratnya manusia mestilah dapat menggunakan akalnya itu dengan sebaik-baiknya
dengan dipandu oleh syariat. Kalau tidak, disebabkan oleh akal, manusia boleh
rosak binasa. Samalah seperti peranan senjata api, ia boleh memberi manfaat
kepada kita dengan syarat kita pandai menggunakannya. Misalnya, kalau datang
musuh, perompak dan sebagainya, kita boleh mempertahankan diri dengan senjata
api. Tetapi kalau kita tidak pandai menggunakannya, ia boleh merosakkan kita.
Setengahsetengah orang membunuh diri dengan senjata apinya sendiri. Begitulah
dengan akal, kalau manusia menyalah-gunakannya, rosaklah muka bumi ini, dan
binasalah kehidupan manusia seluruhnya. Wujudlah huru-hara di atas bumi ALLAH
ini, dan akan terjadilah sebagaimana yang ALLAH gambarkan: Akan lahirlah
kerosakan di daratan dan di lautan akibat daripada usaha manusia itu sendiri
(Ar Rum: 41)
Sifat Semulajadi Akal
Kemudian, walaupun akal
itu sifat semulajadinya ALLAH jadikan baik, tetapi ada juga kebaikan-kebaikan
yang tidak mampu difikirkan oleh akal. Dalam hal ini, Allah bantu kekuatan akal
itu dengan memberi syariat kepada manusia melalui para rasul. Kalau hanya dengan
kekuatan akal saja, manusia tidak dapat membezakan mana yang baik dan mana yang
buruk, mana yang halal dan mana yang haram, mana yang sah dan mana yang batal,
dan sebagainya. Ia perlu kepada satu kekuatan lain iaitu kekuatan syariat. Akal
mesti disuluh oleh syariat. Barulah ia dapat me‘mandu manusia kepada
kesejahteraan dan keselamatan di dunia dan juga di Akhirat.
Kalau akal dibiarkan
bersendiri, tanpa dibimbing oleh syariat, ia akan sesat. Akal ini akan
mengeluarkan peraturan bagi manusia. Dari situlah timbulnya ideologi atau isme
yang ada pada hari ini seperti komunisme, kapitalisme, sosialisme, dan
sebagainya. Ideologi atau isme-isme ini akhirnya bertindak sebagai ‘syariat’
kepada manusia di seluruh dunia, dan manusia mengenepikan syariat yang sebenar daripada
ALLAH SWT. Maka. rosaklah alam, rosaklah muka bumi Tuhan ini. Buktinya, hari
ini saja, manusia tidak pernah hidup aman damai kerana kehidupan mereka dikawal
oleh isme-isme yang lahir daripada otak manusia. Di manamana saja sudah
tercetus pergaduhan dan peperangan. Tidak ada siapa pun boleh menyelesaikannya,
hatta tempat rujuk semua negara sekalipun iaitu Pertubuhan Bangsa-bangsa
Bersatu. Kadang-kadang merujukkan kehidupan manusia kepada pertubuhan itu,
umpama kita berhakim kepada beruk. Jadi, walaupun tabiat semulajadi akal kita
ini baik, ia masih perlu dipimpin oleh syariat supaya apa yang lahir daripada
akal itu benar-benar dapat memimpin manusia kepada keselesaan hidup di dunia
dan keselamatan hidup di Akhirat.
Akal tidak boleh
dibiarkan bersendirian kerana tidak semua kebaikan mampu difikirkannya. Sejarah
ahli-ahli falsafah atau ahli-ahli fikir zaman dahulu membuktikan hal ini.
Soctrates, Plato dan lain-lainnya, terbukti tidak mampu memikirkan
perkara-perkara yang lebih halus dan rumit dalam hal-hal kebenaran. Ini kerana
kebenaran itu hanya datang daripada ALLAH. ALLAH sendiri yang mendatangkannya
kepada manusia melalui rasul-rasul-Nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan