Alkisah,
seorang Arab Badwi bermaksud menjual sekarung gandum ke pasar. Berulangkali ia
mencuba meletakkan karung itu di atas punggung unta; dan berulang kalilah pula
ia gagal. Ketika ia hampir putus asa, terkilas pada fikirannya jalan
penyelesaian yang sederhana. Ia mengambil satu karung lagi dan mengisinya
dengan pasir. Ia merasa lega, ketika kedua karung itu bergantung dengan
seimbang pada kenderaannya. Segera ia berangkat ke pasar.
Di tengah
jalan, ia bertemu dengan seorang asing yang berpakaian compang-camping dan
berkaki ayam. Ia diajak oleh orang asing itu untuk berhenti sejenak,
beristirehat, dan berbincang-bincang. Sebentar saja, orang Badwi itu menyedari
bahawa yang mengajaknya berbincang itu orang yang banyak pengetahuan. Ia sangat
terkesan kerananya. Tiba-tiba, orang asing itu menyaksikan dua buah karung
bergantung pada punggung unta.
“Bapak,
katakan apa yang bapak angkut itu; kelihatan sangat berat”, tanya orang asing
itu. “Salah satu karung itu berisi gandum yang akan saya jual ke pasar. Satu
lagi karung berisi pasir untuk menyeimbangkan keduanya pada punggung unta”,
jawab orang Badawi. Sambil tertawa, orang pintar itu memberi nasihat, “Mengapa
tidak ambil setengah dari karung yang satu dan memindahkannya ke karung yang
lain. Dengan begitu, unta menanggung beban yang ringan dan ia dapat berjalan
lebih cepat.”
Orang Badwi
takjub. Ia tidak pernah berfikir secerdik itu. Tetapi sejenak kemudian,
ketakjubannya berubah menjadi kebingungan. Ia berkata, “anda memang pintar.
Tapi dengan segala kepintaran ini, mengapa anda berkeadaan seperti ini, tidak
punya pekerjaan dan bahkan tidak punya sepatu. Mestinya, kepandaian anda yang
dapat mengubah tembaga menjadi emas akan memberikan kekayaan kepada anda.”
Orang asing
itu menarik nafas panjang, “Jangankan sepatu, hari ini pun saya tidak punya
sedikit wang pun untuk makan malam saya. Setiap hari, saya berjalan dengan kaki
ayam untuk mengemis sekerat atau dua kerat roti.”
“Lalu apa
yang Anda peroleh dengan seluruh kepandaian dan kecerdikan anda itu.”
“Dari semua
pelajaran dan pemikiran, aku hanya memperoleh sakit kepala dan khayalan hampa.
Percayalah, semuanya itu hanya bencana bagiku, bukan keberuntungan.”
Orang Badwi
itu berdiri, melepaskan tali unta, dan bersiap-siap untuk pergi. Kepada filsuf
yang kelaparan di pinggir jalan, ia memberi nasihat, “Hai, orang yang tersesat.
Menjauhlah dariku, kerana aku khuatir keadaanmu akan menular kepadaku. Bawalah
semua kepandaianmu itu sejauh-jauhnya dariku. Sekiranya dengan ilmumu itu kamu
ambil suatu jalan, aku akan mengambil jalan yang lain. Sekarung gandum dan
sekarung pasir boleh jadi berat; tetapi itu lebih baik daripada kecerdikan yang
sia-sia. Anda boleh jadi pandai, tetapi kepandaian anda itu hanya kutukan; saya
boleh jadi bodoh, tapi kebodohan saya mendatangkan berkat, kerana walaupun saya
tidak cerdik, tetapi hati saya dipenuhi rahmat-Nya dan jiwa saya berbakti
kepada-Nya.”
Kisah Jalal
al-Din Rumi, yang saya ceritakan kembali dengan bahasa saya itu, merupakan
kritik halus kepada para filsuf yang berusaha mengetahui Tuhan dengan akalnya.
Moral cerita ini ditutup dengan kutipan berikut:
Jika kau
ingin derita
benar-benar hilang dari hidupmu
Berjuanglah untuk melepaskan
‘kebijakan’ dari kepalamu
Kebijakan yang lahir dari tabiat insani
tak menarik kamu lebih dari khayalan
Kerana kebijakan itu tidak diberkati
yang mengalir dari cahaya kemuliaan-Nya
Pengetahuan tentang dunia
hanya memberikan dugaan dan keraguan
Pengetahuan tentang Dia, kebijakan ruhani sejati
membuatmu naik keatas duniawi
Para ilmuwan masa kini telah menghempaskan
semua pengorbanan diri dan kerendahan hati
Mereka sembunyikan hati
dalam kecerdikan dan permainan bahasa
Raja sejati adalah dia
yang menguasai fikirannya
Bukan dia yang fikirannya
Menguasai dunia dan dirinya
benar-benar hilang dari hidupmu
Berjuanglah untuk melepaskan
‘kebijakan’ dari kepalamu
Kebijakan yang lahir dari tabiat insani
tak menarik kamu lebih dari khayalan
Kerana kebijakan itu tidak diberkati
yang mengalir dari cahaya kemuliaan-Nya
Pengetahuan tentang dunia
hanya memberikan dugaan dan keraguan
Pengetahuan tentang Dia, kebijakan ruhani sejati
membuatmu naik keatas duniawi
Para ilmuwan masa kini telah menghempaskan
semua pengorbanan diri dan kerendahan hati
Mereka sembunyikan hati
dalam kecerdikan dan permainan bahasa
Raja sejati adalah dia
yang menguasai fikirannya
Bukan dia yang fikirannya
Menguasai dunia dan dirinya
Rumi
menunjukkan bahawa dengan intelek kita tidak akan memperoleh pengetahuan
tentang Tuhan. Intelek mempunyai kemampuan terbatas; dan kerana itu, tidak akan
mampu mencerap Tuhan yang tidak terbatas. Sekiranya intelek mencuba memahami
Tuhan, ia akan memberikan batasan kepada-Nya. Tuhan para pemikir adalah Tuhan
yang didefinisikan.
Rumi
mewakili para sufi yang ingin mengetahui Tuhan melalui pengabdian, bukan
pemikiran; melalui cinta, bukan kata; melalui taqwa, bukan hawa. Mereka tidak
ingin mendefinisikan Tuhan; mereka ingin menyaksikan Tuhan. Dengan menggunakan
intelek, kita hanya akan mencapai pengetahuan yang dipenuhi keraguan dan
kontroversi. Melalui mujahadah dan ‘amal, kita dapat menyaksikan Tuhan dengan
penuh keyakinan.
Dalam Matsnawi,
Daftar-e Sevon, Bait 1267, Rumi menyingkapkan pengetahuan hasil pemikiran: Az
nazar keh guftesyan syud mukhtalef, an yeki dalesy laqb dad in alef (kerana
pemikiran ucapan mereka bertentangan, kata yang satu dal kata yang satu alif).
Seperti
Kucing Schrödinger dalam fizik, pengamat menciptakan realiti. Tuhan menjadi
hasil konstruksi manusia. Tuhan dapat muncul dalam berbagai “bentuk” sesuai
dengan siapa yang memahami-Nya.
Seperti
Rumi, Ibn ‘Arabi menunjukkan kekeliruan pengetahuan tentang Tuhan yang
dilakukan oleh para filsuf dan ahli ilmu kalam. Pemikiran tidak mungkin
mencapai pengetahuan yang sebenarnya tentang Tuhan; malahan pemikiran seperti
itu hanya menghasilkan tipuan, khayalan, dan pertentangan. Ia menulis:
Pengetahuan
ahli ilmu kalam dan filsuf berkenaan dengan esensi Tuhan bukanlah cahaya. Tidak
ada satu mazhab pun yang tidak punya para pendukungnya. Mereka sendiri tidak
sepakat, tetapi mereka tetap juga digambarkan sebagai kaum Mu’tazilah atau
Asy’ariyah, seperti itu juga pada filsuf dalam ajaran mereka tentang Tuhan dan
apa yang harus dipercayainya. Mereka belum sepakat di antara mereka, tetapi
setiap kelompok mempunyai status dan nama … Kita melihat nabi dan rasul yang
terdahulu dan yang kemudian sejak Adam sampai Muhammad, termasuk yang datang di
antara mereka ‘alayhim al-salam; mereka tidak pernah berikhtilaf dalam akar
keimanan mereka pada Tuhan … Jadi, berpegang-teguhlah kepada keimanan dan
lakukanlah apa yang diperintahkan Tuhan kepadamu dan ingat Tuhanmu pada waktu
pagi dan sore (al- A’raf/7:205) dengan zikir yang ditetapkan syari’at kepadamu
baik dengan mengulangi la ilaha illa Allah (tahlil) atau tasbih dan takutlah
kepada Tuhan. Jika al-Haqq berkehendak untuk memberikan kepadamu apa yang Dia
mginkan berupa pengetahuan tentang Dia, hadirkan akalmu dan hatimu (lubb) apa
yang Dia berikan dan anugerahkan kepadamu berupa pengetahuan tentang Dia.
Sesungguhnya inilah pengetahuan yang bermanfaat dan cahaya yang dengan itu hatimu
hidup, dan berjalan bersamamu di dunia ini. Dengannya kamu selamat dari
kegelapan syubhat dan keraguan yang terjadi pada pengetahuan yang dihasilkan
oleh pemikiran (afkar) … Saya sudah membimbingmu, saudara, bagaimana mencapai
jalan pengetahuan yang bermanfaat. Jadi, bila kamu sudah merintis jalan yang
lurus, ketahuilah bahawa Tuhan sudah membimbing tanganmu, memeliharamu, dan
telah mempersiapkan kamu untuk diri-Nya.
Pada tempat
lain, Ibn ‘Arabi menulis:
Di antara
berbagai kelompok, tidak ada seorang pun yang lebih tinggi dari orang yang
memperoleh pengetahuan melalui taqwa. Taqwa terletak pada tingkat pencapaian
pengetahuan yang paling tinggi. Ia saja yang memiliki keputusan yang pasti.
Autoritinya berada di atas setiap keputusan yang ada dan di atas setiap orang
yang membuat keputusan. Ia adalah qadli yang terbaik. Pengetahuan ini tidak
dapat diperoleh pada tingkat permulaan. Kerana itu, hanya orang yang berilmu di
antara orang yang beriman yang dipilih untuk memperolehnya: yakni, mereka yang
tahu bahawa ada Seseorang untuk kembali, dan menyaksikan-Nya dapat diraih. Jika
mereka jahil dari pengetahuan ini, aspirasinya (himmah) akan sangat lemah
sehingga sekiranya al-Haqq menampakkan diri-Nya (tajalli) kepada mereka, mereka
akan menafikan-Nya dan menolak-Nya, kerana pandangan mereka dibatasi (muqayyad)
oleh sesuatu. Selama faktor pembatas itu tidak ada pada waktu penampakan
diri-Nya (tajalli), mereka pasti akan menolak bahawa itu Tuhan, sekalipun Tuhan
berbicara kepada mereka secara langsung atau mereka mendengar ucapan bahawa Dia
itu Tuhan. Kerana tidak memperoleh ilham dan kerana pemikiran rasional mereka
meyakinkan mereka bahawa tidak mungkin siapa pun dapat melihat al-Haqq –seperti
para filsuf dan kaum Mu’tazilah– bahkan sekiranya kita mengetahui-Nya, mereka
niscaya menolak-Nya dalam penampakan-Nya kepada mereka. Diperlukan bagi orang
beriman agar cahaya imannya membawanya kepada apa yang telah membawa Musa a.s.
ketika ia bertanya: Ya Tuhanku, tampakkan diri-Mu kepadaku agar aku dapat
melihat-Mu (al-A’raf: 143).
Apa yang
dikritik Ibn ‘Arabi dan para sufi lainnya bukan intelek dalam pengertian akal,
tetapi salah satu di antara fakulti (quwwah) dibawah kekuasaan akal. Kekuatan
itu disebut daya fikir (quwwah mufakkirah). Tidak mungkin kita mengulas
epistemologi Ibn ‘Arabi di sini, baik kerana keterbatasan waktu maupun kerana
sudah adanya tulisan orang lain yang lebih lengkap. Tetapi secara singkat boleh
kita katakan, bahawa Ibn ‘Arabi menyatakan bahawa pengetahuan tentang Tuhan
hanya dapat diperoleh bila intelek dihadapkan kepada hati dan mengambil
pelajaran dari hati.
Sekali
intelek diyakinkan tentang perlunya mengambil pelajaran dari hati, manusia
memulai kelahiran baru dalam perjalanan panjangnya. Ia akan beristirahat di
tempat tinggalnya, berhenti di daerah-daerah pedesaan, merasakan situasi baru
setiap saat, menunggu dengan penuh ghairah apa yang bakal datang, tetapi ia
tidak akan pernah sampai, kerana pengetahuan tidak punya akhir dan tidak ada
batasnya.
Pengetahuan
yang diperoleh melalui hati adalah pengetahuan yang sejati. Pengetahuan ini
tidak didasarkan pada pendefinisian Tuhan, tetapi pada penyaksian Tuhan. Dalam
istilah al-Qur’an, pengetahuan ini disebut pertemuan (liqa’). Bersama Ibn
‘Arabi, al-Ghazali, al-Nasafi, dan tokoh-tokoh sufi lain sepanjang zaman kita
diberi petunjuk bagaimana sampai kepada Pertemuan Agung ini.
Sebelum saya
mengakhiri makalah ini dengan petunjuk Ibn’Arabi dalam Risalah al Anwar fi
ma Yumnah al-Khalkwah min al-Asrar, saya tergoda untuk mengutip al-Syaykh
Ahmad Rifa’i al-Husayni, tokoh sufi yang hidup pada abad keenam Hijriyah:
Kebanyakan
orang mengetahui Tuhan melalui berita tentang Tawhid yang dibawa dari Nabi
Muhammad s.a.w. Mereka membenarkannya dengan hati, mengamalkannya dengan tubuh,
tetapi mengotori diri mereka dengan dosa dan maksiat. Maka hiduplah mereka di
dunia dalam kebodohan dan kekurangan. Mereka berada dalam bahaya besar kecuali
yang disayangi oleh Yang Pengasih dari segala yang mengasihi.
Lebih tinggi
dari itu, ada sekelompok manusia yang mengenal Tuhan dengan pembuktian. Mereka
adalah ahli fikir, nalar, dan akal. Mereka meyakini tawhid berdasarkan dalil,
ayat-ayat, dan tanda-tanda ketuhanan. Mereka mengetahui yang gaib atas dasar
yang konkret. Mereka meyakini kebenaran dalil. Mereka berada pada jalan yang
benar, hanya saja, mereka terhalang tirai dari Allah Ta’ala dengan perhatian
mereka kepada dalil-dalil mereka.
Ahli
ma’rifat khusus mengetahuinya dengan keyakinan yang paling utama. Mereka
tenteram dalam pengetahuan mereka. Tidak merisaukan mereka dalil. Tidak memalingkan
mereka sebab. Dalil mereka Rasulullah s.a.w. Iman mereka al-Qur’an. Cahaya
mereka menerangi di hadapan mereka.
Barangsiapa
yang mengenal Allah Ta’ala berdasarkan berita maka ia seperti saudara-saudara
Yusuf ketika mengetahui rupanya tapi tidak menyadarinya, sehingga mereka
dipermalukan di hadapannya, ketika mereka berkata: jika ia mencuri maka
sesunggulmya saudaranya telah mencuri pula sebelum itu (Yusuf: 77). Barangsiapa
yang mengenal Tuhan dengan dalil maka ia seperti Ya’qub a.s. ketika tahu bahawa
Yusuf masih hidup, sehingga bertambah-tambah tangisan dan penderitaannya,
sehingga ditanggungnya berbagai bala sampai putih matanya kerana kesedihan,
kerana tahu bahawa Yusuf masih hidup dan kerana rindu untuk berjumpa dengannya.
Ia berkata: Pergilah selidiki keadaan Yusuf, aku sudah mencium bau Yusuf.
Kerana ucapannya itu, orang-orang yang tidak tahu berkata; Demi Allah
sesungguhnya engkau dalam kesesatanmu yang terdahulu (Yusuf: 59). Mereka
berkata: Demi Allah, senantiasa kamu mengingat Yusuf sehingga kamu mengidap
penyakit yang berat atau termasuk orang-arang yang celaka (Yusuf: 85).
Perumpamaan
orang yang mengenal Tuhan melalui Tuhan adalah seperti Bunyamin yang diambil
Yusuf untuk dirinya. Yusuf berkata: “Saudaraku, apakah kamu ingin menyaksikanku
atau kembali kepada bapakmu?” Ia berkata: “Aku ingin menyaksikanmu”. Yusuf
berkata: “Jika kamu menginginkan aku, bersabarlah atas ujianku”. Ia berkata:
“Aku siap, kerana engkau akan ku pikul segala bencana asalkan aku tinggal
bersamamu dan tidak berpisah denganmu”. Kemudian Yusuf mengeluarkan gandum dari
kantung Bunyamin dan menuduh saudaranya mencuri. Seluruh penduduk kola mengecam
dan mengejek Bunyamin. Saudara-saudaranya mempersalahkannya. Tetapi ia sendiri
bergembira, tertawa dalam kesendiriannya. Ia tidak takut pada ejekan
orang-orang yang mengejek. Inilah perumpamaan ahli yaqin dalam pengetahuan
mereka tentang Tuhan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan