Namanya Syifa' binti Abdullah ibn Abd Syams
al-Quraisyiyyah al-Adawiyyah. Ada pendapat mengatakan nama sebenarnya Laila
binti Abdullah. Beliau adalah isteri kepada Abu Hathmah ibn Huzaifah ibn Ghanim
al-Quraisy al-Adawi.
Beliau dikurniakan seorang anak bernama Sulaiman bin Abu
Hathmah, seorang lelaki yang dihormati sebagai orang yang kuat beragama di kalangan
ummat Islam. Kemuliaan Nama adalah identiti dan pengenalan awal diri. Ia juga
adalah sebuah doa dan harapan yang terawal dilakarkan oleh ibu bapa buat
seorang anak.
Sesuai dengan namanya Syifa' memiliki kepakaran dalam
istirqa' iaitu suatu kaedah pengubatan dengan cara memberikan dorongan jiwa
agar pesakit bermotivasi dan optimis untuk sembuh. Beliau adalah seorang
sahabiah yang terkenal dengan kebaikan hatinya dan kepintarannya dan merupakan
salah seorang daripada segelintir kau hawa Quraisy yang mahir menulis dan
membaca.
Beliau tergolong di kalangan sahabat dan sahabiah
yang terawal memeluk Islam, ikut serta membaiah Rasulullah s.a.w. bersama
sahabiah yang lain dan turut berhijrah ke Madinah.
Beliau turut memiliki
kedudukan yang terhormat di sisi Ummahatul Mukminin, isteri-isteri Rasulullah
s.a.w. As-Syifa' sentiasa datang menjenguk Ummul Mukminin, Hafsah dan
mengajarkannya menulis. Rasulullah s.a.w. telah menyuruh as-Syifa' mengajarkan
Hafsah menulis dan cara mengubati penyakit kulit dengan teknik ruqayyah.
Diriwayatkan oleh Abu Daud, dari Syifa' binti
Abdullah bahawa dia berkata: "Rasulullah s.a.w. datang menjengukku dan aku
sedang bersama Hafsah. Rasulullah berkata kepadaku, "Ajarkanlah Hafsah
cara mengubati penyakit kulit dengan teknik ruqayyah sebagaimana engkau
mengajarkannya menulis." Rasulullah s.a.w. menghormatinya dan
bersaliturahim dengannya.
Rasulullah s.a.w. juga telah memberinya sebuah rumah
di Madinah. As-Syifa' telah tinggal di rumah tersebut bersama anaknya Sulaiman.
Kepakaran dalam Perubatan Pada zaman jahiliyyah, Syifa' binti Abdullah
mengubati sakit kulit dengan menggunakan ruqayyah. Setelah memeluk Islam, dia
telah datang bertemu Rasulullah untuk meminta izin agar dapat meneruskan
pekerjaannya itu. Ibnu Qayyum berkata bahawa di zaman jahiliyyah as-Syifa'
menggunakan ruqayyah untuk mengubati penyakit kulit. Ketika turut serta dalam
hijrah dan membaiah Nabi s.a.w. dia telah berkata kepada Rasulullah s.a.w.:
"Ya Rasulullah, pada zaman jahiliyyah aku mengubati penyakit kulit dengan
cara ruqayyah dan aku ingin memperlihatkannya kepadamu." Syifa' berkata,
maksudnya: "Dengan nama Allah, sehingga kembali ke asalnya dan tidak
membahayakan seseorang pun. Ya Allah, Tuhan sekalian manusia.
Hilangkanlah penyakit ini." Ibnu Qayyum berkata:
"Syifa' binti Abdullah membaca ruqayyah tersebut sebanyak tujuh kali ke
atas sebuah dahan gaharu. Kemudian, dia menumbuknya sampai halus pada tempat
yang bersih dengan menggunakan batu yang tajam. Setelah itu, dia akan
menggoreskannya ke atas penyakit kulit tersebut." Setelah diizinkan oleh
Rasulullah s.a.w. beliau meneruskan pekerjaannya itu.As-syifa' juga menyertai
beberapa peperangan sebagai tentera dan juga pasukan perubatan.
Bersama Umar al-Khattab Syifa' binti Abdullah
mempunyai kedudukan yang mulia di sisi Umar al-Khattab r.a. sebagaimana
mulianya as-Syifa' di sisi Rasulullah s.a.w. Sayyidina Umar selalu mengutamakan
as-Syifa' dalam hal pandangan. Bahkan, beliau turut memberi kepercayaan kepada
as-Syifa' dengan melantiknya sebagai seorang qadhi di pasar. As-Syifa' adalah
Muslimah pertama memegang jawatan itu. Beliau memikul tugas tersebut dengan
penuh amanah dan tegas. Pada suatu hari, as-Syifa' melihat sekumpulan anak muda
berjalan dengan perlahan dan bercakap dengan lambatnya. As-Syifa' bertanya: "Apa
ini?" Mereka menjawab: "Ini adalah ahli ibadah." As-Syifa'
membalas: "Demi Allah! Dahulu Umar ibn Khattab berjalan dengan pantas,
bercakap dengan lantang dan apabila memukul pasti sangat sakit dan dialah
sebenarnya yang disebut sebagai ahli ibadah." Umar Ibn Khattab sentiasa
datang menjenguk as-Syifa' dan bertanyakan keadaannya, anak dan suaminya. Umar
juga kerap membimbing mereka kepada kebaikan kalau keadaan memerlukan. Syifa'
binti Abdullah berkata: "Umar ibn Khattab datang ke rumahku.
Dia melihat dua orang lelaki tertidur di rumahku
(suami dan anak as-Syifa'). Umar ibn Khattab bertanya: "Ada apa dengan dua
orang lelaki ini sehingga mereka tidak solat berjemaah dengan kami?" Aku
menjawab: "Ya Amirul Mukminin! Mereka berdua solat bersama yang lain –
ketika itu bulan Ramadhan – mereka terus solat berdua sehingga datang waktu
Subuh. Setelah mereka solat Subuh, mereka tidur. Umar ibn Khattab berkata:
"Solat Subuh berjemaah bersama yang lain lebih baik bagiku daripada solat
sepanjang malam sehingga datang Subuh." Hal ini menunjukkan pemahaman fiqh
Umar yang mendalam dan bimbingan halus daripadanya yang berlandaskan sunnah
Rasulullah s.a.w dan anjuran untuk menghadiri solat jemaah.
As-Syifa' dan Hadis Rasulullah s.a.w. As-Syifa' r.a.
juga sempat meriwayatkan hadis Rasulullah s.a.w. secara terus dan dari Umar
al-Khattab. Adapun yang meriwayatkan hadis Rasulullah s.a.w. daripada as-Syifa'
adalah anaknya Sulaiman, kedua cucunya Abu Bakar bin Sulaiman dan Utsman bin
Sulaiman, hamba sahayanya Abu Ishaq dan Hafsah Ummul Mukminin.
Di antara riwayatnya, bahawa Rasulullah s.a.w.
ditanya tentang sebaik-baik pekerjaan. Baginda menjawab: "Beriman kepada Allah, jihad di jalanNya dan haji yang
mabrur."
As-Syifa' menghabiskan hayatnya untuk menuntut ilmu,
beramal, berzuhud dan beribadah sehingga ajal menjemputnya pada zaman khalifah
Umar al-Khattab pada tahun 20H. Semoga rohnya sentiasa dicucuri rahmat dari
Ilahi. Marilah kita berdoa: "Ya Allah, Tuhan sekalian manusia.
Hilangkanlah penyakit ini."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan