Catatan Popular

Isnin, 8 Oktober 2018

WASIAT -WASIAT IBN ARABI - WASIAT 4: WASIAT IHWAL PRASANGKA BAIK KEPADA TUHAN


Kitab Al-Washaya li Ibn al-‘Arabi

Berbaik sangkalah kepada Tuhanmu dalam setiap keadaan.
Dan kamu janganlah berburuk sangka, sebab engkau tidak tahu, apakah engau berada akhir hayatmu dalam setiap tarikan nafas yang keluar darimu, dan kemudian engkau meninggal serta menemui Allah dalam keadaan berbaik sangka, bukan dalam keadaan berburuk sangka kepada Nya. Engkau pun tidak tahu bahwa mungkin saja Allah menggenggammu pada suatu napas yang keluar darimu.

Tinggalkanlah perkataan orang yang menampakkan prasangka buruk dalam hidupmu dan memperlihatkan prasangka baik kepada Allah di saat kematian menyonsongmu.

Yang demikian ini tidak dikenal di kalangan para ulama yang sungguh sungguh mengenal Allah, kerana mereka bersama Allah dalam setiap tarikan nafas mereka.

Di dalam prasangka baik itu terdapat faedah dan pengetahuan tentang Allah, yakni bahwa engkau telah memenuhi dan menunaikan hak Nya.

Hak Allah atas dirimu ialah bahwa engkau beriman kepada firman Nya: Dan Kami jadikan kamu dalam keadaan tidak mengetahui (QS Al Waqiah,56:61).

Mungkin saja Allah menjadikan kamu dalam suatu tarikan nafas yang menurut kiraan atau pandangan mu, boleh menyebabkan kematianmu.

Engkau pun lantas kembali kepada Nya, padahal, engkau telah berprasangka buruk kepada Tuhanmu dan menemui Nya dalam keadaan demikian.

Diriwayatkan dari Rasulullah saw.

Tentang  apa yang diriwayatkan dari Tuhannya, bahawa Dia berfirman: “Aku sesuai dengan prasangka hamba-Ku kepada Ku. Kerana itu, berbaik sangka lah kepada Ku.”

Dan bersangka baik tidaklah khusus berlaku pada waktu tertentu saja. Jadikanlah prasangkamu kepada Allah SWT sebagai pengetahuan bahawa Dia akan memaafkanmu dan menyerumu kepada prasangka baik ini sesuai dengan firman Nya: “ Wahai hamba-hamba Ku yang melampaui batas kepada diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah (QS Az-Zumar, 39:53).

Tidak ada mencegahmu dari hal itu, melainkan kamu harus mengakhirinya.

Tiada ulasan: