BAB 2 FAQR ATAU KEMISKINAN
OLEH IMAM
Al-HUJWIRI
Selepas membicarakan tentang pentingnya ilmu, khususnya persediaan bagi
mempelajari ilmu tasawuf, Al-Hujwiri membicarakan tentang faqr, atau kefakiran
sebagai pembukaan pembicarana bagi memahami tasawuf. Ia adalah pendekatan biasa
sebagai pendekatan bagi kitab-kitab tasawuf yang lain, jika pun tidak terus
membicarakan tentang kefakiran, maka terlebih dahulu dibicarakan tentang zuhud
sebagai topik utama. Aspek kefaqiran diberi tumpuan yang lebih oleh Al-Hujwiri,
kerana ia diikuti dua topik lagi berhubung dengan kefaqiran.
Apakah faqr atau kefaqian itu? Faqir sudah menjadi istilah umum dan istilah
khusus. Istilah umum ialah memaksudkan orang kurang pendapatan lebih bawah dari
garis kemiskinan. Ertinya merujuk dari segi ekonomi dan kerana pendapatan
berada di bawah dari garis kemiskinan, maka dia dikira termasuk di bawah
kategori asnaf (Al-Taubah: 60).
Adapun istilah dari segi kerohanian dia merujuk kepada diri sufi yang
faqir mungkin dari segi keperluan zahir (makan, minum dan sebagainya), tetapi
lebih dari itu dia orang yang amat brhajat dan memfokuskan dirinya kepada Allah
yang tidak semestinya faqir dari segi benda.
Berhubung denga kefaqiran ini dirujuk oleh Al-Hujwiri akan ayat
Al-Qur`an, antaranya bermaksud:
``(Pemberian sadaqah itu) ialah bagi orang-orang faqir miskin yang telah
menentukan dirinya (dengan mejalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah
(membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga
dan sebagainya), mereka itu disangka kaya oleh orang-orang yang tidak
mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau
(kenal) mereka dengan melihat sifat-sifat dan keadaan masing-masing.
Mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak. Dan (ketahuilah)
apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal, maka sesungguhnya Allah
sentiasa mengetahuinya.`` ( Al-Baqarah: 273).
Kefaqiran adalah sesuatu yang wujud di dalam masyarakat. Di alam
ayat di atas Allah memuji orang sabar dan menyembunyikan kefaqirannya dan tidak
meminta-minta dari masyarakat.
Ayat Al-Qur`an juga menyebut bermaksud:
``Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman
sebelum mereka mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak
ada pun dalam hati mereka perasaan berkehendak kepada apa yang telah diberikan
kepada orang-orang yang berhijrah itu (dalam keadaan susah), dan mereka juga
mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri,
sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan sangat-sangat berhajat, dan
ingatlah sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi
dirinya oleh tabiat bakhil, maka merekal;ah orang-orang yang berjaya.``
(Al-Hashr: 9).
Ayat Al-Qur`an di atas (Al-Baqarah: 273) memuji mereka yang faqir, tapi
menyembunyikan kefaqiran mereka dan tidak meminta-minta, bahkan disangka mereka
sebagai orang yang biasa (kecukupan). Dan dalam ayat di atas (Al-Hashr: 9)
Allah memuji mereka yang dalam keadaan ketidakcukupan dan sebenarnya amat
memerlukan sanggup berkeorban kepentingan dengan menolong saudara-saudara
sesama Islam (Muhajirin).
Sesungguhnya kefaqiran sedemikian aalah terpuji,bahkan mengkagumkan dari
segi kemuliaan jiwa mereka. Jiwa yang sedemikian yang mau diterapkan ke dalam
jiwa kalangan sufi. Sesungguhnya hidup dalam ketidakcukupan banyak menanamkan
keinsafan dan kesedaran dan terbit dari jiwa berbagai-bagai sifat kepujian.
Dengan keadaan demikian mereka lebih mendekati Tuhan.
Walaupun kefaqiran menjadi ciri ketasawufan, Al-Hujwiri menimbulkan
persoalan dan perbahasan, manakah lebih baik antara yang faqir dengan
yang kaya-berada jika dengan keberadaannya digunakan untuk menolong orang
termasuk yang faqir ?
Dengan menerima memanglah pendapat umum bahawa kefaqiran menjadi imej dan
identiti ketasawufan, tetapi ada segolongan berpendapat kekayaan lebih tinggi
kedudukannya dari kefaqiran, jika digunakan kekayaan pada jalan-jalan
kebajikan. Pendapat ini diutarakan oleh Yahya bin Mu`adz al-Razi dan diikuti
antaranya oleh Ahmad bin Abi al-Hawari, Harith al-Muhasibi, Abu al-`Abbas
bin `At*a` dan Ruym. Antara mereka seperti Shaykh Fadhlullah al-Mayhani dan Abu
`Uthman al-Jalal berpendapat, bahawa pada hakikatnya manusia tidak kaya
dan berhajat (faqr) kepada Allah, hanya Allah sahaja yang kaya. Jika ada
kelebihan rezeki yang dinisbahkan kaya kepada manusia, tetapi digunakan bagi
menolong dan membela orang-orang yang susah dan faqir adalah lebih baik
dari orang-orang faqir.
Dalam perbahasan yang lain ditekankan bahawa, maksud faqir dan kaya,
bukan terhad kepada pemilikan harta, tetapi adalah faqir dan kaya dari
segi jiwa. Ini dapat dicontohi dari sifat orang-orang Suffah yang
berlindung di Masjid Madinah pada permulaan Hijrah. Mereka ini memang pada
permulaan dalam keadaan faqir, tetapi jiwa mereka sebagaimana penduduk Madinah
(Ansar) kaya, walaupun mereka dalam keperluan, tetapi kaya jiwa.
Dari kekayaan jiwa kedua belah pihak, mereka tidak mau kefaqiran
dan kemiskinan membelenggu mereka. Orang-orang Ansar yang kaya jiwa, yang
mereka juga miskin harta, membantu kaum Muhajirin. Dan akhirnya ratusan ahli
suffah dapat memperbaiki diri. Mereka merupakan kalangan sahabat yang terkenal,
antaranya yang kaya raya dengan harta,mereka adalah pejuang-pejuang yang
menegakkan Islam - menjadi sahabat-sahabat terkenal dan tidak berimej
orang faqir. Mereka berstatus sama dengan orang-orang Ansar. Siapakah yang mau
menafikan bahawa – para sahabat terkenal ini tidak lebih baik dari kalangan
yang disifatkan fuqara` di dalam tasawuf ?
Ini bermaksud, bahawa sedang kalangan sufi mempertahankan kefaqiran
adalah ciri, imej dan identiti kesufian, tetapi ada yang beroendapat bahawa
kesufian tidak bererti kefaqiran dari segi harta, dan yang dianggap kaya
sebenarnya tidak kaya, mereka tetap faqir kepada Tuhan, maka jika faqir
dianggap mulia dan lebih mendekati Tuhan, tapi yang `kaya` tetapi sama faqir
dan berhajat kepada Allah dan menggunakan kelawasan yang ada pada mereka bagi
menolong yang benar-benar faqir, maka mereka ini dianggap oleh setengah
pendapat lebih baik dari faqir yang sebenarnya.
Dalam kata lain bahawa faqir tidak bereti tidak berharta, tetapi faqir
ialah yang berhajat kepada Allah. Dia mungkin kaya dari segi harta,
tetapi sama faqir kepada Allah.
Faqir kata Al-Junayd, mengosongkan hati dan meminimumkan keperluan
materi, tapi memaksimumkan faqr kepada Ilahi dengan bakti dan budi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan