Catatan Popular

Rabu, 10 Disember 2014

Untaian Kisah Para Wali Allah (2) : Diceritakan daripada Syaikh Abdul Azia Ad-Darani r.a



Diceritakan daripada Syaikh Abdul Azia Ad-Darani r.a. bahawasanya dia berkata :

Sekali peristewa aku bersiar-siar bersama-sama temanku, sehinggalah aku membawa mereka berhenti disebuah kubur diluar kota, yang aku kenal tuan punya kubur itu. Dia adalah seorang dari Wali Allah yang dapat membaca apa yang ada didalam hati orang lain. Aku pun berdiri dikepala kubur itu, membacakan untuknya beberapa ayat Al-Quraan. Selesai membaca aku terus menangis dengan penuh hiba yang menyebabkan semua rakan-rakan ku merasa ajaib. Mereka lalu bertanya kepadaku mengapa aku menangis begitu sedih sekali, apakah ada pertalian kerabat tuan punya kubur itu deanganku.

"Mengapa aku lihat kau menangis terlalu sedih sekali dikubur ini?"' tanya seorang temanku. Aku berhenti menangis, dan belum sempat aku memberitahunya, aku telah ditanya oleh temanku yang lain: "Kubur ini kubur keluargamu!" "Tidak!" jawap ku. "Tapi ada suatu peristewa yang ajaib antara aku dengan tuan punya kubur ini. Peristewanya sungguh ajaib sekali, dan aku akan ceritakannya kepada kamu sekalian".Kata ku.

Aku hendak ambil suatu barang yang aku pelukan dikampung disebelah sana. Dan barang itu ada ditangan seorang teman. Maka aku bersiap-siap hendak berangkat, lalu waktu shalat pun sudah masuk. Maka aku berazam hendak menunaikan shalatku dulu sebelum berangkat pergi. Aku pun melencong dari jalan menuju ke kampung itu dan mendatangi masjid dimana tuan punya kubur ini menjadi imamnya. Aku bershalat dengannya sebagai ma'mum, tetapi aku dapati dia tidak betul bacaannya didalam shalat itu. Perkara itu sungguh mengacau fikiranku di sepanjang-panjang shalat, dan aku bertekad tidak jadi pergi ke kampung itu. Malah aku kira lebih baik aku tinggal saja bersama-sama imam itu dan aku betulkan bacaannya. Biarlah aku tinggalkan keperluannku itu pada masa yang lain, kerana perkara membetulkan bacaan imam ini adalah lebih penting dari keperluannku.

Apabila kami selesai shalat, imam itu terus berpaling kepadaku seraya berkata : "Hai Abdul Aziz! Segeralah berangkat untuk mendapatkan keperluanmu di kampung sana! Biarkanlah aku dengan bacaanku yang tidak betul itu dan tidak payahlah engkau menunggu disini untuk mengajar ku!"

Aku terperanjat mendengar kata-kata imam itu. Bagaimana ia tahu apa yang aku ingat di dalam hatiku?" Aku pun tidak banyak bicara lagi, sebab para Wali Allah itu tidak boleh dibantah bicaranya atau arahannya kerana akibat membantah nya adalah buruk sekali.

Aku pun segera berangkat menuju ke kampung itu dan pergi kerumah teman yang ada menyimpan keperluanku itu. Mujur sekali, begitu aku sampai, aku dapati dia sedang bersiap-siap hendak berangkat pula kenegera lain. Kalau aku lambat sedikit sahaja, tentulah dia pergi meninggalkan kampungnya itu.

Apabila temanku itu melihat aku datang, dia pun menyambutku dan memberitahuku bahawa dia akan berangkat kenegeri lain. Dia lalu menyempurnakan keperluanku yang ada ditangannya itu. Sebaik-baik sahaja aku mendapat keperluan daripadanya , dia berlalu pergi. Aku sungguh takjub akan makasyafah (pendedahan) imam itu dari hal temanku yang akan berangkat itu. Jika aku terlambat tentu saja sia-sia kepergianku ke kampung itu. Tidak lama setelah peristewa itu berlaku, maka imam masjid itu pun meninggal dunia, dan ini lah kuburnya yang aku ziarahi ini. Moga-moga Allah memberi rahmat keatas rohnya dan memberi rahmat kepada kita!.

Tiada ulasan: