Catatan Popular

Khamis, 22 Ogos 2019

ORANG ORANG YANG BENAR BENAR CINTA ALLAH MENURUT IMAM SARRI AS SAQATHI


Murid Sarri As Saqathi iaitu Junaid pernah ditanya, 'Apakah cinta?' Junaid menjawab, 'Ada orang kata cinta itu ialah menurut kehendak Allah, yang lain pula berkata cinta itu ialah menurut perintah Allah'.  

Sarri As Saqathi cuba mensiatkan kulit tangannya tetapi tangannya sangat kurus. Kemudian dia berkata, 'Jika saya katakan bahawa cinta itu membawa saya kepada suatu keadaan yang boleh mengeringkan darah dan dagingku, maka apa yang saya katakan tentang cinta ini tidaklah salah'.

Setelah berkata demikian, dia pun pengsan dan mukanya berseri-seri seperti cahaya matahari. Apabila Sirri sedar, dia berkata, 'Orang yang benar-benar cinta kepada Allah itu jika dipancung, tidak akan merasai sakit.

Pada mulanya saya tidak kenal cinta itu tetapi Allah kurniakan kepadaku perasaan itu dan saya dapat rasai sedikit cinta itu sekarang'. 


Tiada ulasan: