Catatan Popular

Khamis, 22 Ogos 2019

SEBAB SYEIKH SARRI AS SAQATHI MENANGIS

Pernah satu hari aku (Imam Junaid semoga Allah menyucikan rohnya) masuk ke dalam bilik Imam Sari as-Saqati (semoga Allah menyucikan rohnya) dan melihat bahawa beliau sedang menangis.

Lalu aku pun bertanya kepada ayah saudaraku itu, “Kenapakah kamu menangis?”.

Jawab beliau, “Semalam, ada seorang budak perempuan datang kepadaku dan berkata, “Wahai ayah, malam ini adalah malam yang panas dan aku akan menggantungkan bekas air disini”.

Setelah itu aku pun menjadi amat mengantuk lalu tertidur dan aku bermimpi datang seorang hamba perempuan yang amat indah yang turun daripada langit.

Aku pun bertanya, “Siapakah yang memiliki kamu?”. Jawab hamba tersebut, “Aku adalah milik orang yang tidak meminum air sejuk di dalam bekas (merujuk kepada bekas budak perempuan tadi), lalu hamba tersebut mengambil bekas itu lalu memecahkannya”.

Imam Junaid (semoga Allah menyucikan rohnya) berkata, “Aku terlihat kesan-kesan bekas yang pecah itu, tetapi beliau tetap sahaja membiarkannya disitu ataupun menyentuhnya sehinggakan kesan itu diselaputi oleh debu”.


Tiada ulasan: