Catatan Popular

Ahad, 14 Julai 2013

FUSUSUL AL HIKAM IBN ARABI : ENTERI 3 DALAM FIRMAN NABI NUH

HIKMAH KEBIJAKSANAAN DARIPADA NAFAS ILHAM ILAHI DALAM FIRMAN NABI NUH

Tahu pemotongan itu (tanzîh) di kalangan orang-orang realiti berkenaan kepada Allah adalah sama seperti had dan kelayakan, jadi orang yang memutuskan sama ada jahil atau kurang ajar jika dia hanya terpakai pemotongan kepada-Nya dan percaya bahawa Dia.  Apabila orang yang beriman yang mengikuti syariah memutuskan dan berhenti pada itu, dan tidak melihat apa-apa lagi, dia memaparkan akhlak yang buruk dan fitnah kepada Allah dan Rasul - boleh rahmat Allah ke atas mereka! - Walaupun dia tidak menyedari ia. Beliau membayangkan bahawa dia telah mencapai sasaran dan namun dia telah terlepas, jadi dia adalah seperti orang yang percaya kepada sebahagian dan menolak sebahagian.

Salah terutama mengetahui bahawa apabila bahasa pelbagai Sharî'as bercakap mengenai Allah seperti yang mereka lakukan, mereka bercakap dengan rakyat biasa dalam erti kata yang pertama, dan golongan elit dalam erti yang boleh difahami dari pelbagai aspek ungkapan itu dalam mana-mana bahasa dalam penggunaan bahasa tersebut.

Allah menyatakan diri-Nya dalam cara yang khas dalam setiap makhluk. Beliau adalah Zahir Manifest dalam erti kata setiap graspable, dan Dia adalah melengkung tersembunyi dari setiap pemahaman kecuali pemahaman salah yang mengatakan bahawa alam semesta adalah bentuk-Nya  dan, Dia-Bilut (huwiyya), dan ia adalah nama , yang Zahir nyata. Sejak Dia adalah, makna, semangat apa sahaja yang zahir nyata, Beliau juga adalah melengkung Tersembunyi. Hubungannya dengan apa sahaja yang menampakkan bentuk di dunia adalah berhubung semangat mentadbir dengan borang ini.

Takrif manusia, sebagai contoh, termasuk kedua-dua masuk dan keluar beliau dan ia adalah sama dengan setiap perkara yang ditakrif. Allah ditakrifkan dalam setiap definisi, namun bentuk alam semesta tidak diadakan semula dan Dia tidak terkandung oleh mereka. Satu sahaja yang tahu batasan setiap bentuk mereka mengikut apa yang dicapai oleh setiap Maha Mengetahui bentuk beliau. Atas sebab itu, kita tidak boleh tahu takrif Allah, satu-satunya akan tahu definisi beliau dengan mengetahui takrif setiap bentuk. Ini adalah mustahil untuk mencapai, jadi takrif Allah adalah mustahil.

Begitu juga, sesiapa yang menghubungkan tanpa pemotongan telah memberikan had kepada Allah dan tidak mengenal Dia. Sesiapa yang menggabungkan sambungan dan pemotongan dalam gnosis, dan menggambarkan Allah dengan kedua-dua aspek umum - kerana ia adalah mustahil untuk hamil secara terperinci kerana kita tidak mempunyai keupayaan untuk merangkumi semua bentuk yang alam semesta mengandungi - telah diketahui-Nya secara umum dan tidak tertentu , kerana dia tahu dirinya secara umumnya dan bukan khususnya.

Atas sebab itu, Rasulullah saw, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, pengetahuan berkaitan (ma'rifa) Allah untuk pengetahuan diri sendiri dan berkata, "Sesiapa yang mengetahui sendiri tahu Tuhannya." Allah berkata, "Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda Kami di ufuk (apa yang di luar anda) dan pada diri mereka sendiri (apa yang sumber anda) sehingga ia adalah jelas kepada mereka (contemplators) bahawa ia adalah benar," (41:53 ) lantaran anda adalah bentuk-Nya dan Dia adalah semangat anda. Anda kepada-Nya sebagai-bentuk badan anda adalah untuk kamu, dan Dia adalah untuk anda sebagai semangat yang mengawal badan.

Definisi ini mengandungi kekuatan batin dan outwardness anda, bentuk kekal apabila semangat yang mengawal ia berangkat, dan ia tidak ada orang yang lebih lama, tetapi siapa yang boleh bercakap sebagai menyerupai bentuk manusia. Tidak ada perbezaan antara ia dan bentuk yang diperbuat daripada kayu atau batu, yang mana nama seorang lelaki hanya digunakan oleh metafora dan bukan dengan realiti. Allah tidak boleh hilang daripada bentuk-bentuk alam semesta, sebagai definisi beliau ketuhanan-Nya ialah dengan realiti, bukan metafora, kerana takrif lelaki hanya terpakai selagi dia masih hidup.

Sebagai luar bentuk manusia memuji kedua-dua semangat, dan diri yang diperintah oleh itu, dengan lidahnya, begitu juga Allah menjadikan bentuk alam semesta yang memuliakan memuji-Nya, tetapi kita tidak faham memuliakan mereka. Kami tidak menerima semua bentuk dalam alam semesta. Semua lidah Allah mengucapkan pujian kepada Allah dan sebab itu Dia berkata, "Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam," (1:1) iaitu semua jenis pujian merujuk kepada-Nya. Beliau adalah Praiser dan Satu dipuji.

Jika anda bercakap tentang pemotongan, anda menghadkan-Nya, dan jika anda bercakap tentang sambungan, anda menentukan-Nya. Jika anda bercakap tentang dua bersama-sama, maka anda adalah bebas daripada kesilapan dan anda seorang Imam dan sarjana dalam ilmu tentang Tuhan.

Beliau yang menegaskannya berbelah bahagi, jatuh ke dalam syirik, dan sesiapa yang bercakap keunikan adalah penyatu  berjaga-jaga supaya kamu menjadi dualism oleh sambungan, dan menjaga supaya kamu menjadi isolator oleh pemotongan

Anda tidak,  sebaliknya anda adalah Dia dan anda melihat Allah di dalam sumber perkara, mutlak dan terhad pada masa yang sama. Allah berfirman, "Tiada apa yang menyerupai-Nya," dan sebagainya Beliau memutuskan, "dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat," (42:11) supaya Dia menghubungkan. Allah berfirman, "Tiada apa yang menyerupai-Nya," maka Dia menghubungkan dan beregu itu,  dan "Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat." Kemudian Dia menggunakan pemotongan dan membuat sendiri unik.

Jika Nuh telah digabungkan kedua-dua panggilan bagi orang-orang, mereka akan menjawab dia. Beliau menyeru mereka secara terbuka (71:8), dan dia memanggil mereka diam-diam (71:9). Kemudian dia berkata kepada mereka, "Mohonlah ampun kepada Tuhanmu. Sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun henti-henti." (71:10) Dia berkata, "Saya telah dipanggil kaumku malam dan pada siang hari, tetapi panggilan saya hanya menjadikan mereka lebih mengelak" (71:5-6) kerana mereka tahu apa yang telah mereka lakukan dalam menjawab panggilan beliau.

Oleh itu, pengetahuan mereka yang tahu Allah adalah apa yang ditunjukkan Nuh berkenaan kepada kaumnya dengan memuji-muji mereka melalui menyalahkan. Dia tahu bahawa mereka tidak akan menjawab panggilan itu kerana Furqan ia mengandungi. Arahan ini adalah Al-Quran, tidak Furqan ini. Sesiapa yang ditentukan dalam Al-Quran tidak condong kepada Furqan ini.

Walaupun Furqan adalah dalam Al-Quran, Al-Quran mengandungi Furqan tetapi Furqan tidak mengandungi al-Quran. Atas sebab ini, tidak ada orang yang disukai oleh QurÕan kecuali Muhammad, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, dan komuniti ini yang merupakan "komuniti terbaik yang pernah dikemukakan di hadapan manusia." (3:110)

Jadi "tidak ada yang seperti Allah" bersatu beberapa perkara dalam satu perkara yang tunggal. Jika Nuh mempunyai sesuatu yang dinyatakan seperti ayat ini, orang-orang beliau akan bertindak balas kepadanya, kerana ia mengandungi sambungan dan pemotongan dalam ayat tunggal, dan bukan pada separuh ayat an.

Nuh, saw, saw, menyeru kaumnya pada waktu malam berkenaan dengan akal fikiran dan kerohanian mereka (rûhânîyya), yang ghaib dan demi hari beliau menyeru mereka berkenaan kepada bentuk luar dan ketibaan. Dalam panggilan, dia tidak menyatukan apa-apa, seperti "tidak ada yang seperti-Nya." Jadi masuk mereka mempunyai kebencian untuk pemisahan ini, dan ia meningkat mereka dalam pelarian. Kemudian dia berkata kepada dirinya bahawa dia dipanggil kepada mereka bahawa Dia mengampuni mereka, tidak bahawa Dia akan diumumkan kepada mereka.

Mereka memahami bahawa daripada beliau. Itulah sebabnya "mereka meletakkan jari-jari mereka di telinga mereka dan dibalut diri mereka dalam pakaian mereka," (71:7) dan ini adalah bentuk hijab yang dia memanggil mereka. Maka mereka menjawab panggilan itu dengan tindakan, bukan dengan berkata, "Pada perkhidmatan anda."

Terdapat kedua-dua pengesahan daripada rupa dan penafian dalam "Tiada apa yang menyerupai-Nya." Atas sebab ini, Rasulullah, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, berkata tentang dirinya, "Saya telah diberikan segala perkataan". Muhammad, saw, tidak menyeru kaumnya pada waktu malam dan siang, tetapi beliau dipanggil ke atas mereka oleh malam hari dan siang hari pada waktu malam.

Nuh berkata kebijaksanaan beliau kepada kaumnya, "Dia akan menghantar syurga ke atas anda dalam hujan yang banyak," (71:11) yang gnosis intelektual dalam makna dan spekulasi metafora, dan "Dia akan membantu kamu dengan kekayaan," iaitu dengan apa datang kepada kamu daripada-Nya.

Oleh itu, ia adalah kekayaan anda di mana anda telah melihat borang anda. Oleh itu, sesiapa di antara kamu membayangkan bahawa dia telah melihat-Nya, tidak mempunyai gnosis, dan sesiapa di antara kamu yang tahu bahawa dia telah melihat dirinya, dia adalah gnostik itu. Atas sebab ini orang yang dibahagikan kepada orang-orang yang mengenal Allah dan orang-orang yang tidak tahu. "Dan anak-anak" adalah apa yang hasil dari spekulasi logik mereka manakala pengetahuan perniagaan (yang Nuh memanggil mereka) adalah berdasarkan renungan yang jauh dari hasil pemikiran.

Perdagangan mereka tidak keuntungan mereka,  supaya apa yang telah mereka dalam tangan mereka, yang mereka hanya membayangkan mereka dimiliki, hilang daripada mereka.

Kerajaan ini dimiliki oleh umat Muhammad, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, kerana Allah berfirman "Berikan itu yang Allah telah menjadikan kamu pengganti."  (57:7) Bagi orang-orang Nuh itu, "Jangan mengambil sesiapa selain Aku sebagai penjaga." (17:2) Kerajaan ini telah disahkan bagi penduduk Muhammad, dan penjagaan yang di dalamnya adalah kepunyaan Allah.

Penduduk Muhammad adalah khalîfs di dalamnya. Kerajaan itu adalah milik Allah dan Dia adalah penjaga mereka, dan itu adalah kerajaan yang dilantik Khalifah. Atas sebab ini, Allah adalah "Raja kerajaan" pada-Tirmidhi berkata. "Mereka telah menetas yang kuat merancang," (71:22) kerana menyeru kepada Allah adalah memplot Satu yang dipanggil; kerana Dia tidak kekurangan mulanya, Dia dipanggil ke akhir, jadi mereka semua berdoa kepada Allah. Ini adalah sumber merangka menurut penglihatan dalaman. Nuh berkata, "Perkara ini dimiliki sepenuhnya kepada-Nya," maka mereka menjawab-Nya dengan merancang sebagaimana Dia memanggil mereka.

Penduduk Muhammad datang dan tahu apa yang panggilan untuk Allah adalah berkaitan dengan yang Dia, dan bukan apa yang ia adalah berkenaan dengan Nama-nama-Nya. Allah berkata, "Hari ini orang-orang yang beramal berkumpul untuk Yang Maha Penyayang."  Maka Dia menggunakan "zarah akhir" dan menyertai kepada Nama itu, dan kita sedar bahawa alam semesta ini adalah di bawah jagaan Nama Ilahi yang memerlukan mereka untuk menjadi antara "beramal".

Realiti Taqwa  adalah seorang lelaki yang mengelakkan menganggap rahmat, kesempurnaan dan sifat-sifat terpuji kepada dirinya sendiri atau kepada orang lain, kecuali bagi Allah. Dia takut Allah melalui perbuatan dan sifat-sifat-Nya. Perkara-perkara ini adalah kejahatan dari musim bunga kemungkinan. Mereka berkata dalam rancangan jahat mereka, "Jangan meninggalkan Tuhan-tuhan kamu.

Jangan meninggalkan Wadd atau Suwa 'atau Yaghuth atau Ya'uuq atau Nasr. "(71:22) Kemudian mereka meninggalkan mereka jahil tentang yang benar dengan apa yang mereka kiri berhala. Allah mempunyai satu aspek dalam setiap perkara disembah. Sesiapa yang mengiktiraf ia, mengiktiraf, dan sesiapa yang tidak mengetahui ia adalah jahil di kalangan rakyat Muhammad.

Tuhan kamu menetapkan bahawa anda harus menyembah hanya Allah yang mejadi segala penghakiman . Anda yang mempunyai pengetahuan tahu yang hamba itu dan dalam bentuk apa dia ditunjukkan setakat yang dia adalah hamba. Pengasingan dan kepelbagaian adalah seperti anggota bentuk deria dan seperti fakulti makna bentuk spiritual. Dia hanya menyembah Allah dalam setiap objek yang disembah.

Yang paling rendah ialah orang yang membayangkan Tuhan yang terkandung di dalamnya. Adakah ia bukan untuk ilusi ini, batu dan lain-lain tidak akan disembah. Inilah sebabnya mengapa Dia berkata, "Katakanlah: Namakan mereka" (13:33) Jika mereka telah menamakan mereka, mereka akan dinamakan batu, pokok, atau bintang. Jika mereka telah bertanya, "Siapakah yang kamu sembah?" mereka akan menjawab: "Allah". Mereka tidak akan berkata "Allah" atau "tuhan".

Yang Maha Mengetahui tertinggi tidak menggunakan imaginasi ini,  tetapi dia mengatakan bahawa ini adalah Tajalli ketuhanan yang mana satu perlu meninggikan, dan beliau tidak menghalang dirinya sendiri. Yang paling rendah adalah salah satu yang dimiliki fantasi: "Kami hanya menyembah mereka supaya mereka membawa kita menghampiri kepada Allah." (39:3) Yang Maha Mengetahui tertinggi berkata, "tuhan anda adalah Tuhan Yang Maha Esa, supaya mengemukakan kepada-Nya," (22:34) di mana Dia adalah nyata, "dan memberi berita gembira kepada orang yang rendah hati-hati" yang merendah diri api mereka alam semula jadi.

Mereka bercakap dengannya (api), dan tidak berkata "alam semula jadi". "Mereka mempunyai ramai yang sesat," (71:24) iaitu mereka bingung dalam kepelbagaian Satu dengan aspek dan hubungan. "Jangan meningkat bukan orang yang zalim" kerana diri mereka adalah dari keseluruhan orang-orang yang dipilih yang mewarisi Kitab dan mereka adalah yang pertama daripada tiga,  yang mendahului berbelah, "dalam apa-apa tetapi kesesatan", kecuali dalam kebingungan. Nabi Muhammad yang berkata, "Meningkatkan saya dalam kebingungan." "Setiap kali ia bersinar ke atas mereka, mereka berjalan di dalamnya. Apabila kegelapan datang ke atas mereka, mereka berhenti." (2:20) Jadi bingung satu selekoh kira-kira, dan pergerakan bulat adalah paksi yang dia tidak pergi.

Orang yang mempunyai laluan yang menjangkau keluar cenderung untuk meninggalkan matlamat, mencari apa yang pemilik mempunyai imaginasi di dalamnya, dan akhir beliau adalah imaginasi itu. Beliau mempunyai "dari" dan "untuk" dan apa yang ada di antara keduanya. Orang yang mempunyai pergerakan bulat tidak mempunyai permulaan, "dari", yang melekat kepadanya, dan tiada akhir, "untuk", dinilai kepadanya.

Oleh itu dia mempunyai kewujudan yang paling sempurna. Beliau "diberikan segala perkataan"  dan wisdoms. "Dan kerana kesilapan mereka" yang adalah yang bagi mereka, "mereka telah lemas" dalam lautan ilmu Allah yang kebingungan di kalangan orang-orang yang Muhammad. Apabila lautan telah dipanaskan, "mereka telah dimasukkan ke dalam api" dalam sumber air, "dan mereka mendapati tiada siapa untuk membantu mereka selain Allah." (71:25)

Allah adalah sumber pembantu mereka, dan supaya mereka musnah dalam ia untuk masa tanpa akhir. Jika Dia membawa mereka keluar dengan pantai, pantai alam, Dia akan membawa mereka turun dari tahap yang lebih tinggi. Semua milik Allah dan oleh Allah, sebaliknya ia adalah Allah.

Nuh berkata, "Ya Tuhanku!" dan dia tidak berkata, "Tuhan saya," untuk Tuhan mempunyai ketetapan, dan "Allah" berbeza mengikut Nama. Jadi "setiap hari Beliau terlibat dalam beberapa urusan." (55:29) Dengan Tuhan, dia bermaksud sesuatu dengan kualiti yang tidak berubah. "Jangan biarkan di atas bumi" dan beliau menggesa mereka untuk pergi ke kawasan pedalaman Muhammadan itu. "Jika anda kecewa tali, ia akan jatuh pada Allah," "kepada Allah jualah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi."

Apabila anda telah disemadikan di dalamnya, anda berada di dalamnya dan ia adalah bekas anda, dan "Kami akan mengembalikan kamu ke dalamnya dan Kami akan mengeluarkan kamu dari sekali lagi," (20:55) dengan perbezaan kewujudan. "... Orang-orang kafir" yang membungkus diri dalam pakaian mereka dan meletakkan jari mereka di telinga mereka, mencari hijab kerana dia menggesa mereka supaya Dia mengampuni mereka.

Ampun adalah hijab tindakan yang salah, "tidak salah" supaya manfaat ini akan menjadi universal seperti panggilan. "Jika Anda meninggalkan mana-mana," iaitu jika Anda memanggil mereka dan kemudian meninggalkan mereka, "mereka akan menyesatkan hamba anda," iaitu mengelirukan mereka dan sebagainya membawa mereka keluar dari perkhidmatan mereka kepada apa yang mereka mempunyai satu rahsia ketuanan. Mereka akan berfikir diri tuan-tuan selepas mereka adalah hamba dalam diri mereka sendiri.

Oleh itu, mereka adalah hamba dan tuan-tuan. "Mereka akan melahirkan apa-apa" iaitu mereka tidak akan mempunyai apa-apa keputusan atau apa-apa yang nyata kecuali mereka yang tahu malu iaitu manifestasi daripada apa yang tudung orang-orang kafir adalah bahawa mereka bertudung dari apa yang muncul selepas manifestasi mereka. Mereka yang ditunjukkan tudung, jadi mereka bertudung selepas penampilan mereka.

Pemikir yang keliru dan tidak mengiktiraf matlamat tahu malu dalam shamelessness, atau orang kafir yang tidak percaya beliau, tetapi orang itu tetapi satu. "Ya Tuhanku, ampunilah saya," iaitu tudung saya dan apa yang membimbangkan saya supaya pangkat dan stesen saya tidak diketahui, kerana pangkat Allah yang tidak diketahui dalam satu kenyataan-Nya, "Mereka mengukur Allah dengan langkah-Nya yang sebenar"; "dan ibu bapa saya" yang mana saya itu, dan mereka adalah akal dan alam semula jadi, "dan sesiapa yang masuk ke rumah saya," iaitu hati saya, "sebagai orang yang beriman" mempercayai apa yang ia mengandungi laporan yang kudus, dan ia adalah apa diri mereka disebabkan, "Dan semua orang yang beriman, lelaki (yang akal fikiran) dan wanita (yang diri)."

"Jangan meningkatkan zalim (dhâlimîn)" yang berasal dari kegelapan (dhulumât), orang-orang yang ghaib, bersembunyi di sebalik dinding yang gelap, "kecuali dalam kehancuran" iaitu dalam kemusnahan. Oleh itu, mereka tidak mengenali diri mereka sendiri kerana mereka melihat wajah Allah di luar mereka. Antara orang-orang yang Muhammad, "Semua perkara yang berlalu kecuali Wajah-Nya." (28:88) kehancuran adalah kehancuran. Sesiapa yang ingin memahami rahsia Nuh mesti bangkit ke dalam bidang Nuh.  Ia adalah di dalam buku ini, di-Tanazzulat al-Mawsuliyya.

RUMUSAN UTAMA:
FASAL NABI NUIH

Nuh tidak menyeru umatnya kepada “Satu dalam banyak dan banyak dalam satu”. Jika beliau menyeru mereka kepada kedua-dua aspek itu, nescaya umatnya menerimanya.

 

Tiada ulasan: