Catatan Popular

Ahad, 14 Julai 2013

FUSUSUL AL HIKAM IBN ARABI : ENTERI 4 DALAM FIRMAN NABI IDRIS

HIKMAH KESUCIAN DALAM FIRMAN TENTANG NABI IDRIS

Kenaikan mempunyai dua rujukan - salah satu tempat dan salah satu pangkat. Ketinggian tempat adalah "Kami telah mengangkat dia ke suatu tempat yang tinggi," (19:57) dan tempat-tempat yang tertinggi ialah di mana kilang di dunia sfera berputar. Ia adalah bidang matahari dan ia adalah stesen kerohanian Idris, saw! Terdapat tujuh langit di bawahnya dan tujuh langit di atas, dan ia adalah lima belas. Apa yang ada di atas adalah langit merah, iaitu Marikh, langit Musytari, Zuhal, langit bintang tetap, Syurga tanpa bintang dan langit buruj, yang syurga tumpuan kaki dan syurga Arasy. Itu yang di bawah ia adalah syurga Zuhrah, Utarid, Bulan, bulatan eter, bulatan udara, bulatan air, dan bulatan bumi. Ia adalah paksi langit, dan ia adalah "tempat yang tinggi".
Bagi ketinggian pangkat, ia adalah untuk kita, umat Muhammad. Allah berkata, "Apabila anda arebe menang dan Allah dengan kamu" (47:35) di ketinggian ini. Dia memenangkannya dan meninggikannya atas tempat sendiri, bukan atas pangkat. Apabila diri dari orang-orang di kalangan kita yang beramal takut, berikut Beliau menyebut "yang dengan" dengan kata-kata-Nya, "Dia tidak akan menipu anda perbuatan anda." Ikatan itu menuntut tempat dan pengetahuan permintaan pangkat. Jadi Beliau menyertai dua ketinggian untuk kita - ketinggian tempat oleh perbuatan dan ketinggian pangkat oleh pengetahuan. Kemudian untuk mencabut persatuan yang dengan, Dia berkata, "Bertasbihlah mensucikan nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi," (87:1) di atas persatuan ini dalam makna.
Ia adalah salah satu yang paling menakjubkan perkara-perkara yang manusia adalah yang tertinggi dari perkara-perkara yang wujud - saya maksudkan Perfect Man, dan ketinggian hanya disebabkan kepadanya oleh penaklukan sama ada ke tempat atau pangkat yang ijazah. Jadi dia tidak tinggi oleh intipati, beliau adalah tinggi dengan ketinggian tempat dan ketinggian pangkat, bagi ketinggian memiliki. Ketinggian tempat adalah seperti menyelesaikan Yang Maha Penyayang di atas takhta itu,  dan ia adalah yang tertinggi tempat. Ketinggian pangkat "Semua perkara yang berlalu kecuali Wajah-Nya," (28:88) dan "urusan keseluruhan akan dikembalikan kepada-Nya," (11:123) dan apa-apa yang mempunyai kewujudan bersama-sama dengan Allah.
Apabila Allah berkata, "Kami telah mengangkat dia ke suatu tempat yang tinggi," Beliau membuat tinggi kata sifat untuk tempat. Sejak Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku meletakkan Khalifah di bumi," (2:30) ini adalah ketinggian pangkat. Beliau berkata kira-kira malaikat, "Adakah anda diatasi dengan keangkuhan, atau adakah anda salah seorang daripada mulia?" (38:75) supaya Dia memberikan ketinggian kepada malaikat. Jika malaikat telah memiliki ketinggian bahawa menurut mudah hakikat bahawa mereka adalah malaikat, maka semua malaikat akan dimasukkan ke dalam ketinggian ini. Ia tidak adalah perkara biasa kepada mereka dalam takrif malaikat. Kami menyedari bahawa ini adalah ketinggian pangkat di sisi Allah. Ia adalah sama untuk khalifs rakyat. Jika ketinggian mereka dengan khalifate itu telah ketinggian oleh dasarnya, setiap orang akan mempunyai. Ia tidak umum dan jadi kita tahu bahawa ketinggian iaitu dengan pangkat.
Salah satu daripada nama-nama-Nya adalah tinggi. Ke atasnya, apabila terdapat apa-apa kecuali Allah? Maka Dia adalah tinggi oleh Essence Nya. Adakah Dia adalah lebih tinggi yang yang tertentu, apabila tiada Dia kecuali Allah? Ketinggian beliau adalah menurut kuasa sendiri, dan Dia, berkenaan dengan kewujudan, adalah sumber existents. Perkara-perkara dalam masa yang Dia memanggil tinggi dalam diri mereka tidak lain dari Allah. Beliau adalah tinggi apabila tidak ada ketinggian relativiti kerana sumber-bentuk dalam bukan kewujudan tidak dihidu bau yang wujud. Mereka kekal di negeri mereka di sebalik kepelbagaian bentuk dalam existents, tetapi sumber yang sama daripada keseluruhan di seluruh.
Kewujudan kepelbagaian terletak pada nama-nama yang hubungan, dan mereka adalah perkara-perkara yang tidak wujud. Hanya ada sumber yang Zat. Beliau adalah tinggi melalui sendiri, bukan dengan apa-apa anggapan yang lain. Dari sudut pandangan ini, tidak ada ketinggian berhubung relatif dalam alam semesta, tetapi aspek-aspek kewujudan yang berbeza. Ketinggian relativiti wujud dalam Source satu berkenaan dengan pelbagai aspek. Atas sebab itu, anda berkata kepada-Nya, Dia dan bukan Dia, dan anda dan bukan anda.

Al-Kharraz, semoga Allah memberi rahmat kepadanya, yang merupakan salah satu aspek yang Allah dan salah satu daripada lidah-Nya yang Dia bercakap tentang diri-Nya, berkata bahawa satu-satunya mempunyai makrifat dengan menyertai bertentangan bersama-sama berkenaan dengan-Nya. "Dialah Yang Awal dan Yang Akhir dan Yang Zahir Manifest dan melengkung tersembunyi." (57:3) Dia adalah sumber apa yang kelihatan dan sumber apa yang tersembunyi di negeri manifestasi. Tidak ada seorang pun yang melihat kepada-Nya yang lain dari Allah dan tidak ada yang tersembunyi dari-Nya. Maka Dia nyata kepada-Nya dan tersembunyi daripada-Nya. Dia dipanggil Abu Said al-Kharraz dan lain-lain daripada itu dari nama-nama yang ada di masa.
Tersembunyi mengatakan "Tidak" manakala Manifest itu berkata, "Aku," dan nyata itu berkata, "Tidak" manakala tersembunyi berkata, "saya". Ini terdapat dalam setiap bertentangan, namun pembesar suara adalah satu, dan dia adalah sama dengan pendengar dalam pernyataan Nabi, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai, kira-kira apa yang diri mereka berkata, 3 untuk mereka bercakap dan mendengar apa yang yang mereka katakan, dan tahu apa yang diri mereka katakan. Sumber itu hanyalah satu, walaupun pertimbangan adalah berbeza. Tidak ada cara yang sesiapa sahaja boleh menjadi jahil tentang perkara seperti ini. Setiap orang tahu dari dirinya sendiri, dan ia adalah bentuk Tanah.
Jadi perkara-perkara yang bercampur dan nombor muncul dengan satu dalam barisan yang diketahui. Oleh itu "satu" membawa jumlah ke dalam kewujudan, dan bilangan membahagikan Satu. Prinsip nombor hanya muncul melalui bernombor. Sebahagian daripada bernombor tidak wujud, dan sebahagian wujud. Perkara yang tidak wujud berhubung dengan deria semasa ia wujud berhubung dengan akal. Mesti ada bilangan dan bernombor. Yang mesti berkembang daripada satu dan ia tumbuh kerana itu. Setiap pangkat mempunyai nombor satu realiti seperti 9, sebagai contoh, dan 10 dan ke 2, dan ke atas tanpa akhir, dan realiti bukan suatu jumlah wang.
Sesuatu nama tidak dilihat dengan penambahan yang. 2 adalah satu realiti, dan 3 adalah salah satu realiti, dan sebagainya sehingga akhir ini pangkat. Walaupun sumber [nombor] adalah salah, sumber salah seorang daripada mereka tidak adalah sumber yang lain. Selain merangkumi mereka semua, dan ia bercakap daripada mereka dari mereka dan hakim-hakim mereka oleh mereka. Dua puluh ranks4 muncul dalam kenyataan ini, jadi komposisi dimasukkan ke dalam mereka. Anda akan terus mengesahkan sumber apa yang anda menafikan itu sendiri. Sesiapa yang mengakui apa yang telah kita satu nombor, dan penafian yang sama seperti ikrar mereka, mengetahui bahawa Real, yang diputuskan oleh pemotongan, adalah makhluk oleh sambungan, walaupun makhluk yang berbeza dari Pencipta. Perkara itu adalah makhluk / Pencipta dan ia adalah Pencipta / makhluk. Itu adalah dari satu sumber, bukan yang adalah sumber Satu dan ia adalah pelbagai sumber. Lihatlah apa yang anda lihat!
Anak Ibrahim berkata kepadanya, "Ayah saya, melakukan apa yang  diperintahkan." (37:102) kanak-kanak adalah sama seperti bapanya, jadi dia hanya melihat dirinya mengorbankan dirinya sendiri, "dan Dia tebus anaknya itu dengan pengorbanan yang besar." Itulah yang dimanifestasikan sebagai ram telah dimanifestasikan dalam bentuk manusia, dan ditunjukkan dalam bentuk anak. Sebaliknya, ia adalah oleh prinsip anak adalah sama seperti bapa.
"Dia dicipta dari (diri sendiri) isterinya." (4:1)  berkahwin dirinya sendiri, dan dari dia kedua-duanya adalah sahabat beliau dan anaknya. Perkara ini adalah salah satu di nombor.
Ia adalah sama dengan sifat dan apa yang ditunjukkan dari itu. Kami tidak melihat ia berkurangan dengan apa yang muncul dari itu tidak meningkat kekurangan apa yang lain daripada yang menjelma. Itulah yang ditunjukkan tidak lain daripada itu, tidak juga sama dengan apa yang ditunjukkan mengikut pelbagai bentuk dalam prinsip. Yang ini adalah sejuk dan kering, dan yang satu adalah panas dan kering. Mereka disertai oleh kekeringan, dan berbeza dengan kualiti yang lain. Punca biasa adalah alam semula jadi, dan dunia semula jadi terdiri daripada bentuk dalam satu cermin. Sebaliknya, ia adalah salah satu bentuk dalam cermin yang berbeza.
Terdapat hanya kebingungan (hayra) dengan penyebaran perspektif. Sesiapa yang tahu apa yang telah kita berkata tidak bingung. Jika dia meningkatkan pengetahuan, ia hanya dari prinsip tempat, dan di tempat yang sama seperti sumber-bentuk yang berbeza-beza Real dalam lokus Tajalli-Nya. Keadaan berbeza-beza, jadi Beliau menganggap setiap keadaan. Tidak ada syarat kecuali sumber di mana Dia membuat Tajalli Dia sendiri, dan ada apa-apa kecuali ini.
Dengan aspek ini, Allah adalah makhluk, jadi mentafsir!
    Dan dengan aspek ini, Dia bukan makhluk, jadi ingat!
Pemandangan dalaman sesiapa yang memahami
    apa yang saya telah berkata tidak keliru, dan hanya
        orang yang menganggap ia mempunyai penglihatan.
Sumber menyertai dan memisahkan adalah sama,
    dan ia adalah kepelbagaian yang tidak kekal atau berlepas.
Satu yang tinggi di dalam diri-Nya yang Esa yang mempunyai kesempurnaan dalam semua perkara yang kewujudan diserap, seperti juga semua hubungan tidak wujud, oleh kerana ia tidak mungkin bahawa mana-mana sifat-sifat yang kurang daripada-Nya, sama ada dipuji mengikut adat, logik, atau undang-undang, atau patut disalahkan oleh adat, logik atau undang-undang. Yang dimiliki hanya untuk Satu yang dinamakan Allah. Seperti apa yang dinamakan lain-dari-Allah, ia adalah sama ada lokus Tajalli-Nya atau bentuk yang terdapat di dalamnya. Jika ia adalah lokus Tajalli-Nya, ia mengandungi perbezaan. Be-menyebabkan itu, mesti ada perbezaan antara satu yang membuat Tajalli dan tempat Tajalli, jika ia adalah satu bentuk di dalamnya, bahawa bentuk adalah sumber kesempurnaan penting kerana ia adalah sama seperti apa yang ditunjukkan di dalamnya . Itu yang dimiliki oleh Allah kepunyaan bentuk itu. Walau bagaimanapun, ia tidak mengatakan bahawa ia adalah Dia tidak bahawa ia adalah lain daripada yang Dia.
Abul-Qasim ibn Qasi dinyatakan ini di dalam bukunya, The Pemecatan Sandal, dan dia berkata, "Setiap Nama Ilahi layak oleh semua Nama-nama Ilahi, dan digambarkan oleh sifat mereka." Ia begitu. Setiap Nama menunjukkan Essence dan makna yang dinyatakan untuk itu dan yang menunjukkan ia. Berkenaan dengan petunjuk daripada Zat, ia mempunyai semua nama-nama, dan berkenaan dengan petunjuk daripada makna yang tunggal untuk itu, ia adalah berbeza daripada orang lain, seperti Tuhan, Pencipta, Rupa itu, dan lain-lain nama yang sama seperti Dinamakan berkenaan dengan  dan Nama adalah selain daripada Dinamakan berkenaan dengan makna yang tertentu kepadanya.
Jika anda telah memahami bahawa "tinggi" adalah seperti yang kita telah disebutkan, anda tahu bahawa ia bukan tempat atau ketinggian pangkat, bagi ketinggian pangkat adalah khusus kepada pentadbiran pihak berkuasa, seperti Sultan dan hakim, wazir dan para kadi, dan semua orang yang mempunyai kedudukan, sama ada mereka layak pangkat itu atau tidak. Ketinggian adalah dengan sifat-sifat yang tidak suka itu. Yang paling berpengetahuan orang boleh diperintah oleh orang yang dengan kedudukan kuasa, walaupun orang itu adalah orang yang jahil orang. Ini adalah ketinggian pangkat mengikut prinsip apa yang dia ke atas saya di dalam dirinya. Apabila beliau bersara, pangkat tinggi beliau terhapus. Satu dengan pengetahuan tidak seperti itu. 
 

RUMUSAN UTAMA
 
FASAL NABI IDRIS

Satu daripada nama-nama Allah yang indah ialah Ali (Yang Tinggi), Oleh keraana tidak ada yang lain(ghair) dalam alam ini, kepada apa dan siapakah “tingginya” itu dibandingkan. Dia adalah Zat sesuatu.

Oleh itu segala sesuatu itu memang tinggi derajatnya. Hakikatnya ialah semua itu satu dalam bentak. Aspek (wajah) itu adalah nisbah sahaja. Nisbah tidak wujud. Wujud ini hanya satu. Wujud itulah Zatnya. Oleh itu, kita katakan setiap penzahiran itu adalah Dia jua. Dialah Yang Awal, Dialah yang Akhir, Dialah yang Batin, Dialah yang Zahir.

Dalam wujud ini, Dia melihat DiriNya sendiri. Tidak ada siapa pun yang lain melihat Dia. Tidak ada sesuatu pun yang terlindung dari Dia.

Hakikat sesuatu itu sama sahaja, meskipun lahirnya banyak. Apabila nombor satu bertambah beberapa kali, ia jadi banyak. Bahkan sebenarnya satu itulah sumber yang banyak itu. Semua nombor yang lain itu adalah berasal dari nombor satu itu jua.

Tiada ulasan: