Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 13 IMAN DAN KEIHLASAN

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Iman & Keikhlasan


Dalam bab sebelumnya telah kujelaskan masalah perbaikan tekad (azam) dan niat, serta perlunya semangat (himmah) dalam memulai suatu amal. Sekarang aku hendak memperingatkan supaya jangan sampai seseorang berbuat kebajikan untuk selain Allah swt.

Nabi saw bersabda;
“Jangan menuntut ilmu untuk membanggakan diri kepada para ulama, mendebat orang-orang yang bodoh dan menyombongkan diri dalam majelis. Barangsiapa berbuat demikian, tempatnya dineraka, dineraka”

HR-Ibnu Majah

Keterangan:
Bab ini akan menjelaskan peranan tekad (azam), niat dan semangat (himmah) dalam mengorak setiap langkah untuk mengerjakan amal ibadah. Maka diingatkan dengan sekeras-kerannya dimana peringatan ini disampaikan kepada setiap murid dan salik daripada membuat sesuatu amal ibadah atau kebajikan dimana tidak (bukan) ditujukan kepada Allah Taala. Larangan ini juga disampaikan oleh Nabi saw seperti hadits diatas yang melarang keras kepada semua pelajar agama supaya jangan membanggakan diri pada para ulama, yaitu jangan kamu hendak menunjukkan kehebatan diri, jangan menonjolkan diri, jangan cuba hendak membeza-bezakan ulama, jangan menyombongkan diri dalam majlis ilmu atau apapun majlis yang diredhai. Barangsiapa yang berbuat demikian maka tempatnya dineraka, dineraka“.

“Nabi saw; menekankan pada ayat hadits yang penghabisan itu dua kali iaitu dineraka, dineraka. Beliau bermaksud tidak ada alasan yang boleh diterima dari mereka yang melakukan perbuatan itu”.

Diriwayatkan bahawa Allah swt berfirman dalam salah satu kitab terdahulu, “Sesungguhnya tidak setiap ucapan ahli hikmah Kuterima, namun yang Kuperhatikan adalah semangat (himmah/ham) dan hawa-nya. Jika semangat (ham) dan hawa-nya ditujukan kepadaKu, maka Aku akan menjadikan diamnya sebagai zikir dan pandangan matanya dapat mengambil pelajaran dari semua yang disaksikannya”.

Keterangan:
Hikmah yang boleh diambil dari ayat diatas menunjukkan pada kita bahawa Allah tidak menerima semua kata-kata dari ahli hikmah (ariffin) tetapi Allah melihat pada semangat (daya keinginan) dan hawanya. Sekiranya semangat dan hawanya ditujukan kepada Allah, maka Allah akan menjadikan gerak diamnya sebagai zikir dan segala pemandangan matanya dapat mengambil ibtibar dari segala yang disaksikannya. Begitu juga kepada murid dan salik, hendaknya kamu menujukan segala semangat dan hawa kamu kepadaNya dan mudah-mudahan kamu juga mendapat apa yang dikurniakanNya pada ahli hikmah”.

Wahai manusia sekalian, hati-hati, jangan kamu berpenampilan ahli zuhud dengan tujuan supaya berbeza dari masyarakat, sehingga kamu dikenal dan dimuliakan, atau dengan tujuan untuk mencari harta benda dunia yang sesungguhnya sangat rendah nilainya. Perbuatan ini dalam pandangan Allah swt sangat hina. Seorang salik seharusnya menghindari perbuatan ini dan tidak meremehkannya, sebab perbuatan ini akan membuka berbagai pintu mara bahaya yang dapat merosak hati tanpa ia sedari. Sayidina Ali berkata; “Orang yang mengamalkan (ajaran) agama untuk (memperoleh kenikmatan) dunia, maka balasan Allah baginya adalah neraka”.

Keterangan:
Seruan ini ditujukan kepada semua manusia terutamanya kepada murid dan salik jangan sekali-kali akan keinginan untuk memperagakan (bergaya) seperti seorang ahli zuhud ataupun orang alim dengan tujuan mendapat kemuliaan dan penghormatan, supaya mudah dikenal orang ramai, ingin dilihat berbeza daripada orang ramai. Apa gunanya pada seragam yang dipakai seperti jubah dan serban kalau hati penuh dengan tabiat dan perbuatan yang menyalahi pada ahli zuhud ataupun pada orang alim. Tak malu ke? Adakah Allah melihat pada jubah dan serban kamu? Dan jangan sekali-kali kamu melakukan biadab bila berhadapan dengan ahli zuhud dan orang alim dengan memperagakan pakaian mereka sekiranya kamu belum lagi kukuh dengan ajaran dan hukum-hukum Islam. Tidak ada salahnya kamu memakai pakaian tersebut kerana itu adalah pakaian Nabi saw yang kamu cintai, tetapi janganlah kamu merasa gah! dan membuang waktu didepan cermin! Kalau kamu tidak ada perasaan malu pada orang ramai, malulah pada Nabi kamu!”

Sebahagian daripada mereka mengayakan pakaian ahli zuhud kerana menginginkan kelainan daripada orang lain. Ingin menunjukkan bahawa dirinya adalah pengikut thariqah tetapi tidak mahu mengamalkan ajaran dan anjuran amalan thariqah, hanya berkeinginan untuk mengenakan jubah dan serban. Dan alangkah kejinya perbuatan mereka yang berpenampilan ahli zuhud dengan tujuan mencari harta dunia. Menginginkan orang ramai mengenal dan menjemputnya. Menginginkan dimuliakan dimana-mana mereka berada. Ini semuanya adalah untuk mencari kemegahan dari manusia. Dengan tujuan bila balik kerumah, tangannya tidak kosong. Takutlah kamu pada harta dunia kerana perbuatan kamu sangat hina dalam pandangan Allah Taala. Hati-hati dengan semangat dan hawa kamu! Setiap murid dan salik dinasihatkan supaya menjauhi perbuatan ini dan jangan sekali-kali memandang ringan perkara tersebut, sebab perbuatan ini akan membuka bermacam pintu bahaya yang dapat dan mudah merosakkan hati kamu tanpa disedari. Inginkah kamu terjebak didalam perangkap ini Inginkah hubungan kamu yang selama ini didirikan, hilang? Perhatikan dan Peganglah dengan kuat kata-kata Sayidina Ali; Sesiapa yang mengamalkan ajaran agama untuk mendapat kenikmatan dunia (seperti dijelaskan diatas) maka balasan Allah untuknya adalah neraka”.

Ikhlas adalah landasan yang kuat, tiang kukuh dari iman dan pusat perhatian kaum ariffin. Tingkat keikhlasan seorang hamba bergantung pada tingkat iman dan makrifatnya kepada Allah Taala. Seseorang yang lemah imannya akan rendah pula tingkat keikhlasannya. Jika seseorang telah memiliki hati yang suci dan bersinar, telah memiliki ikatan yang kuat dengan Allah Taala, maka ia akan menjadi penolong Allah Yang Maha Agung dan akan ikhlas dengan beramal dan menjauhi riya’. Para ariffin berkata; “Keikhlasan seorang hamba timbul dari keyakinan yang kuat, sedangkan riya’ timbul dari hati yang rosak dan keyakinan yang lemah”.

Keterangan:
Setiap murid dan salik mencari-cari bagaimana untuk mendapatkan sifat ikhlas. Begitu pula yang paling diinginkan oleh setiap murid dan salik, sangat-sangat menginginkannya. Tetapi adakah mereka semua mengetahui apa itu ikhlas? Bagaimana perbuatan ikhlas? Bagaimana sifat ikhlas yang ada pada seseorang? Ini adalah sebahagian yang sering ditanya oleh mereka, tidak kira, samada mereka orang biasa ataupun pelajar. Seseorang yang menginginkan sifat ikhlas haruslah memiliki landasan yang kuat. Apakah yang dimaksudkan landasan yang kuat? Iaitu bersungguh-sungguh belajar agama, memahami ajaran agama zahir (hukum syariat) dan batin (ilmu tasauf), mengamalkan apa yang dipelajari dan tujukan segala amal ibadahnya kepada Allah Taala. Itulah ikhlas! Itulah tiang yang kukuh dari iman, yaitu keyakinan apa yang kamu belajar, keyakinan memahami ajaran agama zahir dan batin, keyakinan dalam mengamalkan apa yang dipelajari dan keyakinan menujukkan segala amal ibadahnya pada Allah Taala semata-mata. Itulah pusat tumpuan kaum ariffin. Itulah yang sangat-sangat dijaga oleh kaum ariffin. Bagaimana dengan kita? Adakah kita mengutamakan apa yang diutamakan kaum ariffin Kalau tidak, bagaimana hendak mencapai sifat ikhlas?”

Tingkat keikhlasan seorang hamba terletak pada tingkat keyakinan pada mempelajari agama, memahami apa yang dipelajari, mengamalkan apa yang dipelajari dan menujukan amal ibadahnya pada Allah Taala. Makrifat (pengenalan) kepada Allah Taala juga terletak pada tingkat keyakinan pada mempelajari agama, keyakinan apa yang dipelajari, keyakinan dalam mengamalkan apa yang dipelajari dan keyakinan menujukan amal ibadahnya pada Allah Taala. Bagi sesiapa yang lemah iman (keyakinan)nya akan rendah pula tingkat keikhlasanya, rendah keyakinannya pada mempelajari agama, rendah keyakinan didalam mengamalkan apa yang dipelajari dan rendah keyakinan didalam menujukan amal ibadahnya pada Allah Taala. Seseorang yang telah memiliki hati yang bersih dan bersinar; bermaksud telah mencapai keyakinan yang kukuh seperti yang dijelaskan diatas dan bersinar dengan pengertian dapat membezakan apa yang diutamakan dan apa yang memudharatkan. Itu menunjukkan dia sudah memiliki ikatan perhubungan yang sangat kuat dengan Allah Taala. Maka dia menjadi penolong bagi Allah Yang Maha Agung didalam menyampaikan ajaran agamaNya, menunjukkan jalan pemahaman, menasihatkan pada mereka apa yang sudah dipelajari dan menyuruh mereka untuk menujukan segala cita-cita dan ibadah mereka kepada Allah Taala disertai dengan ikhlas dalam beramal (menjalankan tugas) dan menjauhi riya’ (menjauhi diri dari habuan dan kenikmatan dunia)”.

Ketahuilah, tidak setiap orang dapat ikhlas betapapun ia menginginkannya. Sebab, keikhlasan bergantung pada tabiat dan perilaku seseorang. Orang yang berjiwa lemah dan berhati rosak akan sulit menghadirkan Allah Taala dalam hatinya ketika beramal. Semua ini terjadi kerana lemahnya bashiroh mereka. Bashiroh mereka seperti mata kelelawar: lemah tidak mampu memandang cahaya matahari. Kerana jiwanya lemah dan hatinya rusak, maka dalam berhubungan dengan Allah, mereka mengharapkan perhatian makhluk. Adapun orang-orang yang hatinya suci dan bercahaya, mereka selalu bersikap shidq. Mereka tidak mampu melepaskan diri dari sikap shidq meskipun sangat menginginkannya, sebab bashiroh mereka kuat dan fitrah mereka baik.

Keterangan:
“Ketahui dan fahamilah, bukan setiap murid dan salik boleh mendapat maqam ikhlas walaupun mereka sangat menginginkannya. Keikhlasan bergantung rapat dengan tabiat (perangai) dan akhlak (perilaku/perbuatan) seseorang. Dengan tabiat dan akhlak yang dizahirkan (digerakkan) mereka dapat kita mengetahui samada sifat keikhlasan ada pada mereka ataupun tidak. Murid dan Salik yang memiliki jiwa yang lemah (semangat yang rendah untuk mengamal apa yang dipelajari @malas) dan memiliki hati yang rosak (hati yang jahat adab terhadap agama dan hati yang diselang-seli (hati yang sentiasa berbolak-balik) sekejap mendirikan amal, sekejap tidak) akan menghadapi kesulitan untuk menghadirkan Keagungan dan Kekuasaan Allah Taala dalam hatinya ketika menjalankan amal ibadah mereka“.

Kesemua yang dinyatakan diatas adalah disebabkan oleh sangat lemah pandangan mata hati. Pandangan mata hati kamu diibaratkan seperti kelelawar yang tidak boleh melihat cahaya matahari walau bagaimana terangnya sinaran yang dikeluarkan olehnya. Begitu juga dengan murid dan salik yang mempunyai mata seperti mata kelelawar! Murid dan salik tidak dapat memandang cahaya (nur allah) didepan mata kamu disebabkan jiwa kamu lemah dan hati yang busuk, penuh dengan sifat keji dan hina. Asyik memandang dengan mata zahir dan menidakkan kekuatan mata hati. Mengapa boleh jadi begitu? Salahkan Tabiat dan Perangai sendiri, itulah yang menjadi penghalang daripada mendapat pandangan cahaya (nur allah) itu. Apakan tidak! Didalam penghubungan kamu dengan Allah diutamakan perhatian dari makhluk. Mengharap pada Makhluk. Bersandar pada Makhluk, Tersengeh-sengeh pada Makhluk, Memerlukan seseorang untuk dapat bersama, samada pada segi dunia ataupun akhirat. Tidak berani tampil kehadapan sendirian dengan mewujudkan pengorbanan yang ditujukan pada Allah, untuk Allah. Tanpa seseorang baginya diibaratkan tidak boleh hidup didunia ini.

Bagaimana kamu boleh memandang pada cahayaNya? Kalau sikap kamu sentiasa memerlukan seseorang untuk melakukan sesuatu? Untuk berbakti padaNya pun kamu perlu seseorang! Macam-mana kamu dapat melihat? Kamu sertakan selain Dia bila beramal! Allah tidak dan mustahil diterimanya selain daripadaNya. Tidak seperti mereka yang hatinya suci bersih daripada sesuatu melainkan Dia. Mereka selalu bersikap shidq (benar, amanah dan ikhlas) didalam setiap gerak-geri dan diam. Hati mereka penuh dengan cahaya (nur allah) kerana apa? Kerana mereka selalu mengutamakan kebenaran, menjalankan amanah pada diri sendiri ataupun pada orang lain dan sentiasa bersikap ikhlas menyerahkan perbuatannya kepada Allah Taala. Kadang-kadang mereka yang hatinya bersih dan hati yang bercahaya hampir tergelincir dari landasannya tetapi oleh kerana pemandangan mereka kuat dan fitrah (bakat) mereka baik, maka mereka mendapat pertolongan dari Allah Taala. Satu-satu sikap yang mudah untuk dilihat pada diri kamu adalah banyak . . . . . tidak seperti manusia biasa. Alasan dah biasa, itu adalah alasan kerana tidak mahu mengubah sikap yang telah menjadi darah daging. Ilmu dah ada tapi masih buta, masih mencari. Kasihan . . . Riya’ adalah syirik yang tersembunyi, juga merupakan dosa besar yang dapat menjauhkan seorang hamba dari Allah Taala. Nabi saw bersabda; “Barangsiapa menginginkan agar dirinya disebut-sebut manusia kerana ilmunya, maka Allah akan memperdengarkan (keburukan-keburukannya) ke telinga makhlukNya, serta merendahkan dan mengecilkannya“. (HR Ahmad)

Keterangan:
Allah Taala telah menetapkan didalam hukum akan perbuatan riya’ sebagai syirik yang tersembunyi. Apa itu riya’? Riya’ adalah suatu perbuatan dari seorang hamba Tuhan yang sikapnya suka menunjuk-nunjuk amalannya pada manusia supaya dirinya disebut-sebut oleh mereka. Perbuatan ini membawa kepada salah satu dari dosa besar dan hukumnya syirik. Apakah syirik itu? Syirik adalah menduakan Allah Taala didalam ibadah seseorang hamba. Apa maksud, menduakan? Menduakan bermaksud; beriman dan berkeyakinan teguh lagi kukuh bahawa manusia/makhluk Tuhan mempunyai kuasa yang boleh manfaatkan atau mudharatkan diri sipembuat. Sekiranya itu yang mereka berimankan dan berkeyakinan maka hukumnya KUFUR!
Bukalah mata zahir dan mata hati kamu wahai murid, salik dan pencari kebenaran. Sekiranya
amalan kamu tidak ditujukan padaNya sebaiknya kamu cepat-cepat bertaubat. Muda-mudahan taubat kamu diterimaNya. Siasatlah niat dan perbuatan kamu dalam beramal jangan sampai kamu termasuk orang-orang yang melakukan Riya’, sebab Allah Taala sudah menjelaskan hukum syirik pada mereka yang melakukannya. Hati-hati dan waspadalah selalu. Jangan cuai dan jangan pada memandang ringan perbuatan syirik. Tidak takutkah kamu pada; peringatan dari Allah Taala? Adakah kamu ingin menjadi orang yang rugi, segala amal kamu tidak diterimaNya? Buat penat aje . . . Jangan main-main, Kamu tidak dapat berselindung dari perbuatan kamu yang kotor dan hina ini didepan alim ulama, apalagi daripada Allah
“.

Yang Maha Mengetahui! Adakah kamu suka menjadi hamba Allah yang dijauhkan dariNya atas perbuatan riya’? Kalau suka atau tak kisah, ok . . . jalan terus aje . . . Perkara ini juga mendapat teguran keras dari Nabi saw. Dimana beliau memperingatkan umatnya jangan menjadi seseorang yang suka dirinya disebut-sebut, dicari-cari kerana ilmunya (pengetahuannya), baik yang bersangkutan dengan dunia apalagi yang berkaitan dengan akhirat. Sekiranya perbuatan ini diabaikan maka Allah akan menyampaikan sifat keburukannya ke telinga makhlukNya umumnya dan kepada orang-orang yang menyebut dan mencarinya beserta m merendahkan dan mengecilkannya.
Perbuatan dari Allah Taala ini kalau di kaji bersifat terbalik (dipulangkan semula). Orang-orang yang menyebut-nyebut dan mencari-carinya akan berhenti daripada perbuatan itu, bilamana mereka sedar bahawa orang yang disebut dan dicari itu tidak mendatangkan apa-apa buat dirinya. Bila kesedaran itu muncul maka mereka yang berputus asa akan mula menceritakan keburukan-keburukan, merendahkan sampai memperkecilkan orang tersebut
”.

Seorang mukmin itu memamerkan amalnya tapi tidak riya’. Ia memperlihatkan amalnya dengan tujuan agar diteladani. Niat seperti ini adalah niat yang baik. Hanya niat yang dapat membezakan antara orang yang mempamerkan dengan orang yang riya’. Oleh kerana itu wahai saudaraku, hati-hati jangan sampai membuat riya’ dalam semua amalmu, sebab riya’ adalah perbuatan buruk yang dapat merosak amal dan hati. Abdullah bin Abi Zakaria rhm, seorang waliyullah yang doanya mustajab berkata; “Aku mendengar bahawa jika seseorang berbuat riya’ dalam salah satu amalnya, maka perbuatan riya’ itu akan menyebabkan amal-amalnya yang lalu menjadi sia-sia”.

Keterangan:
Hanya orang mukmin bila mereka mengerjakan ketaatan dan kebajikan amalnya tidak dikira sebagai riya’. Walaupun pada mata zahir dia seolah-olah menunjuk-nunjuk amalannya. Hendaklah kita fahami kata-kata diatas dan dapat membezakan apa makna mukmin? Siapakah mereka yang dinamakan mukmin? Untuk mengetahui apa itu mukmin dan siapakah mereka yang dinamakan sebagai mukmin hendaklah kamu menyiasat perbuatan-perbuatan mereka dalam mendirikan ketaatan, amalan-amalan dan keutamaan yang mereka kerjakan. Mereka ini tidak dihukum sebagai berbuat riya’, kerana tujuan dan niat mereka supaya ibadah dan amalan mereka dapat dicontohi. Dikeranakan niat yang baik. Hanya dengan niat yang baik dapat membezakan antara orang yang memperlihatkan dengan orang yang riya’”.
Sekiranya niat dan tujuannya untuk dimuliakan dan mencari makan, maka itu riya’ tetapi jika niat dan tujuannya supaya ibadah dan amalannya menjadi contoh bagi mendekatkan diri mereka kepada Allah dan menegakkan sunnah-sunnah Rasulullah saw itu bukan riya’, malahan perbuatan itu mendapat keridhaan Allah Taala. Hati-hatilah wahai saudaraku, jangan sampai kamu mengerjakan riya’ dalam semua amal. Perhatikan niat dan tujuanmu sebelum mengerjakan ibadah dan amalan-amalan kamu. Sekiranya kamu tidak mengambil berat perkara ini, maka ditakuti kamu terjebak pada perbuatan buruk lagi tertolak dan merusakkan segala amal kamu, juga membuat hati kamu mati. Peganglah kata-kata Abdullah bin Abi Zakaria rhm; “Jangan sesekali kamu berbuat riya dalam amal kamu, maka perbuatan riya’ itu akan menyebabkan amal-amal kamu menjadi si-sia”.

Semakin sempurna akal seseorang, semakin baik keadaannya. Ia akan adil dan benar, berusaha mencari kemuliaan dan kesempurnaan. Akibatnya timbullah konflik antara dirinya dengan dunia. Keluhuran akhlaknya ini membuatnya merasa hidup seorang diri, terasing di tengah-tengah masyarakat. Ia segera merasa lelah, lalu berusaha melepaskan diri dari dunia yang hina ini untuk memperoleh kejayaan di akhirat.

Keterangan:
Tahap kesempurnaan akal seseorang terletak pada ketinggian akhlaknya. Bila akhlaknya tinggi maka dia akan berkelakuan adil (sentiasa berfikir dahulu sebelum mengeluarkan kata-kata) dan sentiasa berkelakuan benar (apa yang diamanatkan dijunjung kerana dia tidak mahu memalukan Nabinya saw). Bila sempurna dan semakin baik akalnya maka timbullah sengketa antara dia dengan dunia. Kerana satu menghala kepada akhirat dan satu lagi menariknya kepada dunia. Dengan ketinggian akhlaknya (akal yang selalu merindui kampungnya) akan membuat dirinya merasa keseorangan didalam kehidupan ini. Dia merasa seperti dipinggirkan ditengah-tengah masyarakat (kerana dia menolak segala yang bathil dan menegakkan hukum-hukum dan sunnah-sunnah dan menjadi musuh kepada manusia). Oleh kerana dia tidak mahu bersyubhat dengan manusia yang memerangi dirinya maka dia selalu merasa dirinya penat, letih dan berusaha untuk melepaskan dirinya dari manusia dan dunia yang hina pada matanya untuk mencapai kejayaan di akhirat”.

Jika pengetahuan seseorang tentang Allah Taala cetek dan imannya lemah, maka hatinya akan rosak dan nuraninya (sir) akan ternoda. Tebalnya hijab yang mentabiri dia dengan Allah Taala hampir-hampir membuatnya tidak pernah ikhlas dalam setiap amalnya. Hatinya buta, suka menunjuk-nunjuk, riya’ dan sum’ah. Akibatnya berbagai keburukan dan bencana datang silih berganti dari segala penjuru. Oleh kerana itu, janganlah ia mencela orang lain atas penilaian mereka pada dirinya, itulah bahagian akalnya.

Keterangan:
Fahamilah wahai murid dan salik, selagi pengetahuan (makrifah) kamu mengenai Tuhan kamu cetek maka petanda iman kamu lemah (keyakinan lemah terhadap Tuhan) oleh kerana lemahnya iman kamu maka itu petanda hati kamu rosak. Bilamana hati kamu rosak maka itu petanda sir kamu dikotorkan. Jadi, bagaimana kamu, wahai murid dan salik hendak mendalami pengetahuan (makrifah) pada Tuhan? Sedangkan kamu tidak mahu perhatikan dan tidak mahu tahu kelemahan keyakinan kamu itu berpunca dari mana? Perbuatan apa yang mengotorkan sir kamu? Ini adalah kerana tebalnya hijab yang menyelubungi kamu dengan Allah Taala dan membuatkan kamu tidak pernah ada ikhlas dalam setiap amal kamu. Apakah yang dimaksudkan tebalnya hijab?
Sebagai contoh; seorang pemandu yang sedang memandu pada pagi hari dijalan yang lurus (highway). Maka dia bertolak selepas sholat subuh hendak menuju ke Melaka untuk urusan peribadi atau mungkin pekerjaan boleh juga kerana urusan perniagaan. Dalam perjalanannya, setiba di Yong Peng (sebelum Pagoh) maka pemandu itu berhadapan dengan kabus yang sangat tebal yang datang tanpa diduganya. Dihidupkan lampu kenderaannya, tetapi masih juga tidak dapat melihat jalan dihadapannya. Dihidupkan lampu anti kabus tetapi tidak berkesan. Pemandu itu memperlahankan kelajuan kenderaannya sambil berdoa. Diamatinya baik-baik kerana kelihatan disebalik kabus itu ada cahaya yang datang dari terbit matahari, malangnya cahaya dari terbit matahari itu tidak dapat membantu sipemandu itu kerana terlalu tebalnya kabus itu sehingga tidak dapat menebus kabus tersebut. Maka pemandu itu mempunyai 4 cara untuk melanjutkan perjalanannya
“;

1. Meneruskan perjalanan walaupun perbuatan itu membahayakan dirinya.

2. Berhenti ketepi jalan dan tunggu dimana akan melambatkan perjalanannya.

3. Menghilangkan kabus tersebut dengan berdoa.

4. Menumpukan perhatiannya pada cahaya dari terbit matahari pagi supaya dapat meneruskan sehingga sampai pada tujuannya.

Begitulah contoh yang dapat kami berikan. Gunakanlah akal fikiran dan ilmu pengetahuan yang sudah kamu perolehi untuk menghuraikan makna yang tersirat dalam contoh tersebut. Bagi sesiapa yang dapat menghuraikannya maka hendaklah merujuk pada guru masing-masing supaya mendapat pengesahan dari beliau. Ketahuilah wahai murid dan salik, tidak ada makrifah atau ceteknya makrifah kamu mengenai Tuhan kamu, adalah disebabkan hati kamu buta (melihat tetapi tidak mahu berfikir), kamu suka menunjuk-nunjuk ilmu pengetahuan kamu, seperti menasihati orang lain tanpa ikhlas kerana nasihat dari kamu itu selalunya memperkecilkan orang lain kerana terselit didalam hati kamu soalan; kenapakah bodoh sangat orang ini, masih tak faham-faham, menunjuk-nunjuk amal kamu bila berhadapan dengan kawan-kawan atau kawan seperguruan kerana takut dikatakan orang yang lemah atau bodoh maka hilanglah sandaran mereka pada kamu. Juga bersikap sombong dan angkuh kerana tidak boleh menerima kata-kata yang baik dari orang lain walaupun kata-kata itu mempunyai kebenaran maka hatinya tidak mahu menerima lalu ditambahkan kata-kata yang sudah benar kebenarannya dengan kata-kata daripadanya. Tunggulah bencana (siksaan dan kemurkaan dari Tuhan) yang datang silih berganti dari semua penjuru kehidupan bagi sesiapa yang bersikap seperti diatas tadi”.

Ingat! Jangan suka mencela atau ada niat untuk mencela orang lain atas sebab pemandangan kamu pada diri mereka. Hati-hati! Perhatikan lidah kamu jangan sampai bersikap demikian termasuk bersyubhat didalam mencela. Bagaimana? Mendengarkan celaan-celaan dari orang lain termasuk isteri, anak-anak, ibu-bapa, adik-adik, kaum kerabat, kawan-kawan dan sahabat seperguruan. Itu yang dikatakan bersyubhat, larilah kamu dari mendengarkannya!!! Sebenarnya berbagai rahasia dan ahwal (hal-hal atau perkara-perkara) yang tersembunyi pada diri manusia dapat dilihat dengan mata hati. Akan tetapi kerana hati manusia buta, ia hanya dapat mengetahui apa yang dapat ia lihat dengan matanya, dengar dengan telingannya atau dengan mengikuti pendapat orang lain.

Keterangan:
Oleh kerana mata hati kamu buta maka terhijablah kamu daripada dapat melihat berbagai rahsia-rahsia (keagungan, kesempurnaan dan keindahan)Nya dan perkara-perkara ini boleh didapati dalam diri manusia dengan melihat melalui mata hati sahaja. Dikeranakan kamu lihat dengan mata, dengar dengan telinga atau mengikuti pendapat orang lain sehingga mengabaikan kemampuan yang tersembunyi pada diri kamu”.

Tersebarnya manusia yang berhati seperti ini pada kalangan awam telah memperburuk keadaan dan mengacaukan berbagai urusan. Kaum awam lebih senang mengikuti orang yang suka pamer, yang banyak disebut dan diikuti oleh orang-orang bodoh tanpa memandang orang tersebut benar atau salah. Inilah alasannya mengapa kaum ariffin lari meninggalkan masyarakat. Mereka marah melihat banyaknya manusia yang berbuat batil, melihat tempat mereka diambil alih oleh orang-orang yang hina, yaitu orang-orang bodoh yang hanya pandai mengaku-gaku. Akibatnya kaum ariffin menjadi terasing dan tidak memiliki teman.

Keterangan:
Oleh kerana banyaknya manusia yang berhati buta pada kalangan orang awam yang telah memperburukkan keadaan dan menjadi sebagai pengacau didalam berbagai urusan akhirat. Orang yang buta mata hatinya lebih senang dan mudah mengikuti orang yang suka menunjuk-nunjuk dan namanya banyak disebut-sebut orang. Hanya orang yang bodoh saja akan memandang mereka yang disebutkan itu samada benar ataupun salah. Oleh kerana sebab itu kaum ariffin lari meninggalkan masyarakat (orang ramai). Kaum Ariffin marah bila melihat terlalu banyaknya manusia yang berbuat batil (buat salah didalam urusan agama), melihat tempat mereka diambil alih oleh orang-orang yang hina, yang keji dan buruk, yaitu orang-orang bodoh yang hanya pandai mengaku-mengaku saja. Maka kaum ariffin mengambil keputusan untuk mengasingkan diri dan merasa puas tidak mempunyai teman hidup”.

Kasihan orang-orang bodoh ini, mereka menghamburkan waktu untuk perbuatan sia-sia dan berbagai khurafat, namun mengira apa yang mereka lakukan ini diajarkan oleh agama. Andaikata mereka menyedari keburukan sikap ini, tentu mereka akan menangisi diri mereka sendiri. Fahamilah dan beramallah dengan benar. Nasihat ini kusampaikan kepada kamu dengan hati yang tulus.

Keterangan:
Kasihan melihat orang yang buta mata hati. Mereka telah membuang waktu dengan perbuatan-perbuatan yang sia-sia dalam melakukan bagai-bagai perbuatan yang tidak ada dalam ajaran agama islam. Sekiranya mereka menyedari keburukan sikap-sikap yang mereka lakukan tentu mereka akan menyesal dan menangis kerana mengetahui apa yang mereka lakukan hanyalah sia-sia belaka. Fahamkan dan beramallah dengan jujur dan benar. Nasihat ini aku sampaikan kepada kamu dengan hati yang tulus ikhlas”.

Tiada ulasan: