Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 14 IBADAH SOSIAL

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Ibadah Sosial / Kemasyarakatan


Di antara cara mendekatkan diri kepada Allah Taala yang paling dicintaiNya dan telah diamalkan oleh para ulama dan ahli makrifat adalah perbuatan baik yang manfaatnya luas, misalnya menyenangkan orang-orang yang dirundung kesedihan (inkisar), memberi makan mereka yang lapar dan membahagiakan kaum fakir miskin. Perbuatan baik ini memberikan kesan yang mengagumkan dalam hati.

Keterangan:
Ketahuilah wahai murid-murid, salah satu cara untuk kamu mendekatkan diri kepada Allah adalah berbuat baik yang boleh mendatangkan manfaat (faedah) yang banyak seperti menyenangkan orang-orang yang dialami kesedihan, memberi makan kepada mereka yang lapar dan membahagiakan kaum fakir miskin. Perbuatan sebegini sangat dicintai Allah dan telah diamalkan oleh ulama dan ahli makrifat yang dapat memberikan kesan yang kuat didalam hati kamu. Allah Yang Maha Pengasih telah menunjukkan cara-cara untuk bersikap perihatin dan memberi tumpuan kepada mereka yang telah disebutkan diatas. Sekiranya kamu dapat
mengamalkan apa yang diamalkan oleh ulama dan ahli makrifat, insyallah hati kamu akan dipenuhi dengan sikap kasih sayang terhadap makhlukNya
”.

Dikatakan bahwa Allah Taala menurunkan wahyu kepada Zulkarnain as; “Setelah menciptakan akal, Aku tidak menciptakan makhluk yang lebih Kucintai daripada kebaikan (ma’ruf). Aku akan memberitahukan ciri-cirinya kepadamu. Jika kamu melihat seseorang yang Kujadikan cinta pada kebajikan dan Kumudahkan untuk melakukannya serta Kugerakkan hati manusia untuk mencarinya, maka cintailah dan jadikanlah orang itu sebagai temanmu. Sebab, dia adalah makhluk yang paling Kucintai. Namun jika kamu lihat seseorang yang Kujadikan benci pada kebajikan dan Kusulitkan untuk melakukannya serta Kugerakkan hati manusia untuk menjauhinya, maka bencilah dan abailah dia. Sebab, dia adalah makhluk yang paling Ku benci”.

Keterangan:
“Allah Taala telah memberitahu kepada Zulkarnain as akan sifat-sifat makhluk yang Dia cintai. Maka dengan itu perhatikan siapakah mereka yang dimaksudkan oleh Allah Taala. Setelah Allah Taala menciptakan Akal, Dia tidak menciptakan makhluk yang lebih diCintaiNya melainkan KEBAIKAN (ma’ruf). Nah, kamu sudah dapat mengetahui bahawa KEBAIKAN lah yang diangkat oleh Allah Taala sebagai makhluk yang dicintaiNya. Perhatikanlah disekelilingmu, sekiranya kamu mendapati seseorang yang suka melakukan kebajikan (apa saja perbuatan yang mendatangkan manfaat baik dunia mahupun akhirat) dimana Allah memudahkan dia supaya dapat melakukannya serta Allah gerakkan hati manusia untuk mencarinya. Maka cintailah dan jadikanlah orang itu sebagai teman kamu. Mudah-mudahan kamu dapat ringisan dari orang itu yang mendapat kedudukkan sebagai makhuk yang dicintai Allah. Begitu juga sekiranya kamu dapati disekelilingmu seseorang benci untuk melakukan kebajikan, dimana Allah menyulitkan (menyusahkan/memberatkan) orang itu untuk melakukan kebaikan serta Allah mengerakkan hati manusia untuk menjauhinya, Maka dengan itu abaikan / tinggalkan / jangan dijadikan teman, sebab orang itu adalah makhluk yang paling dibenci oleh Allah Taala”.

Jika kamu ingin agar rahmat Allah Azza wa Jalla turun kepadamu dan kasih sayangNya selalu meliputimu, maka sayangi dan kasihilah makhlukNya.
Nabi saw bersabda;

“Orang-orang yang menyayangi akan disayangi oleh Yang Maha Penyayang”

HR Abu Daud, Turmudzi & Ahmad


“Barangsiapa tidak menyayangi, ia tidak akan disayangi”

HR Bukhari, Muslim, Abu Daud & Ahmad

Fahamilah hal ini! Ketahuilah bahawa engkau akan dibalas sesuai perbuatanmu.

Keterangan:
Bagi murid yang menginginkan supaya rahmat Allah Azza wa Jalla turun kepada kamu dan mendapat kasih sayangNya yang selalu akan menaungimu hendaklah kamu menyayangi dan mengasihi makhlukNya. Perhatikan sabda Nabi saw di atas dan berhati-hatilah, jangan kamu mempunyai sifat tidak penyayang, maka kamu tidak akan disayangi . . .Fahamilah perkara diatas dan ketahuilah kamu akan dibalas sesuai dengan setiap perbuatan kamu . . .”.

Sesungguhnya Allah Yang Maha Tinggi (Agung) KemulianNya dan Maha Suci AsmaNya memiliki kasih sayang dan rahmat yang sangat luas kepada makhlukNya. Orang yang berbahagia (sa’id) adalah orang yang hatinya digerakkan untuk melakukan kebajikan sehingga ia mewarisi kasih sayang Allah kepada makhlukNya. Sedangkan orang yang sengsara (syaqiy) ialah orang yang hatinya digerakkan untuk berbuat buruk dan berlaku kejam kepada makhluk. Kami berlindung kepada Allah dari segala macam kesengsaraan hidup. Bukankah kamu pernah mendengar sabda Nabi saw;

Adalah seorang pelacur Bani Israil melihat seekor anjing menjulur-julurkan lidahnya kerana kehausan, kemudian ia memberinya minum. Allah Taala lalu membalas kebaikannya dan mengampuni dosa-dosanya

HR Bukhari, Muskim & Ahmad

Keterangan:
Berbahagialah bagi murid-murid yang hatinya digerakkan olehNya untuk melakukan kebajikan sehingga kamu dapat mewarisi (menyampaikan) sifat kasih sayang Allah kepada makhlukNya. Subhanallah! Fahamilah keterangan ini! Bagi murid-murid yang sengsara (sentiasa merasa berat untuk membuat kebajikan, berat untuk mengamal dan berat untuk membersihkan sifat kotor kepada sifat terpuji) adalah manusia yang digerakkan oleh Allah untuk berbuat buruk dan berlaku kejam kepada makhluk dan diri sendiri. Berlindunglah kita semua kepada Allah dari segala macam kesengsaraan hidup ini. Perhatikan sabda Nabi saw diatas dimana, hanya dengan bersikap kasih sayang, Allah mengampun segala dosa-dosa”.

Perhatikanlah kasih sayang Allah ini. Wanita yang penuh dosa ini memperoleh rahmat hanya kerana mengasihi makhluk yang hina (anjing). Lalu bagaimana menurutmu perlakuan Allah terhadap orang-orang yang baik. Di antara mereka meskipun perilaku zahiriahnya tidak menampakkan hal tersebut. Jika memang demikian keadaanya, maka bersikaplah penuh kasih sayang, suka memaafkan dan berhati selamat (salamatis shodr). Jika bukan demikian tabiatmu, maka jadikanlah sifat ini sebagai tabiat dan akhlakmu. Jauhilah penyakit-penyakit hati dan dosa-dosa tersembunyi. Alangkah indahnya ucapan orang saleh ini; “Wahai orang-orang yang memiliki dosa-dosa tersembunyi, hati-hatilah kamu terhadap siksa tersembunyi”

Keterangan:
Perhatikanlah kasih sayang Allah. Seorang pelacur dapat memperolehi rahmat hanya kerana mengasihi makhluk yang hina iaitu anjing. Bagaimana pendapat kamu wahai murid-murid, akan perbuatan Allah terhadap orang-orang yang baik? Tidak kah kamu ingin mengambil kesempatan ini? Bukankah itu matlamat kamu? Ada juga di antara mereka yang perilaku (perbuatan zahirnya) tidak menunjukkan perkara itu. Jika memang demikian keadaannya, maka hendaklah kamu bersikap penuh kasih sayang, suka memaafkan dan berhati baik (prasangka baik). Sekiranya kamu tidak mempunyai perangai itu hendaklah kamu menjadikan sifat ini sebagai tabiat dan akhlak perangai kamu dan jauhilah penyakit-penyakit hati dan dosa-dosa tersembunyi kerana penyakit hati dan dosa tersembunyi sangat-sangat merbahaya bagi diri kamu kerana kebanyakkan murid-murid tidak menghiraukannya. Amatilah ucapan orang sholeh tersebut; “orang-orang yang memiliki dosa-dosa tersembunyi maka terimalah siksa-siksa yang tersembunyi dari Allah Taala”.

Sehubungan dengan hal ini, orang-orang yang memiliki kedudukan khusus disisi Allah Jalla Jalaluh mengetahui berbagai rahsia halus. Berbagai rahsia itu mereka manfaatkan untuk mewujudkan cita-cita mereka, misalnya sewaktu ingin memperoleh kesembuhan bagi orang yang sakit di antara mereka. Namun cara mereka sangat pelik, tidak setiap orang mengetahuinya. Salah-satu rahsia yang telah dicuba oleh kaum ariffin untuk menghadapi datangnya bencana, berbagai peristiwa menakutkan dan penyakit adalah dengan memperbanyakkan sedekah kepada kaum dhu’afa. Begitu pula ketika mereka jatuh ke tangan orang-orang zalim. Namun sebelum mengeluarkan sedekah, mereka mempertimbangkannya lebih dahulu. Setiap sedekah yang mereka keluarkan disesuaikan dengan besar kecilnya bencana yang terjadi. Amal yang mereka kerjakan untuk persoalan ringan tidak sama dengan amal yang mereka kerjakan untuk mengatasi persoalan yang berat. Untuk suatu tujuan yang besar, mereka mengorbankan sesuatu yang besar pula. Seseorang yang mengetahui rahasia-rahsia ini bererti telah memperolehi salah satu dari ilmu-ilmu kaum khusus.

Dan bertakwalah kepada Allah; Allah akan mengajarmu

QS Al-Baqarah, 2:282

Keterangan:
“Ingat dan perhatikan orang-orang yang mengetahui berbagai rahsia halus. Carilah mereka. Jangan lepaskan mereka. Duduklah dengan mereka dan mintalah nasihat dari mereka ini kerana mereka memiliki kedudukan khusus disisi Allah. Jangan menjauhi diri dari mereka, kerana dengan menjauhi diri dengan mereka hanya mengundangkan kerugian buat diri kamu. Salah satu rahsia yang telah diamalkan oleh kaum ariffin untuk menghadapi datangnya bencana adalah dengan sedekah kepada kamu dhu’afa (pengemis dan kaum miskin). Kaum ariffin tidak mempunyai wang ringgit untuk disalurkan kepada mereka tetapi mereka mengunakan umur dan waktu untuk kepentingan manusia yang menginginkan nasihat dan tunjuk ajar“.

Tiada ulasan: