Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 19 KEADAAN PENGHUNI ZAMAN

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Keadaan Penghuni Zaman


Dizaman kita ini telah terjadi ketidakjelasan dan kesamaran yang luar biasa dalam jalan (thariqah) kaum sholihin akibat perbuatan kaum yang tidak banyak mengerjakan perbuatan baik, kecuali sekadar pengakuan-pengakuan dan idlal (membanggakan amal) kepada Allah Taala. Mereka sama sekali tidak berperilaku dengan akhlak kaum sholihin terdahulu. Meskipun kaum sholihin memiliki kedudukan yang tinggi dan semua orang mengakui kesholehan mereka, namun tidak ada satu pun keterangan yang menyebutkan bahawa mereka suka mengaku-ngaku, tidak ada seorang pun dari mereka mengatakan diri mereka suci, dan mereka juga tidak melakukan idlal kepada kepada Allah Taala. Bahkan kaum sholihin masa awal banyak menangis dan takut kepada Allah Taala, padahal mereka selalu beramal sholeh dan berakhlak mulia. Sebagai contoh adalah Zubaid Asy-Syami rhm.

Dia adalah salah seorang yang terkemuka dari kaum sholihin. Pada musim hujan, beliau berkeliling kampung di tengah turunnya hujan mencari kaum yang lemah untuk menawarkan bantuan, “Siapa yang ingin ke pasar? Siapa yang ingin kubelikan sesuatu di pasar?” Begitu pula Ibrahim bin Adham rhm yang kesholehannya yang diakui oleh masyarakat. Ketika kepalanya dipukul dengan cemeti (cambuk) oleh seorang tentera, dia menunduk dan berkata; “Pukullah kepala yang telah terlampau lama bermaksiat kepada Allah!”. Abu Salamah berkata, “Umar bin Khattab ra, abul iyal, dahulu mengucapkan salam di depan pintu rumah para janda dan berkata, ‘Apakah kamu memiliki hajat? Siapakah di antara kamu yang ingin aku belanjakan sesuatu?’ Para janda tadi kemudian menyatakan semua hajatnya. Dan jika ada yang tidak memiliki sesuatu, beliau membelanjakan dengan uangnya sendiri. Umar bin Khattab ra dahulu juga mendatangi rumah para wanita yang ditinggal pergi suaminya (untuk menjalankan tugas). Beliau berkata, ‘Adakah di antara kamu yang boleh membaca? Jika tidak ada, mendekatlah ke pintu rumah, akan aku bacakan surat dari suami kamu’. Beliau juga berkeliling mengunjungi rumah para wanita tersebut untuk mengambil surat mereka, kemudian mengirimkannya kepada suami-suami mereka.

Keterangan:
“Terlalu banyak sudah terjadi di zaman kita sekarang ini dengan ketidak-jelasan (tidak jelas sumbernya) dan kesamaran (tidak jelas asal-usulnya) berlaku yang luar biasa (tidak diamalkan pada zaman nabi saw, para sahabat dan para salaf) didalam thariqah mereka yang bersih dari segala sumber ketidak-jelasan dan kesamaran. Hanya kaum sholihin sahaja yang terselamat dari terjebak oleh perangkap mereka. Dengan agama yang tidak jelas dan samar ini, mereka tidak banyak mengerjakan amalan-amalan perbuatan baik yang dianjurkan oleh Agama Islam, kecuali pengakuan-pengakuan dihadapan kamu (untuk mendapat sambutan) dan idlal (membanggakan amal) dihadapan Allah Taala. Agama mereka, sama sekali tidak mengikut perbuatan dan akhlak kaum sholihin terdahulu. Walaupun kaum sholihin sememangnya memiliki kedudukan yang tinggi dan masyarakat mengakui kesholehan mereka, tetapi tidak ada keterangan didalam diri mereka atau kitab-kitab karangan mereka yang menyebutkan bahawa mereka suka mengaku-ngaku! Tidak ada seorang pun dari kaum salaf yang berani mengatakan diri mereka suci dan tidak juga mereka melakukan idlal (membanggakan amal) kepada Allah Taala. Merekalah yang benar-benar mengikuti jejak langkah Nabi Muhammad saw. Maka dengan itu wahai para murid-murid yang budiman, jagalah diri kamu daripada mengikuti mereka dengan membanggakan amalan-amalan kamu dihadapan manusia dan kepada Allah Taala. Jangan berani mengaku-ngaku mengikuti kaum salaf, kerana apa saja yang tidak benar sumbernya akan kelihatan juga! Jangan sampai kamu diketawakan masyarakat disekeliling kamu. Jangan sampai kamu dilaknat oleh para malaikat-malaikat“.

Jangan terpedaya dengan ajaran yang tidak jelas dan samar. Satu perkara yang kami dapati, kebanyakan murid-murid suka sangat (masih) gembira dan rela dengan memperdengarkan (menyebut-yebut) yang batil (ajaran dari tidak jelas dan samar) didalam kehidupan mereka, hatta dihadapan guru mereka. Yang batil tetap batil, yang haq tetap haq, mengapa masih mahu mengungkitkan ajaran yang tidak jelas atau samar dalam majlis yang mulia dan bersih! Adakah kamu masih terikut-ikut dengan ajaran yang menyimpang itu? Bertaubatlah dengan segera, buang terus, jauh-jauh ajaran yang tidak mendapat keridhaan dari Allah dan RasulNya dan hapuskan wajah guru-guru yang menyimpang dari benak fikiran kamu supaya kamu mendapat taufiq hidayah dari Allah Yang Maha Mengetahui dan tidak dihalang oleh wajah-wajah yang batil. Kaum sholihin seperti Zubaid Asy-Syami rhm, melakukan perbuatan berkeliling kampung ditengah hujan sedang turun untuk mencari kaum yang lemah untuk menawarkan bantuan. Lihatlah pula pada Ibrahim bin Adham rhm, semasa kepalanya dipukul dengan cemeti oleh seorang tentera, dia (ibrahim) hanya menundukkan kepalanya dan berkata; pukullah kepala yang sudah lama bermaksiat kepada Allah! Begitu juga dengan Umar bin Khattab ra, mengucapkan salam didepan pintu rumah janda-janda dengan menawarkan pertolongan. Sanggup membelikan keperluan janda-janda dengan wangnya sendiri! Sebagai Amirul Mukminin, beliau sanggup berkeliling rumah para wanita yang ditinggalkan suami kerana bertugas, membacakan surat-surat dari suami mereka dan mengambil surat-surat dari isteri mereka dan diserahkan kepada suami mereka. Akhlak apa yang mereka bawa ini? Bagaimana mereka mempunyai akhlak sebegini tinggi? Bolehkah kamu mengikuti Zubaid Asy-Syami rhm, berkeliling kampung didalam hujan hanya mahu mencari kaum yang lemah (fakir miskin) untuk menawarkan bantuan. Adakah kamu
murid-murid menawarkan bantuan sekurang-kurangnya sebulan sekali untuk mencari keridhaan Allah Taala? Bukan hari-hari! Kalau tidak, buatlah. Kalau tidak faham tanyalah . . Ibrahim bin Adham rhm, bila kepalanya dipukul orang, beliau hanya berdiam diri malah menyuruh mereka meneruskan pukulan kerana pada pandangan mata hati Ibrahim, yang memukulnya adalah Allah Taala. Bagaimana kamu yang mengaku sebagai murid-murid yang mengaku ingin menuju kepada Allah Taala. Janganlah bohong! Asyik nak bohong aje . . . Baru ditegur oleh manusia sudah melenting! Baru ditanya sahabat atau kawan yang tidak faham sudah terbeliak mata! Tak percaya ke? Tuuu . . . mata dah merahhh . . . Tuuu . . . mata dah nak terkeluar, bukankah itu tanda-tanda permulaan penzahiran syaitan dalam diri kamu yang muncul! Macam Aladdin and the Lamp! Kena cuit dan kena gosok, baru jin keluarrrr . . 
. “

“Betullah! Aku ni macam Aladdin yang ada cerek Jin dahhh . . . Kena cuit sikit aje, meletup!!! Belum lagi ditegur oleh Guru, Bila guru tegur dah merajuk, dah tak terima. Dah tak timbul lagi, macam budak kecil! Betullah tu, budak kecil, kerana budak kecil itu namanya TOYOL. Yang lagi teruk, adalah murid yang mudah memberi alasan. Apakah kamu ingat dengan memberi alasan, kamu dapat tutup kesalahan kamu! Bertaubatlah! Depan guru berani memberi alasan, apa lagi dihadapan Allah Taala yang kamu tidak melihatnya. Lagi terror tu! Bagaimana pula dengan Amirul Mukminin Umar b Khattab, sebagai seorang Amir, beliau berkeliling rumah kerumah memberikan khidmat hingga sanggup mengetepikan kedudukan
sebagai Amirul Mukminin. Bukankah ini perbuatan Nabi Muhammad saw
!?”.

Ada juga yang mengatakan, bahawa dahulu, jika ada utusan-utusan datang menemui Umar bin Khattab ra, beliau menanyakan keadaan penduduk kota mereka, menanyakan harga-harga bahan keperluan hidup mereka, dan menanyakan keadaan kenalan beliau di kota mereka. Dan diriwayatkan dari Ibrahim, bahawa Umar juga menanyakan keadaan amir (pemimpin) mereka: apakah ia mahu menemui kaum lemah yang berkunjung kepadanya, apakah ia mahu menjenguk orang sakit. Jika dijawab: Ya, beliau bersyukur memuji Allah Taala. Dan jika jawabnya: Tidak, beliau segera menulis surat kepada amir tersebut memerintahkannya untuk menghadap.

Keterangan:
Lihatlah perbuatan sunnah Nabi saw yang dilaksanakan oleh Umar bin Khattab ra, beliau suka menanyakan keadaan seseorang, sampai kepada bahan keperluan pun ditanya oleh beliau hingga menanyakan kenalan beliau. Bukankah itu sunnah Rasulmu yang kamu mengaku cinta kepadanya! Mungkinkah kamu cinta kepada dirinya, tetapi bukan pada sunnah-sunnahnya? Begitu ke? Ape . . . Ohh . . . Ada alasan lagi rupanya. Begitu juga, Umar akan suka menanyakan mereka (pengikut-pengikut) beliau adakah mereka menemui kaum yang lemah dan menghulurkan bantuan! Adakah mereka menjenguk orang yang sakit? Sekiranya pengikut beliau melakukan, beliau akan bersyukur dan memuji Allah Taala. Sekiranya tidak! Beliau akan panggil pengikutnya dan SEKOLAHKAN DIA!”.

Beginilah keadaan kaum sholihin, mereka sabar dan rela hidup dalam kehinaan demi menjaga usaha mereka untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala dan memelihara maqam ubudiyah mereka. Sebab, secara yakin mereka mengetahui, bahawa setiap kali mereka prihatin (inkisar) kedudukan mereka di sisi Allah semakin tinggi, dan setiap kali mereka memuliakan diri, maka kedudukan mereka di sisi Allah semakin rendah. Kaum pilihan Allah Taala selalu menjaga maqam ubudiyah dengan menghinakan diri, prihatin (inkisar), bersabar dan menanggung derita. Mereka berhati-hati supaya tidak sedikit pun mendekati sifat dan sikap yang dikhususkan bagi Allah Taala, yaitu sikap sombong, takabur, mengagungkan diri dan tinggi hati. Inilah salah satu rahsia agung kaum ariffin. Barang siapa mengetahui dan mampu mengamalkannya, maka sesungguhnya ia telah menemukan harta simpanan. Demikianlah sikap kaum sholihin terdahulu. Fahamilah semua ini.

Keterangan:
Perhatikan dan contohilah perilaku kaum sholihin, ikutlah mereka didalam kesabaran, didalam kerelaan hidup dengan menerima kehinaan demi menjaga usaha dan ikhtiar mereka untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala, juga menjaga maqam ubudiyah iaitu kedudukan sebagai seorang pengabdi. Kepada siapa lagi yang kamu ingin mencontohi selain daripada mereka (kaum sholihin). Nak contoh akhlak dan peribadi Nabi Muhammad saw! Jangan mimpilah, akhlak dan peribadi kaum sholihin saja tidak mudah untuk kamu laksanakan, inikan pula akhlak dan peribadi Nabi Muhammad saw! Jangan terlalu mudah sangat terperdaya dengan asyik memandang yang tinggi. Yang tinggi sudah lumrah bukan senang dapat dicapai! Tanpa pengorbanan banyak yang berlandaskan keikhlasan! Bermain-mainlah ditepi bukit dulu . . .
Kaum sholihin yakin dengan ilmu pengetahuan, mengambil berat akan kedudukan mereka di
sisi Allah Taala. Mereka sentiasa memperhatikan gerakkan hawa didalam ketaatan mereka kepada Allah. Dengan sikap yang suka kepada prihatin (inkisar) ini mereka menyelidik diri-diri mereka samada mereka terjebak didalam perangkap hawa nafsu ataupun tidak! Bagaimana dengan kamu, wahai murid-murid! Adakah kamu mempunyai prihatin (inkisar) seperti kaum sholihin
“?

Kaum sholihin tidak senang dengan kemuliaan yang dilemparkan masyarakat, begitu juga mereka tidak suka memuliakan diri mereka sendiri, kerana mereka menyakini bahawa sekiranya mereka rela menerima kemuliaan dari orang ramai atau berpunca dari diri sendiri, maka itu adalah tanda kedudukan mereka disisi Allah semakin rendah dan menurun. Bilamana tidak ada sikap prihatin ini, boleh membawa kepada kejauhan dari Allah Taala. Itu yang ditakuti oleh kaum sholihin. Mereka rela dijauhkan oleh masyarakat, asal jangan dijauhkan oleh Allah Taala, jangan sampai Allah berpaling pandanganNya! Nah! Bagaimana dengan kedudukan kamu wahai murid-murid yang dihormati, adakah kamu sentiasa prihatin didalam setiap langkah perbuatan kamu? Kaum sholihin sentiasa menjaga maqam penghambaan mereka. Bagaimana dengan kamu? Bersama-samalah dengan mereka langkah demi langkah. Jangan langkah satu, dua aje, masuk langkah ketiga, tak ada langkah lagi! Dah pakai kerusi roda, lebih cepat untuk sampai dahhh . . . Sesiapa yang dipilih oleh Allah Taala akan selalu menjaga maqam ubudiyahnya (itulah tanda penerimaan Allah Taala atas amal ketaatan) dengan menghinakan diri (orang lain baik, dia tidak baik), suka menyelidiki amal perbuatan mereka seharian, bersabar atas ketentuan Allah Taala dan menelan pahit derita yang dilimpahkan oleh Allah Taala sebagai nikmat anugerah dariNya. Seperkara lagi, kaum sholihin sangat-sangat berhati-hati supaya tidak ada sedikit pun sifat dan sikap yang dikhususkan bagi Allah Taala iaitu sikap sombong, takabbur, mengagungkan diri dan tinggi hati. Inilah salah satu rahsia agung kaum ariffin. Barangsiapa yang mengetahuinya dan menyakini dan mampu mengamalkannya, maka beruntunglah hamba Allah itu sesungguhnya dia telah mendapat harta simpanan. Demikianlah sikap perbuatan dan akhlak kaum sholihin terdahulu. Fahamilah semua keterangan diatas itu pasti kamu akan menemukan harta simpanan tersebut. Apa maksud harta simpanan itu? . . . . . . “

Apa yang telah aku sampaikan ini cukup sebagai peringatan bagi orang-orang yang berakal sihat. Seterusnya mereka sendirilah yang seharusnya mengungkapkan rahsia ucapan ini dengan akal sihatnya, kerana perkara yang rumit ini tidak mungkin dapat dihuraikan

Keterangan:
Sudah ku sampaikan peringatan yang cukup buat orang-orang yang mempunyai akal yang sihat dan hati yang hidup. Selanjutnya, kamulah yang seharusnya mengungkapkan (membuka) rahsia ucapan ini, kerana perkara yang rumit (tidak mudah) tidak mungkin dapat dihuraikan, melainkan atas niat, amal dan ikhlas terhadap Allah Taala”.

Dikatakan dalam suatu syair;
Sungguh, aku pasti sembunyikan mutiara-mutiara ilmuku, supaya si bodoh tidak terfitnah ketika mengetahuinya
Kaum ariffin sememangnya suka sembunyikan ilmu mereka, demi menjaga daripada sibodoh (yang suka mengaku-aku) ketika mengetahuinya iaitu ketika menerima ilmu pengetahuan daripada si ariffin (yang tidak melihatkan dirinya) tetapi salah faham apa yang dimaksudkan oleh si ariffin itu. Itu sebabnya si ariffin tetap bagi dirinya dan sibodoh tetap dengan kebodohannya kerana tidak mahu bertanya dan mempunyai sikap mengaku-aku)”.

Berbagai keadaan yang berlangsung di zaman kita, seperti pengakuan dan idlal (membanggakan amal) kepada Allah Azza Wa Jalla, dapat menimbulkan akibat sangat serius dan menakutkan bagi para pelakunya di sisi Allah Taala. Seorang arif berkata, “Balasan bagi orang yang suka mengaku-aku adalah ‘su-ul khotimah’. Telah diriwayatkan bahawa Umar bin Khattab ra berkata, “Barangsiapa berkata: Aku adalah seorang alim, maka dia adalah seorang yang bodoh. Dan barangsiapa berkata: Aku adalah seorang yang taat, maka dia adalah orang durhaka. Dan barangsiapa berkata: ‘Tempatku di syurga, maka tempatnya adalah neraka’.

Keterangan:
Berbagai keadaan dan cara-cara yang sudah berlaku dizaman kita ini, seperti pengakuan-pengakuan (banyak mengaku-ngaku tetapi tak buat) dan membanggakan amal kepada Allah Azza Wa Jalla, boleh mendatangkan keadaan yang bahaya dan menakutkan bagi pelaku perbuatan tersebut di sisi Allah Taala. Balasan bagi orang yang suka mengaku-aku adalah ‘su-ul khotimah’ kesudahan yang buruk. Dan janganlah kamu terikut-ikut dengan mereka yang berkata, aku adalah seorang alim, maka hakikatnya dia adalah seorang yang bodoh, jangan terikut dengan kata-kata, tempatku disyurga, maka hakikatnya tempatnya adalah dineraka”.

Semuga Allah Taala permudahkan aku dan kamu, supaya dapat beramal seperti mana kaum sholihin dan mempunyai hikmah seperti kaum ariffin. Amin, Ya Rabbal Alamin.

Tiada ulasan: