Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 15 SIKAP TERHADAP KAUM LEMAH

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Sikap Terhadap Kaum Lemah

Sikap tawadhu orang yang memiliki kedudukan terhadap orang-orang baik yang lemah – contohnya menjenguk orang miskin yang sakit, menghantarkan jenazah orang asing yang fakir, mengunjungi orang yang tidak dikenal masyarakat (khumul) – adalah sikap mulia dalam bermu’amalah. Diriwayatkan bahawa Allah Taala mewahyukan kepada umat-umat terdahulu dalam salah satu kitab yang Ia turunkan:
Berjalanlah satu batu, jenguklah orang sakit. Berjalanlah dua batu, hantarkan jenazah. Berjalanlah tiga batu, penuhilah undangan. Berjalanlah empat batu, kunjungilah saudara kamu di jalan Allah Taala”

Keterangan:
Allah Taala telah mewahyukan kepada umatNya terdahulu dengan menyuruh mereka mengerjakan kebaikan dengan berjalan 1 batu untuk menziarahi orang yang sakit, berjalan 2 batu mengiringi jenazah, berjalan 3 batu untuk memenuhi undangan dan berjalan 4 batu untuk menziarahi saudara kamu di jalan Allah Taala. Mengapakah Allah Taala berfirman begitu? Tidak lain kerana Dia dengan sifat kasihNya menunjukkan kepada kamu cara-cara untuk menghilangkan sifat kesombongan diri. Sikap tawadhu tidak dapat dimiliki terhadap orang-orang yang baik melainkan dengan membiasakan diri menjenguk orang miskin yang sakit, menghantarkan jenazah orang asing yang fakir, mengunjungi orang yang tidak dikenali masyarakat, ini adalah sikap yang mulia didalam bermu’amalah. Kerana apa?”

Sebelum itu, kamu harus memahami makna miskin and fakir! Apa itu miskin? Apa itu fakir? Apakah makna miskin dan fakir pada zahir dan batin Tanyalah pada diri kamu sendiri! Soalan-soalan berikut: “

1. Pernahkah kamu, senang menziarahi orang miskin yang sakit?

2. Pernahkah kamu, senang mengiringi jenazah orang asing yang fakir?

3. Pernahkah kamu, senang menziarahi orang yang tidak dikenal masyarakat?

4. Pernahkah kamu, senang memenuhi undangan seseorang?

5. Pernahkah kamu, senang menziarahi saudara kamu di jalan Allah?

Sekiranya jawapan diatas mengandungi ‘Tidak’, bererti kamu memiliki sifat sombong. Mari kita imbas kembali soalan diatas; Mengapakah kamu tidak boleh melakukan perkara itu? Jawapannya seperti berikut?”

1. Dalam hati tersemat kata-kata: kenapa harus aku ziarah kepada orang miskin yang sakit? Apa faedahnya? Dia miskin, mungkin menyusahkan diriku. Aku tidak kenal dia, jadi buat apa aku menziarahinya. Aku sibuk dengan urusan dan pekerjaanku. Lagi pun sudah ada orang yang menguruskannya.

2. Kenapa aku harus mengiringi jenazah orang yang fakir? Aku tidak kenal dia! Dia fakir, jadi apa manfaatnya buat diriku! Kalau dia orang fakir, tentu dia dikelilingi oleh orang fakir juga! Biar orang lain uruskan! Aku sibuk! Lagi pun dah ada orang yang menguruskan.

3. Dia tidak dikenali oleh masyarakat, jadi buat apa aku menziarahinya! Ada apa urusanku dengan dia? Aku sibuk dengan urusan dan pekerjaanku! Dah ada orang lain yang menguruskan.

4. Buat apa aku hadir undangannya? Dia tidak pernah nak menghadirkan diri bila aku mengundang! Baru dia rasa, apa yang aku rasa!

5. Buat apa aku nak ziarah dia, dia asyik nak nasihat aje. Macam dia bagus sangat!

Tetapi kenapakah dengan mudah kamu dapat melaksanakan perkara-perkara seperti berikut;”

1. Orang miskin itu seorang alim ulama dan kamu kenal dirinya hatta tidak dikenal.

2. Rela mengiringi jenazah orang yang fakir kerana dia seorang alim ulama dan kamu kenal dirinya.

3. Menziarahi seseorang yang dikenali masyarakat yang ada manfaat buat diri kamu.

4. Senang untuk menghadirkan diri atas undangan pada mereka yang kedudukannya seperti alim ulama dan apa saja yang mendatangkan manfaat buat kamu.

5. Senang hati bila ziarah pada saudara kamu yang bukan di jalan Allah kerana satu member, satu kaki, kerana tidak mahu mendengar nasihat! Telinga tak sakit!, boleh berbual kosong dan bersenang-senang!

Apakah tanda-tanda itu? Bukankah mengandungi sesuatu hajat! Mengandungi sesuatu keinginan! Mengandungi sesuatu motif! Bukankah perkara itu tidak ikhlas namanya? Jangan asyik nak bersandar (tolak) pada Allah Taala dengan niat-niat begitu . . . Sekiranya kamu dapat melaksanakan perkara diatas dengan senang dan diredhai oleh Allah maka ketahuilah, kamu memiliki sifat tawadhu dan kamu bersikap seperti orang yang mulia (baik) di dalam mua’amalah”.

Diriwayatkan pula bahawa Sulaiman bin Dawud as jika memasuki Baitul Maqdis beliau menghampiri kelompok (halaqoh) terdekat yang berisi kaum dhu’afa, pengemis dan kaum miskin. Setelah itu beliau duduk bersama mereka dan berkata, “Seorang miskin duduk bersama orang-orang miskin”.

Keterangan:
Perhatikan kata-kata Nabi Sulaiman as; “seorang miskin duduk bersama orang-orang miskin”. Mengapakah beliau as, mengatakan begitu? Bukankah beliau seorang Raja yang kaya raya. Mengapakah beliau duduk bersama pengemis dan kaum miskin? Apakah hikmahnya disebalik perbuatan beliau as? Ketahuilah, Keimanan Nabi Sulaiman as, jauh berbeza dengan keimanan pada diri kamu. Jangan kamu katakan; ‘dia seorang nabi, beliau di dalam jagaan Allah’. Kalau kamu berkata begitu; kamu seorang yang bodoh dan jahil! Mengapa dikatakan begitu? Bukankah orang bodoh dan jahil tidak dapat melihat hikmah disebalik perbuatan beliau as!”

Ketahuilah, didalam hati Nabi Sulaiman as, tidak menerima dirinya sebagai Raja! Didalam hatinya berkata, dia seorang hamba kepada Tuhannya! Dia seorang miskin, maka layaklah seorang miskin duduk dengan orang miskin! Dia tidak mempunyai apa-apa, segala harta dan kekayaannya bukan dia yang punya! Dengan kesedaran itu beliau mengerti dan faham siapa dirinya! Sifat begini tidak ada pada diri kamu! Kamu suka mengaku-ngaku mempunyai hak disekeliling yang kamu sangka memilikinya . . . Maka bila kamu merasa diri kamu ada memiliki sebiji zarrah pada harta dan kekayaan, mana mungkin kamu boleh duduk bersama orang miskin! Mustahil, selagi sifat ini masih melekat pada diri kamu! Apa! Nak cuba buat! Perkara ini tidak boleh cuba-cuba brother! Lambat laun terkeluar juga pekong di dada! Baru padan muka!”.

Diriwayatkan bahawa Allah Taala berfirman kepada Musa as, “Hindarilah sikap sombong (kibr). Sekiranya seluruh makhlukKu menemuiKu dengan sebiji atom kesombongan, Aku pasti akan memasukkan mereka ke dalam neraka, meskipun kamu dan Ibrahim kekasihKu ada di antara mereka. Wahai Musa, apakah engkau ingin Aku tidak melupakanmu?”
Ya, wahai Tuhanku,’ jawab Musa, “Cintailah kaum fakir miskin dan dekatilah mereka. Berilah kabar gembira kepada kaum shiddiqin (orang-orang yang shidq) dan peringatkanlah orang-orang yang berbuat dosa”.

Keterangan:
Ini adalah satu peringatan buat kita semua dimana Allah Taala telah berfirman kepada Musa as; “Jauhkan diri kamu dari menyombong!”. Peringatan ini membawa satu ancaman buat kita dimana Allah Taala telah berfirman; “sekiranya seluruh makhlukKu menemui Aku dengan sebiji zarrah sifat kesombongan, Aku akan memasukkan kita ke dalam neraka, walaupun kita ada bersama Ibrahim kekasihNya (janganlah kamu menyangka dengan mencintai mereka khususnya Alim Ulama yang berketurunan Ahli-Bait, dengan cium sana, cium sini sudah dapat jaminan lepas dari Neraka). Buanglah sifat angan-angan sebegitu. Bukan begitu yang disuruh oleh Allah dan RasulNya. . .
Mari, majukan diri kamu untuk mencari fakir miskin dengan mencintai dan mendekati mereka dengan mempunyai perasaan sama dengan mereka, sama-sama miskin. Buat apa dan untuk apa? Kerana Nabiku miskin aku pun miskin
”.

Betapa indah hadis Nabi saw tentang kasih sayang: 

“Sesungguhnya sewaktu sholat aku ingin memanjangkannya, tapi kudengar tangis seorang anak, aku lalu mengerjakan yang wajib saja, sebab aku mengetahui betapa hiba hati seorang ibu terhadap anaknya”

HR Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ahmad & Darimi

Lihatlah akan perbuatan Rasulullah saw, dimana sewaktu beliau mengerjakan sholat dengan mengingin memanjangkan sholatnya, beliau terdengar suara anak sedang menangis lalu beliau memendekkan sholatnya dengan mengerjakan yang wajib saja. Bagaimana dengan perbuatan kamu? Adakah kamu melakukan perbuatan yang sama dengan Nabimu? Kebanyakkan murid-murid terbawa-bawa dengan hawanya kerana bila mendapat waktu yang baginya sungguh baik dan menyenangkan hatinya untuk sholat kepada Allah dengan tenang. Bagaimana demikian? Kerana murid berkenaan sangat sibuk dengan urusan dan pekerjaan dunia hingga bila mendapat waktu yang sesuai, maka mereka menghendaki tiada sesiapa yang dapat menganggunya. Adakah sikap begini baik? Sudah tentunya tidak. Oleh kerana mereka (murid-murid) yang cenderung dengan kegiatan dunia hingga mengabaikan dan melalaikan hak waktu bila saja ada kesempatan baru hendak mengerjakan dengan sungguh-sungguh“.

Bagaimana dengan mereka yang mengerjakan semasa di dalam urusan dunia? Adakah mereka mengerjakan dengan tidak bersungguh-sungguh? Kebanyakkan murid-murid salah faham didalam mengerjakan ketaatan dengan tidak menginginkan gangguan kerana mereka melihat pada mereka yang sudah sampai kemuncak pendakian tetapi lupa pada diri mereka yang baru saja merangkak! Belum lagi berjalan . . . hingga mengabaikan panggilan pertolongan yang memerlukan iaitu panggilan yang benar! Disinilah letaknya kesungguhan seorang murid dilihat oleh Tuhan Yang Maha Pengasih dimana hambaNya memahami dan mencontohi perbuatan kekasihNya”.

Oleh kerana itu, hendaknya manusia itu bersikap bertolak ansur, mudah dan tidak mengikuti hawanya.

Keterangan:
Hendaknya kamu mempunyai sikap bertolak ansur, mempunyai sikap mudah (sikap memahami ilmu pengetahuan agama zahir dan batin) dan tidak
mengikuti anjuran hawa yang membawa kepada kebinasaan”.

 

Tiada ulasan: