Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 9 BERSIKAP SEDERHANA

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Bersikap Sederhana

Berbuat baiklah dan tujukanlah semua amal engkau untuk Allah Taala. Jangan engkau melampaui batas dalam beramal ibadah (ghuluw). Sebab, amal kebajikan jika dikerjakan secara tidak berlebihan (iqtishod) akan menjadi baik, tetapi jika dikerjakan secara berlebih-lebihan akan diselitkan hawa dan menjadi bahagian dari nafsu. Bukankah engkau pernah mendengar hadis shahih berikut:
“. . . tetapi aku tidur dan berdiri (untuk sholat), berpuasa dan berbuka dan mendatangi isteri-isteriku, maka barangsiapa membenci sunnahku, maka dia bukan dari golonganku”. (Bukhari, Muslim, Nasai dan Ahmad)

Keterangan:
Ingatlah wahai para murid, tujukan segala amal kebajikan engkau kepada Allah Taala bukan pada makhluknya, dengan tidak melampaui batas didalam beramal. Bermaksud, bila mendapat sesuatu pelajaran atau sesuatu wirid atau sesuatu doa, maka dengan semangat melakukan kebajikan yang disyorkan oleh guru dengan tidak meninggalkan. Yang anehnya murid itu pada awalnya dapat mengerjakannya tetapi hari demi hari segala amal yang dikerjakannya menurun kerana ada sesuatu hajat ataupun motif yang diletakkan simurid itu ataupun melihat akan kehebatan dirinya bila dapat mengamalkan pesanan gurunya. Itu adalah petanda yang diberikan oleh Allah Taala bahawa amal yang ditujukan oleh simurid itu bukan untukNya. Waspadalah wahai murid. Hendaknya kamu istiqamah dalam menjalankan ibadah hanya untuk Allah Taala dengan mendapatkan keampunan daripadaNya”.

Seorang arif berkata; “Jika Allah memerintahkan sesuatu kepada hambaNya, maka iblis akan menambah-nambahkan perintah itu atau menguranginya”. Seorang arif yang lain berkata;
Berlebih-lebihan dalam bersikap lemah-lembut merupakan kesombongan, berlebih-lebihan dalam tersenyum merupakan kelemahan akal dan berlebih-lebihan dalam berterima kasih merupakan rayuan”.

Keterangan:
Bila murid-murid mengerjakan amal ibadahnya maka iblis akan membisikkan kepadanya untuk menambahkan atau mengurangi amalnya. Maka hendaklah murid meneliti adakah dia mengerjakan amalannya berlandaskan apa yang diperintahkannya atau tidak. Sekiranya ada, maka dia termakan oleh hasutan iblis itu. Bila berlebih-lebihan dalam sikap merendahkan diri yang ditonjolkan oleh murid, samada dihadapan gurunya atau pada orang ramai sebenarnya adalah kesombongan dirinya. Kerana dia hanya berpura-pura menunjukkan sikap kerendahan dirinya pada makhluk Tuhan untuk mendapat pujian dari mereka. Bila murid berlebih sangat dalam tersenyum (ketawa) menunjukkan kelemahan akalnya. Bermaksud, murid itu tidak memahami akan pelajaran yang dipelajarinya. Sekiranya dia faham maka dia tidak akan banyak senyum (ketawa). Dan berlebihan dalam berterima kasih menunjukkan rayuan. Bermaksud, Bila murid terlalu banyak mengatakan terima kasih, menunjukkan dia sangat bersyukur akan pemberian orang itu dengan mengisyaratkan bahawa dia adalah hamba yang senantiasa bersyukur pada Allah Taala”.

Wahai murid, semua ucapan diatas mengajarkan supaya engkau mengambil sikap tengah (sederhana) dalam semua urusan engkau dan tidak berlebih-lebihan dalam beramal. Kadang-kadang amal manusia rosak tanpa disedarinya kerana termakan oleh hawa. Kadang-kala dalam diri seseorang nampak lembut dan halus padahal sebenarnya dia seorang yang berhati keras. Sebab, kelembutan dan kehalusannya itu datang dari nafsu, bukan dari hati. Keadaan begini selalu terjadi. Orang yang berjiwa lemah dan berhati keras kadang-kala menangis, tetapi tangisannya tidak boleh dipercaya. Sebab, yang dapat dipercaya adalah sesuatu yang muncul (timbul) dari hati, bukan dari nafsu. Setiap kelakuan yang datang dari nafsu tidak perlu diperhatikan (dikesiankan), meskipun manusia lain mengaguminya, sebab tidak memiliki dasar.

Keterangan:
Wahai murid, ambillah langkah-langkah perbuatan yang sederhana didalam menjalani kehidupan kamu samada berhubungan dengan dunia ataupun akhirat. Jangan berlebihan dalam beramal. Biar sedikit tetapi senantiasa kekal dalam mengerjakan amal ibadah. Itu lebih baik (sempurna) dari mengerjakan dengan banyak tetapi kemudian ditinggalkan langsung. Janganlah engkau termakan oleh hawa didalam beramal dengan mengikutkan semangat kamu yang melonjak-lonjak. Ambillah langkah demi langkah adalah satu cara melawan bisikan hawa. Biarpun ada dorongan yang menyuruh kamu untuk menambahkan atau mengurangkan amal kamu. Jangan mudah terpedaya dengan perwatakan (penampilan) seseorang yang lemah-lembut tetapi sebenarnya dia berhati keras. Sekiranya seseorang mudah menangis, perhatikan perwatakannya yang sebenar, adakah orang itu wara? kalau tidak, engkau tidak perlu kesiankannya kerana perbuatannya datang dari nafsu bukan dari hati”.

Jika engkau ingin membezakan antara perbuatan yang muncul dari hati dan perbuatan yang muncul dari nafsu, makan jadikanlah kesan yang timbul itu sebagai kayu pengukur. Jika engkau melihat seseorang menunjukkan sikap yang halus dan suka menangis, maka lihatlah apakah kelembutan dan tangisannya itu sesuai dengan wataknya? Jika sesuai, maka ketahuilah bahawa kelembutan dan tangisan itu muncul dari hati. Tetapi jika orang itu berwatak keras dan sulit, maka ketahuilah bahawa kelembutan dan tangisannya itu berasal dari nafsu, bukan dari hati. Ketahuilah, orang yang berhati-lembut adalah orang yang wajahnya berseri-seri dan sering tersenyum. Sebab, keadaan hati itu tercermin dan sering tersenyum. Perumpamaan wajah dan keadaan hati seperti bayangan sebuah dahan dengan dahan itu sendiri. Bayangan tidak akan berbeza dengan bentuk aslinya. Bahkan ke mana pun dahan itu bergerak, bayangannya akan selalu ikut. Begitulah perumpamaan wajah terhadap hati: semua yang disembunyikan hati akan nampak diwajah. Orang-orang yang memiliki bashirah mampu mengetahui isi hati seseorang hanya dengan melihat wajahnya. Wajah adalah lembaran yang dapat dibaca. Jika hatinya keras, wajahnya nampak keras dan muram, hampir tidak pernah senyum. Jika hatinya lembut, dia akan bersikap ramah kepada teman-temannya, rindu pada kampung halaman dan menyesali umur yang telah disia-siakannya. Sebagaimana dikatakan, bahawa jika engkau ingin mengetahui kesetiaan seseorang, maka perhatikanlah bagaimana kerinduannya pada kampung halaman, kesedihannya ketika mengingat teman-temannya yang telah meninggal dan penyesalannya atas umur yang telah dilaluinya.

Keterangan:
Jika engkau ingin membezakan antara perbuatan yang datang dari hati atau dari nafsu, maka jadikan kesan perbuatan sipelaku itu sebagai kayu pengukur. Kalau engkau melihat seseorang yang menunjukkan sikap yang lemah lembut yang suka menangis, lihatlah apakah kelembutan dan tangisannya itu sesuai dengan watak perangainya? Kalau ada, itu adalah dari hati, kalau tidak itu dari nafsu. Fahamkan, orang-orang yang berhati lembut yang wajahnya berseri dan mudah tersenyum adalah kerana keadaan hati itu tercermin pada wajahnya. Seperti bayangan sebuah dahan dengan bayangan dahan dipermukaan ayer. Bayangan tidak akan berbeza dengan dahan dari bentuk aslinya. Kemana pun dahan itu bergerak, bayangan akan tetap mengikutinya. Itulah contoh terhadap wajah pada hati. Apa yang disembunyikan hati akan nampak diwajah. Bagaimana pula bila dahan dengan bayangan dahan dipermukaan air disambar oleh gelombang air? Maka bayangan dahan dipermukaan air akan berubah. Itulah nafsu! Hanya orang yang memiliki bashirah sahaja yang dapat mengetahui isi hati seseorang hanya dengan memandang wajahnya. Bukan kita, Jangan mimpilah. Wajah muka seseorang adalah seperti kertas yang boleh dibaca. Maka berhati-hatilah kamu semua. Kita tidak boleh sembunyikan apa-apa yang ada dihati kita. Ingat, hati yang lembut akan bersikap lembut (suka bertolak ansur, suka mendengar sebelum memberikan sepatah dua kata) kepada teman-temannya, sentiasa rindu (rindukan ajal) pada kampung halamannya (kubur) dan sentiasa menyesal umur yang sudah disia-siakan. Lihatlah, telitilah diri kamu, adakah kamu mempunyai hati yang lembut yaitu mudah mengerjakan perintah dan menjauhi larangan Allah, suka bertolak ansur, mendengar sebelum memberikan sepatah dua kata kepada teman-teman“.
Yakin (dapat merasa) yang ajal kamu akan tiba pada bila-bila masa. Adakah kamu rindu pada kubur kamu? Adakah kamu menyesal akan umur yang kamu sia-siakan? Kalau ada, alhamdulillah, kalau tidak, bila nak siapkan diri akan jemputan dari Malaikat Maut? Kalau dah faham dan tidak bersiap juga itu bermakna tidak yakin. Tetapi yakinnya terletak pada bisikan nafsunya sendiri. Telah jelas bagi kamu bahawa kelembutan dan kehalusan boleh ditemukan pada diri orang-orang yang memiliki hati dan orang-orang yang memiliki nafsu”.

Kebaikan hati yang disertai keburukan nafsu lebih baik daripada keburukan hati yang disertai kebaikan nafsu. Sebab, hati yang keras sangat buruk dan merupakan penyebab pokok terjadinya berbagai kejahatan dan maksiat. Malik Bin Dinar berkata; “Tidak ada musibah yang lebih besar daripada hati yang keras”.

Keterangan:
Kebaikan hati yang dibawa bersama keburukan nafsu didalam ketaatan lebih baik daripada engkau membawa keburukan hati yang dibawa kebaikan nafsu semasa mengerjakan ketaatan. Sila lihat “Hati Bermaksiat, Anggota Tubuh Taat” pada bab yang telah lalu”.

Allah Taala berfirman pada Musa a.s., “Salahkanlah nafsu kamu, kerana yang paling layak untuk disalahkan adalah nafsu. Ketika bermunajat kepadaKu, bermunajatlah dengan lisan yang shidq (benar) dan hati yang takut”.

Keterangan:
Ini satu lagi masalah yang sering kita lakukan bila berhadapan dengan Allah Taala. Seperti diatas, Allah Taala memberi amaran kepada Musa a.s. supaya memperbetulkan munajatnya (doanya) dahulu sebelum munajat (berdoa) kepadaNya. Bagaimanakah dengan kita? Adakah amaran seperti itu tidak disampaikan pada kita? Adakah kita menginginkan Allah menjelma didepan mata baru nak memperbetulkan munajat (doa)? Sejak bila Allah Taala tidak memberi amaran seperti amaran Musa a.s. pada kita? Masih tidak nampak ke? Salahkan nafsu kamu sendiri. Kamu yang meletakkan nafsu kamu dihadapan, bukan hati kamu yang kamu kedepankan. Allah Taala memerintahkan Musa a.s. supaya bermunajat (berdoa) dengan lisan (lidah) yang benar dan hati yang takut. Begitu juga dengan kita semua, dimana Allah Taala juga telah mengajukan perintahNya kepada kita untuk berdoa dengan Lidah yang benar, dimana lidah hati itu disalurkan pada lidah zahir disertakan ketakutan kepadaNya. Untuk dapat melakukan apa yang diperintahkan Allah Taala, hendaknya kita berdoa kepadaNya dengan sederhana. Jangan panjang-panjang yang penuh dengan angan-angan hanya harap diberikan olehNya tetapi tidak mengorak langkah. Mustahil lah . . . .”

Ketahuilah, setiap hati memiliki sesuatu yang baik, maka nafsu pun memiliki perkara serupa yang dapat mengaburkan mata hati. Sebagaimana Allah memberi hati akan keinginan (iradah), maka Allah juga memberi nafsu dengan angan-angan kosong (tamanniy). Sebagaimana Allah memberi hati akan perasaan cinta (mahabbah), maka Allah memberikan nafsu dengan hawa nafsu (hawa). Sebagaimana Allah memberi hati akan harapan (roja’), maka Allah memberikan nafsu dengan ketamakan (thoma’). Sebagaimana Allah memberi hati akan perasaan takut (khauf), maka Allah memberi nafsu dengan perasaan putus asa (qunuth). Perhatikan dan renungkan kata-kataku ini.

Keterangan:
Lihatlah akan kebijaksanaan dan kesempurnaan Allah Taala dalam memberikan haq sesama mereka diantara hati dan nafsu supaya hambaNya dapat memilih dan tidak menunjukkan jari kepadaNya. Bila murid dapat memahami apa itu keinginan yang datang dari hati, maka dia pasti tahu apa itu angan-angan kosong yang didatangkan oleh permainan hawa. Contoh; datang keinginan dari hati untuk mengerjakan amal kebajikan untuk mendapatkan keampunan dari Allah Taala seperti menghadiri kelas agama tetapi tidak menyiapkan diri dengan berdoa kepadaNya memohon pertolonganNya dan keizinanNya, maka dia mengambil langkah untuk berehat-rehat dahulu. Masa pun berlalu! Bila kesedaran datang akan kelambatannya maka diniatkan bahawa Allah Taala Maha Mengetahui akan niatnya dengan berangan-angan kosong akan mendapat keampunan dariNya. Itulah hawa!!! Bila datang perasaan cinta dari hati untuk menghadiri kelas agama dengan mengetahui akan tuntutan dari agama yang mewajibkan setiap muslim menghadiri kelas agama, maka datang hawa nafsu meletakkan tidak penting sangat menghadiri kelas agama sekiranya ada urusan-urusan yang lebih penting kerana meletakkan Allah Maha Mengetahui. Itulah Hawa!!! Bila datang harapan dari hati untuk menghadiri kelas agama kerana mengetahui kelebihan dan keutamaan keatas sesiapa yang menghadiri kelas agama, maka datanglah ketamakkan dari nafsu bila melihat rakan-rakan seperguruan berlumba-lumba berkhidmat kepada guru. Berlumba-lumba dalam beramal. Timbullah hasad dengki dengan memajukan ketamakannya untuk berkhidmat kepada guru. Rakan lain tidak boleh berkhidmat, dia sahaja yang menginginkan kelebihan dan keutamaan. Itulah Hawa!!! Bila hati mendatangkan perasaan takut supaya jangan meletakkan alasan-alasan semasa hendak beramal kerana membenarkan niat tujuan mereka yang ingin menuju kepada Allah Taala dengan sanggup berkorban jiwa dan raga dan menempuh segala cubaan dan ujian dari Allah Taala. Maka datanglah perasaan putus asa dari nafsu dengan membisikan akan beratnya amalan-amalan dan latihan-latihan yang harus dikerjakan (diamalkan) olehnya. Dengan meniupkan kepadanya “tidak ada seseorang yang lepas dari dosa”, Dengan membelai telinganya dengan berkata, “Allah tidak akan memberatkan hambaNya apa yang tidak dapat dipikulnya. Itulah Hawa!!!

Salah satu contoh yang dapat memberikan gambaran yang jelas kepada kamu adalah keadaan orang yang terlilit dengan hutang. Kita seringkali melihat orang yang tidak mahu menjelaskan hutangnya. Namun ketika memperoleh harta, dia lalu menyedekahkan dan tidak berusaha membayar semula hutangnya. Itulah contoh perbuatan baik yang timbul dari nafsu. Di antara sekian banyak nafsu, ada nafsu yang suka melakukan muruah dan merasakan kenikmatan ketika memberi. Nafsu ini seperti merasakan kenikmatan dalam memberi sebagaimana orang jahat merasakan kenikmatan ketika menolak permohonan pertolongan. Demikian pula halnya dengan mereka yang mengerjakan sunnah, tapi meninggalkan yang wajib. Contohnya; orang yang mengerjakan ibadah haji berulang kali (banyak kali) dengan wang halal dan haram (wang) yang bercampur halal dan haram) serta mengabaikan ketakwaan dalam urusan urusannya yang lain. Diantara mereka ada yang menunaikan ibadah haji dengan berjalan kaki, tapi meremehkan sholat. Hasan Al-Bashri rhm berkata; “Kamu telah menunaikan ibadah haji, oleh kerana itu sambunglah tali silaturahim, bantulah orang yang sedang kesusahan dan berbuatlah baiklah kepada tetangga.

Keterangan:
Lihatlah keadaan orang yang terlilit dengan hutang. Besar kemungkinan perkara dan perbuatan ini ada pada diri kita juga. Seringkali kita melihat orang tidak mahu menjelaskan hutangnya bila mendapat rezki dari segi gaji bulanan, harta (dari jualan rumah, kereta atau sebagainya) dan lain-lain. Mereka lebih senang mengeluarkan sedekah dan tidak mahu membayar semula hutang dan meletakkan keutamaan pembayaran yang telah dilafazkan Ijab Kabul (perjanjian). Itu adalah perbuatan baik yang timbul dari nafsu yang menyuruh mengeluarkan sedekah seperti yang dituntut oleh hukum syariat. Tetapi mereka tidak dapat melihat akan Ijab Kabul (perjanjian) yang telah diikrarkan pada pemberi pinjaman itu lebih afdal dan lebih utama kerana hutang seseorang tidak boleh dibawa kehadapan Allah Taala. Dimana Allah Taala tidak akan campur tangan dalam urusan hutang manusia sesama manusia dan akan menyuruh mereka menyelesaikan masalah itu sendiri. Marilah kita ambil perdekatan yang lebih selamat dengan membayar hutang pada sipemberi pinjaman itu. Sekiranya tidak mempunyai kelebihan untuk membayar kesemua jumlah hutang itu, maka bayarlah dengan seberapa yang mampu dan mohon maaf kepada sipemberi pinjaman itu. Jangan buat deek aje (macam tak ada hutang) bila berhadapan dengan sipemberi pinjam itu. Manusia macam apa itu? Kalau sudah berani buat terhadap manusia apa lagi terhadap Allah Taala yang tidak kelihatan! Kalau langsung tidak boleh membayar hutang itu walaupun sedikit, maka harus memberitahu perkara sebenar kepada sipemberi pinjaman. Mudah mudahan dengan cara begitu, insyallah akan mendapat bantuan dan pertolongan daripada Allah Taala. Perbuatan dari nafsu yang telah dijelaskan itu bersumber dari muruah (usaha seseorang untuk melaksanakan semua perkara yang dianggap baik dan menjauhi semua perkara yang dianggap buruk oleh masyarakat) dengan memandang akan kenikmatan dalam memberi, supaya mendapat nama. Berhati-hatilah bila ingin mengerjakan sesuatu perkara. Lihatlah akan keafdalan dan keutamaannya dari perkara yang ingin dikerjakan dan bersandarkan pada hukum syariat. Sama juga dengan perbuatan orang yang suka menghidupkan sunnah tetapi meninggalkan perkara yang wajib apa lagi perkara yang bersangkutan dengan ibadah yang terhutang. Satu lagi contoh seperti orang yang mengerjakan ibadah haji atau umrah berulang kali dengan mengunakan wang halal dan haram yang bercampur baur dengan mengabaikan ketakwaan mereka (dimana dilarang keras mengunakan wang yang bercampur baur untuk menunaikan haji atau umrah) terhadap perkara-perkara yang lebih wajib lagi. Tertutup mata hati mereka, tidak lain adalah ingin mendapat gelaran Pak Haji dan memakai songkok Haji kemana saja dia pergi dimana diselitkan dalam hatinya supaya orang ramai akan tahu yang dia sudah mengerjakan Rukun Yang Kelima. Kalau orang tidak memanggilnya dengan Pak Haji, maka akan merahlah mukanya tanda marah kepada orang yang tidak memanggilnya Pak Haji. Maka muka yang merah itu pun akan bertukar menjadi Hitam”.

Contoh lain adalah orang orang yang mencari harta haram kemudian membelanjakannya dalam kebaikan. Semua perbuatan ini digerakkan oleh nafsu, sama sekali tidak memiliki hubungan dengan hati.

Keterangan:
Begitu juga dengan orang yang mencari dengan cara bekerja atau berniaga atau pun berjudi kemudian dia belanjakan wang ringgitnya kepada kebaikan kerana memandang pemberian itu datang dari Allah Yang Pengasih yang memahami dirinya. Dengan membelanjakan wang haram ataupun wang shubhat itu mereka merasa akan mendapat keampunan dari Allah Taala. Semua perbuatan itu digerakkan oleh nafsu dan tidak ada kena mengena dengan gerakkan dari hati

Allah menjadikan segala perbuatan yang dilakukan secara berlebih-lebihan untuk nafsu dan perbuatan yang dikerjakan secara sederhana untuk hati. Jika kamu melihat perilaku seseorang ataupun pencari ilmu (murid) dan ibadah yang dikerjakan dengan tenang (thuma’ninah), maka ketahuilah bahawa perbuatan itu datang dari hati dan pelakunya adalah orang yang berakal. Tetapi, jika kamu melihat seseorang yang perilaku, cara menuntut ilmu dan ibadahnya tidak dilakukan dengan tenang, pelakunya emosinal (suka mengikut perasaan) dan bodoh, maka ketahuilah bahawa kegiatan itu digerakkan oleh nafsu dan hawa. Sebab, hawa kerjanya merosakkan dan mengoncangkan akal. Jika hawa berhubungan dengan akal, hawa akan merendahkan dan menggoyangkannya. Jika berhubungan dengan agama, hawa akan mengotorkan dan merosakkannya. Sehingga kamu dapat melihat bahawa orang yang agamanya dan cara bersuluknya baik bila dikuasai oleh hawa, urusan agamanya menjadi kacau, keadaanya menjadi buruk dan dibenci oleh masyarakat. Jika hawa mampu merosak orang yang berakal dan beragama, lalu bagaimana menurut kamu jika hawa merasuki para pencinta dunia (para pengejar dunia) yang jiwanya lemah? Bagaiman dengan keadaan mereka nanti?

Keterangan:
Ingatlah wahai pencari keampunan Allah, sekiranya amal kebajikan yang kamu kerjakan menuju kepada berlebih-lebihan dalam beramal, itu adalah tanda datangnya dari nafsu. Kerjakanlah amal kebajikan kamu dengan cara sederhana walaupun sedikit disertakan dengan istiqamah (iaitu dengan tetap), maka perbuatan itu datang dari hati. Waspadalah pada kelicikan hawa. Untuk mengetahui akan kelicikan hawa itu samada ia sedang mengaturkan langkah-langkahnya hendaklah kamu kerjakan amalan kamu dengan tenang. Jangan dengan tergopoh-gapah kerana menganggap (merasa) tidak mahu membuang waktu dalam kelalaian dan sia sia. Kalau kamu melihat seorang peramal agama dan ibadahnya tidak dilakukan dengan tenang, pelakunya adalah orang yang sangat mengikuti perasaan dan dalam kebodohan kerana tidak mengetahui cara-cara untuk meletakkan hukum keutamaan, maka perbuatannya dari hawa dan nafsu sekali gus. Hawa, memang diciptakan oleh Allah Taala untuk merosakkan dan mengoncangkan akal. Disinilah letaknya akan kemampuan murid yang sudah teguh imannya dan tidak boleh dirosakkan mahupun digoncangkan akalnya yang mantap itu. Kerana akal yang datang dari murid yang sudah teguh imannya dengan ilmu yakin, ainnul yakin dan haqqul yakin, hawa tidak dapat merendahkan dan mengoyangkan akalnya yang sudah sepakat mengikuti apa yang diberikan oleh akalnya yang berpandukan ilmu pengetahuan yang benar. Lain pula yang berlaku pada orang yang agamanya dan cara bersuluknya baik tetapi dikuasai oleh hawa, maka segala urusan agamanya menjadi tunggang-langgang, keadaan dirinya menjadi buruk dan dibenci masyarakat. Mengapa boleh jadi begini? Ini kerana beberapa punca seperti berikut:

1. Niat yang sebenar sudah berganti dengan lain.

2. Pembawaan agamanya baik digantikan dengan kemalasan, kelalaian dan memperkecilkan seruan Ilahi.

3. Cara bersuluk (menjalani ilmu tasawuf) baik digantikan dengan ketidak sanggupan untuk meneruskan pelajaran (latihan) bersuluk dengan merasanya sangat berat dan melawan keinginannya kepada dunia.

4. Apa yang diingat dari segi hukum Allah Taala digantikan dengan sengaja menendang tepi hukum Allah asal saja keinginannya terhadap dunia dan isinya dicapai.

5. Hukum yang haq diganti dengan bathil. Macam tak ada apa ape aje.

6. Hukum Haram dan Hukum Syubhat digantikan dengan perasaan tidak apa ape. Nanti sampai masa boleh betaubat. (kalau sampai masa itu!)

7. Dibenci oleh masyarakat digantikan dengan menutup mata zahir dan mata batinnya. Dia tahu dan yakin perbuatannya mengundang kepada haram dan syubhat yang sengaja ditunjukkan oleh dirinya sendiri kepada masyarakat. Tetapi didalam hatinya aku yang buat, aku yang tanggung. Kubur aku, aku yang jawab.

8. Keimanannya digantikan dengan menjual segala keimanannya dengan sesuap nasi saja.

Begitulah kira-kiranya orang yang beragama dan bersuluknya baik digantikan dengan mengikuti bisikan hawa nafsu. Lebih menyeramkan bila hawa mampu merusakkan aqidah orang yang berakal dan beragama bagaimana pula kehebatan hawa itu bila merusaki para pencari dunia (yang mengejar dunia dan isinya) dan yang berjiwa lemah? Bagaimana dengan keadaan mereka nanti, begitu juga dengan kita. Kerana tidak ada sesuatu yang dapat menjamin kita semua dari terjebak dari hasutan hawa. ”Hanya kepada Mu, Ya Allah, kami serahkan segala amal kebajikan kami. Sesungguhnya kami tidak berdaya untuk melawan hawa nafsu kami. Kami mohon akan perlindungan, bantuan dan pertolongan dari Mu yang kami harap harapkan. Semuanya berlaku atas keizinan Mu, tanpa keizinan Mu maka tidak ada sebutir debu pun yang boleh menganggu kami. Amin Ya Rabbal Alamin”.

Segala perkara yang dirosak oleh hawa dapat diperbaiki oleh akal, kerana hawa mempunyai tingkat setaraf dengan akal. Hawa akan merendahkan dan menjerumuskan manusia sebaliknya akal akan memuliakan dan meninggikannya.

Keterangan:
Jangan meletakkan sifat menyerah kalah pada hawa. Ingatlah apa saja yang dirosakkan oleh hawa seperti amal ketaatan, amal kebajikan dan lain-lain perkara dapat diperbetulkan dengan akal. Maka, akal memainkan peranan yang sangat-sangat penting didalam peperangan kita dengan hawa. Bekalkan akal kita dengan sebaik-baik mungkin dengan ilmu yang haq. Teruskan latihan kamu dalam mujahadah tanpa menoleh kepada mujahadah kamu. Teruskan sampai ajal datang menjemput kamu. Perbanyakkan munajat kamu. Mohon perlindungan, bantuan dan pertolongan. Hanya dengan keridhaanNya sahaja kamu dapat mempertahankan akal kamu dari kerosakan hawa”.

Lihatlah kepada orang yang dipengaruhi hawa. Nampak seperti orang yang buta, tidak tahu jalan menuju kepada Allah. Hawa akan mengikatnya dari mencari sesuatu yang memiliki hakikat kebenaran, membuatnya suka bertengkar dan bermusuhan, membuang-buang umur (mensia-siakan waktu) dalam mencintai dan membanding-bandingkan keutamaan para imam. Lain halnya dengan orang yang berakal, mereka sibuk dengan diri mereka sendiri, menyempurnakan semua amal mereka dengan niat-niat yang baik, memanfaatkan waktu yang mereka miliki dengan sebaik-baiknya, berusaha keras untuk berbuat kebajikan dan menyesali perbuatan baik yang tidak dapat mereka kerjakan.

Keterangan:
Panduan untuk mengenali orang yang dipengaruhi hawa dimana hawa mengikatnya daripada mencari sesuatu yang memiliki hakikat kebenaran seperti berikut;

1. Tidak tahu dan tidak mahu mencari jalan untuk dirinya menuju kepada Allah. Walaupun sudah tahu jalannya tetapi tidak mahu meneruskan perjalanannya.

2. Suka pada bertengkar dan bermusuhan, tidak mahu mendengar nasihat dan tidak mahu mengaku kesalahan dirinya. Tidak mahu mengaku akan tidakfahamannya dalam beragama. Membuat musuh pada sesiapa saja yang cuba menentang, cuba menasihatnya, kepada sesiapa saja yang pandai-pandai menunjuk (mencungkil) kesalahan kesalahannya. Sesiapa yang menentangnya, maka dia diutamakan sebagai musuk ketatnya, dunia sampai akhirat.

3. Suka membuang umur (waktu dengan sia sia tanpa keinsafan) untuk mengisi umurnya dengan belajar agama, sholat, beramal dan mendekatkan diri pada Allah Taala.

4. Suka membeza-bezakan keutamaan para imam dalam mencintai mereka. Imam mana yang tidak menyentuh kesalahan dirinya, imam itu akan dicintainya. Imam yang menyentuh kesalahannya akan menjadi musuh ketatnya. Hanya orang yang berakal sahaja yang akan menyibukkan diri mereka. Menyiapkan diri mereka. Menyempurnakan semua amal amal mereka dengan senantiasa menanam niat niat yang baik. Mengunakan waktu sebaik baiknya dengan duduk bersama ulama dan orang arifbillah. Berusaha keras tanpa jemu dan tanpa penat untuk berbuat kebajikan dan selalu menyesali perbuatan yang tidak dapat mereka kerjakan”.

 

Tiada ulasan: