Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 22 HUBUNGAN AKAL DAN HAWA

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Hubungan Akal Dengan Hawa

Hawa yang kubicarakan dalam pembahasan sebelumnya adalah hawa yang berhubungan dengan nafs. Adapun hawa yang berhubungan dengan hati dan akidah merupakan penyebab utama kerusakan amal dan keadaan (hal), dan juga merupakan sumber berbagai kesesatan, keburukan dan bencana. Dari hawa ini muncullah kedengkian dan permusuhan. Orang-orang yang memiliki pemahaman tentang Allah Taala telah memberikan peringatan keras kepada masyarakat sehubungan dengan hawa jenis ini, hingga mereka berkata bahawa yang dimaksud dengan sabda Rasulullah saw:

“Yang paling aku takutkan pada umatku adalah syahwat yang tersembunyi”

HR Ahmad

Keterangan:
Pada tajuk yang lepas sudah kami khabarkan bab hawa yang berhubungan dengan nafs. Maka kita lanjutkan berkenaan bab hawa yang berhubungan dengan hati dan akidah. Ketahuilah penyebab utama kerusakkan (tertolaknya) segala amal dan perbuatan berpunca dari hawa yang berhubungan dengan hati dan akidah. Oleh kerana keberadaan hawa yang tidak dikawali adalah merupakan punca berbagai kesesatan yang boleh membawa seseorang itu menjadi kufur kerana hawa boleh merusakkan akidah seseorang. Bukan itu saja, malahan hawa, adalah punca segala perbuatan buruk dan akibatnya dari perbuatannya akan membawa kepada mala bencana“.

Apakan tidak, daripada hawa inilah muncul sifat kedengkian dan permusuhan tetapi kebanyakkan manusia tidak menyedari peranan yang diberikan oleh hawa kepada manusia. Terlalu sedikit sekali manusia yang mengambil berat tentang perkembangan hawa. Bagi orang-orang yang memiliki kefahaman tentang Allah Taala telah diberikan peringatan keras kepada orang ramai sehubungan dengan hawa jenis ini”.

Adalah amal kebajikan yang dikerjakan dengan hawa. Para ahli makrifat berkata, “Hawa akan selalu menemani orang yang lemah akalnya. Semakin sempurna akal seseorang, semakin lemah hawa-nya”. Jika hawa seseorang lemah, ia akan menyukai urusan-urusan yang benar, mengerjakan segala sesuatu yang bermanfaat, melakukan ketaatan dengan ikhlas dan menyayangi makhluk, sebab ia mengetahui bahawa makhluk tunduk pada qadak dan dikuasai oleh takdir. Sedangkan orang yang lemah akalnya akan senang melakukan perbuatan-perbuatan yang rendah, mencampuri urusan orang, dan sering kali melakukan perbuatan yang tidak ada manfaatnya. Kamu akan melihat orang ini suka marah, bertentangan dan bertengkar dengan orang lain. Itulah perbuatan-perbutan yang hampir pasti akan dilakukan olehnya.

Keterangan:
Sasaran hawa adalah mengesan orang yang mempunyai akal yang lemah. Kerana seseorang yang mempunyai akal yang lemah, sangat mudah bagi hawa untuk menjalankan tugasnya. Hawa tidak mudah untuk berperanan pada seseorang dimana akalnya sempurna, malahan dengan akal yang sempurna, akal dapat mengesan segala tindakkan hawa sebelum mengikutinya. Bilamana akal seseorang sempurna, maka lemahlah hawanya. Bila kekuatan hawa lemah, hawa tidak mempunyai minat pada urusan-urusan yang tidak benar, akan suka mengerjakan segala perbuatan yang bermanfaat dan dapat melakukan ketaatan dengan ikhlas dan sangat menyayangi makhluk. Hawa yang sudah mengenal bahawa segala makhluk yang diciptakan oleh Allah Taala akan mengakui dan tunduk patuh pada qadak dan qadar. Tiada lagi pengakuannya disini. Perbuatan sebegini tidak akan berlaku pada seseorang yang lemah akalnya. Orang yang lemah akalnya sangat mudah dikuasai oleh hawa untuk bersenang-senang melakukan perbuatan-perbuatan yang buruk, suka mencampuri urusan orang lain dan melakukan perbuatan yang tidak ada faedah disisi Allah Taala. Orang yang dikuasai oleh hawa akan mudah marah, suka berbahas, suka menjawab-jawab (mulutnya tidak tahu bila harus diam) dan suka bertengkar (menceritakan ketidaksukaannya pada orang lain tetapi tidak berani bercerita didepan). Perkara dan perbuatan inilah yang sering dilakukan oleh hawa, maka lihatlah, dengan siapa kamu berdepan? Dengan siapa kamu bercakap? Adakah kamu bercakap dengan orangnya atau hawanya? Keluarkan diri kamu dari tali perhubungan kepada semua ‘MAKHLUK’ dan berhubungan dengan Allah Taala sahaja, pasti kamu akan dianugerahi ‘basirah’ untuk melihat peranan hawa. Dan ini amatlah nyata!”.

Orang yang akhlaknya seperti ini tidak akan dapat melepaskan diri dari pengaruh hawa kecuali jika kembali kepada Allah Taala, memohon supaya Ia membebaskannya dari berbagai bencana tersebut. Jika seorang hamba tidak suka dengan salah satu perangainya dan menyedari keburukan dirinya, maka hendaknya ia memohon supaya Allah memperbaiki keburukan dan kejahatannya dengan berkat rahmatNya. Sebab pengaruh doa sangatlah nyata. Imam Malik bin Anas rhm berkata, “Bukanlah termasuk sunnah jika kamu mendebat sunnah, tapi sampaikanlah sunnah itu. Jika sunnah yang kamu sampaikan tidak diterima, maka diamlah”.

Keterangan:
Sesiapa yang mempunyai akhlak seperti diatas, tidak akan dapat melepaskan diri dari ikatan hawa, melainkan, jika ia kembali kepada Allah Taala (bertaubat), memohon supaya Allah membebaskannya dari berbagai bencana. Maka dengan itu rajin-rajinlah melihat kesalahan diri sendiri, mana perbuatan yang tidak disukai oleh Allah? Tetapi masalahnya bagaimana kamu boleh melihat kesalahan diri. Kamu perlu mempunyai sebuah cermin, tetapi cermin yang ada sekarang dibuat untuk menyolek diluar tetapi tidak dapat menyolek (perbaiki) didalam. Maka carilah cermin yang boleh menyolek dalaman kamu. Senangkan diri kamu pada berdoa kepada Allah supaya diperbaiki segala keburukan dan segala kejahatannya dengan berkat rahmatNya. Hendaklah kamu mempunyai keyakinan bahawa keberkesanan doa sangatlah NYATA. Seperti yang disampaikan oleh Imam Malik rhm: Tidak termasuk sunnah kalau kamu berbahas sunnah, tetapi sampaikanlah sunnah itu. Kalau sunnah yang kamu sampaikan tidak diterima, maka ‘DIAM’lah”.

Ketahuilah, sesungguhnya hawa dari para ahli agama lebih sulit diperbaiki daripada hawa orang-orang bodoh. Sebab, ketika dikuasai hawa, para ahli agama tidak menyedari keburukan perbuatannya, syaitan menutup-nutup dan memberikan gambaran palsu, bahawa apa yang mereka perbuat merupakan usaha yang utama untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala. Kerana terlalu dipengaruhi oleh hawa, mereka tidak menyedari tipuan syaitan ini. Mereka merasa telah sungguh-sungguh mencari keredhaan Allah Taala, sehingga mereka tidak pernah membayangkan bahawa diri mereka tersesat.

Keterangan:
Hawa yang berada pada ahli agama lebih-lebih susah untuk diperbaiki daripada hawa orang-orang bodoh. Ahli agama yang dimaksudkan disini bukan saja pada Alim Ulama, para Syeikh, Guru-guru dan kepada setiap manusia yang memperolehi Ilmu Pengetahuan. Perkara sebegini boleh berlaku pada mereka bilamana dikuasai oleh hawa. Mereka tidak menyedari keburukkan perbuatan mereka sendiri kerana syaitan menutupnya dengan memberikan gambaran palsu dengan mengatakan bahawa apa yang mereka lakukan merupakan usaha untuk mendekatkan diri kepada Allah. Hanya kepada Ahli Agama yang benar akan menyedari selok-belok hawa sahaja dapat mengawalnya dari ditipu oleh syaitan. Ini tidak lain adalah atas penjagaan Allah Taala keatas diri hambaNya”.

Adapun orang-orang bodoh, mereka menyedari kebodohan mereka, sehingga lebih mudah diselamatkan dari pengaruh hawa dibanding ahli agama. Orang-orang yang bodoh juga menyedari bahwa diri mereka penuh penyakit. Sedangkan para ahli agama yang dikuasai hawa merasa yakin, bahawa kebatilan tidak akan pernah menyentuh mereka. Aristoteles, mengucapkan kalimat yang indah sehubungan dengan permasalahan ini: “Orang yang tidak diberitahu penyakitnya tidak akan menemukan jalan bagi kesembuhannya”.

Keterangan:
Bagi orang-orang yang bodoh dan lemah akalnya, mereka mudah menyedari kebodohan mereka dan lebih mudah untuk diselamatkan dari pengaruh hawa dibandingkan ahli agama. Dalam perkara ini dimudahkan bagi mereka oleh kerana mereka menyedari dan mengaku diri mereka penuh dengan penyakit. Sedangkan para ahli agama yang dikuasai hawa merasa yakin bahawa perbuatan yang tertolak oleh agama tidak akan mereka lakukan. Ini tidak lain kerana ahli agama bersandar pada ilmu sebagai penjaga! Bagaimana hendak mengobati ahli agama bilamana dirinya tidak mahu mendengar tentang penyakit yang sedang dialaminya, maka mereka tidak akan mendapatkan ubat untuk penyakitnya itu”.

Ketahuilah bahawa watak nafsu adalah menyenangi pertengkaran dan usaha untuk menguasai orang. Jika tidak mampu menguasai orang lain dengan daya tarik duniawi, ia akan berusaha menguasai orang melalui agama. Sebagai contoh: Orang-orang yang suka menyelami berbagai permasalahan akidah dan berusaha mengunggulkan imam yang satu diatas imam yang lain. Sebahagian dari mereka kadang-kala bersikap berani terhadap orang-orang baik (akhyar). Meskipun keyakinan dan mazhab mereka sama namun hawa, thariqah dan ilmu mereka bertentangan dengan orang-orang yang baik tersebut. Akhirnya mereka menganggap mazhab dan akidah orang-orang baik tersebut sesat kerana bertentangan dengan perilaku dan tujuan mereka. Semua ini kerana pengaruh hawa, sebab jika hawa telah menguasai seseorang, maka orang itu tidak dapat berfikir sihat.

Keterangan:
Hendaknya kamu fahami bahawa tugas nafsu adalah suka kepada pertengkaran, suka pada berbahas, suka menunjuk-nunjuk dirinya sahaja yang benar, walaupun hakikatnya salah dan suka pada menguasai orang lain. Maksud, menguasai orang: adalah suka pada orang ramai datang kepadanya dan meminta nasihat baik yang berhubung dengan kehidupan dunia mahupun akhirat. Tetapi sebenarnya, hatinya tidak suka kepada perbuatan itu, tetapi oleh kerana dorongan nafsunya yang ingin menguasai orang lain dalam apa juga bidang. Jika nafsu tidak mampu menguasai orang lain dengan tarikan dunia, maka ia akan menguasai orang melalui agama. Dan orang yang dikuasai oleh orang yang mempunyai nafsu buruk ini selalunya terjadi pada orang-orang yang bodoh, orang yang lemah akalnya dan orang yang cetek ilmu agamanya. Itu sebabnya, mudah baginya untuk menggoreng orang itu sampai hangus. Ini tidak lain kerana kedua-dua jenis manusia ini sememangnya sama saja”.

Orang yang mempunyai nafsu begini suka menimbulkan berbagai masalah yang bersangkut dengan akidah seseorang dan akan memajukan imamnya diatas imam yang lain. Persoalannya ialah, mereka ini mengunakan persoalan akidah, dimana bila terpesongnya akidah seseorang maka rosaklah agamanya (terkeluar agama). Sangat-sangat merbahaya bercampur-gaul dengan manusia seperti begini, maka dengan itu hendak kamu menjauhkan diri daripadanya, tidak kira berapa dekat pun hubungan kekeluargaan dengan kamu! Oleh kerana terlalu jahat nafsunya mereka berani menyalahkan orang-orang yang baik iaitu orang yang didalam jalan yang lurus. Mungkin keyakinan (akidah) dan mazhab mereka sama tetapi pengaruh hawa, thariqah dan ilmu merekalah yang bertentangan dengan orang-orang yang baik itu. Sesiapa yang tidak terima akan perbuatan dan tujuan dan bertentang dengan perjalanannya dianggap sesat, walaupun madzab dan akidah orang-orang baik itu selamat. Ini tidak lain adalah perbuatan hawa yang telah menguasai seseorang. Bila mana dikuasai oleh hawa, maka orang itu tidak dapat berfikir dengan perpandukan Al-Quran dan Sunnah”.

Adapula sekelompok orang yang menampakkan hawa-nya dalam beramar makruf dan bernahi mungkar. Mereka memburuk-burukkan masyarakat, mencari-cari keburukkan mereka dan senang menyakiti perasaan mereka. Perbuatan mereka ini kadang-kala dapat menimbulkan berbagai keburukkan dan dosa besar. Semua ini kerana rosaknya zaman dan keadaan. Kasihan orang ini, ia tidak tahu bahawa sikapnya ini disebabkan oleh kesukaan nafs-nya pada keburukkan dan sifat tidak mahu kalah. Ia tidak tahu, bahawa amar makruf dan nahi mungkar seharusnya disampaikan dengan lemah-lembut dan ramah. Ketika beramar makruf, seseorang hendaknya bersikap seperti doktor yang sedang mengubati orang gila.

Hendaknya ia berniat untuk menyelamatkan orang yang bermaksiat dari kesalahan-kesalahan yang dijadikan ujian baginya. Ada pula sekelompok orang yang menampakkan hawa-nya ketika mengunakan air, hingga jika ada seseorang memercikkan air wudhu ke pakaian salah seorang dari mereka, ia tentu akan memusuhinya dan mencuci bersih apa yang mengenai pakainya. Umur mereka dihabiskan untuk perkara-perkara yang melelahkan, yang membuat mereka dibenci masyarakat, dan hanya dapat dikerjakan dengan susuh-payah dan menyalahi sunah.

Keterangan:
Tidak kurangnya terjadi pada seseorang ataupun kumpulan yang sengaja menampakkan hawanya dalam berbuat kebaikan dan menolak kejahatan. Mereka, suka mencari-cari keburukkan seseorang dan sangat suka menyakiti perasaan orang ramai. Apa saja orang lain buat untuk kebaikan, semuanya tak kena. Bila ditegur akan perkara yang menyumbang kepada kejahatan, mereka tidak akan menerimanya. Oleh kerana perbuatan yang jahat ini sering kali menimbulkan berbagai keburukkan, seperti, bermulanya pertengkaran, tuduh menuduh, mencari nama dan sebagainya, dimana membawa seseorang kepada dosa besar. Semua ini kerana sudah rosak zaman dan keadaan. Dimana manusia tidak mahu ‘berteman dengan orang baik’, terlalu sibuk dengan dunia masing-masing“.

Begitulah keadaan seseorang yang tidak ‘berteman dengan orang yang baik’, mana mungkin dapat diubati penyakitnya? Mereka tidak tahu bahawa perbuatan jahat mereka disebabkan oleh kekuasaan nafsunya yang suka pada keburukkan dan sifat tidak mahu kalah. Sesiapa yang mempunyai ‘sifat tidak mahu kalah’ menunjukkan keganasan hawanya ‘tersimpan’ seperti gunung berapi, tunggu masa untuk meletup, aje. Macam mana nak tahu ‘sifat tidak mahu kalah’, mudah aje, mulutnya tidak boleh diam!!!”

Bila kamu berniat untuk menyelamatkan seseorang yang sedang ‘sakit’ hendaklah disampaikan dengan lemah-lembut dan kasih sayang. Kerana orang-orang yang bermaksiat dan membuat kesalahan-kesalahan adalah sebagai ujian bagi diri mereka. Lihatlah pada sejenis manusia yang menampakkan hawanya hanya dengan mengunakan air wudhu mereka dengan tidak sengaja terpercik air wudhu ke pakaian salah seorang tentu akan dimusuhi dan terus mencuci apa yang mengenai pakaiannya. Janganlah kamu menghabiskan umur ‘masa’ didalam perkara-perkara yang memenatkan, kamu akan dibenci masyarakat dan menyalahi sunnah”.

Mengubati hawa orang-orang yang suka memperturutkan keinginan syahwat yang rendah, misalnya, makan, pakaian dan sejenisnya, lebih mudah daripada mengobati hawa ahli agama, sebagaimana yang telah diutarakan kepadamu. Sebab, mereka telah dikuasai oleh nafs-nya sehingga tidak mahu mendengarkan orang yang memperingatkan atau mencelanya. Wahai saudaraku, ketahuilah, bahawa berbagai jenis hawa ini merupakan salah satu jenis bencana di alam ini. Cara meringankan dan mengobatinya adalah dengan menenangkan gejolak nafsu, bercampur gaul dengan orang-orang yang baik (akhyar) dan meneladani mereka dalam semua cara dan tujuan mereka. Sebab, sifat orang-orang mulia adalah mengamalkan sesuatu sesuai hakikatnya. Mereka mendekatkan diri kepada Allah swt dengan kebaikan-kebaikan yang diredhaNya. Hampir-hampir tidak ada seorang pun dari mereka yang melakukan perbuatan tercela. Orang yang berakal itu bersifat mudah (sahl) dan wajahnya berseri-seri. Ketika bersamanya masyarakt menemukan keamanan. Sedangkan orang bodoh yang beragama, kamu akan melihatnya dibenci oleh masyarakat, sepanjang hidupnya susah dan masyarakat memperolehi bencana kerananya.

Keterangan:
Ketahuilah wahai murid sekelian, ada berbagai jenis hawa, merupakan salah satu jenis bencana dialam ini. Untuk meringankan dan mengubatinya adalah dengan menenangkan gejolak nafsu. Bercampur-gaullah dengan orang-orang baik dan mencontohi mereka didalam semua cara dan tujuan mereka. Inilah ubatnya, tidak ada ubat lain! Sifat orang-orang yang baik, adalah mengamalkan sesuatu sesuai dengan hakikatnya. Orang-orang baik mendekatkan diri kepada Allah swt dengan membuat kebaikan-kebaikan yang disukai olehNya”.

 

Tiada ulasan: