Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 17 HATI YANG MATI

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Hari Yang Mati

Ketahuilah, kematian hati kadang kala diakibatkan oleh sebab-sebab pembawaan (naluri), dan terkadang oleh sebab-sebab yang lain. Adapun hati yang mati kerana sebab-sebab pembawaan (naluri), adalah hati yang keras, tidak khusyuk, tidak memiliki rasa kasih sayang. Manusia yang berhati macam ini memiliki fitrah yang buruk, tidak mempunyai kesenangan batin, menyukai keramaian, tidak suka menyendiri, gemar cakap kosong dan suka melakukan perbuatan sia-sia. Ia jauh dari Allah Taala, tidak memiliki kecekapan dalam ilmu-ilmu agama, nasihat dan petunjuk hampir-hampir tidak bermanfaat baginya, sebagaimana dikatakan; “Jika hati keras, nasihat akan sia-sia. Sebagaimana tanah tandus. Hujan pun tak berguna”. Hati yang mati adalah hati yang pemiliknya sering melakukan maksiat, sedikit berbuat taat.

Keterangan:
Hati yang mati kadang kala disebabkan oleh pembawaan iaitu sifat semula jadi yang datangnya dari Tuhan dan sebab-sebab lain yang akan dihuraikan. Adapun hati yang mati kerana sebab-sebab pembawaan (semula-jadi) sudah menjadi fitrah baginya. Hati yang mati adalah hati yang keras, hati yang tidak khusyuk, hati yang tidak memiliki rasa kasih sayang, hati yang mempunyai fitrah buruk, hati yang tidak ada kesenangan batin (hati yang tenang), hati yang suka pada keramaian, hati yang tidak suka menyendiri, hati yang suka berbual kosong, hati yang suka melakukan perbuatan sia-sia, hati yang tidak mempunyai percakapan dalam ilmu-ilmu agama, hati yang tidak suka mendengar nasihat, hati yang suka melakukan maksiat, hati yang rela pada perbuatan shyubhat, hati yang sedikit buat taat, hati yang tidak suka membuat taat, hati yang menolak petunjuk dari Allah Taala, hati yang jauh dari Allah Taala dan sebagainya. Begitulah sikap bagi orang-orang yang mati hatinya. Maka dengan itu selidikilah secara keseluruhan, bagaimana keadaan hati kamu? Adakah kamu memiliki hati yang keras?

1. Adakah kamu memiliki hati yang tidak khusyuk? Maksud hati yang tidak khusyuk adalah hati yang tidak dapat menumpukan perhatian didalam ketaatan dan pengabdian terhadap Allah Taala. Hati yang tidak khusyuk juga bermaksud hati yang tidak mempunyai pegangan yang kukuh. Bila melakukan ketaatan dan pengabdian kepada Allah kadang-kala rela dan mudah mengerjakannya, kadang-kala menolak kerelaan dari hatinya dan berat untuk mengerjakan ketaatan dan pengabdian terhadap Allah Taala. Hati yang tidak khusyuk boleh juga diertikan seperti terhoyong-hayang dibuai oleh angin hawa. Dimana angin hawa tiup, disitulah dia akan ikut, seperti orang yang suka mendengar percakapan seseorang. Ini semuanya diakibatkan tidak mempunyai keyakinan didalam agama, tidak mempunyai ilmu pengetahuan (sebagai pendinding buat diri dan agamanya, main ikut aje), Kecintaan terhadap dunia dan segala kenikmatannya sangat tebal dan Kesandarannya pada manusia sangat-sangat dihajati (diperlukan).

2. Adakah kamu memiliki hati yang tidak ada rasa kasih sayang? Hati sebegini, sangat buruk dan keras kerana tidak ada sifat kasih sayang dalam dirinya. Sesiapa yang memiliki Hati sebegini tidak ada sikap kasihan ke atas mahkluk Allah dimuka bumiNya. Ia akan hanya berdamping pada makhluk (manusia) Allah yang ada manfaat buat dirinya atau mendatangkan manfaat buatnya (berguna buat dirinya), selepas hajat sudah dicapai maka makhluk (manusia) itu akan ditendangnya jauh-jauh. Sekiranya, hajatnya tidak boleh tercapai kerana tidak mendapat kerjasama dari makhluk (manusia) maka dia akan mencari jalan untuk menjatuhkan sesiapa saja yang tidak mahu menolongnya supaya tercapai hajatnya tidak kira dengan apa cara sekalipun. Hati ini sangat keji sekali kerana sikap tidak berkasih sayang antara satu sama lain. Sekiranya dia berada didalam kelompok orang-orang yang memiliki hati yang hidup tidak lain adalah kerana mempunyai hajat, ingin menunjukkan pada kawan-kawan dan orang ramai bahawa dia sangat suka, sangat senang mengikuti tauladan para salaf. Sebenarnya, tidak! Dia sesungguhnya bertopeng. Nak tahu apa buktinya! Senang aje, mana orang yang bertopeng itu sekarang! Alasannya sibuk, tidak, bukan sibuk tetapi mengejar dunia dan mengikut hawa nafsunya!

3. Adakah kamu memiliki hati yang mempunyai fitrah buruk? Seseorang yang sedaya upayanya mencuba mendekatkan dirinya pada Tuhan, dengan cara belajar ilmu agama, mengerjakan segala perintah dan menjauhi segala larangan sedaya yang boleh. Tetapi tidak dapat beristiqamah dengannya! Sentiasa berada didalam tarikan hawa nafsu dan jauh daripada Tuhannya. Malangnya dia selalu kecundang! Ini tidak lain adalah kerana sudah memiliki fitrah yang sudah ditentukan buat dirinya. Maha Suci Allah, kami berlindung kepadaMu daripada memiliki fitrah buruk. “Sekiranya kami ditakdirkan olehMu memiliki fitrah yang buruk, maka kami mohon padaMu untuk mengubahnya kepada fitrah yang baik, sesungguhnya tidak ada yang dapat menghalangiMu daripada memberikan fitrah yang baik”.

4. Adakah kamu memiliki hati yang tidak ada kesenangan batin (hati yang tenang / hati yang tidak tenteram)? Keadaan begini hanya berlaku pada seseorang yang tidak benar pada niat dan tujuan didalam mengakhiri perjalanannya hidupnya menuju kepada Allah. Sekiranya niat dan tujuannya benar, keyakinannya benar, menjalani segala perintah Tuhannya benar, menjauhi segala larangan benar, mana mungkin ia tidak mendapat hati yang tenang / hati yang tenteram? Melainkan niat dan tujuannya tidak benar, keyakinannya tidak benar, tidak benar didalam menjalani perintah dan tidak benar dalam menjauhi larangan Tuhannya! Keadaan hati sebegini terlalu banyak mengandungi perasaan was-was! Hatinya berkata benar, Nafsunya berkata tidak benar!

5. Adakah kamu memiliki hati yang suka pada keramaian? Misalnya; ingin mengikuti kelas agama, mesti ada seseorang bersamanya atau akan menunggunya atau akan berada di kelas tersebut sehingga terlewat menghadiri kelas agama! Adakah itu cinta namanya? Bila ditanya kenapa lewat? Maka keluarlah dari mulutnya penuh dengan alasan-alasan atau menunjukkan pada orang yang pada pandangannya yang membuatnya lambat menghadiri kelas. Sebenarnya, siapa yang lambat? Siapa pula yang ingin melambatkan? Pada contoh yang lain; bila ada keramaian tidak kira samada yang bersangkut-paut dengan agama atau dunia, maka ia akan menanyakan pada teman-teman lain samada mereka juga akan pergi atau tidak! Sekiranya tidak, dia pun akan mengambil keputusan dengan berkata tidak juga, untuk menghadiri keramaian tersebut dimana mungkin boleh mendatangkan manfaat buat dirinya baik dunia atau akhirat yang boleh membawa kepada manfaat buat dirinya selagi tidak melanggar hukum syara’.

6. Adakah kamu memiliki hati yang tidak suka seorang diri? Hati sebegini keadaannya tidak suka
pada kesendirian. Ia akan merasa gelisah dan mencari jalan untuk menghubungi sesiapa yang boleh dihubungi untuk menghibur hatinya. Sekiranya tidak ketemukan sesiapa yang boleh diajak bersama, maka ia akan berusaha untuk mengalirkan kesepiannya dengan menonton tv, mendengar musik dan mengalamun! Ia merasa takut pada keseorangan. Hatinya tidak bersama dengan Allah Taala.

7. Adakah kamu memiliki hati yang suka berbual kosong? Apakah itu berbual kosong? Perbualan yang tidak mendatangkan manfaat yang boleh membawa kepada manfaat! Rasanya tidak perlu untuk dihuraikan perkataan ‘berbual kosong’ kerana ayat tersebut sudah jelas menunjuk kepada ‘berbual, adalah perbuatan kata-kata yang dikeluarkan dari mulut yang datang dari ‘hati’ dan ‘kosong’ jelas menunjuk pada kata-kata yang dikeluarkan dari hati, tidak mendatangkan faedah dan manfaat yang boleh membawa kepada manfaat. Maka larangan dalam agama telah dijelaskan dan ayat dan ejaannya sungguh nyata dimana tidak ada faedah langsung bagi sesiapa yang suka berbual kosong yang menunjukkan hatinya memang kosong! Kosong dari apa? Kosong dari mengingati Allah Taala dan RasulNya saw. Larangan ini sangat ditekankan pada murid-murid yang mengikuti ilmu tasawuf atau ilmu batin. Tetapi kenapakah kita masih mudah untuk ‘berbual kosong’? Nak kata tidak ke sekolah, tapi ke sekolah, nak kata tidak tahu membaca, tapi selalu membaca, nak dikata tidak tahu mengeja, tahu mengeja, jadi mengapakah perkara yang semudah ini dan seterang ini tidak dapat diikuti? Contoh yang sangat nyata adalah murid-murid yang berada didalam kelas agama, belum lagi kelas mula, perbualan kosong sudah dikeluarkan, sesudah kelas tamat, perbualan kosong pun jalan serancaknya hatta didepan gurunya. Apakah tanda itu? Bukankah itu menunjukkan sikap biadap dan menunjukkan dirinya tidak ada adab, tidak tahu beradab, tidak mempunyai akhlak yang baik yang seharusnya dijaga lebih-lebih lagi dihadapan guru. Kerana apa? Sebab gurulah yang mengajarkan adab akhlak Nabi Muhammad saw yang harus setiap muslim mengikutinya sekiranya ia menyakini Muhammad itu sebagai Nabi Allah, Nabi kesayangannya. Berwaspadalah kamu, jangan menceburkan diri kamu didalamnya perbuatan yang sia-sia. Perbuatan sia-sia hanya mengundang maksiat dan dosa. Jauhilah diri kamu dari padanya sekuat tenaga, jangan malu untuk menyuarakan pada orang lain kerana Allah.

8. Adakah kamu memiliki hati yang suka melakukan perbuatan sia-sia? Apakah itu perbuatan sia-sia? Perbuatan sia-sia adalah perbuatan yang tidak mendatangkan manfaat (kebaikan) yang boleh membawa kepada akhirat tempat kembali sebenar. Melakukan perbuatan yang dilarang agama, perbuatan yang tidak diredhai oleh Allah Taala. Sekiranya kita melakukan perbuatan yang tidak ada kebaikan dan berfaedah, tidak disukai dan tidak diredhai oleh Allah, jadi perbuatan itu sia-sia belaka, kosong! Bahkan membawa kita kepada perbuatan yang haram, berdosa, syubhat dan lain-lain. Mengapakah boleh begitu? Kerana tidak faham ilmu agama. Tidak yakin pada Allah Taala, Tidak yakin pada rezeki Allah, Tidak yakin pada balasan Allah Taala, Banyak lalai, banyak mengabaikan dan banyak lagi. Sekiranya kamu melakukan perbuatan tersebut, maka kamu mempunyai hati yang suka melakukan perbuatan yang sia-sia.

9. Adakah kamu memiliki hati yang tidak mempunyai percakapan dalam ilmu-ilmu agama? Adakah kamu tidak suka dan tidak senang mengeluarkan percakapan yang mengandungi ilmu-ilmu agama kerana takut dikatakan kawan-kawan atau orang luar, macam bagus sangat! Adakah kamu tidak senang percakapan yang mengandungi nasihat-nasihat? Sekiranya ‘Ya’ maka ketahuilah, bahawa kamu memiliki hati yang dikatakan.

10.            Adakah kamu memiliki hati yang tidak suka mendengar nasihat? Misalnya, kamu menginginkan cara-cara yang mudah dan berkesan untuk membersihkan akhlak (adab / tabiat buruk) daripada guru agama. Sesudah dikhabarkan berita cara-cara yang berkesan yang boleh membantu, maka ditanya oleh penasihat samada dia dapat menjalankan nasihatnya, maka dikatakannya pada guru agamanya, dia memerlukan masa! Itulah tanda dia tidak suka mendengar nasihat, kerana sekiranya dia ikhlas terhadap soalannya dan ikhlas menjalankan
latihannya, insyallah akan berkesan. Tetapi kenapa tolak pada masa? Adakah masa boleh menunggu? Sekiranya boleh, bererti dia masih lagi didalam kegelapan. Bila dalam kegelapan, macam mana dapat melihat cahaya yang terang? Tapi nak cari cahaya terang, bila cahaya terang datang, ditolaknya.

11.            Adakah kamu memiliki hati yang suka melakukan maksiat? Melakukan perbuatan maksiat, apakah maksudnya? Dengan perasaan senang dan dengan perasaan rela melakukan dosa, melakukan perkara-perkara yang haram, melakukan perbuatan perbuatan yang keji dan terkutuk oleh agama islam. Itulah yang dikatakan melakukan maksiat. Bila seseorang suka melakukan maksiat, bagaimana hendak dapat keampunan dari Allah Taala? Oleh kerana dek syok sangat melakukan perbuatan maksiat sampai tidak ada waktu untuk melakukan ketaatan. Sekiranya dapat melakukan ketaatan, itu adalah pura-pura, tidak takut dihadapan Tuhan (Allah), tidak takut pada dirinya yang sebagai membawa maksiat yang ada didalam hatinya bersama untuk mengadap pada Tuhan, mengadap motifnya (hajatnya) bukan mengadap dengan dirinya.

12.            Adakah kamu memiliki hati yang rela (suka) pada perbuatan syubhat? Ini yang bahaya sekali, kenapa? Iaitu sesuatu perbuatanya yang dibenci / ditolak, tetapi dibiarkan berlaku seperti; mendengarkan/melakukan perbualan kosong, mendengarkan/melakukan perbualan yang mengandungi fitnah, mendengarkan/melakukan perbualan mengumpat, mendengarkan/melakukan perbualan yang menjauhkan hati daripada mengingati Allah dan banyak lagi contoh-contoh. Ingat, apa saja yang kamu redha (suka/biarkan) sesuatu perkara atau perbuatan yang mengandungi haram, berdosa dan syuhbat, maka kamu memiliki hati yang rela pada perbuatan syubhat. Alasannya tidak kuasa, tetapi yang sebenarnya takut pada manusia, tidak takut pada larangan Allah.

13.            Adakah kamu memiliki hati yang sedikit buat taat? Hati yang sedikit buat taat adalah terletak pada mereka yang memiliki ilmu pengetahuan agama tetapi hanya melaksanakan sedikit sahaja dari ilmu pengetahuan ini adalah tanda keimanan yang tipis. Disebabkan kurang yakin dan masih lemah didalam ilmu tauhid.

14.            Adakah kamu memiliki hati yang tidak suka membuat taat? Didalam anjuran agama islam kita dituntut (disuruh) untuk mengerjakan ketaatan kepada Allah Taala dalam pengabdian sebagai hambaNya. Hati yang tidak suka membuat taat, terletak pada mereka yang menginginkan kedekatan kepada Allah yang timbul dari lidah bukan dari hati kerana hatinya masih bercampur-baur dengan tarikan dunia iaitu manusia dan segala ciptaanNya. Oleh kerana hatinya tidak dapat melihat segala isi kandungan alam ini berpunca dari Allah Taala yang Maha Menciptakan tetapi yang dilihatnya adalah apa yang dimiliki oleh makhlukNya (manusia). Kerana terlalu sibuk mengerjakan dunia dan bersandar pada manusia, maka hilanglah keinginannya untuk berbuat taat pada Allah sebab terlalu letih melayan kerenah mahkhluk Allah (manusia). Ilmu pengetahuan sudah ada tetapi cita-cita terhadap dunia belum tercapai, segala kesempitan hidup sedang dialami, sekiranya perkara ini sudah selesai, baru ia dapat menjalankan ketaatan. Ketahuilah, itu sebenarnya bohong belaka.

15.            Adakah kamu memiliki hati yang menolak petunjuk dari Allah Taala? Apa saja perbuatan yang menuju kepada kebaikan disisi Allah dan RasulNya tidak kamu lakukan adalah tanda hati yang menolak petunjuk dari Allah Taala. Siapa yang berani menolak petunjuk dariNya? Mungkin pada orang lain tetapi tidak pada diriku. Itulah ucapan hatimu. Menolak petunjuk bererti menolak petunjuk yang ingin diletakkan dalam hati supaya dengan petunjukNya dapat seseorang memperbaiki dirinya dan mendekatkan dirinya dalam ketaatan sebagai seorang hambaNya. Sayangnya, kebanyakkan orang tidak dapat memahami makna petunjuk yang datang dari Allah! Mereka menunggu petunjuk dariNya sedangkan petunjuk ada didepan matanya! Kenapa tidak dapat dilihat oleh matanya? Kerana matanya masih memandang selain dariNya. Contoh; bila seseorang mengikuti kelas agama, maka petunjuk yang disampaikan oleh seorang guru dan petunjuk itu telah diberikan terus kepada kita, hanya kita lalai dan tidak mengenal rupa bentuk petunjuk itu. Adakah kamu hendak melihat Allah datang didepan mata kamu dengan membawa sebuah kotak berisi petunjuk untuk kamu? Gila!

16.            Adakah kamu memiliki hati yang jauh dari Allah Taala? Hati yang jauh dari Allah Taala adalah sudah dijelaskan yang terkandung dari no.1 hingga no.16, kesemua itu adalah tanda hati yang jauh dari Allah dan jauh dari pandangan Allah. Seperti yang dikatakan; nasihat tidak berguna bagi hati yang keras. Keras menunjukkan sikap yang tidak boleh ditembus oleh sesuatupun, seperti tanah yang kering dan gersang, hujan tidak berguna, walaupun hujan ingin menyuburkannya”.

 

Tiada ulasan: