Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 4 JENIS-JENIS HATI MANUSIA DAN KETERANGAN YANG BERKAITAN DENGANNYA : 4.4) Bandingan Ilmul-Yakin, Ainul-Yakin dan Haqqul-Yakin.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Ilmul-Yakin ….. Ainul-Yakin …… dan Haqqul-Yakin adalah ketiga-tiganya itu darjah-darjah ma’rifat belaka.

Ilmul-Yakin ertinya kenal Tuhan dengan jalan tahu ada makhluk ini, ibarat kenal akan rupa gula tanpa rasa apa-apa (martabat orang awam), syurga mungkin terjamin atau tidak.

Ainul-Yakin ertinya kenal Tuhan dengan jalan dapat rasa kesedapan zuqq, ibarat kenal gula itu dengan dirasa kesedapannya yaitu setelah disentuhkannya di atas lidah (martabat orang wali), syurga wajib terjamin.

Dan Haqqul Yakin ertinya kenal Tuhan dengan jalan dapat rasa kesedapan zuqq yang teristimewa. ibarat dapat kenal kesedapan rasa hakikat gula itu setelah disentuhkannya di atas lidah dan kemudian ditelan (martabat orang wali teristimewa). syurga wajib terjamin dan teristimewa.

Pendek kata. apabila seorang itu belajar ilmu UsuludDin (Tauhid) bererti ia kenal akan Tuhannya dengan Ilmul-Yakin jua, tetapi ia gagal untuk tembusi Ainul-Yakin walaupun dia sepintar-pintar orang pandai ilmu UsuludDin kerana Ilmul-Yakin itu hanya makam tahu jua sedangkan Ainul-Yakin itu ialah makam kesedapan rasa atau mendapat nikmat kesedapan rasa terhadap Allah dengan hati (Al-Basirah).

Tetapi ilmu tasawuf, maka seorang itu boleh tembusi Ainul-Yakin dan Haqqul-Yakin dan itulah sebenar-benar kenal Tuhan dengan cara ma’rifat dan hakikat. Dan orang awam umpama kita tidak akan dapat tembusi makam demikian melainkan dengan melalui jalan tariqat dan mujahadah jua.

Saya bawa bandingan lagi : Ilmul-Yakin serupalah dengan seorang yang melihat kepul asap dari jauh tetapi tidak dilihat apinya maka yakinlah dia bahawa di sana ada api melalui asapnya. Ainul-Yakin serupalah dengan seorang yang pergi melihat api itu sendiri dengan matanya maka yakinlah dia bahawa api benar-benar wujud di sana dilihat dengan matanya (bukan melihat asap lagi). Dan Haqqul-Yakin serupalah dengan seorang yang pergi menyentuh dan membakar sendiri jarinya dengan api maka yakinlah dia dengan benar-benar pengalaman rasa yang sungguh kemuncak. Darjah pertama hanya darjah tahu akan dalilnya (bukan pengalaman), darjah yang kedua ialah dapat pengalaman dengan ‘Perasa Lihat’ dan darjah yang ketiga ialah dapat pengalaman dengan benar-benar ‘Rasa Kemuncak Yang Hakiki’. dan kedua-dua darjah yang akhir inilah sebenar-benar ma’rifat. Dan kita menamakan juga dengan mendapat rasa (hakikat) dan mendapat rasa akan hakikat itulah orang tasawuf menamakannya zuqq.

Barangsiapa ingin hendak mencapai makam-makam tinggi itu daripada orang awam kita maka tidak ada jalan lain melainkan dengan tiga perkara:

1.      Cari guru yang benar-benar tahu dalam hal tariqat dan tasauf (dia boleh dikatakan dukun dalam hal ini).

2.      Terima wirid zikir tariqat daripadanya, kemudian hendaklah beramal wirid itu.

3.      Mujahadah melawan godaan hawa nafsu dan ancaman syaitan dan meletakkan diri dalam neraca ugama Tuhan

Maqam Ainul-Yakin atau Haqqul-Yakin mustahil dapat dicapai oleh seorang melainkan setelah hatinya bersih daripada tiga perkara dosa lahir, dosa batin dan dosa aghyar. Barangsiapa mendakwa diri tercapai hakikat Ainul-Yakin atau Haqqul-Yakin pada hal dosa-dosa tersebut tidak terlenyap dari dirinya maka orang itu pembohong besar. Kebersihan dosa-dosa tersebut tidak tercapai melainkan setelah ia mengamalkan ibadat zikir tariqat, ibadat-ibadat wajib yang lain dan juga mujahadah. Zikir tariqat itu tidak diakui sebagai tariqat yang sah melainkan dari guru yang benar-benar pakar dalam hai itu. Awasilah perkara ini dari guru-guru pendusta. Lebih-lebih lagi dari guru-guru tariqat yang rusak(*) dan ilmu tasawuf yang salah dan karut, mungkin nanti akan merusakkan tuan.

Sekarang nampaknya sudah lanjut kita meleret, dahulu kita bicarakan berkenaan hal hati ‘Hati Busuk dan Hati Wangi’.

Sebenarnya busuk wangi itu ialah perkara nisbah jua, serupalah dengan nisbah malam dengan siang atau gelap dengan terang. Tetapi suatu perkara yang harus difahami ialah bahawa sifat wangi atau busuk yang terletak pada hati itu memang ada peratusnya. Jadi kebersihan hati orang mukmin memang ada peratusnya, ada darjahnya sepuluh peratus, duapuluh peratus dan terus mengatasi ke atas sampai seratus peratus. Bahkan orang-orang yang bersih hati itu adalah orang mukmin yang sebenar. Dan setengah daripada tanda orang mukmin yang sebenar ialah tercapai gementaran hati bila mendengar kalimah Allah kerana takut kepadanya.

Firman Allah:

“Sesungguhnya orang-orang mukmin itu apabila disebut nama Allah nescaya gementarlah hati mereka (kerana takut kepada Allah) dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya nescaya bertambahlah iman mereka dan kepada Tuhan mereka bertawakkal”.

Ayat tersebut menjelaskan kesimpulan kepada kita bahawa tanda-tanda orang mukmin yang sebenar itu dapat dikenali atau dirasai sendiri sifat-sifatnya yaitu seperti:

1.      Gementar hati bila mendengar nama Allah.

2.      Bertambah kuat iman dapat dirasai bila mendengar ayat-ayat Tuhan.

3.      Bertawakkal atau berserah diri kepada Allah.

Bagaimanakah hati kita sekarang sudahkah tercapai demikian? Berapa kali sehari semalam kita rasa gementar hati bila mendengar kalimah Allah? Cubalah jawab sendiri untuk mengenal dengan jelas sejauh mana diri mukmin hati kita itu. Bila tidak sedikit pun bergerak perasaan takut terhadap Allah itulah tandanya hati berkarat bergadit dengan dosa-dosa yang tebal. Ertinya hati kita hati mampus sudah tidak mempunyai bateri lagi yaitu Nur Ilahi atau Warid, sebab takutnya itu telah bertukar dari takut kepada Allah menjadi takut kepada hantu. Bandingan hati berkarat itu semacamlah besi nipis berkarat tebal.

Oleh kerana berkaratnya terlampau tebal maka apabila dijentik dengan jarinya tidaklah ia berbunyi tin-tin lagi, ibarat tidak bergementar semacam hati yang mampus tadi. Sekarang agaknya peratus kebersihan hati kita sudah tercapai! Ukurlah hati kita sendiri. Jangan gaduh hendak ukur hati orang, kita rasa hati kita sudah bersih, sebab rasanya dosa-dosa tidak pernah dibuat. Tetapi gentaran kerana takut kepada Allah tidak juga datang. Kenapa? Jawabnya, carilah dan jumpailah doktor pakar lebih dahulu. Tentu ada sebab-sebabnya.

Cari itulah kewajipan kita yang mula-mula sekali. Kemudian mintalah kepada doktor tadi sepaya diperiksa dan ditest diri kita dengan seberapa cermat, setelah doktor dapati diri kita ada penyakit maka diberi nasihatnya supaya kita benar-benar makan ubat dan awasi pantang larangnya, barulah kita mulai memakan ubat dan jaga betul-betul masanya. Kemudian tunggulah hasil natijahnya. Demikianlah kiasan makna mujahadah yang ditugas oleh ugama kepada tiap-tiap manusia yang hidup di atas muka bumi negara nafsu tempat pertarungan ini.

Tiada ulasan: