Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 2 CARA MENGUBATI HATI DARI PENYAKIT YANG MENGGANGGU KESIHATAN ROH : 2.13) Zahir Keramat Para Orang-orang Wali.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Tidak syak lagi bahawa orang sufi yang menguasai keempat-empat perkara (syariat, tariqat, ma’rifat dan hakikat) tadi akan terzahir kepada mereka keramat-keramat, khususnya keramat batin, atau beroleh kepada mereka kedua-duanya sekali yaitu keramat batin dan keramat zahir. Keramat batin ialah orang-orang yang diberi Allah menguasai kesucian hati sampai jadi sejernih-jernih hati hingga mereka tercapai makam musyahadah yang kita gelarkan syuhud dan jadilah hati mereka berkaran yang boleh menangkap suatu dan suatu itu pula jadi cermin yang mereka nampak Allah belaka, bukan semacam hati kita melihat suatupun buta dan tidak memberi jelira apa-apa kesan, hanya tengok setengok-tengok jua bahkan semacam tikus tengok besi jua. 

Dan keramat zahir itu ialah seperti keramat-keramat yang dapat kita saksi dengan mata kepala kita yaitu perkara-perkara yang mencarik adat berlaku pada tangan mereka. Dan tidaklah asemestinya orang yang mencapai keramat batin tercapai pula keramat zahir. Tetapi harus sebaliknya yakni orang yang mencapai keramat zahir sudah tentu akan tercapai pula keramatbatin, maksud keramat zahir di sini bukanlah keramat-keramat yang hasil dari campur-aduk dengan ilmu-ilmu khadam atau sihir tetapi keramat zahir itu adalah hasil dari pengizinan Allah dan pemberian Allah yang terus menerus semata-mata. Bahkan perkara yang berlaku yang boleh mencarik adat kebiasaan melalui campuran khadam atau ilmu sihir. Tidaklah dinamakan keramat mengikut istilah tasawuf. Tetapi jika ia dinamakan keramat maka ia adalah dari kerana kekeliruan yang tidak dapat difaham oleh orang ramai.


Berbagai-bagai cerita keramat telah berlaku pada hamba- hamba pilihan Allah yang kita panggil keramat orang auliya’ Allah sebagai memuliakan mereka. Orang yang mengingkari berlakunya keramat pada hamba-hamba pilihan Allah samalah dengan mengingkari isi-isi cerita dalam Al-Quran. Di dalam Al-Quran terdapat berbagai-bagai cerita keramat dan telah sabit berlaku pada hamba-hamba pilihan Allah bagaimana diceritakan oleh Allah sendiri, demikian juga cerita-cerita keramat umpama itu telah berlaku dan sabit diceritakan oleh hadis-hadis nabi dan juga cerita-cerita yang mutawattir. Untuk maksud penjelasan, kita akan bawakan sedikit cerita-cerita keramat umpama itu, di antaranya ialah bagaimana berikut:


Suatu keramat telah berlaku pada Siti Mariam binti ‘Imran, seorang gadis wali Allah yang terkenal saleh, beliau juga ibu Nabi ‘Isa a.s. bagaimana diterangkan oleh Allah dalam Quran dengan firmanNya

Ertinya: “Tiap-tiap kali Nabi Zakaria masuk menemui Mariam di mihrab (tempat ibadat), ia dapati rezeki buah- buahan yang luar biasa berada di sisinya”. Nabi Zakaria bertanya: “Wahai Mariam! Dari mana engkau dapati buah-buahan ini?” Mariam menjawab: “Dari Allah, sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya dengan tidak dikira”.

Pada suatu ayat yang lain pula Allah menerangkan cerita keramat yang berlaku pada Siti Mariam dengan firmanNya:

Ertinya: “Dan hendaklah engkau (hai Mariam!) gegarkan (goncang) batang tamar yang berhampiran dengan engkau itu supaya gugur kepada engkau buah-buah tamar yang masak (pada hal musim itu bukan musim pokok tamar berbuah)”.

Suatu keramat telah berlaku pada diri Saiyyidina ‘Umar r.h.a. yaitu tatkala ia membaca khutbah Jumaat di Madinah, waktu itu ia dapat tahu angkatan tentera Islam dari jauh sedang dikepung oleh musuh lalu terucap di lidah Saiyyidina ‘Umar dengan katanya: “ Maksudnya,“wahai angkatan tentera Islam hendaklah kamu berlindung di atas bukit itu supaya kamu terselamat”, maka suara Saiyyidina ‘Umar yang berpuluh batu jauh dari angkatan itu dengan lantangnya dapat didengar oleh angkatan tentera Islam di masa itu. Demikian zahir dua keramat Saiyyidina ‘Umar r.h.a. pada masa itu. Pertama ia dapat mengetahui angkatan musuh sedaag mengepung tenteranya. Keduanya, suara perintah Saiyyidina ‘Umar dapat didengar dengan jelas oleh angkatan tentera Islam yang begitu jauh jaraknya.


Demikian juga kisah keramat berlaku pada Asaf bin Barkhia seorang wali Allah yang terkenal saleh di zaman Nabi Allah Sulaiman a.s. Ia dapat mengangkatkan singgahsana Balkis raja perempuan dari negeri Saba’ dan meletakkannya di hadapan Nabi Allah Sulaiman a.s. di negeri Palestin dalam sekelip mata jua. Dan lain-lain iagi cerita keramat yang kita tahu berlaku pada Khidir dan Zulkarnain. Cerita-cerita umpama itu semuanya dapat kita lihat terdedah dalam Al-Quran dengan sejelas-jelasnya. Maka dengan jalan apakah lagi bahawa setengah-setengah pengarang moden yang mengaku dirinya sebagai orang Islam tetapi mengingkari wujudnya keramat pada orang-orang wali Allah.

Tiada ulasan: