Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 3 LINTASAN HATI MANUSIA : PENJELASAN PENUH.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Hati manusia itu ibarat air, jika ia tenang dan tiada tercetus apa-apa lintasan maka dinamakan dia ‘hati kosong’ iharat air tenang yang tiada beralun dan berombak apa-apa. Tetapi jika dipermukaan hati itu tercetus suatu apa-apa gerakan ibarat air yang baru ditiup angin lalu beralun dan berombak- ombak maka ia dinamakan ‘lintasan hati’. Pengertian lintasan hati ada banyak peringkat. Jika tercetus di dalam hati seorang itu suatu lintasan tanpa dipengaruhi oleh tekanan apa-apa, bahkan ia merupakan semata-mata lintasan kosong maka dinamakan ‘Hajis’. Tetapi jika tercetus di dalam hati itu suatu lintasan yang dipengaruhi oleh tekanan kehendak hati maka dinamakan dia ‘Khatir’ atau ‘Al-Khawatir’ ertinya lintasan hati. Kemudian Khatir atau lintasan hati itu jika ia dipengaruh oleh keaslian nafsu maka dinamakan dia ‘Khatir Nafsani’, dan jika Khatir Nafsani itu disokong oleh syaitan yang baru datang maka dinamakan dia ‘Khatir Syaitani’.

Dan jika lintasan hati itu dicetuskan oleh keaslian akal bersih maka dinamakan dia ‘Khatir Rohi’, tetapi jika Khatir Rohi itu disokong oleh malaikat yang baru datang maka dinamakan dia ‘Khatir Ma- laki’.

Maka jadilah nama lintasan-lintasan di otak atau di hati manusia itu ada empat macam:


1. Khatir Nafsani.

2. Khatir Syaitani.

3. Khatir Rohi.

4. Khatir Malaki.


Pendek kata, tiap-tiap dalam diri seorang manusia itu ada nafsu dan ada pula akal. Penyokong nafsu ialah syaitan dan penyokong akal ialah malaikat. Malah tidak sunyi dalam hati tiap-tiap anak Adam itu. Allah s.w.t. telah menjadikan malaikat dan wakil kepadanya sebagai penunggu dan tukang seru kepada kebaikan dan maksud kebaikan di sini ialah segala apa kebaikan dan kebajikan untuk munafaat akhirat. Dan Allah Taala telah wakil dan menjadikan pula lawan malaikat itu syaitan sebagai penunggu dan tukang seru kepada keburukan dan kejahatan dan maksud keburukan itu ialah segala apa yang membawa kepada kecelakaan di akhirat. Kedua-keduanya adalah ibarat semacam kepala kura-kura katup. Apabiia ia (kepala kura-kura) itu dikejutkan oleh hati orang itu nescaya kerluk ia memasukkan kepalanya ke dalam tubuhnya. Dan apabila hati orang itu lalai daripada dikejut dan mengusik-usiknya nescaya keluar ia yakni kepala kura-kura itu dan muncul ia kembali, demikianlah tabiat kedua-duanya berlaku di dalam hati manusia.


Rasulullah s.a.w. telah bersabda:


Tiadalah dalam diri seorang di antara kamu melainkan telah diwakil kepadanya mempunyai teman daripada jin (syaitan) dan mempunyai teman pula daripada malaikat. Mereka bertanya Rasulullah: Bagaimana engkau sendiri ya Rasulullah? Nabi menjawab: Aku sendiri pun demikian. Tetapi Allah Taala telah menolong aku menewaskan syaitanku, maka jadilah aku selamat kerana ia tidak menyuruh aku melainkan pada kebaikan”.

Pada kesimpulannya, jika tercetus di dalam hati seorang itu lintasan-lintasan atau gerak-rasa-gerak-rasa yang dipengaruhi oleh tujuan-tujuan buruk malah ditekan oleh kehendak-kehendak serotig dan jahat maka hendaklah ia ketahui dan mengecam bahawa demikian itu adalah daripada syaitan. Dan bisikan-bisikan atau hasutan-hasutan pada melakukan demikian di-namakan ‘Was-was Syaitan’.

Dan jika tercetus lintasan-lintasan atau gerak-rasa-gerak-rasa yang dipengaruhi oleh tujuan-tujuan baik malah ditekan oleh kehendak-kehendak sihat dan baik maka hendaklah ia faham dan mengecamnya bahawa demikian itu adalah daripada malaikat. Dan seruan-seruan pada melakukan demikian dinamakan dia ‘Ilham’ mengikut pengertian ilham dengan makna yang lebih umum.

Di sana terdapat pengertian ilham dengan makna yang lebih khusus yaitu seperti ilham-ilham yang terjatuh pada hati orang-orang wali. Tetapi baik-jahat itu hendaklah disukat dengan neraca syarak atau ugama. Kerana baik-jahat itu tidak dapat disukat oleh neraca pemikiran semata-mata, sebab sesuatu yang jahat boleh jadi akal pemikiran mengatakan baik seperti persetubuhan suka sama suka adalah baik mengikut sikap pemikiran kebanyakan orang-orang barat, Dan mungkin pula suatu yang baik itu dianggap perkara buruk seperti tidak pandai menipu orang adalah buruk dan dipandang keji pada pendapat kebanyakan pemikiran umum orang zaman sekarang. Sebab itulah kalau tidak diturunNya ugama atau tidak diutusNya rasul maka jadilah alam pemikiran manusia di atas permukaan bumi ini adalah di dalam sesat semata-mata.


Dan kerap kali berlaku pula di dalam diri seorang itu suatu pancingan syaitan yang merupakan pada lahirnya benda baik dan didesaknya kita melakukannya tetapi pada hakikat sebenarnya benda yang baik itu adalah benda yang buruk dan merosakkan akibat yaitu seperti kita didesaknya supaya memberi sedekah atau hadiah sesuatu kepada seorang. Sedekah dan hadiah merupakan kebajikan pada lahirnya, Tetapi ia (syaitan) tidak mendesakkan kita melakukan sedekah atau hadiah itu melainkan adalah
bertujuan supaya kita dihormati orang, disanjung tinggi dan dipuji oleh masyarakat malah dikenali orang sebagai dermawan dan sebagainya, dan ini adalah suatu perkara buruk dan tidak ikhlas. Demikian contoh pancing syaitan berlaku dalam diri manusia.


Sebagaimana kita maklum sebentar tadi bahawa ada suatu ‘sebab’ yang menyebabkan tercetusnya lintasan-lintasan atau gerak-rasa-gerak-rasa sama ada yang menunjukkan kepada jalan baik atau jahat di dalam hati seseorang itu. Sebab-sebab itu bagaimana kita ketahui tadi ialah syaitan atau malaikat. Maka ketahuilah pula bahawa syaitan itu ialah suatu kejadian makhluk Allah yang dibahasakan kepada rohani
(roh yang seni) dan tabiat perangainya ialah suka menggoda dan menjahanamkan hati orang dengan suntikan sifat-sifat jahat dan tercela. Rohani atau roh seni umpama itu apabila dikasyaf kepada seorang
nescaya akan dilihatnya hijau-hijau dan hidup- hidup roh itu.

Demikian juga malaikat yaitu suatu jenis kejadian makhluk Allah yang dibahasakan kepada rohani dan tabiat khususnya adalah dijadikan Allah untuk melimpahkan rahmat kebaikan kepada sekalian alam seperti mendedahkan ilmu, membukakan fahaman, menunjukkan kebenaran kepada hati seorang, menjalankan kerja-kerja menyuburkan tanaman, mengering/membasah, menyejuk/memanas, menerbangkan dan mengumpulkan awan, memecahkan air dari awan, menghecerkan rezeki, memutarkan udara turun naik, menggelapkan siang jadi malam, mencerahkan malam jadi siang, mewarna dan mewangikan bunga-bunga, menterapung-apungkan segala planet-planet di angkasa, menjalankan putaran matahari, bulan, bumi dan planet-planet dan sebagainya. Dalam suatu bentuk peraturan dan sistem pekerjaan yang raksaksa yang tidak
dapat dilihat rahsianya di sebalik itu.


Maka alam kejadian roh-roh seperti malaikat, syaitan, iblis, jin, hantu dan lain-lain lagi adalah digelarkan ‘Alam Malakut’ atau ‘Alam Arwah’ yang semuanya juga pada suatu istilah yang lain disebut ‘Junudul-Lah’ ertinya, tentera-tentera Allah, yaitu pegawai-pegawai Allah yang raksaksa, yang bekerja dan menjalankan tugas untuk melaksanakan segala urusan dalam kerajaan Allah Yang Maha Besar dan Maha Agung. Allah s.w.t. telah berfirman:

 “Dan tidaklah diketahui bilangan tentera-tentera Allah itu melainkan Dia (Allah)”.

Selain daripada itu maka hendaklah kita faham pula, bahawa ‘sebab’ atau apa yang digelarkan ‘Malaikat atau Syaitan’ itu tadi adalah suatu perkara asing daripada ‘Iradat Hati’, ‘Ikhtiar’ dan ‘Usaha’ seorang. Malah iradat hati, ikhtiar, usaha, malaikat dan syaitan adalah mempunyai tugas masing-masing. Tugas malaikat menunjuk jalan yang baik, tugas syaitan menunjuk jalan yang buruk malah tugas kedua-duanya adalah sebagai memberi dan menyampai jua. Tugas iradat hati ialah menentukan, tugas ikhtiar ialah memilih jalan yang baik atau jahat dan tugas usaha ialah melakukan. Apabila tugas malaikat atau syaitan disahut oleh ‘Iradat Hati’ manusia maka iradat hati manusia di waktu itu mempunyai kuasa ‘Kebebasan Memilih’ yang kita namakan dia ‘Ikhtiar’.

Jadi tugas iradat hati adalah menentu dan memilih, dan dari penentuan dan pemilihan hati itu lahirlah perbuatan yang kita namakan ‘Usaha’. Pendek kata, pada kesimpulannya ialah tugas malaikat atau syaitan itu menyampai dan memberi, dan tugas iradat hati itu memilih (ikhtiar), kemudian baru ia melakukan perbuatan usaha”, maka hukuman denda jahat dan baik itu adalah terjatuh pada perbuatan usaha yang dilakukan oleh seorang, yakni bukan terkena di atas malaikat atau syaitan.

Maka apabila berlaku di dalam hati seorang manusia itu suatu ketegangan dengan sebab hadir ancaman musuh syaitan maka kewajipan hati hendaklah mengisytiharkan perang mujahadah. Demikianlah perintah Allah kepada hati atau roh manusia di waktu hidup di dunia alam syahadah ini, kerana alam syahadah yang sementara ini dijadikan Allah sebagai tempat pertarungan dan perjuangan antara manusia dengan syaitan untuk persediaan menerima ganjaran di alam akhirat ‘Alam Malakut’ tempat kesenangan abadi.


Setelah kita tahu dan faham bahawa di sana ada banyak tentera-tentera Allah ‘Junudul-Lah’, maka ketahuilah pula bahawa di dalam hati manusia itu ada dua pasukan tentera. Kedua-dua pasukan itu sentiasa bertarung dan bertemu sengit antara satu sama lain. Dan kemenangan di antara kedua- duanya itu berganti-ganti atau bergilir-gilir kalah menang. Yang menang hari ini besok menerima kekalahan dan yang kalah itu mengambil tempat menang kembali.

Begitulah menurut adatnya berlaku pertarungan antara kedua-dua itu dalam kerajaan hati manusia. Tetapi yang paling anehnya ada yang menerima kekalahan terus menerus sampai bila-bila, sampai yang kalah dalam pertarungan itu tak boleh mengangkat kepala. Ketahuilah! Yaitu ‘Akal Manusia’, dan yang menerima kemenangannya ialah ‘nafsu manusia’.

Apabila akal menerima kekalahan dan nafsu menjadi raja maka hancurlah kerajaan hati, hancurlah kerajaan budi, ertinya kerajaan buangan nafsu telah berjaya, maka timbullah ketegangan-ketegangan di sana-sini dan masalah-masalah tidak boleh diselesai dalam kerajaan hati yang hancur itu, timbullah penyakit-penyakit pendusta, penyamun, pengkhianat amanah, mabuk penindasan, penipu, hendak memuas hawa perut besar tempayan berisi tahi, perasuah, ketagih perempuan-perempuan, ketagih minum-minuman, ketagih cuti sembahyang, perogol, kelab malam, bogel, lucah dan lain-lain, maka jadilah syaitan-syaitan pada ketika itu dapat peluang menari-nari di atas pentas hati manusia dan bersuka ria dengan segala senang hatinya.


Sabda Nabi s.a.w.:

“Di dalam hati itu ada dua gerakan: Satu gerakan daripada malaikat, yaitu menyeru hati seseorang supaya berbuat baik dan membenar barang yang hak, maka siapa-siapa yang mendapat demikian itu hendaklah ia ketahui bahawa sanya ia daripada Allah s.w.t. dan hendaklah ia memuji Allah. Dan satu gerakan lagi daripada musuh (syaitan) yaitu menghasut hati seseorang supaya berbuat jahat dan mendusta barang yang hak, dan menegah barang kebaikan, maka siapa-siapa yang mendapat demikian itu hendaklah ia pohon perlindungan kepada Allah daripada syaitan yang kena rejam”.

Dengan keterangan hadis tersebut di atas jelas kepada kita bahawa di dalam hati manusia itu memang wujud pertarungan antara dua pasukan (pasukan syaitan—malaikat), dan menjadi raja pemerintah agung ialah hati. Seolah-olah dalam diri seorang manusia itu laksana sebuah kerajaan yang mempunyai raja (presiden), menteri-menteri kabinet, pegawai-pegawai tentera, pegawai-pegawai pejabat dan rakyat jelata. Apabila terdapat di dalam kerajaan hati itu pasukan yang memberontak dan membuat ketegangan hendaklah cepat- cepat memohon bantuan dan perlindungan kepada Allah s.w.t. danmengisytiharkan perang mujahadah. Dan apabila terdapat pasukan pengaman hati yang menjalankan
tugas dengan baiknya, maka hendaklah ia bersyukur dan memuji Allah s.w.t

Tiada ulasan: