Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 2 CARA MENGUBATI HATI DARI PENYAKIT YANG MENGGANGGU KESIHATAN ROH : 2.6) Huraian Syuhud.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Sekarang kita telah fardhukan masalah bersih hati sudah tercapai, yaitu setelah warid itu datang menduduki dalam lubuk hati secara menetap (Istiqamah) yakni ia tidak bergoyang dan tercabut lagi. Menurut biasanya warid itu tidaklah terus datang selalu apabila kita melakukan ibadat tariqat itu tetapi ia datang setelah lama kita melakukan ibadat atau setelah melalui masa-masa yang tidak boleh ditentukan. Ini adalah disebabkan kerana hati itu masing-masing mempunyai sifat kedegilan yang berlainan.

Kedatangan warid itu tidakiah pula ia terus tinggal menetap duduk di hati, malah ia pergi dan datang berulang-alik, ia datang kemudian ia pergi, kemudian ia datang pula dan selepas itu ia pergi lagi dan begitulah berlakunya dalam masa-masa yang tidak boleh ditentukan.

Apabila warid itu datang dan terus tinggal menetap duduk di lubuk hati maka itulah tandanya dia beroleh peluang yang baik. Yaitu mempunyai peluang untuk mendapat syuhud. Syuhud ertinya mendapat suatu zuqq mesra dengan Tuhan. Yaitu datang ke dalam hati orang yang sudah suci bersih, suatu kedapatan rasa yang ada kemanisan, kesedapan dan kelazatan yang apabila melihat atau teringat kepada salah satu daripada Afalul-Lah (sendiwara alam perbuatan Allah), As- maa’ul-Lah, Sifatul-Lah dan Zatul-Lah, dan tercapainya kewafatan rasa demikian orang menamakan dia ‘Zuqq’.

Pendek kata, adalah tabiat hati suci bersih orang yang demikian memang mempunyai khasiatnya iaitu hatinya mempunyai karan atau jadi semacam besi berani untuk menangkap rasa sesuaiu dengan zuqq segala apa saja yang dilalu atau terlintas di hadapan permukaan hatinya semacamlah karan kita kasih kepada seorang gadis. Dan dengan tercapainya syuhud demikian maka berertilah ia sudah mendapatt ma’rifat dan hakikat dan barulah ia dipanggil wali Allah ataupun “” yakni sampai kepada Allah Taala.

Tiada ulasan: